blåbær
Fra : Vibeke Hansen

Dato : 28-08-01 11:33

Hej gruppe.

Hvordan opformerer man bedst blåbær ?

Skal grenene bøjes ned i jorden , eller er det bedst at klippe dem af og
sætte dem i jorden, og er det et passende tidspunkt at gøre det på ?

mvh
Vibeke.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-01 18:54

On Tue, 28 Aug 2001 12:33:15 +0200, "Vibeke Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

>Hvordan opformerer man bedst blåbær ?
>
>Skal grenene bøjes ned i jorden , eller er det bedst at klippe dem af og
>sætte dem i jorden, og er det et passende tidspunkt at gøre det på ?

På planteskolerne bruger man mig bekendt stiklinger. Enten træagtige
eller halvforveddede (sommer-) stiklinger.

Men hvis du selv bare vil lave nogle enkelte buske så er det nemmeste
nok at bøje et par grene ned og ligge lidt jord over den, det er det
man kalder nedkrogning.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 28-08-01 22:40

> [...]
>
> Men hvis du selv bare vil lave nogle enkelte buske så er det nemmeste
> nok at bøje et par grene ned og ligge lidt jord over den, det er det

Jeg har 6 buske , plantet sidste forår, og kunne godt tænke mig at lave
20-25 mere.
Så, måske skulle jeg investere i noget roddanner og lave stiklinger, me
hvordan gør jeg ?

mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-01 13:53

On Tue, 28 Aug 2001 23:39:57 +0200, "Vibeke Hansen"
> [...]

>20-25 mere.
>Så, måske skulle jeg investere i noget roddanner og lave stiklinger, me

Roddanne-midler er generelt ikke nødvendige. Det er vigtigere at tage
stiklingerne på det rigtige tidspunkt..

Hvordan stiklingerne skal laves, det kan du se i en bog som hedder
Planteformering fra Politikens forlag. (Jeg kunne også godt komme med
en længere forklaring, men det har jeg lige pt. ikke humør til..)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 29-08-01 17:20

> Hvordan stiklingerne skal laves, det kan du se i en bog som hedder
> Planteformering fra Politikens forlag. (Jeg kunne også godt komme med
> en længere forklaring, men det har jeg lige pt. ikke humør til..)

Ok, jeg læser mig til det

mvh
Vibeke

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-08-01 20:11

Jeg har lavet en lille hjemmeside om planteformering, måske kan det
inspirere dig og hjælpe dig lidt på vej.

mvh. Klaus Eriksen

http://klaus_eriksen.homepage.dk/greensites/green_index.html