gødning til køkkenhave og græsplæne
Fra : Helle

Dato : 28-08-01 10:15

hej gruppe

hvilken efterårsgødning skal / bør man give sin græsplæne - og hvornår?

hvilken efterårsgødning bør man give køkkenhaven - jeg regner med at lave et
vinterdække af haveaffald blandet med dyregødning, men jorden trænger så
meget, at jeg også vil tilføre noget kunstgødning. Skal dette graves ned,
eller også smides ovenpå?

Helle

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-08-01 21:49

Helle <helle.fuglsang@mail.dk> skrev i en
> [...]
> meget, at jeg også vil tilføre noget kunstgødning. Skal dette graves ned,

Det er ingen grund til at gøde haven om efteråret.
Kvælstof til græs giver vækst og større risiko for
sneskimmel og trådkøllesvamp.
En alm. have bortfører ikke nær så mange næringsstoffer som
et erhvervsgartneri, hvor afgrøderne sælges. Derfor er behovet
mindre.
Mineralgødninger opløses af nedbøren og fordeler sig
i de øverste lag - ingen grund til nedgravning.
Kvælstof der ikke optages i år vil udvaskes med forårsnedbøren.
Gød hellere om foråret med en NPK-gødning -
det står der lidt om passende typer på :

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

Per A. Hansen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 30-08-01 22:54

I artiklen <Rwcj7.656$3n.16867@news.get2net.dk>,
skrev Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk>:

> Mineralgødninger opløses af nedbøren og fordeler sig
> i de øverste lag -

Kan du uddybe det med fordelingen lidt nærmere? Hvor langt kan
stofferne i en almindelig NPK gødning 'vandre' i jordoverfladen,
inden de bliver vasket ned eller bundet til jordpartiklerne?

--
Helge.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-08-01 19:59

<juletrae@post4.tele.dk> skrev i en news:4ab2588278juletrae@post4.tele.dk...
> [...]
> stofferne i en almindelig NPK gødning 'vandre' i jordoverfladen,
> inden de bliver vasket ned eller bundet til jordpartiklerne?

Gerne. De opløste stoffer føres ned med regnvandet.
En del af næringsstofferne kan fastholdes af de små
lerkolloider - det gælder kalium, magnesium, kalcium,
ammonium m.fl.
Fosfor bindes til de organiske stoffer.
Det sker i de øverste få cm. af jorden.
Nitrat bindes ikke og føres med vandet nedad.
En nærmere forklaring kan du få på min hjemmeside
- klip på Planteernæring på siden: