græsplæne
Fra : Kim Løkkegaard

Dato : 26-08-01 23:08

Hej Mit navn er Kim Løkkegaard .
Jeg har en meget sørgelig græsplæne, som er fyldt med mos.
det skal siges at der er græs i den
hvad gør jeg for at rede græsplænen uden at skulle grave den op og lave den
om på ny.

Fra : Alladin

Dato : 26-08-01 23:57

Køb en mos fjerner bla. Bauhaus sælger en bom til rotor klipperen med nogle
små fjedre på (billigste løsning 80 -100 kr) Vejret er perfekt lige nu hvor
vi har fået så meget regn og jorden er varm.
Når du har kørt 1-2gange evt på kryds og tværs er det meste mos væk eller
løsnet. Riv det af og giv græsset noget NPK gødning, giv den ca ½ dosis nu
og sidste ½ dosis om 3 uger.

PS: Når du har kørt med mosfjerneren ligner din græsplæne Afganistan eller
det der er være, bare rolig 3-4 uger og du har byens flotteste plæne. Især
hvis du husker at gøde den.

For eftertiden (næste år ca.14dg før foråret kommer) skal der bare godt med
gødning til. Giv 4-5 gange i løbet af året (samme årsdosis men i mindre
posioner)
Når du klipper den så husk at hæve klippehøjden i april/maj hvor tørken ofte
sætter ind, derved udvikles rodnettet og den bliver mere modstandsdygtig.

God arbejdslyst

Fra : Alladin

Dato : 26-08-01 23:57

Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-08-01 19:20

On Mon, 27 Aug 2001 00:56:33 +0200, "Alladin" <ab@a.dk> wrote:

>For eftertiden (næste år ca.14dg før foråret kommer) skal der bare godt med
Du kan også tromle ofte - det kan mosset ikke lide

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-08-01 09:13

Du kan også smide fuglefrø der hvor det er værst om foråret så river fuglene
mosset op for dig derefter gøder du.

Tina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-01 18:22

On Mon, 27 Aug 2001 10:12:46 +0200, "Tina Bach Larsen"
<tina@tk.k-net.dk> wrote:

>Du kan også smide fuglefrø der hvor det er værst om foråret så river fuglene
>mosset op for dig derefter gøder du.

Det gjorde jeg sidste vinter - det fungerede egentlig fint nok men jeg
har fortrudt det mange gange... de forbandede fjerklædte kræ åd
samtlige jordbær og kirsebær. Og lige nu render de og kradser alle
mine nyplantede husløg op. Bæster...
(Jeg har ikke noget imod at fuglene spiser nogle af jordbærrene, men
de kunne da godt levne bare nogle få til mig, som de plejer at
gøre...)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 27-08-01 20:06

Pkt. 1
Sørg for at der ikke er store træer eller lignende der skygger på plænen.

Pkt 2
Masser af gødning - så vil græsset automatisk holde mosset nede.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-08-01 20:41

> [...]
> det skal siges at der er græs i den
> hvad gør jeg for at rede græsplænen uden at skulle grave den op og lave

GØDNING, GØDNING, GØDNING. Giv den 3 kg pr. 100 kvm nu og igen om 14 dage.
Hold pause i vinter med gødningen og begynd igen omkring 15. marts med samme
mængde hver 14. dag ialt 6 gange. Du kommer nok til at slå en del græs næste
sommer, men den bliver kvarterets flotteste plæne.
Nemt, ikke?

Mvh Maria

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-08-01 12:25

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]
næste
> sommer, men den bliver kvarterets flotteste plæne.

Ja det er rigtigt....og hvis du nu tænker på grundvandet så kan det være
ligemeget, man kan købe masser af vand på 2l dunke......