Hagon støddæmper
Fra : Janus

Dato : 28-08-01 00:13

Hej

Er der nogen af jer der sidder med erfaring netop om den omtalte Hagon
(mono) støddæmper. Jeg skal inden for den nærmeste fremtid investere i ny
affjedring til min FZR 600, og spørgsmålet er bare om en Hagon ville kunne
klare jobbet. Egentligt går mit spørgsmål ud på om den egner sig til
let-sportslig kørsel underforstået om dæmperen er tilstrækkelig hård til at
kunne håndtere små skarpe sving og omvendt blød nok til at kunne tage de
værste ujævnheder???

evt andre mærker??? (dog ikke oehlins, jeg gider ikke betale en halv
bondegård for en fjeder)

mvh Janus

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 28-08-01 08:17

Drag en tur til tyskland, og køb en wilbers(technoflex) istedet de kan det
samme som hagon...men kan opgraderes, således at den får samme funktioner
som en öhlins !

Brunos Motorcykel company i flensburg klarede sådan en dæmper til mig for
850 dm på under en uge !!! du kan spare 50 dm hvis der godt må gå 3 uger før
levering.

det eneste jeg savner er hydraulisk fjeder forspænding, da det er MEGET
svært at komem til med den stramme gaffel i et cbr1000f stel.

udover det var det som at få en helt ny cykel da den dæmper kom på...!!! men
den gamle kunne heller ikke mere.

Lasse
CBR1000f & Wilbers & Karin & RS125

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-08-01 10:09

> Er der nogen af jer der sidder med erfaring netop om den omtalte Hagon
> (mono) støddæmper. Egentligt går mit spørgsmål ud på om den egner sig til
> let-sportslig kørsel.

HA! HA! Let sportslig kørsel!! GRILL!! Få Technoflex til at lave en dæmper
og husk at nævne hvad du vejer og at du kører som du havde fanden i hælene!

www.technoflex.de

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Janus

Dato : 28-08-01 10:33

> HA! HA! Let sportslig kørsel!! GRILL!!

Jeg er træt af at folk skal kritisere på en hvis man går rigtigt til den.
: )

Det var noget med at man kunne renovere en færdig technoflex, men hvor gør
man det henne og hvad koster det? jeg har ikke kunne finde noget om det

mvh Janus

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 28-08-01 11:21

> Det var noget med at man kunne renovere en færdig technoflex, men hvor gør
> man det henne og hvad koster det? jeg har ikke kunne finde noget om det

man sender den bare tilbage til wilbers/technoflex...om hvad du vil have
lavet...selv deres billigste dæmpere kan opgraderes til deres dyreste !!!

på den billige model af wilbers kan du kun sætte rebound.

på dem med ekstern olie beholder får man uden merpris afstemt fjederen til
vægt /kørestil man skal bare huske at nævne det..for ellers får du en
standart fjeder

www.wilbers.de

Lasse
CBR1000f & Karin & RS125

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-08-01 11:28

> man sender den bare tilbage til wilbers/technoflex...om hvad du vil have
> lavet...selv deres billigste dæmpere kan opgraderes til deres dyreste !!!

Hej Lasse

Du har misforstået noget. På technoflex dæmperne fra Wilbers kan man godt få
eftermonteret højdejustering og hydraulisk preload, men du kan ikke
opgradere en std. dæmper med justerbar returdæmpning til en dæmper med
eksternt reservoir og både retur og kompressionsdæmpning.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 28-08-01 11:57

det fortalte wilbers da ellers da jeg ringede til dem ! men det koster
selvfølgelig mere end at købe den dyre dæmper fra starten

Mvh
Lasse
CBR1000f & Karin & RS125

Fra : Janus

Dato : 28-08-01 11:46

> på dem med ekstern olie beholder får man uden merpris afstemt fjederen til
> vægt /kørestil man skal bare huske at nævne det..for ellers får du en
> standart fjeder

bliver de billige ikke også afstemt mht vægt og køremåden??? Jeg kunne ikke
rigtig finde det nogen steder

mvh Janus

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 28-08-01 12:00

jeg fik min stillet efter vægt...og det er den billige...men jeg tror ikke
at det normalt medfølger, for jeg har ikke hørt om andre der har fået den
service!?

Lasse
CBR1000f & Karin& RS125

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-08-01 12:08

> jeg fik min stillet efter vægt...og det er den billige...men
> jeg tror ikke at det normalt medfølger, for jeg har ikke
> hørt om andre der har fået den service!?

Da jeg kontaktede Wilbers lovede de mig at også deres billige model med
justerbar returdæmpning til 3050Kr også blev spec'et til vægt og kørestil
hvis man ønskede det.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-08-01 11:19

> [...]
> man det henne og hvad koster det? jeg har ikke kunne finde noget om det

Hej Janus

Jeg kritiserer dig ikke, men at kalde din stil let sportslig er nok ikke
dækkende.
En renovering koster ca. 500Kr hos LC Cross i Hadsund
http://www.lc-cross.dk/ . De skiller din dæmper ad skifter olien og fylder
ny olie og gas på. Skal fjederen skiftes koster det 1200Kr ekstra. Skal
dæmperegenskaberne ændres koster det 150kr. Det er ikke alle dæmpere der kan
renoveres. Se på http://www.racetech.com/ under spring rate search. Her kan
du få alt at vide om din affjedring på din MC model, og hvad der kan gøres
for at tune den op.

Fra : Tommy Fer

Dato : 28-08-01 11:06

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Hmm, her undre det mig så at Bager ikke har prøvet at sælge et eller andet
undervejs

Tak for igår...

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR 250

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:16

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en

> [...]
> ville kunne klare jobbet
> evt andre mærker??? (dog ikke oehlins, jeg gider ikke betale en halv

Alf(?) Hagon, er en velrenommeret engelsk jordbanekører, der på et
tidspunkt blev enig med sig selv om at markedet trængte til billige,
enkle kvalitets-støddæmpere, og derfor startede en produktion op!

Deri ligger at man ikke får den mangfoldighed, som i de dyre Öhlihn'ere;
men til hverdagsbrugere er de givetvis "gode nok", og ganske sikkert
bedre end de originale!

--
Armand.