ladning/afladning
Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 27-08-01 08:48

Hej
Jeg har tidligere besværet jer med ladeproblemer på min gsx750 1982. Det
er jo en klassisk fejl, som iøvrigt er behandlet grundigt på
gsresources.com. Bare ikke grundigt nok til mit tilfælde!
Efter lidt eksperimentering har jeg fundet ud af, af mc'en lader fint
nok. Men kun når jeg kører uden lys eller med positionslys. Når jeg slår
nærlys til aflades batteriet under kørsel. Jeg har selv et par
mistanker:

1) Sikringsproblem

2) Så vidt jeg har kunnet tyde er der tre spoler i generatoren, hvoraf
de to virker ved positionslys og den tredje bliver slået til ved nærlys.

Hvad siger gruppen til dette? Jeg er parat til at køre ud til Schnabel,
men jeg mener ikke at det kan være generator/ensretter der er bøvl med
når der lades fint på positionslys?

Venlig hilsen

Martin
gsx750 '82

PS. Fjern X i adressen

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 12:51

Martin Rudbeck Jepsen <stimarX@infosport.get2net.dk> skrev i en
> [...]
> Schnabel, men jeg mener ikke at det kan være generator/ensretter der
> er bøvl med når der lades fint på positionslys?

Måske er netop den 3. spole kortsluttet!?

Prøv at hive stikket/stikkene på generatorledningen fra hinanden og mål:
- Der skal være en svag (og ens!) modstand imellem de tre ledninger
indbyrdes (1&2, 2&3, 3&1!)
- Der må IKKE være gennemgang imellem én af ledningerne og stel!

Quite simply my dear!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 27-08-01 13:19

Hey hov... hva har lade delen med lyset at gøre ??? jeg ved godt at
suzuki kun har 1 sikring til det hele... men jeg vil på det kraftigste
anbefale at få sat en seperat på kun til Lade delen.

De 3 spoler, skal som Armand har sagt det ha samme modstand osv... og
INGEN gennemgang/kortslutninger. og så tjek at de 3 ledere fra generatoren
kommer fint op til ensretteren, og videre til laderelæ'et. og derfra gennem
1 sikring, og så til batteriet. den sikring skal dimensioneres efter hva din
generator/laderelæ max kan yde... jeg selv har monteret et Lucas Laderelæ,
som klare langt mere end genneratoren... så i mit tilfælde er sikringen sat
efter generatoren's maks strøm.

Har du tjekket hele dit lysnet igennem, for kortslutninger, dårlige
forbindelser... osv... det lyder mere som om der er noget der tapper selv
når den ikke skal.

> Måske er netop den 3. spole kortsluttet!?

Det kan også være problemt... men det opdager du når du har målt den
igennem... P.S. Husk lige at hvis dine kul er fedtet, at give dem lidt
cellulose fortynder så de blir affedtet... det kan være en stor grund til
svag ladning.

> [...]
> indbyrdes (1&2, 2&3, 3&1!)
> - Der må IKKE være gennemgang imellem én af ledningerne og stel!

VH
Lars Molnit,
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380L med glas i potterne :)

Jeg bor i Albertslund, hvis du vil ha hjælp til at måle igennem... :)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-08-01 21:12

Moller skrev i meddelelsen <9mddr7$6e9$1@sunsite.dk>...

P.S. Husk lige at hvis dine kul er fedtet, at give dem lidt
>cellulose fortynder så de blir affedtet... det kan være en stor grund til
>svag ladning.

Der er ingen kul i GS'ere og nyere, de har permanent magnet rotor. Systemet
har "total loss" regulering.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:23

Moller <moller@molnit.com> skrev i en news:9mddr7$6e9$1@sunsite.dk...

> Hey hov... hva har lade delen med lyset at gøre ???

Lige netop dét der er beskrevet ovenfor!

--
Armand.

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 28-08-01 08:57

Hej
Tak for alle rådene. Jeg vil i weekenden måle grundigt efter, og se om jeg
kan finde fejlen.
Martin
PS. Beklager at jeg sender i html, men nogle kløgtige elektrikere har lige
klippet forbindelsen til min egen PC, så jeg må låne mig frem.

Fra : Hellfire

Dato : 27-08-01 22:08

"Martin Rudbeck Jepsen" <stimarX@infosport.get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad siger gruppen til dette? Jeg er parat til at køre ud til Schnabel,
> men jeg mener ikke at det kan være generator/ensretter der er bøvl med

Jeg har selv haft lignende problem i ferien. Det viste sig at være statoren,
som var røget sig en tur. Statoren på Ældre Suzuki'er har det med at brænde
af, fordi statoren brænder varm af at køre med lys på konstant, da de for
det første ikke er bygget til det. Høj belastning af stator kombineret med
varm olie er en skidt ting. Here goes the story: På førstedagen af min
kammerats (Allan) og min tur til Skagen, ville Allans kværn ikke trække. Da
vi nåede til Vejle (KS Motor), pissede det ud med benzin, da han slukkede
motoren. Utæt benzinslange. Nåh, værkstedet havde ikke tid, men vi fik lov
til at låne lidt værktøj, og problemet blev løst. Da vi kommer til Horsens,
brokker manden sig over, at motoren går ujævnt, men vi gør ikke noget videre
ved det (vi skulle jo viddere). Da vi når til Århus, stopper vi ved en
tankstation for at orientere os. Da vi skal videre, er mit batteri helt
fladt, og dyret vil ikke starte. Jeg går ledningerne (kogt spaghetti, og en
masse ledninger, jeg ikke aner hvor hører til ) igennem, og skubber 'zuki'en
igang. Lidt efter er der strøm nok til at trække blinklyset, og vi skynder
os viddere. Lidt uden for Århus kommer jeg i tanke om, at jeg har glemt at
spænde et par møtriker, og vi stanser. Da vi skal viddere, starter den fint.
Fint, tænker jeg, og mine bekymringer er glemt. Indtil vi når til Randers.
Det er efterhånden blevet sent, og vi beslutter os for, at finde et sted at
overnatte. Det blev så på et motel i Viborg!!! Dagen efter opsøger vi et
værksted i Viborg, og får et par rare mekanikere til at se på sagerne.
Allans problem viste sig at være vacuumslangen. 2 minutter senere er
problemet løst. Det var straks værre med min. Jeg fik skiftet batteriet, og
maskinen lod til at lade fint. Vi kom til Skagen, og et godt stykke syd på,
før jeg IGEN havde problemer. Der skulle nu 5000 rpm til, for i det
heletaget at trække blinkrelæet (lys var der nok af, og motoren gik
fint?!?). Da vi kom hjem, fik jeg bestilt tid ved Linnet i Toftlund, og fik
maskinen kørt derned. Jeg måtte lade batteriet op for i det hele taget at
kunne starte, jeg kunne ikke engang løbe den igang. Et par dage efter, da
jeg henter den fik jeg så forklaringen om statoren, og den har kørt (og
startet) fin lige siden.
Så mit råd er: få tjekket statoren, jeg er næsten sikker på, at det er der
fejlen ligger.

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:05

Hellfire <henrik-paulsen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> af, fordi statoren brænder varm af at køre med lys på konstant, da de
> for det første ikke er bygget til det. Høj belastning af stator

Varm olie??

Var generatoren på GS'erne så blot oliekølede ("våde"); men de er da(?)
ganske knas tørre i deres montering :-/

--
Armand.

Fra : Hellfire

Dato : 29-08-01 21:12

> [...]
> kombineret
>
> Varm olie??
>
> Var generatoren på GS'erne så blot oliekølede ("våde"); men de er da(?)

Du har nok ret, men de har det stadig skidt med varme og høj belastning, de
der gamle stator thingies (og det er et vidt kendt problem), min var
tivertifald brændt af
.
Henrik
Gix 250 ES (med ny stator, så skidtet kan lade).

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 23:02

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Du har nok ret, men de har det stadig skidt med varme og høj
> belastning, de der gamle stator thingies

Jup!
Og det var jo også min pointe: Var statoren så blot kølet af motorolien!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-08-01 22:44

On Mon, 27 Aug 2001 09:47:39 +0200, Martin Rudbeck Jepsen
<stimarX@infosport.get2net.dk> wrote:

Hej Martin.

Jeg er ikke helt sikker på at din fremstilling af Suzy's ladesystem er
korrekt.
Suzy har en trefaset generator, hvor det hele er i konstant funktion.
Reguleringen foregår ved at en thyristor fyres af over den ene vikling
og vælter feltet i hele generatoren.
Den vikling der reguleres på får umanerlig mange tæsk.
Den reguleringsform er måske at henføre til Suzuki's (specielt GS
motorene) dårlige rygte på generator fronten.

Det du beskriver med at den kan lade når der ikke er andre forbrugere
der trækker strøm kunne godt tyde på at generatoren som helhed ikke
leverer efekt nok.
Fejlen kan ligge i både generatoren, regulatoren og dårlige
forbindelser (spændingstab).

En simpel måde at checke et ladesystem på er, at køre cyklen op mod en
væg så man kan se lyset fra forlygten.
Når der gasses op skal lysitensiteten stige - hvis den ikke gør det
lader generatoren ikke.

Mere sikkert er det at måle spændingen på akkuens klemmer.
Her skal generatoren kunne sende spændingen op til over 14,2 volt
eller typisk 14,5 volt.
Pas dog lige på her idet en akku hvor en celle er kortsluttet nægter
at komme så højt op så hvis den bliver nede på en mistænkelig lav
spænding så prøv lige med en anden akku før koldsveden får overtaget.

Hvis akkuen er OK, og der ikke lades alligevel så er det lettest at
foretage Armands test.
Mål mellem faserne på generatoren med et ohm meter - modstanden i
spolerne skal være den samme .
Pas på modstanden er meget lav, og for at kunne se forskel skal det
være et digitalmeter eller endnu bedre et milli ohm meter.
Der må keller ikke være forbindelse fra nogen fase (terminal) og til
stel.
Normalt er det sådan at hvis der ikke er nævneværdig målelig forskel
virker skidtet.

Så er der den kedelige mulighed at regulatoren er færdig.
Den er ikke ligetil at måle på - her er Hr. Schnabel en god ide

Den sidste mulighed er at der er dårlige forbindelser i de stik der
forbinder regulatoren med generatoren eller i forbindelserne mellem
regulator og akku'en.
Sådanne stik bør man give en overhaling fra tid til anden.

Btw: En af DFM's "faste" skribenter (Orla) har for nogle måneder siden
beskrevet en selvbyg regulator til Suzy.
Den kan strikkes sammen for mindre end 100 Kr.

Jeg håber du får liv i den igen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 21:22

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> [...]
> korrekt.
> Suzy har en trefaset generator, hvor det hele er i konstant funktion.

Nix, Steen!

På et GS-diagram ses tydeligt at ledningen fra den ene spole går igennem
højre styrendes lyskontakt !!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-08-01 20:15

On Tue, 28 Aug 2001 22:22:12 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Oh hølt ærede Orakulix

>På et GS-diagram ses tydeligt at ledningen fra den ene spole går igennem
>højre styrendes lyskontakt !!

Jeg har kigget lidt nærmere på min XN85 som onde tunger kalder en
GS650 der er så gammel at den er i respirator
Den virker som jeghar beskrevet.

Men gør mig klog: Har du et el-diagram til den før omtalte GS.
Det vil jeg gerne kigge lidt nærmere på.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 30-08-01 08:16

Steen Gruby wrote:
> Men gør mig klog: Har du et el-diagram til den før omtalte GS.
> Det vil jeg gerne kigge lidt nærmere på.

---------------------------------
Du kan prøve se at se
http://www.gsresources.com/garage/gs_statorfacts.htm

Der er et diagram, men ikke fuldstændigt udførligt.

Martin
gsX750ex '82

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-08-01 12:10

On Thu, 30 Aug 2001 09:16:13 +0200, Martin Rudbeck Jepsen
<stimarX@infosport.get2net.dk> wrote:

Hej Martin.

>Der er et diagram, men ikke fuldstændigt udførligt.

Og så faldt min verden tilbage på plads
Det ligner det jeg kender.
Også fra min egen forklædte GS'er.
Men det udelukker ikke at der findes en model generator hvor tingene
er koblet anderledes.
Og det ville jeg gerne studere lidt.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Orla Pedersen

Dato : 30-08-01 22:31

Steen Gruby skrev i meddelelsen <3b8d3e9d.46641880@149.212.63.99>...

>Men gør mig klog:

Den GS 400 eller 450 jeg har arbejdet med, koblede den ene fase ind over
lyskontakten, det har sikkert været nødvendigt, for at holde spændingen lav
nok når lyset ikke var tændt. Det er en lidt "blød" reguleringsform, der
ikke helt magter at holde spændingen (nede).

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-08-01 23:13

On Thu, 30 Aug 2001 23:31:16 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>nok når lyset ikke var tændt. Det er en lidt "blød" reguleringsform, der
>ikke helt magter at holde spændingen (nede).

