Nippon Denso tændrør & Olieskift
Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 01:09

Hvor køber man egentligt ND tændrør?
Jeg har på fornemmelsen, at det ikke er alle og enhver der sælger dem, som
de sælger NGK.

Evt., hvis der er nogle, der kender nogle forhandlere i Aalborg og omegn, så
kunne jeg godt tænke mig at høre mere om det.

Jeg skal snart have skiftet olie på Seca'en, og det regner jeg med er
rimeligt simpelt at gøre selv, dog kan jeg ikke helt komme på, hvad jeg skal
tappe den brugte olie ned i, hvis der skal kunne være 2½L i den. Hvad gør
man desuden af olien, når man har tappet den? - Det er vel problemaffald?

Men jeg regner med at et olieskift foregår nogenlunde således: Varmer
motoren lidt op, ikke for meget, for så er det ret usundt at komme i
nærkontakt med, skruer toppen af, skruer bundskruen ud, og tapper den.

Man skifter vel også oliefiltret ved hvert olieskift?

signing off.. demolition

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-08-01 07:15

> hvad jeg skal
> tappe den brugte olie ned i, hvis der skal kunne være 2½L i den. Hvad gør
> man desuden af olien, når man har tappet den? - Det er vel problemaffald?

En gammel oliedunk og du kan aflevere det på den lokale genbrugsstation.

> Man skifter vel også oliefiltret ved hvert olieskift?
Ja det bør man, medmindre man skifter olie væsenligt oftere end
foreskrevet...

/A

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 12:02

> Ja det bør man, medmindre man skifter olie væsenligt oftere end
> foreskrevet...

Jeg har tænkt mig at holde mig til det interval på 3000km, der er
foreskrevet i værkstedshåndbogen.
Mht. vinterklargøring, er det så bedst at skifte olien inden cyklen stilles
væk, eller efter man har taget den frem igen til foråret?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kasper

Dato : 28-08-01 15:08

"Martin Sørensen" skrev d. 28-08-01 12:02 dette indlæg :

> Mht. vinterklargøring, er det så bedst at skifte olien inden cyklen
stilles
> væk, eller efter man har taget den frem igen til foråret?

Smid en billig olie når du stalder den op, og smid så den dyre gode olie
på, når du tager den frem igen (cyklen) - dette er der nok delte
meninger om.....

Hvis det er en Xj 750 Seca vi taler om, er der mere end 2½ liter olie i
den, svjh omkring 3½ liter incl. filter, pas i øvrigt på ikke at miste
den fjeder som sidder foran filteret i filterskålen.....ellers kører
olien udenom filteret....og når vi nu er ved det alligevel, så skift
også kardanolien, de ca. 2 dl tager kun 10 min at skifte...

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 18:33

> Smid en billig olie når du stalder den op, og smid så den dyre gode olie
> på, når du tager den frem igen (cyklen) - dette er der nok delte
> meninger om.....

Hvorledes 'billig' olie? En olie, hvor man er ligeglad med, om der er
friktionsnedsættende additiver i?
F.eks. Aldis motorolie (kan ikke huske fabrikatet) 10-W40 som koster omkring
18,-/liter.

> [...]
> olien udenom filteret....og når vi nu er ved det alligevel, så skift
> også kardanolien, de ca. 2 dl tager kun 10 min at skifte...

Det er en XS400 Seca, så skift af kardanolien er hurtigt klaret.
Der er ca. 2.2L motorolie ekskl. filter, og 2.5L inkl. filter i denne.

Jeg sidder og kigger i en tysk værkstedshåndbog, hvor jeg forstår ca. 5-10%
af ordene, og med de få billeder der er, er det næsten ubrugeligt..
Men hvis der er nogle der ved, om der er noget specielt man skal huske på
ved skift af olie på XS400'eren, så vil jeg gerne høre om det.. Ellers
prøver jeg bare at skille det ad, når tiden er til det, og se hvad der sker.
Det plejer at virke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:20

Kasper <Kasper.news@kandu.dk> skrev i en

> Smid en billig olie når du stalder den op, og smid så den dyre gode
> olie på, når du tager den frem igen (cyklen) - dette er der nok delte
> meninger om.....

Absolut!

Den med vinterolie er en nedarvet refleks fra gamle dage hvor olierne
ikke var så rene som idag, og hvorfor man brugte en speciel syrefri(!),
men
ikke særligt godt smørende, konserveringsolie om vinteren!
Hvis man idag blot får det gamle olie (der sikkert har opbygget et godt
syreindhold igennem brugen) ud før vintererstilstanden, er friskt
motorolie akkurat ligeså godt som tidligere tiders konserverings-olie!!

--
Armand.

Fra : Kasper

Dato : 29-08-01 10:41

"Armand" skrev d. 28-08-01 23:20 dette indlæg :

> [...]
> syreindhold igennem brugen) ud før vintererstilstanden, er friskt
> motorolie akkurat ligeså godt som tidligere tiders

Vi er nok enige, men hvis cyklen opbevares ved skiftende
temperaturer/fugtighed kan der komme kondensvand i olien under
opbevaringen, deraf skiftet både før opstaldningen og igen efter den
første tur, hvor motoren er blevet varm.....ved de fleste mærker angives
olieskifteintervallerne herudover som x km ELLER hver 6. måned, og
afhængigt af vinterens udstrækning kan det nogen gange næsten komme til
at passe med både før/efter opstaldning...

Såfremt man vælger kun at skifte én gang, skal det være før
opstaldningen, af hensyn til den nævnte syre og andet godt i olien, som
motoren ikke har ret godt af.

Kasper
Super Blackbird (som får skiftet olie før/efter opstaldning og før/efter
banedage)

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 16:16

> [...]
> opbevaringen, deraf skiftet både før opstaldningen og igen efter den
> første tur, hvor motoren er blevet varm.....

Er der noget der danner kondens, er det da motorens evendelige skift
imellem kold og varm i brugsmånederne; men det bekymrer ingen sig om!
Og godt det samme, for bliver olien blot almindelig driftsvarm, dampes
forekommende vand hurtigt ud. Det samme gør sig gældende for den
vandmængde der måtte have kondenseret sig igennem vinteren!

> [...]
> afhængigt af vinterens udstrækning kan det nogen gange næsten komme
> til at passe med både før/efter opstaldning...

"Hver 6. måned" forudsætter drift, og dækker ikke stillestående
vinteropbevaring!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:18

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk> skrev i en

> Jeg har tænkt mig at holde mig til det interval på 3000km, der er
> foreskrevet i værkstedshåndbogen.

?????
Er det ikke tallet for det første olieskifte, du har fået galt i halsen?

> Mht. vinterklargøring, er det så bedst at skifte olien inden cyklen
> stilles væk, eller efter man har taget den frem igen til foråret?

Før!

Læs argumenterne i den vinter-opstaldningssmøre, der findes i FAQ'en på
DMC's site!

Link: www.dmc-org.dk FAQ'en er blandt knapperne i venstre side!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-01 00:48

> ?????
> Er det ikke tallet for det første olieskifte, du har fået galt i halsen?

Tror jeg ikke..
Ud for 'Motoröl erneuern' står der 'Anfänglich nach 500 km & 3000 km danach
alle 3000 km'.
Oliefiltret skal skiftes hver 6000 km, dvs. ved hver 2. olieskift, men jeg
ved ikke, om det blev skiftet ved sidste olieskift, så det bliver også
skiftet.

Lige et spørgsmål til: Hvordan tester man bremsevæsken? Hvis bremsen virker
som den skal, og beholderen er fyldt over stregen, så er det vel godt nok,
eller hvad?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K.S.

Dato : 29-08-01 08:18

On Wed, 29 Aug 2001 01:47:57 +0200, "Martin Sørensen"
<demolition@laxity.dk> wrote:

>Lige et spørgsmål til: Hvordan tester man bremsevæsken? Hvis bremsen virker
>som den skal, og beholderen er fyldt over stregen, så er det vel godt nok,
>eller hvad?

Næh - eller rettere ikke nødvendigvis,bremsevædske har den kedelige
egenskab at det er hygrofilt,(optager vand i variende grad) og derfor
nedsættes kogepunktet med tiden.Til alm. daglig brug kan det synes
ganske okay,men den dag hvor man bruger bremserne hårdt kan der dannes
damplommer i systemet og gas er som bekendt noget nemmere
kompressibelt end vædske,derfor er det en god ide at skifte med mindst
de intervaller der er angivet for den pågældende DOT-spec.Den alm.
tjek-metode til bremsevædske er netop at måle kogepunktet....

-M

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 16:15

> Lige et spørgsmål til: Hvordan tester man bremsevæsken? Hvis bremsen
> virker som den skal, og beholderen er fyldt over stregen, så er det
vel godt
> nok, eller hvad?

Bremsevædske suuuger vand til sig, selv igennem slangens gummi!
Med stigende vandindhold nærmer kogepunktet sig lidt over 100°, og koger
bremsevædsken for dig en dag, er der pludselig fyldt med luft (damp) i
bremsesystemet - Tro mig: Sådant kommer ALTID ubelejligt

Derved er bremsevædsken en (omend sørgelig overset) service del, der bør
skiftes årligt

Nu du er ved det, så giv lige Seca'en noget friskt forgaffelolie også!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-01 16:55

> [...]
> bremsesystemet - Tro mig: Sådant kommer ALTID ubelejligt
> Derved er bremsevædsken en (omend sørgelig overset) service del, der bør

Ok, det vil jeg så også sørge for at få gjort når vinteren oprinder.. Men
det kan man vel med fordel vente med at gøre til foråret, så det ikke står
og suger evt. vand til sig i løbet af vinteren?

> Nu du er ved det, så giv lige Seca'en noget friskt forgaffelolie også!

Ja, jeg ved jo heller ikke hvornår det sidst er blevet skiftet, men det er
heldigvis ikke så dyrt..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 23:03

> [...]
ikke
> står og suger evt. vand til sig i løbet af vinteren?

God ide!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-08-01 16:04

> [...]
omegn, så
> kunne jeg godt tænke mig at høre mere om det.
<snip>
Den nærmeste jeg ved med sikkerhed er KS Motor i Vejle -
http://www.ks-motor.dk/nyweb/start
Det er jo ikke lige ved siden af Ålborg, men så er der postvæsnet

Allan Bojesen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 18:36

> Den nærmeste jeg ved med sikkerhed er KS Motor i Vejle -
> http://www.ks-motor.dk/nyweb/start

Ja, dem kender jeg godt, men jeg håbede på et sted i nærheden af Aalborg.

> Det er jo ikke lige ved siden af Ålborg, men så er der postvæsnet

Ja, det er jo det. Hvis de så vil sende til ikke alt for mange penge, så
bliver det nok også det jeg gør..
Tændrør bliver vel ikke skadede af at ligge ubrugte længe, for så kan man jo
lige så godt købe nogle ekstra, når man alligevel er igang?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-08-01 19:01

> [...]
kan man jo
> lige så godt købe nogle ekstra, når man alligevel er igang?
Hvis du vil tage en pakke med 10 stk. tror jeg du kan få enhver
mc-butik til at skaffe dem hjem. Min lokale forhandler i Århus vil
hellere end gerne tage dem hjem til mig jeg skal bare tage en hel
pakke = 10 stk.

