Dommen ved den hvide trone (Matt 25)
Fra : Live4Him

Dato : 26-08-01 23:08

I Matt 25,31-46 ser det for mig ud til at vi enten frelses eller fortabes
udfra vore gerninger - om vi har været gode mod Hans mindste små, eller om
vi ikke har. Derfor opstår spørgsmålet ; kan nogen af dem som har været
gode, men som ikke er frelst igennem evangeliet, alligevel blive frelst ? og
kan nogen af de som har været "frelst" igennem evangeliet, miste denne
frelse fordi de ikke gjorde godt ?

Det er for mig at se lige som to mængder - en med de som frelses, og en med
de som ikke frelses. Men ligger de ikke delvis over hinanden, så vi kan tale
om at der er en delmængde ?

Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
evangeliet, og i så fald hvordan ?

(* de som aldrig har hørt evangeliet.)

jørgen.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-08-01 23:43

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

> Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
> evangeliet, og i så fald hvordan ?
>
> (* de som aldrig har hørt evangeliet.)

Uha, du vil få et forskelligt svar fra hver person herinde. Mig bekendt har kun den katolske kirke officiel lære på området. Men ret
mig endelig, om jeg tager fejl.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-08-01 23:49

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

> Uha, du vil få et forskelligt svar fra hver person herinde. Mig bekendt
har kun den katolske kirke officiel lære på området. Men ret
> mig endelig, om jeg tager fejl.

JA, så må jeg jo i med den røde rettepen, kan jeg se.
For det forholder sig således, at Jesu Kristi Kirke af
Sidste Dages Hellige har en helt klar mening om disse
ting, nemlig at frelsesplanen gælder for alle mennesker,
nulevende, afdøde og kommende, og at alle vil blive
præsenteret for evangeliet, enten det bliver her i livet
eller sidenhen efter dette liv.

Hvis du vil vide mere, så læs her:
http://www.kristus.dk/xt/default/tekst.asp?10013

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-08-01 23:38

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
frelst ? og
> kan nogen af de som har været "frelst" igennem evangeliet, miste

Ja det sidste kan da sagtens være tilfældet .. at altså en som nok
har troet på Gud men ikke gjort gode gerninger mister sin frelse, der
skulle jo helst være overensstemmelse mellem tro og handling .. det er
ikke nok bare at læse i biblen og være åh så troende hvis ikke troen
efterfølges af handling .. æbletræet er jo heller ikke et godt træ
hvis æblerne på træet er rådne .!

Og ja det første er da garanteret også muligt .. et menneske der et
helt liv uselvisk tænker på andre og er næstekærlige ..... bærer
gode frugter .. og som egentlig ikke direkte erklærer sig for
bekendende kristen og i al fald aldrig har læst i biblen vil da givet
kunne blive frelst .. Gud ser ikke på om vi læser i biblen men
udelukkende på vort forhold til ham ... og det er Ham der afgør hvem
der skal frelses ... og da han ser rundt om det næste gadehjørne mens
vi kun ser til det næste gadehjørne tror jeg rent faktisk vi vil
blive forbavsede om Hans udvælgelsesmetoder når den tid kommer.

MVH Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 27-08-01 09:02

d. 27/08/01 0:07 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
3b89736f$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
> evangeliet, og i så fald hvordan ?

Efter min mening er der ingen tvivl om, man kan blive frelst, selvom man
aldrig har hørt om evangeliet. Dog har jeg intet belæg for det, og jeg ved
ikke, hvordan det rent praktisk kan foregå. Min holdning bygger udelukkende
på en kombination af princippet om ufortjent nåde og princippet om, at Gud
kan alt. Dermed kan jeg ikke se nogen grund til, at Gud ikke skal kunne
frelse alle, som han ønsker at frelse.

I relation til resten af indlægget, som jeg nu har klippet væk, er der stor
forskel på, slet ikke at have hørt om evangeliet i forhold til at have hørt
om og derefter forkastet evangeliet.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-08-01 09:20

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
, er der stor
> forskel på, slet ikke at have hørt om evangeliet i forhold til at

ja du har helt ret .. og selv om man en gang har forkastet tror jeg
stadig der er mulighed for at vende tilbage .. for os der spiller
nåden ind ...

MVH Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 27-08-01 09:53

d. 27/08/01 10:20 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3b8a03bf$0$708$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> [...]
>
> ja du har helt ret .. og selv om man en gang har forkastet tror jeg
> stadig der er mulighed for at vende tilbage .. for os der spiller

Det tror jeg også, men det vil nok kræve en aktiv beslutning fra vores side,
hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen, fordi vi har ændret
vores beslutning om at forkaste evangeliet.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-08-01 10:04

> [...]

> hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen, fordi vi har
ændret
> vores beslutning om at forkaste evangeliet.

Ja klart .. vi må bede om tilgivelse for i sin tid at have frasagt ham
... men den ene røver på korset må jo være at sidestile med os i den
situation at vi først forkaster og senere fortryder .. eller hva?

Mandagshils fra Ami

Fra : Live4Him

Dato : 27-08-01 12:39

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ja klart .. vi må bede om tilgivelse for i sin tid at have frasagt ham
> .. men den ene røver på korset må jo være at sidestile med os i den
> situation at vi først forkaster og senere fortryder .. eller hva?
~~~~~~~~~~~~~~
For lige at ridse det op kronologisk :

1. Først har vi bortrykkelsen, hvor alle kristne der lever, og de som er
døde i Kristus, vil blive taget væk fra jorden. 1 Tess 4,16f og 1 Kor
15,51-54.

2. Efter det har vi "nationernes dom" som er beskrevet i Matt 25,31-46. Joel
3,11-17 og 2 Tess 1,7-10.

3. Efter tusindårsriget har vi så dommen ved den hvide trone, som bla.
beskrives i Åb 20,11-15.

Det er nationerns dom, punkt 2, som jeg er interesseret i. Det omhandler
altså de mennesker som ikke kom med ved bortrykkelsen og som har gennemgået
den store trængsel på 7 år. Af disse bliver nogen frelst og nogen går
fortabt, alt efter hvordan de har behandlet "disse mine mindste".

Hvem er så "disse mine mindste" ? Nogen mener at det er det jødiske folk som
led under den store trængsel. Nogen handlede godt mod disse (fårene), mens
andre ignorerede dem (bukkene). Men hvad der er svært i denne passage er at
det tilsyneladende er gerninger der gør udslaget. Men det er tro alene der
frelser, det ved vi fra resten af bibelen. Det skal nok forståes sådan at
gerningerne som Jesus taler om, er den frugt der beviser ægtheden i ens
omvendelse ; Frugten (gerningerne) kan ikke eksistere uden troen, og der
hvor frugten mangler, der er der heller ingen ægte omvendelse og tro.

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-08-01 06:28

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Det skal nok forståes sådan at gerningerne som Jesus taler om, er den
>frugt der beviser ægtheden i ens omvendelse ; Frugten (gerningerne) kan
>ikke eksistere uden troen,

Det kan måske være god teologi, men ethvert barn kan indse, at det er
forkert. Folk kan sagtens øve gode, næstekærlige gerninger uden at tro
på Gud.

>og der hvor frugten mangler, der er der heller ingen ægte omvendelse og tro.

Romerne 7:19 thi det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke; men det onde,
som jeg ikke vil, det øver jeg.

Venlig hilsen,

--
"Mathematicians are like Frenchmen: whatever you say to them, they
translate it into their own language, and forthwith it means something

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 27-08-01 10:03

> [...]

> hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen, fordi vi har
ændret
> vores beslutning om at forkaste evangeliet.

Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!

Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig af din
beslutning!

--
M.v.h. Niels
Jeg vil velsigne dem, der velsigner dig, og den, der forbander dig, vil

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-08-01 11:46

On Mon, 27 Aug 2001 11:02:34 +0200, "Rengøringsassistenten"
<niels.stegWHO@get2net.dk> wrote:

>Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!
>
>Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig
>af din beslutning!

Det kan man da måske godt mene, men hvordan begrunder du det
ud fra lige netop det sted? Jeg synes da ikke der er sat nogle
terminer på lige der.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 27-08-01 12:12

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man da måske godt mene, men hvordan begrunder du det
> ud fra lige netop det sted? Jeg synes da ikke der er sat nogle
> terminer på lige der.

Som sagt giver Matt 25 ikke anledning til at folk skal tro at de får en
ekstra chance foran tronen, dem som bliver anbragt på den ene side
(venstre) går til evig straf, resten bliver hos Kristus.. dommen går på
hvad der skete tidligere, altså ikke på om du angrer her og nu foran
tronen.

I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret på tro..
de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til evigt Liv medens
de som ikke tror allerede er dømt.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-08-01 12:52

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev

> [...]
> (venstre) går til evig straf, resten bliver hos Kristus.. dommen går på
> hvad der skete tidligere, altså ikke på om du angrer her og nu foran

Bare en strøtanke: Mon Gud ikke *kan* eller ikke *vil* gøre anderledes, end der står i bibelen...?

> I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret på tro..
> de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til evigt Liv medens
> de som ikke tror allerede er dømt.

Nu, ja. Men dommedag er vel på sin vis "Nu", ligesom frelsens dag er "nu".

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Live4Him

Dato : 27-08-01 16:09

> Bare en strøtanke: Mon Gud ikke *kan* eller ikke *vil* gøre anderledes,
end der står i bibelen...?
~~~~~~~~~~~~
Egentlig begge dele. Gud *vil* ikke gøre anderledes end der står i bibelen.
Sin vilje, som Han har åbenbaret, mener Han - Han mener det Han siger, og
det Han siger Han vil, det vil Han. Han er ikke ligesom os, der siger noget
og så pludselig skifter mening.

