Nåde, lov og frelse
Fra : Andreas Falck

Dato : 28-08-01 11:43

LOVEN SOM SPEJL

En illustration der kan hjælpe os til at få fat på hvad Paulus mener,
er forholdet mellem et beskidt og snavset ansigt, spejlet og vand. Vi
lader spejlet symbolisere loven, det snavsede og beskidte ansigt er
synden i mit liv, og vandet står for Guds rensende nåde (Jesu blod).
Spejlet (loven) kan ikke gøre ansigtet rent. Men spejlet udfører en
vigtig rolle ved at vise min snavsede (syndige) tilstand og mit behov
for at blive vasket ren.

Spejlet (loven) viser mig hvordan jeg ser ud. At knuse spejlet (gøre
loven ugyldig) hindrer mig i at se mit snavsede ansigt, men der sker
ikke nogen forandring med mig af den grund. Spejlet (loven) er god,
men det kan ikke vaske mig ren. Spejlet (loven) dømmer mig (viser og
fortæller mig at jeg er snavset). Denne lovens fordømmelse er jeg glad
for, fordi den er nødvendig. Jeg må aldrig ønske at skulle holde op
med at fordømme min synd. Med andre ord: Jeg vil ikke at skal holde op
med at vise mig mit behov for at blive vasket ren.

Kristne der mener at spejlet (loven) er problemet, holder op med at se
hvor grusom synden i virkeligheden er. Derefter bliver man ligeglad
med at kende Guds virkelige vilje.

At være under loven (lovens dom) betyder derfor at jeg er snavset og
ikke vasket ren. Spejlet dømmer mig ved at påpege og vise mit snavsede
ansigt (min synd). Vandet (Guds nåde eller Jesu rensende blod) har
ikke som opgave at fortælle mig at jeg er ren NÅR jeg rent faktisk
stadig er snavset og ufortrødent fortsætter med at snavse mig til.
Vandet (nåden) samarbejder med spejlet (loven).

Sammen viser de mig min tilstand (diagnosen) og hvad jeg trænger til
(behandlingsoplægget), som er Jesu blod der bortvasker min synd.
Vandet (Jesu blod) tilfredsstiller derfor spejlet (loven) ved at
snavset (synden) der påvises bliver fjernet. Både spejlets opgave (at
påpege) og vandets opgave (at rense) er begge nødvendige og gode
tilbud. Guds tilbud er der ikke at vi skal fortsætte med at være
snavsede (syndige), medens spejlet (loven) ikke længere skal vise den
reelle tilstand. Hans tilbud er at vaske os rene, og give os kraft og
styrke til at forblive rene.

UNDER LOV - ELLER UNDER NÅDE

Det vi her har læst og lært, viser klart at udtrykket "under loven" må
betyde at leve i og med synd, sådan at Guds lov påpeger den. Under
lovens fordømmelse vil derfor sige, at have synd i sit liv som
fordømmes af loven. Under nåden betyder at tidligere begåede synder er
blevet tilgivet og at Jesus nu bor i hjertet. Guds lov har således
taget vare på min fortid, mit liv nu, samtidig som han har lovet at bo
i mit hjerte i fremtiden.

Både tilgivelsen og sejren er af nåde. Da lever jeg under nåden, siden
der ikke er uopgjort synd i mit liv som loven kan påpege.

Med denne forklaring bliver det lettere at forstå, hvorfor Bibelen
løfter Guds lov så højt.

Loven er af nåden - Rom. 7, 14.

Er loven synd? Nej langtfra. Men uden loven havde jeg ikke vidst hvad
synd er - Rom. 7, 7

Så er da loven Hellig, og budet er helligt og god, - Rom. 7, 12.

Således skulle lovens krav blive opfyldt i os, som ikke lader sig lede
af vor onde faldne syndige natur, men af Ånden, - Rom. 8, 14.

Men den som ser ind i frihedens fuldkomne lov og fortsætter dermed,
han bliver ikke en glemsom hører, men en gerningens gører, - Jak. 1,
25.

"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Willy Brochs

Dato : 29-08-01 00:13

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i melding
> [...]
> Således skulle lovens krav blive opfyldt i os, som ikke lader sig lede
> af vor onde faldne syndige natur, men af Ånden, - Rom. 8, 14.

Hvorfor tar du ikke med de første versene slik at sammenhengen kan beholdes?
Det du gjør er typisk for adventister, da de alltid vil ungå å måtte
forklare hva det vil så å være "gjort døde for loven ved Kristi legeme" og å
være "løst fra loven" Hvorfor, og på hvilken måte det skal skje sies i de 3
første versene. Kan du være snild å forklare hva du får ut av versene 1-6?
Hvis du ikke kan vil det øvrige du viser til være uten verdei.
Rom 7:1-6: " 1) Eller vide I ikke, Brødre! (thi jeg taler til sådanne, som
kender Loven) at Loven hersker over Mennesket, så lang Tid han lever? 2) Den
gifte Kvinde er jo ved Loven bunden til sin Mand, medens han lever; men når
Manden dør, er hun løst fra Mandens Lov. 3) Derfor skal hun kaldes en
Horkvinde, om hun bliver en anden Mands, medens Manden lever: men når Manden
dør, er hun fri fra den Lov, så at hun ikke er en Horkvinde, om hun bliver
en anden Mands. 4) Altså ere også I, mine Brødre! gjorte døde for Loven ved
Kristi Legeme, for at I skulle blive en andens, hans, som blev oprejst fra
de døde, for at vi skulle bære Frugt for Gud. 5) Thi da vi vare i Kødet,
vare de syndige Lidenskaber, som vaktes ved Loven, virksomme i vore Lemmer
til at bære Frugt for Døden, 6) Men nu ere vi løste fra Loven, idet vi ere
bortdøde fra det, hvori vi holdtes nede, så at vi tjene i Åndens nye Væsen
og ikke i Bogstavens gamle Væsen."

