Erfaring m. ny køler på ATI Radeon AIW.
Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 28-08-01 19:32

Som før lovet, vil jeg nu videregive mine erfaringer med at udskifte den
lille infame og støjende original ATI blæser/køler på min Radeon All in
wonder grafikkort.

Jeg bestilte både en Papst 40 mm blæser til 140,- og en Global WIN FA420 til
69,- inkl. køleprofil og selvklæbende tape.
Papst blæseren bestilte jeg fordi, jeg ikke troede på at det var så nemt at
afmontere det originale ATI køleprofil. Profilet var heldigvis utroligt nemt
at afmontere, så Papst blæseren sider nu og blæser ved 7V på VIA KT133
chipsættet.
Profilet fik jeg af ved at bruge et Kreditkort som underlæg mellem profil og
printkort, her inde i mellem vippede jeg så forsigtigt profilet af med en
almindelig kærvet skruetrækker. Vip forsigtigt, lidt forskellige steder, til
sidst giver det et lille knald og vupti, så er profilet løst.

Global Win CPU (GPU) køleren leveres med termisktape, og er man ikke alt for
kritisk, så virker tapen umiddelbart ganske OK. Nogle ville nok anvende
noget Artic Silver halløj til 150,-, hvilket jeg finder ganske unødvendigt
(Skal ikke OC).
Før den nye Global Win køler kan monteres, skal den gamle tape på GPU'en
fjernes; jeg brugte alm. husholdningssprit på køkkenrulle. Chip'en blev fin
ren, papiret som sider under Global Win køleren og beskytter den
termisketape blev fjernet og profilet blev monteret på GPU'en, hvor jeg
pressede den godt fast.

Støj?
Global Win køleren er ganske overraskende nærmest lydløs ved 12 Volt, det
havde jeg slet ikke regnet med og ved 7 Volt er den helt lydløs. Selv ved 7
volt viser grafikkortet ikke tegn på overophedning, spillene kører bare der
ud af UDEN støj - det er sgu dejligt!

Papst 412F 40 mm blæseren skuffer!
Selv ved 7 volt støjer den hørbart og ved 12 volt er den endnu værre som den
originale ATI blæser - den er IKKE 140,- værd.

Global Win FA420 brillerer, hej ydelse, lav pris og støj niveau - et fund
til sølle 69,- !

--
Venlig hilsen: Rasmus.