Allan Bojesen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 20:17

> [...]
> mc-butik til at skaffe dem hjem. Min lokale forhandler i Århus vil
> hellere end gerne tage dem hjem til mig jeg skal bare tage en hel

Det er måske lidt rigeligt til en 2-cylindret cykel.. Så er der jo til 5
skift. Jeg tror jeg nøjes med 4 stk.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 22:51

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> skrev i en

> Den nærmeste jeg ved med sikkerhed er KS Motor i Vejle -
> Det er jo ikke lige ved siden af Ålborg, men så er der postvæsnet

På den anden side set, så burde martin komme forbi Vejle indimellem :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-01 00:23

> På den anden side set, så burde martin komme forbi Vejle indimellem :-/

Ja, det hænder da, men det er nok ikke særligt ofte, da jeg ikke rigtigt har
ferie før til jul..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 15:25

> Ja, det hænder da, men det er nok ikke særligt ofte, da jeg ikke
rigtigt har
> ferie før til jul..

Er de 2 X 200 km da totalt uoverskuelige for weekend-besøg?

Da jeg var i din alder kørtes der til træf i Holland i weekenderne

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-01 16:50

> rigtigt har
> Er de 2 X 200 km da totalt uoverskuelige for weekend-besøg?

Nej, men der er jo også lige det økonomiske perspektiv - en SU rækker ikke
så langt..

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:17

> Hvor køber man egentligt ND tændrør?

Forstokkede mig(!) er dén der har anbefalet ND, som NGK-alternativ; men
først for nyligt (da jeg skiftede NGK'erne i CB4½'eren ud) er det gået
op for mig at markedsnavnet er: "DENSO" i det herrens år 2001

Denne detalje kan være væsentlig, eftersom den første jeg blev betjent
af ved KS-Motor, ikke anede hvorom jeg talte da jeg spurgte til ND'ere

> [...]
den.
> Hvad gør man desuden af olien, når man har tappet den? - Det er vel

Lad os gøre dét til et weekend-projekt (= tidspunkt, og IKKE varighed!)
ude i klubben ved lejlighed!

> Men jeg regner med at et olieskift foregår nogenlunde således: Varmer
> motoren lidt op, ikke for meget, for så er det ret usundt at komme i
> nærkontakt med, skruer toppen af, skruer bundskruen ud, og tapper den.

Jup!

> Man skifter vel også oliefiltret ved hvert olieskift?

Fornuftigt, især hvis man hælder en dyr olie på, hvorved filter-udgiften
falmer!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-01 00:34

> Forstokkede mig(!) er dén der har anbefalet ND, som NGK-alternativ; men
> først for nyligt (da jeg skiftede NGK'erne i CB4½'eren ud) er det gået
> op for mig at markedsnavnet er: "DENSO" i det herrens år 2001

Det er da rart at vide, så man ikke lige pludselig tror at ND tændrør ikke
laves mere.

> Denne detalje kan være væsentlig, eftersom den første jeg blev betjent
> af ved KS-Motor, ikke anede hvorom jeg talte da jeg spurgte til ND'ere

Har nok ikke været mekaniker el. lign, for Nippon Denso laver da mange andre
elektriske dele til mange motorcykler.

> Lad os gøre dét til et weekend-projekt (= tidspunkt, og IKKE varighed!)
> ude i klubben ved lejlighed!

Så skal jeg til at køre 450km for det. Så tror jeg godt jeg kan klare det
selv, men ellers tak.

> Fornuftigt, især hvis man hælder en dyr olie på, hvorved filter-udgiften
> falmer!

Jeg regner med at fylde 'Bel-Ray 10W-40 API SG'-olie på, som er den de
sælger v. Special MC i Aalborg. Den koster 59,-/liter, og det synes jeg ikke
er dyrt, og det er den, de anbefalede mig.

Men der er jo stadig et lille stykke tid til vinterklargøringen, og så vil
jeg i mellemtiden læse DMCs FAQ, som du omtalte.

signing off.. Martin Sørensen