Ach so.
Suzuki må tage prisen når det gælder kreativ EL konstruktion.
Det må siges at være en særdeles sjusket måde at kompensere for en
dårlig regulator på.
Den er sikkert ikke særlig nem at fejlfinde på.
gad vide om den er til at bygge om til en mere modrene måde at
foretage reguleringen på?
Jeg vil nu stadig gerne se et diagram af sådan en.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Orla Pedersen

Dato : 01-09-01 20:44

Steen Gruby skrev i meddelelsen <3b8eb95e.55389446@149.212.63.99>...
> [...]
>
>Hej Orla.

>Ach so.
>Suzuki må tage prisen når det gælder kreativ EL konstruktion.

Suzuki har "arvet" lysanlæget efter Kawasaki :-| Kawasaki 2 og 3 cylindrede
totaktere (A og H modeller), havde systemet først, dog med thyrister
reguleringen adskilt fra ensretteren, tankevækkende havde Suzuki's GT'ere en
"rigtig" generator. Sådan en 2 cylindret 250 ccm Kawasaki med drejeventiler
kører forøvrigt lige så "spændende" som en Victoria 250 ccm motor i et
Everton stel, (har prøvet begge dele .

Med hensyn til opdatering af ladeanlæget, så bruger Honda VF'ere regulering
på alle tre faser, det kunne man vel i grunden også gøre på Suzuki systemet.

mvh
Orla

Ot. fik Du liv i Sony'en ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-01 22:24

On Sat, 1 Sep 2001 21:43:31 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>kører forøvrigt lige så "spændende" som en Victoria 250 ccm motor i et

At Kawa skulle være fadder til den gang bras er svært at forstå
Men efterhånden som der er kommet halvledere på markedet der kan
håndtere reguleringen af en simpel generator med permanente magneter i
rotoren er det vel en naturlig udvikling.
Og lavet rigtigt kan det naturligvis også holde.

>Med hensyn til opdatering af ladeanlæget, så bruger Honda VF'ere regulering
>på alle tre faser, det kunne man vel i grunden også gøre på Suzuki systemet.

Jeg havde til at begynde med en tyrkertro på at man regulerede på alle
tre faser, men det diagram du sendte mig rev mig ud af den
vildfarelse.
Hht. at "opdatere" systemet således at den regulerer på alle tre faser
er det vel blot et spørgsmål om husflid
Eller at påbygge en mere moderne regulator og så fjerne den del af
ledningsnettet der førhen indkoblede den tredie fase.
Det jeg mente med opdatering på GS450 var nu nærmere at koble
generatoren og dens regulator lige som det er foretaget på f.eks. min
XN85.
Der er der ikke tale om at en vikling indkobles ved stigende
belastning.
Således er det mig bekendt også på alle senere modeller.
Generatoren på min XN85 leverer 80 volt målt på spolerne uden
regulering og ved 5000 RPM.
At skulle sænke spændingen fra de 80 volt og ned til 14,5 volt kræver
en del af elektronikken - Thyristoren.
Og på den måde det er lavet med regulering på kun den ene fase kan det
ikke undgås at selve generatoren belastes usymetrisk
Jeg er ved at bygge en kunstig belastning til generatorer - netop for
at kunne teste selve generatoren uden regulering.

>Ot. fik Du liv i Sony'en ?

OT:
Nix, den står stadig her på gulvet med tarmene hængende ud af spillen.
Jeg er stadig aftager til de stumper du har til den, så næste gang jeg
er på de kanter kigger jeg forbi.

Jeg har midlertidigt hængt mine gamle hårdt prøvede 200W MOS
forstærkere bag på højttalerne.
De er faktisk svære at hamle op med - hold da kæft hvor lyder de godt
))
Så hvis jeg må skrotte SONY'en bliver det nok med krokodilletårer

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 29-08-01 08:21

Hej
Mange tak for de gode svar. jeg vil i weekenden måle på maskinen for at
lokalisere fejlen. Derfor et sidste spørgsmål: Da min værkstedsbog
ligger i svigerfars værksted er jeg ikke 100% sikker på generatorens
placering - hvordan kommer jeg lige til den? Og er det overhovedet
nødvendigt at åbne til den - eller kan der nemt måles på de ledninger
der går fra den?

PFT,
Martin
gsx750ex 82

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 16:14

> [...]
> placering - hvordan kommer jeg lige til den? Og er det overhovedet
> nødvendigt at åbne til den - eller kan der nemt måles på de ledninger

Jup!
Og det er det eneste "bundt" á tre ledninger der kommer ud fra motoren
(vistnok i højre side)

--
Armand.