Client/Server?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 27-08-01 15:20

Hejsa

Jeg sidder og arbejder på et større projekt hvor jeg har brug for at sende
en del data fra en del clienter(20-30 stks) til en enkelt server. Hver
client skal f.eks. hver aften klokken 24 sende alle de data som er gået ind
i løbet af dagen. Alle mine data ligger i en access database og pt bruger
jeg en blanding af delphi og ASP til at klare jobbet midlertidigt men det er
noget fusk og vil ikke holde i længden.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg laver dette system. Jeg tænkte at der måske
var nogen herinde der har siddet med det samme problem og fundet en løsning,
måske i kan fortælle fordele/ulemper ved jeres løsning så har jeg en smule
at gå ud fra...

Last Details: Vi bruger Delphi 4 Client/Server.

MVH
Thomas Eg Jørgensen

Fra : Thomas Rose

Dato : 27-08-01 18:34

Hej Thomas J.,

hmm... jeg kan ikke undgå at blive nysgerrig, når du nu siger at din
eksisterende løsning ikke vil holde i længden, og at det er noget fusk.

Hvorfor vil det ikke holde? Er det fordi det er baseret på noget "kedelig"
kode, er det besværligt, eller hvad? Grunden til at jeg spørger er fordi jeg
selv arbejder på et kommercielt server-produkt (skrevet i Delphi) som f.eks.
kan tilgås vha. ASP fra et utal af klienter... og det mener jeg ikke er så
"fusket" endda.

Cheers,
Thomas R.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 28-08-01 15:01

"Thomas Rose" <trose@get2net.dk> wrote in message
> Hej Thomas J.,
> hmm... jeg kan ikke undgå at blive nysgerrig, når du nu siger at din
> eksisterende løsning ikke vil holde i længden, og at det er noget fusk.
Det er helt i orden

> [...]
f.eks.
> kan tilgås vha. ASP fra et utal af klienter... og det mener jeg ikke er så

Njeaa, det er nok også bare den her løsning der er fusket. Den består i at
jeg via HTTP henter et unikt ID fra ASP-serveren, i mit program opretter jeg
så en accessdatabase som hedder "uniktID.mdb", denne fil uploader jeg så med
ftp. Nu kalder jeg så via HTTP hjemmesiden igen, dennegang med:
"fil.asp?id=UniktID", ASP siden går nu ind og læser den ny-uploadede
database og fletter den ind i en meget større database.

Grunden til jeg synes det er noget fusk er mest fordi jeg kan ikke så nemt
følge med i hvad der sker. Især nu hvor det pludselig ikke virker længere.
Jeg kan selvfølgelig lave en debug version hvor jeg udlæser alle HTTP-get's
til en messagebox, men det vil være mere behagelig om jeg havde et
debugvindue på serveren...

Hvordan har du lavet din løsning?

MVH
Thomas

Fra : Thomas Rose

Dato : 28-08-01 15:33

Hej Thomas J.,

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message

> [...]
HTTP-get's
> til en messagebox, men det vil være mere behagelig om jeg havde et

Hmm... din løsning lyder godt nok lidt fusket... eller måske rettere lidt
omstændig... jeg vil ikke gå i detajler med, hvordan vores server-produkt er
skruet sammen, men kort skitsere en mulig løsning.

Grundlæggende består produktet af to automation komponenter, der f.eks. kan
kommunikere vha. DCOM eller gennem ASP. I dit tilfælde burde du kunne klare
dig med en komponent, placeret på serveren... som dit klientprogram så
opretter remote, og gennem denne komponent (via DCOM) får overført din
database... og komponenten kunne herefter foretage yderligere processering
hvis det er nødvendigt, flette og gemme databasen, osv. Denne "arkitektur"
ville give andre fordele end blot en mere simple løsning: du ville kunne
debugge din komponent, og f.eks. gøre brug af Windows "OutputDebugString"
der kan fanges af eksterne programmer (f.eks. "DebugView") eller mere
simpelt skrive til en log-fil...

Desuden ville løsningen kunne etableres med eller uden ASP-sider, alt efter
hvad behovet er... implementerer du en server-komponent, som jeg foreslår,
ville du både kunne skrive et desideret klient-program (en .exe der kører
fra klienterne), eller en ASP-side på serveren som tilgås fra klienterne via
browser...

Håber det bringer bare en smule lys i mørket...

Cheers,
Thomas