Skæv fælg
Fra : Anet

Dato : 28-08-01 20:35

Hej

Vi ejer henholdsvis en xj600n og en xj600s og pludselig og måske i
forbindelse med at s ´eren fik nyt fordæk så begyndte den at ryste i styret
når man tager farten af og kommer ned på ca. 70-75 km/t. Så prøvede vi at
tage forhjulet fra n´eren og sætte over og så holdt det op men nu rystede
n´eren. Dækket skulle der ikke være noget galt med da vi fik det skiftet og
den rystede kørte vi dagen efter tilbage til butikken og fik endnu et nyt
dæk på. Det er et Metzler-dæk vi fik på. Hvor køber man en ny fælg og hvad
koster den?

hilsen

Anet

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 21:00

> [...]
> dæk på. Det er et Metzler-dæk vi fik på. Hvor køber man en ny fælg og hvad

Nu er hjulet vel blevet afbalanceret i forb. med dækskiftet? Hvis det ikke
er gjort, så kan det give de symptomer. Hvis fælgen ikke har synlige
defekter eller er skæv, så er det nok noget andet, der er galt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anet

Dato : 29-08-01 06:13

ja og vi stod selv begge gange og så at afbalanceringen var ok

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-08-01 21:11

On Tue, 28 Aug 2001 21:35:24 +0200, "Anet" <anet@email.dk> wrote:

Hej Anet.

> [...]
>dæk på. Det er et Metzler-dæk vi fik på. Hvor køber man en ny fælg og hvad

Blot et dumt spørgsmål:
Blev det hjul afballanceret efter dækskifte?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Viffer

Dato : 28-08-01 23:03

Hej

Jeg er ikke helt med på om I stadig har problemet eller om det forsvandt da
I 'fik endnu et nyt dæk på'.
Men jeg tror I har fået det problem der kaldes 'lowspeed-pendling'. Dvs.
forhjulet pendler fra side til side ved lav fart, typisk ved 80 km/t. Det er
meget let at konstatere, kør motorcyklen op til over 100 km/t, slip gassen
og hold ganske let i styret, mens hastigheden falder pga. af
motorbremsningen.
Hvis rysteriet/pendlingen begynder når hastigheden er kommet ned på ca. 80
km/t, er det helt klart det fænomen man kalder 'lowspeed-pendling', som
reelt er når motorcyklen rammer et resonanspunkt, der får forhjulet til at
gå i svingninger.
Jeg har specifikt oplevet det med et Metzeler Z1 fordæk på en VFR årg. 92.
Her skiftede jeg Z1 dækket ud med et Z4 og problemet forsvandt fuldkommen.
Jeg har også haft et snert af problemet på min GS500. Der har jeg lige
skiftet et Metzeler ME33 fordæk ud med Michelin Macadam og problemet er også
forsvundet her. Nu tror jeg ikke det er sådan, at Metzeler generelt har et
problem med 'lowspeed-pendling', jeg tror snarere det er en kombination af
specifikke MC-modeller og specifikke dækmærker/typer.
Med VFR'en var det umuligt at få væk med det monterede Z1 dæk. Jeg
afbalancerede omhyggeligt, jeg skiftede forgaffelolie, kontrollerede
kronrørslejer - intet hjalp! Og der var faktisk ikke noget galt med
motorcyklen, men kombinationen VFR/Metzeler Z1 var åbenbart ikke god. Nu
skal dertil siges at problemet var til at leve med, når bare man vidste at
ved 80 km/t skulle man absolut ikke slippe styret!
Det mest generende var faktisk, at der ved hård nedbremsning, også kunne
opstå uro ved 80 km/t.

Så før I køber en ny fælg, så tænk over om problemet var der før I skiftede
dæk? Hvilket dækmærke var det?

Held og lykke med fejlsøgningen.

Mvh. Hans Erik
CBRXX
GS500

Anet <anet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mgs0m$2gq9$1@news.cybercity.dk...

Fra : Anet

Dato : 29-08-01 06:19

Hej Hans Erik

Du er vist bedre til at forklare det helt nøjagtig end jeg er det. Det er
lige som du siger det er og som du beskriver det når man tager farten af. Da
vi købte cyklen havde den et dæk på et Michelin som var slidt som et
traktordæk. Dækket var som sådan ikke slidt op men det rumlede når man
kørte. Så fik vi det Metzler på. Jeg kan ikke huske hvad det hedder og mc´en
er på "arbejde" lige nu.
Vi har stadig problemet på den fælg/dæk. Det var fordi vi havde 2 rimelig
ens cykler at vi skiftede over for at se for en forhandler sagde at det
kunne have noget at gøre med at vi kørte med topbox på. Jeg har udskrevet
svaret her og giver det videre til manden i huset.

hilsen
Anet

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 29-08-01 09:19

har i tjekket at det ikk er et forhjuls leje der er ved at gå `?

oplevede det selv, at den begyndte at ryste, og jeg hev og vred efter alle
køreskolens anvisninger for finding af fejl i styrtøj og der kunne ikke
mærkes noget....til sidste med lygte navet kunne man ane at den gav sig en
mikro meter...2 nye lejer og det var godt igen

Lasse
CBR1000f & Karin & RS125

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 16:14

Anet <anet@email.dk> skrev i en news:9mhu6t$lpm$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Du er vist bedre til at forklare det helt nøjagtig end jeg er det. Det
> er lige som du siger det er og som du beskriver det når man tager

Heey - Godt læst imellem linierne H-E!
Forøvrigt et godt eksempel på værdien i at definere grundigt!

Om skæve fælge:
Hvis man ikke kan huske at have kørt med 80 over en kantsten ell. lign,
er fælgen næppe skæv!
Skævhed er forøvrigt enkelt at kontrollere med en simpel pind
(skruetrækker eller blyant/kuglepen): Løft hjulet fri fra grunden (sæt
svigermor bagpå!) og rotér hjulet hvorefter man støtter "pinden" til
forgaflen i nærheden af fælgkanten og forsigtigt bevæger den nær fælgen.
Herefter vil man let kunne ane hvorvidt at fælgen "hopper" eller "slår"
sidelæns!

Dækket kan også være utilstrækkeligt monteret:
Langs fælgkanten er der indstøbt en eller to linier i dæk-siden. Disse
skal ligge 100% parallelt med fælgkanten, hvilket man ligeledes vil
kunne vurdere ved at rotere hjulet og focusere på afstanden imellem
fælgkant og linie!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-08-01 20:55

Armand wrote:

> Skævhed er forøvrigt enkelt at kontrollere med en simpel pind
> (skruetrækker eller blyant/kuglepen): Løft hjulet fri fra grunden (sæt
> svigermor bagpå!)

Ha, så er man da sikker på at skulle investere i mindst et fælg. ))

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Allan Wisborg

Dato : 31-08-01 07:34

> kunne have noget at gøre med at vi kørte med topbox på.

Jep, har selv kørt XJ 600. Der skal relativt lidt vægt til i topboksen (jeg
havde 45 liter Givi) før den bliver ustabil og ryster over forhjulet. Det
værste jeg har prøvet var da jeg smed to nav (tromlebremse og det hele) fra
min gamle BSA ned i topboksen (Ja, ja jeg skulle jo have dem med hjem...).
Efter ca. 75 meter måtte jeg vende om. Kom farten over 40 rystede den og
lige så snart jeg rørte bremsen var jeg ved at stå på røven. Ok de var nu
også tunge, men jeg har også oplevet det hvor der kun var tøj og en enkelt
flaske vin i boksen. Her var det især under gasgivning i sving at den
begyndte at ryste. At flytte vinen til tanktasken var nok til at det
stoppede.

MEN det er jo heldigvis nemt at checke om det har noget med topboksen at
gøre

måske en topboks - dækkombination. Det er straks værre at checke.

Allan
TRX 850

Fra : JENS MELDGAARD

Dato : 29-08-01 22:16

> [...]
> dæk på. Det er et Metzler-dæk vi fik på. Hvor køber man en ny fælg og hvad
xxxxxxxxxxxxxxxxx
I skal ikke købe ny fælg, for det er ikke den det er galt med. Du nævner et
andet sted noget med topbox, jeg køre ikke med topbox og har alligevel ofte
oplevet problemet. Det optræder tilfældigt i div. dæk/mc kombinationer. Jeg
har oplevet det på mange af mine cykler (17stk).
Siden 01.03.00 har jeg brugt fem sæt dæk på min GS 500, No 1: dunlop D 207
OK. No 2: D 207 OK. No 3: D 207 ryster fra 75 - 65. No 4: D 208 ryster.
No 5: bridgestone BT 45 OK. Der er i den pågældende periode ikke lavet
andet end alm. service på cyklen.
Jeg kan ikke give nogen forklaring på fænomenet, men jeg tror på, at hvis i
skifter dæktype eventuelt fabrikat vil det forsvinde. Det er selvfølgelig
forudsat at lejer og forgaffel er OK.
Jeg synes ikke problemet er så stort (det er jo kun hvis man slipper styret
med begge hænder over 60 km/t), så jeg har altid kørt med det, til dækket
alligevel skulle skiftes.

mvh Jens

Fra : Armand

Dato : 30-08-01 20:16

JENS MELDGAARD <toje-meldgaard@get2net.dk> skrev i en
> Jeg synes ikke problemet er så stort (det er jo kun hvis man slipper
> styret med begge hænder over 60 km/t),

En af mine kammerater forstuvede højre håndled derved: Ind over en
bygrænse slap han gassen og lænede sig tilbage med venstre hånd på låret

Så helt ufarligt er det altså ikke!

--
Armand.