De bedste tomater?
Fra : Peter Andersen

Dato : 29-08-01 12:33

Det kunne være interessant at høre om alle jeres erfaringer med
tomater/tomatplanter i år. Hvad har folk haft og hvad har været bedst?

Perosnligt har jeg haft Garden Freude, Elin, Pæretomat, Italiensk tomat,
busktomat. Elin er nok den bedste og mest robuste og smager bedst, ligesom
Garden Freude. De små gule pæretomater var der ikke noget ved, men de er da
meget sjove at ha, men smager ikke af noget, ligesom de Italienske, som af
en eller anden grund får en mugplet inden i!
Busktomaterne var ok..

Hvad siger i andre?

vh. Peter Andersen

Fra : Aa. Worm

Dato : 29-08-01 17:07

> Hvad siger i andre?

Jeg har
Elin: sunde planter, stort udbytte, velsmagende tomater.

Cherrytomater, ukendt sort: stort og tidligt udbytte. Nu begynder planterne
at se lidt "trætte" ud, og tomaterne har tendens til at revne inden de er
HELT modne. Meget velsmagende tomater.

Arcana, coctail: sunde planter, velsmagen tomater. Størrelsen midt imellem
Elin og Cherry. Den sort vil jeg bestemt have igen.

Flavorina, blommetomat: sunde planter, flotte tomater, men smager nok af
knapt så meget som de øvrige.

En enkelt bøftomat, ukendt sort. Den har jeg især til pral. Det er mere
imponerende at have een stor bøftomat med til frokost på arbejdet end 2
almindelige. Men smagen er ikke noget at prale af. Planten er frodig.

--------
Først på sommeren var der spørgsmål ang. velsmagende kartofler.
Jeg har i år haft Hamlet. Pænt og tidligt udbytte, men smagsmæssigt ikke
noget specielt.
Jeg har nu prøvet lidt forskellige, men til næste år går jeg nok tilbage til
Revelino.

Som senere kartofler har jeg Ditta (en Læsø-kartoffel). Den havde jeg også
sidste år, -og den fortsætter jeg med. Stort udbytte, -meget velsmagende
kartoffel.

Hilsen
Aase

Fra : H. Olesen

Dato : 30-08-01 10:55

On Wed, 29 Aug 2001 18:07:07 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

>Først på sommeren var der spørgsmål ang. velsmagende kartofler.

Jeps, det var mig, der spurgte

> [...]
>sidste år, -og den fortsætter jeg med. Stort udbytte, -meget velsmagende

Jeg forsøgte med Exquisa. Jeg er blevet meget begejstret for smagen,
der minder om aspargeres kartoffel. Den må dog ikke koge ret længe, da
den ellers bliver vandet i smagen.

Udbyttet har været lidt mindre end sorterne Berber og Ukama som jeg
havde de to foregående år. Men jeg vil hellere have en kartoffel med
god smag og så lidt mindre udbytte, end et større udbytte med
kartofler, som jeg ikke synes smager af noget (Berber og Ukama), så
jeg skal helt bestemt have Exquisa igen til næste år.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : V.B:K.

Dato : 31-08-01 18:07

H. Olesen <helle@fjernesema.dk> skrev i en
> [...]
>
> Jeg forsøgte med Exquisa. Jeg er blevet meget begejstret for smagen,
> der minder om aspargeres kartoffel. Den må dog ikke koge ret længe, da

Nogen ide om hvor lang tid sådanne kartofler skal koge for at udvandingen
ikke bliver total ?

V.B.K.

Fra : H. Olesen

Dato : 01-09-01 12:30

On Fri, 31 Aug 2001 19:06:30 +0200, "V.B:K."
<hjermbo@fjernworldonline.dk> wrote:

>Nogen ide om hvor lang tid sådanne kartofler skal koge for at udvandingen
>ikke bliver total ?

719 sekunder.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-08-01 20:04

Jeg har Elin og Isabella. De smager stort set ens, men jeg synes at
Isabella er en smule bedre end Elin. Den har også en anelse bedre
konsistens. Til gengæld modnede den en uge senere end Elin.

mvh. Klaus

Fra : Helle Skoett

Dato : 01-09-01 16:50

Hej gruppe.
Jeg har jo aldrig haft drivhus før, og derfor har jeg aldrig dyrket tomater
før. Så jeg købte alle dem, de havde på planteskolen.
Otte slags, blev det vist til....
Og jeg er allermest glad for flavorino og favorita. masser af tomater, der
smager skønt.
Jeg købte to sorter bøftomater, den ene har ingenting givet, på den anden
hænger de op ad hinanden og rådner. Hm.
Elin og gartenfreude minder meget om almindelige tomater, som kan køber i
butikkerne, dog lidt melede.
Indtil videre har jeg i hvertfald besluttet mig til at droppe bøfferne....
Men generelt er jeg stor tilhænger af tomater og drivhuse

jordnær hilsen
helle s

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-09-01 23:24

On Sat, 1 Sep 2001 17:50:25 +0200, "Helle Skoett" <Helle.Skoett@bt.dk>
wrote:

>Jeg købte to sorter bøftomater, den ene har ingenting givet, på den anden
>hænger de op ad hinanden og rådner. Hm.

Også min opfattelse af bøftomater... de har det med at rådne, først i
blomsterenden.
Men det har muligvis noget med min måde at dyrke dem på at gøre. De
sidste par uger er tomaterne ikke blevet nippet og beskåret som de
burde, så der er ret tæt ude i drivhuset. Det giver dårligere
luftskifte mellem planterne, som igen gør at planterne er mere
fugtige, som igen gør at de lettere får svamp/rådner.

Bøftomater har jeg ikke haft i flere år, men i år har jeg en som
hedder Black Russian, det er lidt henad en bøf, den er sortrød i
farven, rigtig flot, og den smager rimeligt.

http://www.gartneriet.dk