Hilsen

Willy Brochs

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-01 18:28

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i melding

> Hvorfor tar du ikke med de første versene slik at sammenhengen
> kan beholdes?

De første vers, selv om de ikke specifikt er nævnt, er indholdsmæssigt
allerede medregnet i min tekstudlægning.

> Det du gjør er typisk for adventister, da de alltid vil ungå å
> måtte forklare hva det vil så å være "gjort døde for loven
> ved Kristi legeme" og å være "løst fra loven"

Det må da i så fald være noget der er typisk for adventister i
Norge, - jeg er ikke stødt på at man her i Danmark vil undgå at måtte
forklare disse begreber ud fra en bibelsk sammenhæng.

Se iøvrigt mit svar her nedenfor.

> Hvorfor, og på hvilken måte det skal skje sies
> i de 3 første versene. Kan du være snild å forklare
> hva du får ut av versene 1-6?
> [..... klip: citat af teksten ril Rom 7, 1-6]

Som jeg allerede mange gange, og på utallige måder, i denne gruppe har
gjort opmærksom på, kan ingen, jeg gentager: ingen, gøre sig fortjent
til frelse ved hjælp af loven. Loven evner ikke at frelse, den evner
ikke at rense, den evner ikke at omvende, den evner ikke at føde på
ny, - ja den evner intet, absolut intet, over hovedet intet, - ud over
at vise os hvad synd er. Dette er det eneste formål der nogen har
været, er, og vil være, med loven. Intet andet end at vise os hvad
synd er.

Loven viser os nemlig, som i et spejl, hvor befængte med synd vi, den
viser hvad vi har gjort forkert, den viser os at hele verden må stå
strafskyldige for Gud, - en straf som Jesus så som vores stedfortræder
har påtaget sig at betale for os. Derved viser loven os også hvor stor
en kærlighed Gud har til os. Loven er derfor et udtryk for, og et
vidnesbyrd om, Guds store kærlighed. Den viser os hvilken ren og
refærdig karakter Gud har, - en ren og retfærdig karakter, som han
gennem Kristi sonoffer vil forære os gennem troen på Jesus som den
lovede Frelser og Messias.

Ved Kristi offer er vi blevet løskøbt fra synden herredømme (lovens
krav på os), og derfor lever vi ikke længere i "det gamle menneske",
vi lever derfor ikke længere "under lovens herredømme", men er bleve
frikøbt fra den straf loven tilskriver alle syndere. Når vi har
modtaget Kristus i vore hjerter, da har vi forsået at lydighed mod
loven ikke frelser nogen (for der er jo ingen der har levet et liv
uden én eneste lovovertrædelse - bortset fra Jesus), men af (Guds)
nåde er vi frelst ved troen, det skyldes ikke os selv og vore
lovgerninger, det er en ufortjent gave fra Gud.

Læs så mit indlæg igen, idet du husker på, at loven ikke er i stand
til at gøre noget som helst andet end at vise os hvad synd er, og at
loven dermed ikke på nogen som helst måde er i stand til at gøre
hverken fra eller til i forbindelse med vores frelse.

> Hvis du ikke kan vil det øvrige du viser til være uten verdei.

Er du nu begyndt at forstå hvad det er jeg siger om lov, nåde og
frelse?

Fra : Willy Brochs

Dato : 29-08-01 22:37

: Andreas skrev:
[...]

Dette ser mer lovende ut, Andreas, det må jeg indrømme. Så da ser du dine
daglig dine vanesynder går jeg ut ifra?

: Andreas skrev:
[...]

Dette synes jeg høres bra ut. Bare et spørsmål til det: Hvordan går det til
at Gud forærer oss sin rene og rettferdige karakter gjennom troen på Kristi
sonoffer?

[...]

Vil det si at våre liv - etter å ha mottatt den rene og rettferdige karakter
som en ufortjent gave - nu er i full harmoni med Guds lov - at vi ikke
lenger synder?

: Anreas skrev:
: Er du nu begyndt at forstå hvad det er jeg siger om lov, nåde og frelse?

Kanskje. Det vil si, jeg er s+å hjertens enig i det du her har skrevet, at
jeg er redd det er for godt til å være sant. Derfor har jeg

Åpenb 14:12: "Her gælder det de helliges Udholdenhed, de, som bevare Guds
Bud og Troen på Jesus."Broderlig hilsen

Willy

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-08-01 08:46

> [...]

