batteriproblem
Fra : Kenneth Mortensen

Dato : 28-08-01 07:33

Hej alle

Jeg er begyndt at få et problem med batteriet på min NSU Supermax veteranmc.
Under kørsel koger batteriet over så det har ødelagt al maling i min
batterikasse (og lidt mere!)
Er det batteriet der er færdig eller er det ladesystemet, der har problemet?

Mange hilsner

Kenneth Mortensen

Fra : Sand

Dato : 28-08-01 09:39

"Kenneth Mortensen" <skak-no-spam@email.dk> wrote in message
> Er det batteriet der er færdig eller er det ladesystemet, der har
problemet?
Uden at vide, hvordan ladningen styres på en NSU, så kunne det godt lyde
som en fejl i reguleringen af ladespændingen, som bevirker over-ladning
af batteriet.
Der sidder sansynligvis en diode, som begrænser ladespændingen, prøv at
tjekke den.

Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-08-01 18:39

On Tue, 28 Aug 2001 10:38:50 +0200, "Sand" <andpe_96@hotmail.com>
wrote:

Hej.

>Der sidder sansynligvis en diode, som begrænser ladespændingen, prøv at
>tjekke den.

En diode ???????

NSU MAX er fra før den tid hvor sådan noget nymodens tingeltangel
havde holdt sit indtog i MC elektro.

Ladestrømmen begrænses af et relæ der sidder under højre sidedæksel på
motoren.
Noget kunne tyde på at relæet hænger, fjederen der trækker relæet
tilbage er knækket eller en af spolerne i relæet er forhenværende

Men jeg tror det vil tjene en god sag at finde en elektronisk
regulering til dynamoen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Peter J

Dato : 28-08-01 20:29

> [...]
> tilbage er knækket eller en af spolerne i relæet er forhenværende
>
> Men jeg tror det vil tjene en god sag at finde en elektronisk

Ellers kan det hurtigt blive en bekostelig omgang

Peter
GSX 400 F - der har prøvet det med et defekt laderelæ og derefter uden alt
elektronik
P.S det med elektronikken kan du jo se bort fra

Fra : Sand

Dato : 29-08-01 07:20

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
....> En diode ???????

> NSU MAX er fra før den tid hvor sådan noget nymodens tingeltangel
> havde holdt sit indtog i MC elektro.
Det er rigtigt! - Men mange af de gamle cykler har været udsat for
lignende problemer tidligere i deres liv, og er derfor blevet
"opdateret" med "nymodens tingeltangel" og derfor kunne der sagtens
sidde bl.a. en diode på cyklen. Jeg har ihvertfald set et par NSU'er,
samt nogle gamle Ariel'er, som en gang tidligt i mc-elektroens indtog
havde været under denne behandling.

Mvh. Sand

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 28-08-01 10:13

nøj hvor er du heldig...strøm NOK ! :)))

nej ok...spøg til side.
det er ladespolen der sidder nede under højre dæksel (over dynamoen) der
sidder en lille reguleringsskrue hvor du skal skrue ladespændigen ned på 6,5
Volt (mener jeg) da det er en 6 Volter.
hvis den er bygget om til 12 V skal den sæ'følig være højere (omkring 13,5
V)..så vidt jeg husker.

MVH
Daniel
..ex-ejer af en NSU Std. Max 1953