Skvalderkål
Fra : karin-larsen

Dato : 26-08-01 22:25

Hjælp

Alle mine bede er snart invaderet af skvalderkål, hvad gør jeg? er der nogen
der har et godt tip.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-08-01 04:51

"karin-larsen" <Karin@teliamal.dk> skrev i meddelandet...
> Hjælp
>
> Alle mine bede er snart invaderet af skvalderkål, hvad gør jeg? er der
> nogen der har et godt tip.

Se evt. tråden d. 22-08-01 "Ryd en grund for ukrudt"

- I øvrigt kan planten skam anvendes som lægemiddel mod gigtsygdomme fx
podagra samt ichias mv.; Knus planten og anbring den på det syge sted.

Skvalderkål te er også en mulighed; Tilberedes som udtræk af 2
teskefulde unge blade med 1 kop kogende vand, trækketid 10 minutter.
Friske, knuste blade bruges direkte på de angrebne steder.

Men ellers, så se at få ryddet bedet for ukrudtet (hakke el. spade),
inden det flyver ind til naboen.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Amning er ikke bare godt for den lilles immunforsvar, det kan
også øge barnets intelligens, viser en ny norsk/svensk
undersøgelse.
www.dr.dk/nsapi.dr/newton/newtonnews.asp?traad=87800

Fra : Mari

Dato : 01-09-01 18:31

"karin-larsen" <Karin@teliamal.dk> skrev i en meddelelse news:3b8969a5$0$3238$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> Alle mine bede er snart invaderet af skvalderkål, hvad gør jeg? er der nogen
> der har et godt tip.

Det var mine også for 5 år siden. Jeg penslede med RoundUp, men det
løste ikke problemet.

Til sidst gravede jeg alle de planter op, som jeg ville gemme.
Skyllede rødderne HELT fri for skvalderkål-rodrester. Plantede
dem i nyindkøbt plantejord i flamingo-kasser og potter og flyttede dem
til et "skvalerfrit" område, hvor de stod i karantæne.

Stedet, som jeg havde tømt for planter, gravede jeg to spadestik
ned og siede jorden igennem en finmasket sold. ALLE plante-
lignende rester blev soldet fra - og kørt på lossepladsen.

Da alt jord var soldet, hakkede og løsnede jorden hver uge, så
den fortsat var fri for ukrudt og området lå brak den næste sommer.
Jeg stillede plantekrukkerne (ovenpå sorte plantesække),
så området ikke var helt bart. De blev flyttet meget rundt, når
kjeg skulle hakke ))

Tredie år plantede jeg så planterne ud igen, men kun dem der
i det sidste år havde været "skvalderfrie". For selvom rødderne var
skyllet rene, så var der alligevel tilstrækkeligt tilbage til at skyde nye planter.

Såe, ingen nemme løsninger....... men det kan lykkes med stor
ihærdighed.

Mh Mari