G4 og genstart
Fra : Niels Prins

Dato : 28-08-01 00:10

På en G4 har jeg fået et problem som jeg ikke har kunnet rette.
Maskinen starter fint hver dag uden problemer, men den kan ikke
genstartes. Ved genstart kommer det blikende spørgsmålstegn, der viser
at den ikke kan finde en systemmappe (system 9.1DK).

Jeg har prøvet flg:
startet uden udvidelser
zappet prammen
kørt Diskførstehjælp
fjernet system + finder m. tilhørende pref. filer og geninstalleret
systemet, herunder opdatering af disk driver.
Tjekket kabel på harddisken
reset af motherboard ved at fjerne batteri i 10 min.
reset af motherboard på Cuda switch

Jeg vil tro at det evt er en fejl på harddisken, og mit næste bud er at
grundformatere disken. En der nogen der har erfaring med et tilsvarende
problem, må I meget gerne melde tilbage.

Niels Prins

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-01 00:33

In article <280820010110044099%niels@nprins.dk>,
Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Jeg har prøvet flg:

Har du også prøvet at vælge en startdisk i det dertil indrettede
kontrolpanel?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Prins

Dato : 28-08-01 00:56

In article <newsspam3-A34ABE.01330528082001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Har du også prøvet at vælge en startdisk i det dertil indrettede
> kontrolpanel?

Yes, det var faktisk det første jeg prøvede - virkede ikke.
Andre bud? - alle bud modtages med glæde

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-01 01:23

In article <280820010155364898%niels@nprins.dk>,
Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Andre bud? - alle bud modtages med glæde

Hvad sker der hvis du hiver indstillingsmappen ud af systemmappen,
genstarter og genstarter?

Har du forresten noget sjovt tilsluttet via USB/Firewire?

Prøv forresten også lige ved en genstart og hør om disken spinner ned
(åben evt lågen så du bedre kan høre).

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Prins

Dato : 30-08-01 15:29

In article <newsspam3-304816.02231428082001@news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvad sker der hvis du hiver indstillingsmappen ud af systemmappen,
> genstarter og genstarter?

Problemet er der endnu

> Har du forresten noget sjovt tilsluttet via USB/Firewire?

Jeg har kun skærm og tastatur tilsluttet

> Prøv forresten også lige ved en genstart og hør om disken spinner ned
> (åben evt lågen så du bedre kan høre).

Harddisken lyder fuldstændig som den skal

Tak for alle dine forslag Martin, men desværre hjap de ikke på
problemet. Jeg har også kørt en omgang Diskwarrior hvilket heller ikke
ændrede noget.

Jeg tror problemet opstod efter jeg testede en defekt harddisk på
maskinen. Kan en IDE harddisk med fejl påvirke den anden harddisk på
kæden? Den blev tilsluttet korrekt, konfigureret som slave og den
eksisterende hardisk som master.
Jeg kender en del til SCSI diske og de problemer de kan have hvis SCSI
kæden ikke er konfigureret korrekt, men da jeg har ikke har haft
problemer med IDE diske på Mac, er jeg fuldstændig uvidende om hvordan
2 diske på en IDE kæde kan påvirke hinanden.

Er der nogle med et godt bud eller er harddisken simpelthen ved at stå
af?

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-08-01 17:05

In article <300820011628456750%niels@nprins.dk>,

> Harddisken lyder fuldstændig som den skal

Øeh ja, men spinner den ned (slukker) ved en genstart?

> Jeg tror problemet opstod efter jeg testede en defekt harddisk på
> maskinen. Kan en IDE harddisk med fejl påvirke den anden harddisk på
> kæden?

Det kommer an på fejlen. Er der en kortslutning i elektronikken på
disken, kan den sandsynligvis godt skade IDE-controlleren.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk