/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Batteriproblem
Fra : Henning Andersen


Dato : 26-08-01 20:28

Jeg skulle ud og køre i går, så var batteriet fladt, på med
ladeapperatet og så se.
Her idag da den havde stået uden lader en 10-12 timer, var der ikke
meget strøm på batteriet.
Jeg har lige sat laderen på igen, efter en halv time er batteriet
varmt og det bobler meget i batteriet.
Er det gode eller dårlige tegn?

--
mvh/best regards
Henning Andersen
ICQ:18805021





 
 
Henrik B. Larsen (26-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 26-08-01 21:02

> Jeg har lige sat laderen på igen, efter en halv time er batteriet
> varmt og det bobler meget i batteriet.
> Er det gode eller dårlige tegn?
>
> --
> mvh/best regards
> Henning Andersen
> ICQ:18805021
>
>
Det er ihvertfald tegn på at din lader er alt for kraftig til dit batteri.
Hvis laderen er beregnet til mc-batterier tyder det på der er en celle der
er faldet sammen.
Hvis du måler spændingen en halv times tid efter du har fjernet laderen og
den er under 12,4 er der en celle der er død = nyt batteri.

Henrik
GSX750F



Henning Andersen (26-08-2001)
Kommentar
Fra : Henning Andersen


Dato : 26-08-01 21:16


"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
news:aBci7.1350$Ac4.7238@news.get2net.dk...

> Hvis du måler spændingen en halv times tid efter du har fjernet
laderen og
> den er under 12,4 er der en celle der er død = nyt batteri.


Jeg takker for hjælpen.
--
mvh/best regards
Henning Andersen
ICQ:18805021



Morten Christensen (26-08-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 26-08-01 21:44


"Henning Andersen" <music_man_dk@hotmail.com> wrote in message
news:9mbijv$1ed$1@sunsite.dk...
> Jeg skulle ud og køre i går, så var batteriet fladt, på med
> ladeapperatet og så se.
> Her idag da den havde stået uden lader en 10-12 timer, var der ikke
> meget strøm på batteriet.
> Jeg har lige sat laderen på igen, efter en halv time er batteriet
> varmt og det bobler meget i batteriet.
> Er det gode eller dårlige tegn?

Lader du batteriet lade med tilkoblede poler til resten af ledningsnettet?
Prøv at fjern dem, og se hvor længe det så holder.

Desuden lyder det ikke særlig sundt, at batteriet allerede koger efter 30
minutters opladning. Du må IKKE brug en ganske almindelig bil-lader til
dette formål. En oplader til en mobiltelefon er faktisk mere passende (!)

Whatever - nå du har fået styr på hvilket ladeapperat der skal bruges, og
det måske viser sig, at nu kan batteriet holde strøm efter at have koblet
det fr, kna du prøve at kigge lidt nærmere på din ensretter.... Den står
sikkert og smider den ene volt efter den anden ud i den blå luft (aflader
dit batteri).

Prøv at undersøg det, og vend så tilbage


--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup
GSX600F '91



Henning Andersen (26-08-2001)
Kommentar
Fra : Henning Andersen


Dato : 26-08-01 22:09


"Morten Christensen" <mhc@gsx600f.dk> skrev i en meddelelse
news:9mbn46$2vg4$1@news.cybercity.dk...

>
> Lader du batteriet lade med tilkoblede poler til resten af
ledningsnettet?

Nix.


> Desuden lyder det ikke særlig sundt, at batteriet allerede koger
efter 30
> minutters opladning. Du må IKKE brug en ganske almindelig
bil-lader til
> dette formål. En oplader til en mobiltelefon er faktisk mere
passende (!)

Det er et ladeapperat der lader med ca 1amp, så den skulle være
passende.





--
mvh/best regards
Henning Andersen
ICQ:18805021



Armand (27-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-08-01 11:59


Henning Andersen <music_man_dk@hotmail.com> skrev i en
news:9mboit$f86$1@sunsite.dk...
>
> "Morten Christensen" <mhc@gsx600f.dk> skrev i en meddelelse
> news:9mbn46$2vg4$1@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Du må IKKE brug en ganske almindelig bil-lader til dette formål.
> > En oplader til en mobiltelefon er faktisk mere passende (!)
> Det er et ladeapperat der lader med ca 1amp, så den skulle være
> passende.

En ladestrøm på 10% af batteriets kapacitet (i Ah) er optimalt, og det
er netop derfor at en alm. (op til:) 14,2 V strømforsyning på under 1A
(1000 mA) er ideel!

Hvis du vitterligt kun har 1A ladestrøm og alligevel koger batteriet, er
det såmænd nok færdigt :-/

--
Armand.



Rasmus Rosenquist (27-08-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 27-08-01 17:18

> Du må IKKE brug en ganske almindelig bil-lader......

Hmm - mig bekendt er ladestrømmen afhængig af to faktorer: ladespænding,
samt kredsløbets indre modstand! Er den eneste forskel på et bilbatteri og
et MC-batteri ikke alene størrelsen/kapaciteten? I så fald vil der vist ikke
ske noget ved at bruge en bil-lader! MC-bateriets mindre kapacitet -> mindre
areal på pladerne i batteriet vil automatisk udgøre en større indre
modstand, og derved sænke ladestrømmen ved samme spænding!

Ret mig hvis jeg tager fejl!

Rasmus



Moller (27-08-2001)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-08-01 17:28


"Rasmus Rosenquist" <rasmus@fjernrovdyr.dk> wrote in message
news:3b8a734a$0$37116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Du må IKKE brug en ganske almindelig bil-lader......
>
> Hmm - mig bekendt er ladestrømmen afhængig af to faktorer: ladespænding,
> samt kredsløbets indre modstand! Er den eneste forskel på et bilbatteri og
> et MC-batteri ikke alene størrelsen/kapaciteten? I så fald vil der vist
ikke
> ske noget ved at bruge en bil-lader! MC-bateriets mindre kapacitet ->
mindre
> areal på pladerne i batteriet vil automatisk udgøre en større indre
> modstand, og derved sænke ladestrømmen ved samme spænding!
>
> Ret mig hvis jeg tager fejl!

Tjaaaa... det burde den gøre, og hvis du måler efter så retter den sige
helt automatisk ind til de 14,2-14,4Volt som anbefalet... og til
sammenligning, så er selve lade delen på de fleste maskiner langt mere
voldsomme når de oplader end en bil oplader....

Sådan som jeg ser det, så er det mere en religion ala højtalerkabler
osv...

VH
Lars Molnit

>
> Rasmus
>
>



Armand (28-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-08-01 23:13


Moller <moller@molnit.com> skrev i en news:9mdsff$agu$1@sunsite.dk...
>
> .....og til sammenligning, så er selve lade delen på de fleste
> maskiner langt mere voldsomme når de oplader end en bil oplader....

- - - Som "regulerer ned" alt efter hvorledes batteriet "modtager"!
Autoladeren pumper stort set løs uanset akku'ens ladetilstand

> Sådan som jeg ser det, så er det mere en religion ala
> højtalerkabler osv...

Næppe!

--
Armand.






Moller (29-08-2001)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 29-08-01 08:29


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9mh5qn$j2$11@news.cybercity.dk...
>
> Moller <moller@molnit.com> skrev i en news:9mdsff$agu$1@sunsite.dk...
> >
> > .....og til sammenligning, så er selve lade delen på de fleste
> > maskiner langt mere voldsomme når de oplader end en bil oplader....
>
> - - - Som "regulerer ned" alt efter hvorledes batteriet "modtager"!
> Autoladeren pumper stort set løs uanset akku'ens ladetilstand

Autoladeren regulere også ned... og efter Ohms lov... så vil et batteri
under ladning, ved samme spænding lade med samme strøm hvis laderen kan
levere den....

på MC'en blir den reguleret mod de 14,2-4Volt på Autoopladeren jeg har
går den mode de 13,6-8Volt ... og da ohm's lov siger I = U/R og at vi siger
R den samme, fordi batteriet i begge tilfælde er i den samme tilstand (Vi
snakker rent teoretisk).... så vil der blive leveret mere strøm fra
ladeanlægget på MC'en.... går man efter MC ladedlens data, kan den smide
godt 20A af ved 7000omdr... og derved kan den lade i værste tilfælde med 5
gange mere end min autolader, som kan lade med max's 4A.... at den så ikke
lade ved under 3000 omdr... er noget helt andet, det gør jo at den lades i
stød... og derved for endnu flere tæsk end en autooplader gør.. :)

VH
Lars Molnit,

P.S. Ud over den der håndregel som i siger med max 10% ladestrøm....
hvad er der så af grunde mod autooplader ??? og hvordan er man kommet frem
til de 10% ??? og på den anden side, har jeg da set en del værksteder nu...
og endnu kun set dem ha autoopladere, og at de brugte dem... men aldrig den
lille dims der.... :)

P.P.S. jeg vil lige påpege at man husker at afmontere batteriet, så er
man sikker på ikke at fejlmontere opladeren, og derved ikke for ødelagt
El-nettet på MC, men maks 1 batteri til 2-600Kr. :)

>
> > Sådan som jeg ser det, så er det mere en religion ala
> > højtalerkabler osv...
>
> Næppe!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408681
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste