Opskrift: 'Middelhavs' frikadeller
Fra : Tue Backhausen

Dato : 27-08-01 17:22

Hej!

Fik lige lyst til at dele en opskrift, håber der er nogle der kan bruge den!

Den er nem, hurtig og jeg har aldrig oplevet nogen der ikke var vilde med
den! Perfekt til ungkarlen der sutter røv i køkkenet, men gerne vil imponere
kæresten!
Kan egentlig ikke huske hvor jeg oprindeligt fandt opskriften, men jeg har
alligevel selv ændret den en hel del, så det er vist ligemeget!

Man tager:

1/2 Kg hakket kød (jeg plejer at bruge oksekød, men andet ville nok også gå)
1 æg
25 g rasp
25 g parmesan (gerne friskrevet, men det færdigrevede fra fakta dur også
fint)
1 fed knust el. hakket hvidløg. (et stort fed vel at mærke
....og det der svarer til ca 1 spiseskefuld (med top) tørrede krydderier.
Overdriv ikke på dette punkt!
Brug de krydderier du kan lide, jeg ville nok vælge en blanding af f.eks.
Koriander, paprika, løgpulver, timian.
Salt og peber.

Bland det hele sammen og lad trække i køleskab 1/2 - 1 time.
Rør evt. køddet 'sejt' med salten inden tilsætning af de andre
ingredienser - vist nok et velkendt frikadelle-tip (?)

Mens køddet står og trækker kan du jo passende tilberede den tilhørende
tomatsauce:

Man tager:

2 spiseskefulde olivenolie.
1 stort hakket løg.
2 hakkede peberfrugter (gerne af forskellig farve, for synets skyld om ikke
andet)
3-4 fed hakket hvidløg.
4 tsk. tomatpure
2 dåser flåede tomater (gerne af et godt mærke - ja der er forskel! Prøv
Divella)
En pæn stor mænge hakket persille (vi taler vel om en 6-8 spsk.)
1 dl. vand.

Svitser grøntsagerne i olien. Tilsætter pure og flåede tomater. Smider
persille og vand ved og smager til med salt/peber.

Saucen simrer medens man tilbereder frikadellerne:

Kødet deles simpelthen i 12 stykker, rulles til helt runde kugler mellem
fingrene, og smides på en pande med olie. Her steger de så til de bliver
gyldenbrune.

Herefter smider man dem op i saucen og lader det hele simre videre under låg
mens man koger de tilhørende ris, kartofler, eller hvad man nu vil.

Jeg plejer at servere med ris og kartofler (jeg ved det lyder mærkeligt med
begge dele, men har oplevet det på en del restauranter i Grækenland og jeg
syntes faktisk det er fedt nok!).

Risene koger man på sin foretrukne måder (der verserer vist et par strenge
om emnet i øjeblikket!!).
Kartoflerne ville jeg lave på følgende måde:

Skræl den ønskede mængde og skær ud i ensartede stave/skiver.
Smid indholdet af en flaske olivenolie i en gryde og fyr godt op for varmen.
Når olien er ganske varm frituresteges kartoflerne heri indtil de er godt
brune!
Husk: ikke for mange kartoffelskiver i olien ad gangen når man
frituresteger. Hellere mindre portioner ad flere omgange.
Efterhånden som kartoflerne bliver klar dryppes de af og placeres i et
dertil indrettet fad.

Til sidst drysses med salt, oregano og en halv citron presses udover hele
molivitten. Bland det hele godt sammen og man er klar.
(husk at gemme olien bagefter. Den kan fint bruges til formålet en anden
gang)