Men Gud *kan* egentlig heller ikke ; Hvis Gud gjorde anderledes end Han
havde sagt, ville Han dermed have løjet overfor os og Gud kan ikke lyve.
Jesus er livet, vejen og SANDHEDEN.

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-08-01 23:25

Live4Him wrote in message
<3b8a62c1$0$37078$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]

>det Han siger Han vil, det vil Han. Han er ikke ligesom os, der siger noget

Ikke? Beklager, men du tar feil.Gud har ofte skiftet mening.

"Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden. Alle tanker som rørte
seg i deres hjerter, var onde dagen lang. Da angret Herren at han hadde
skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. Han sa;
"jeg vil utrydde fra jorden menneskene som jeg har skapt............." (1.
Mos. 6: 5-7) Her skifter Gud mening.

Og da Noah bygger et alter for å ofre, får duften av brent kjøtt, Gud til å
skifte mening: "Da Herren kjente den behagelige duften tenkte han med seg
selv "Jeg vil aldri mer forbanne jorden for menneskenes skyld...Aldri mer
vil jeg drepe alt som lever, slik som jeg nå har gjort". (1.Mos 8.21)

Gud skifter også mening om det ene språket han opprinnelig mente at
menneskene skulle ha: "La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene
ikke skjønner hva den andre sier". 1. Mos 11, 6-7)

Også den penis han skapte mannen med, har Gud skiftet mening om: "Dere skal
la forhuden skjæres av". (1. Mos. 17, 11-14) (Hva Gud måtte mene om kristne
menn i slik sammenheng, vet jeg ikke)

Selv Satan fikk Gud til å skifte mening, om Job; "....Men Satan svarer
Herren: "Det er vel ikke uten grunn at Job frykter Gud? Har du ikke på alle
måter vernet om ham og hans hus og alt han eier? Men rekk bare hånden ut og
rør ved det som hører ham til, så skal du sannelig se at han spotter deg,
like opp i ansiktet". Da sa Herren til Satan: "Alt det han eier, er i din
makt. Men ham selv får du ikke legge hånd på. (Job 1. 6-12)

Kjellemann

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-08-01 13:53

On Mon, 27 Aug 2001 13:12:29 +0200, "Rengøringsassistenten"
> [...]

>I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret på tro..
>de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til evigt Liv medens

Jamen Matt 25 taler jo netop (kun) om gerninger, så man kan da ikke
sige at lige det sted helt udelukker muligheden af at man kunne få en
chance til at omgøre sin eventuelle forkastelse af evangeliet, selvom
man skulle være død i mellemtiden.

Derimod er det jo nok lidt sværere at gøre de fordrede gerninger med
tilbagevirkende kraft, så der kommer ens dødstime mere ind som en
faktor. Hvem pokker Kristi mindste brødre er ved jeg ikke, så det
sikreste er vel at være go' og rar ved alle...

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-01 15:42

> On Mon, 27 Aug 2001 13:12:29 +0200, "Rengøringsassistenten"
> <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote:

[ ... ]

> [...]
> få en chance til at omgøre sin eventuelle forkastelse af evangeliet,
> selvom man skulle være død i mellemtiden.

Det er jo også derfor det er nødvendigt at se helheden i den
frelsesforkyndelse der er tilstede i Bibelen. Og ifølge den er det
altså kun og udelukkende troen der er adgangsgivende til frelsen.
Gerninger er et resultat af den frelsende tro.

Du kan have nok så mange gerninger at fremvise, og aldrig vil dette
kunne føre frem til nogen som helst frelst såfremt der er en manglende
tro.

Er troen tilstede vil der heller ikke mangle gerninger, for den
frelsende tro skaber selv gerningerne (får dig til ikke at kunne lade
være med at gøre gerningerne).