> Dette ser mer lovende ut, Andreas, det må jeg indrømme. Så da
> ser du dine daglig dine vanesynder går jeg ut ifra?

Jeg ser dem hver dag, og jeg væmmes ved dem. Alt det gode jeg gerne
vil, det gør jeg ikke, og alt det onde jeg ikke vil, det gør jeg hele
tiden (som Paulus skrev det).

Og jeg finder trøst og opmuntring i dette vers:
"Stræb efter retfærdighed, tro, kærlighed og fred sammen med dem, der
påkalder Herren af et rent hjerte", 2. Tim. 2, 22.

> [...]
>
> Dette synes jeg høres bra ut. Bare et spørsmål til det: Hvordan
> går det til at Gud forærer oss sin rene og rettferdige karakter

Paulus skriver at "så er det ikke længere mig der lever, men Kristus
der lever i mig", Gal. 2, 20, og flere lignende udtalelser. Vi bliver
iklædt Jesu retfærdig, står der skrevet flere steder. Ligeledes at vi
bliver tilregnet Jesu retfærdighed. "Det skyldes ikke os selv (vore
egne gerninger), men Guds er gaven", Ef. 2, 8.

Og i Fil. 3, 8-11 læser vi følgende: "Ja, jeg regner så vist alt for
tab på grund af det langt større at kende Kristus Jesus, min Herre. På
grund af ham har jeg tabt det alt sammen, og jeg regner det for skarn,
for at jeg kan vinde Kristus og findes i ham, ikke med min egen
retfærdighed, den fra loven, men med den, der fås ved troen på
Kristus, retfærdigheden fra Gud grundet på troen, for at jeg kan kende
ham og hans opstandelses kraft og lidelsesfællesskabet med ham, så jeg
får skikkelse af hans død, om jeg dog kunne nå frem til opstandelsen
fra de døde!".

Alt dette får vi altså som en "retfærdigheden fra Gud grundet på
troen", som vi lige læste i Fil. 3, 9. Og i Ef. 4, 24 kan vi læse: "
Ifør jer det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens
retfærdighed og fromhed". Og i Gal. 3, 6 finder vi disse ord: "Det er
som med Abraham: »Han troede Gud, og det blev regnet ham til
retfærdighed«."

Og ikke mindst 1. Kor. 1, 30: "Men ham skyldes det, at I er i Kristus
Jesus, som er blevet visdom for os fra Gud, både retfærdighed og
helligelse og forløsning".

Men lad mig slutte denne opremsning med Rom. 10, 10: "For med hjertet
tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse".

> [...]
>
> Vil det si at våre liv - etter å ha mottatt den rene og rettferdige
> karakter som en ufortjent gave - nu er i full harmoni med Guds

"Se hvor stor en kærlighed Faderen har vist os, at vi må kaldes Guds
børn; og vi er det". "Enhver der er født af Gud, gør ikke synd, thi
Guds sæd [Jesus Kristus] bliver i ham [har taget bolig i vore
hjerter]; ja han kan ikke synde", 1. Joh. 3, 1+9.

Så når vi har overgivet os helt og fuldt til Kristus, da er vi ikke
længere syndere, vi begår ikke længere synd, vi har ikke længere noget
ønske om at gøre noget der er syndigt, vi lever et helt nyt liv, vi er
blevet nye mennesker, vi er født på ny, det gamle menneske er blevet
begravet i dåbens vande og et nyt er opstået fra vandgraven. - INGEN
af disse nævnte udsagn må ses på enkeltvis, - de skal læses sammen,
forstås sammen og tros på sammen. Løsrevet vil de hver for sig give et
forvrænget billede, men sammen giver de os et sandt billede af den
forvandling af vor natur og karakter, som omvendelsen udfører og
medfører.

Vi vandrer således nu på frelsens rene sti med retning mod det
Himmelske Jerusalem. Men vi vandrer stadig her på denne jord, hvor
synden har sit herredømme. Uanset vore hensigter, uanset vore mål, -
så sker der nogen gange det at vi snubler og falder og "gør alt det
onde vi ikke vil gøre", - men fortvivl ikke af den grund, - for skulle
det ske, at vi mod vore bedste hensigter alligevel skulle falde og
snuble og synde "så har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus den
retfærdige; og han er soning for vore synder, ja, ikke alene for vore,
men også for hele verdens", 1. Joh. 2, 1-2.

> [...]
>
> Kanskje. Det vil si, jeg er s+å hjertens enig i det du her har
> skrevet, at jeg er redd det er for godt til å være sant.

Hvorfor er du bange for at det er for godt til at være sandt. Kan ren
sand bibelsk lære være for godt til at være sandt?

> Derfor har jeg
> Åpenb 14:12: "Her gælder det de helliges Udholdenhed, de, som
> bevare Guds Bud og Troen på Jesus."Broderlig hilsen

Mange tak for denne hilsen, og ligeledes en oprigtig broderlig hilsen
i Jesu navn til dig og din familie

Andreas Falck - ICQ 108 480 093