Æbler på Ingrid Marie
Fra : Peter Andersen

Dato : 29-08-01 12:26

Hvor mange æbler skal jeg ha pr. klase på mit Ingrid Marie træ?
Eller er det bare at tynde de mindste ud?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-01 13:56

On Wed, 29 Aug 2001 13:25:52 +0200, "Peter Andersen"
<peterandersen@e-box.dk> wrote:

>Hvor mange æbler skal jeg ha pr. klase på mit Ingrid Marie træ?
>Eller er det bare at tynde de mindste ud?

Det giver ikke ret meget mening at tynde æblerne ud nu. Det skal gøres
inden de bliver ret store for at virke bedst. Hvis æblerne er for små
nu, så er det fordi de ikke er tyndet nok ud Og så kan du jo så
tynde lidt mere næste forår.

Hvis du tynder ud nu, vil de resterende æbler næppe blive ret meget
større alligevel, så var det mit træ ville jeg bare lige så stille
vente på at de modnede. Mange små æbler er trods alt bedre en knap så
mange små æbler

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-08-01 14:50

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> større alligevel, så var det mit træ ville jeg bare lige så stille
> vente på at de modnede. Mange små æbler er trods alt bedre en knap så

Det kan man sige... Jeg har tyndet lidt ud hist og her, så nu vil jeg se
om et giver nogetn forskel... Der må da være en forskel på om træet skal
forsyne 8 eller 3 æbler med næring, og de skal da alligevel blive næsten
dobbelt så store endnu....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-01 15:58

On Wed, 29 Aug 2001 15:49:55 +0200, "Peter Andersen"

> [...]
>om et giver nogetn forskel... Der må da være en forskel på om træet skal
>forsyne 8 eller 3 æbler med næring, og de skal da alligevel blive næsten

Selvfølgelig giver det en forskel om træet skal fodre på 8 eller 3
æbler... men vi er så langt henne på sæsonen at der næsten ikke skal
fodres mere... nu skal æblerne ikke længere vokse mere, nu skal de til
at modnes. Derfor giver det ikke meget i størrelsen på frugterne at
tynde ud nu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 29-08-01 16:04

peterandersen@e-box.dk,Ny-Internet writes:
>Der må da være en forskel på om træet skal
>forsyne 8 eller 3 æbler med næring, og de skal da alligevel blive næsten
>dobbelt så store endnu....

Ja i vores verden vil vi sige, at det kan nåes endnu at tynde ud! Men i
naturens verden, så henter æbler måske allerede kræfterne (og størrelsen)
i april/maj måned - og så det måske gode og lune danske sommervejr senere
på året!

Jeg tynder gerne ud i maj måned, når jeg kan se hvor æblerne sidder på
træet - og så sige til mig selv, at "To æbler der sidder så tæt ikke kan
blive store begge to".

Det skal siges, at jeg er ren "æbleamatør" - så held og lykke!

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]