"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-08-01 16:43

On Mon, 27 Aug 2001 16:42:24 +0200, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Er troen tilstede vil der heller ikke mangle gerninger, for den
>frelsende tro skaber selv gerningerne (får dig til ikke at kunne
>lade være med at gøre gerningerne).

Lidt længere tilbage i tråden var scenariet:

1) Man tror, og gerningerne følger deraf
2) Man frafalder troen
3) Man dør
4) Man stedes for tronen

Herefter fulgte nogen overvejelser om at komme til tro igen og bede om
tilgivelse, eventuelt posthumt.

Hertil skrev Niels:

>Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!

>Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig
>af din beslutning!

Min indvending gik såmænd blot på at der udelukkende tales om
gerninger det pågældende sted og disse kan meget vel være foretaget
som et resultat af den påkrævede tro, da man jo først efterfølgende
har frafaldet troen. Overvejelserne gik mere på om man ubetinget
skulle se få tingene i orden inden man forlod denne jord eller ej.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-01 19:45

> Lidt længere tilbage i tråden var scenariet:
>
> 1) Man tror, og gerningerne følger deraf
> 2) Man frafalder troen
> 3) Man dør
> 4) Man stedes for tronen

Ja, og efter at punkt 3 er indtruffet er der ikke længere anledning
til at fortryde sit liv, da er der kun den store dom tilbage. Og her
er udfaldet enten "op" eller "ned", - ingen gylden mellemvej!

Fra : Willy Brochs

Dato : 05-09-01 07:22

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i melding

> [...]
> kan alt. Dermed kan jeg ikke se nogen grund til, at Gud ikke skal kunne

Jeg har også en lignende forståelse. Jeg tror at Gud kan frelse alle dem han
vil det taler Bibelen helt klart om, men forutsetningen må dog være at
personen selv ønsker å bli frelst. Gud er god, men han vil nok ikke tvinge
frelsen på noen som ikke ønsker å bli frelst. Den som ikke ønsker å ha noe
med Gud å gjøre, møter den respekten fra Gud, at Gud lar vedkommende slippe
å bli dratt inn i himmelen mot sin vilje. Jeg tror Gud vil gi oss frelse,
eller la oss slippe, alt etter som hva vi selv ønksre.
Willy

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-09-01 07:59

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
tvinge
> frelsen på noen som ikke ønsker å bli frelst.

Nej Gud tvinger ingen men udelukker heller ikke de der gerne vil
frelses ... også selv om disse aldrig har hørt om evangeliet .. og
også uanset om de måske har haft en tro der falder lidt uden for den
gængse kristne tro ... men han tvinger ingen .. hvor kan vi lære
meget ....

Vi er frelst af nåde og Gud ser kun på forholdet vi har til ham ... og
dette kan ingen mennesker bedømme derfor har jeg utroligt svært ved at
mennesker absolut skal blande sig i hvem der er frelst og ikke frelst
.... OG Gud graduerer ikke for ham er alle lige ... så jeg forstår
heller ikke rigtig denne hakken på andre menigheder og om hvorvidt de
er kristne ... lad Gud/Jesus afgøre det ... han er i sidste instans
den eneste der har magten til det .... Havengoddaghilsfra Ami

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-01 15:42

> [...]

> frelses, og en med de som ikke frelses. Men ligger de ikke
> delvis over hinanden, så vi kan tale om at der er en delmængde ?

Der findes ikke noget der hedder frelse ved gerninger. Gjorde der det,
var det jo ikke nødvendigt at Jesus skulle dø på korset.

Du kan ej heller være frelst gennem evangeliet uden at du gør de gode
gerninger Jesus her taler om. Har du modtaget frelsen følger
gerningerne med som en sidegevinst. Gør de ikke det, er det fordi
frelsen nok alligevel ikke er modtaget. Når vi har modtaget frelsen,
da har vi modtaget Kristus i vore hjerter, og har vi Kristus i vore
hjerter, da kan vi ikke andet end gøre Guds vilje.

Men det sker jo alligevel at vi gør en masse ting vi ikke skulle kunne
finde på at gøre med Kritus i vore hjerter (det er jo bare et bevis på
at vi stadig lever i denne verden), og sker det alligevel, kan vi
hente megen trøst og opmundtring i 1. Joh. 2, 1-2. Men læs hele kap. 2
og 3 i 1. Johannes Brev. Det er god og opmuntrende læsning for de
troende.

> Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst
> udenom evangeliet, og i så fald hvordan ?
>
> (* de som aldrig har hørt evangeliet.)

Prøv lige først at definere hvad du i dette spørgsmål forstår ved
evangeliet.