Tobaksafvænning
Fra : Snip

Dato : 26-08-01 20:02

Hvis du har erfaring med tobaksafvænning med akupunktur hører jeg gerne om
det.

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Bjarne Krog

Dato : 26-08-01 22:23

On Sun, 26 Aug 2001 21:01:55 +0200, "Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:

>Hvis du har erfaring med tobaksafvænning med akupunktur hører jeg gerne om
>det.

Jeg er akupunktør selv, og kan sige at det ikke altid er at det
virker.
Du skal være motiveret til det, ellers er det meget lidt hjælp du får
af akupunkturen her. Men du behøver ikke tro på det.
Akupunkturen hjælper dig til at komme over de værste abstinenser, men
tvinger ikke din krop til at holde op. Mange af mine patienter siger
dog at smøgerne ikke smager godt når de er i behandling.

Så er der det andet aspekt i afvænningen, det er ikke alle
akupunktører der er lige gode til at give et godt afvænningsprogram,
snak med nogle der har været hos den du kunne tænke dig at gå til,
evt. fortæl her i gruppen hvilken by du bor i. Så kan det være at der
er nogen her der kan anbefale eller fraråde dig en akupunktør.

Fra : Bjarne Krog

Dato : 26-08-01 22:46

> [...]

evt. fortæl her i gruppen hvilken by du bor i. Så kan det være at der
er nogen her der kan anbefale eller fraråde dig en akupunktør.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk
Søger du en akupunktør så kik her http://www.akupunktoerer.dk/

Fra : /arcana

Dato : 27-08-01 00:40

"Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote in message

> Hvis du har erfaring med tobaksafvænning med akupunktur hører jeg gerne om
> det.

Jeg har prøvet to gange. Første gang holdt jeg uden problemer op med at ryge
i tre måneder, næste gang gav behandlingen mig kraftig diarré og ubehag, som
en efterfølgende behandling ingen effekt havde på. Det er ti år siden. I dag
ryger jeg op til 5 hjemmetrillere om dagen.

Jeg tror det bedste middel mod rygning er nikotinpræparater kombineret med
motivation og viljestyrke.
/arcana

Fra : Los

Dato : 27-08-01 08:43

> Jeg tror det bedste middel mod rygning er nikotinpræparater kombineret med
> motivation og viljestyrke.

Af ren nysgerrighed: kender du/I overhovedet nogen, for hvem det er lykkedes
at stoppe permanent ved hjælp af nikotinpræparater?
Jeg kender adskillige, der har forsøgt, men ingen det er lykkedes for i det
lange løb. Jeg synes heller ikke, at det er så underligt, for
nikotinabstinenserne er jo relativt kortvarige. Det er den psykiske
afhængighed, der er værst.

Personligt tror jeg ikke, at viljestyrken er det vigtigste aspekt. Mange
rygere er meget viljestærke mennesker. Derimod tror jeg det centrale er
angst. Angst for at miste en central del af sit liv; at miste en "lille
ven". Angst for, at ens liv skal blive fattigere. At ryge er en social
sikkerhedsfaktor: man skal ikke tænke på, hvad man skal gøre med sine
hænder, når man er nervøs. I et selskab af fremmede mennesker er man aldrig
helt alene, hvis man har sin lille ven med. Desuden er det jo så hyggeligt
at ryge.

Jeg tror vejen til rygestop er en frigørelse fra denne angst. Tro mig:
ikke-rygere kan rent faktisk hygge sig lige så godt som rygere.

Mvh.

Morten

Fra : Christian Bech

Dato : 27-08-01 16:14

Los <dallx@hotmail.com> wrote:

> [...]
> helt alene, hvis man har sin lille ven med. Desuden er det jo så hyggeligt

Jeg stoppede selv for ca. 7 år siden efter at have røget op mod 30
cigaretter dagligt, fordi jeg opdagede, at jeg blev forpustet af at løbe
efter bussen og havde en forfærdelig tobakshoste. Rygestop handler
udelukkende om motivation. Det kan så være lige meget om denne
motivation kommer fra en partner, en graviditet, arbejdspladsen eller
helbredsovervejelser.

Rygere kan udmærket være viljestærke, men hvis de ikke kan stoppe med at
ryge og vel at mærke ønsker det, ja så er de altså ikke viljestærke på
det punkt, men ligger under for den fysiske og i endnu højere grad den
psykiske afhængighed.

Jeg køber ikke helt dit argument om den sociale sikkerhedsfaktor.
Efterhånden er/bliver rygning i lige så høj grad en social stempling og
det er altså ikke hyggeligt at ryge, hvis man er den eneste ryger i et
selskab af ikke-rygere. Den sociale sikkerhedsfaktor kommer på den måde
ind ad bagvejen, hvor man kan bruge rygningen som socialt argument:
'hvis ikke de kan lide mig, så er det sikkert bare fordi jeg ryger' - og
så er rygningen altså ikke det største problem.

--
"Medmindre en eller anden fed idiot i ulvekostume render rundt og
blokerer udsigten, så er det sgu bedre at se det i fjernsynet."

Fra : /arcana

Dato : 27-08-01 22:13

"Los" <dallx@hotmail.com> wrote in message news:9mctl3$p88$1@sunsite.dk...

> Af ren nysgerrighed: kender du/I overhovedet nogen, for hvem det er
lykkedes
> at stoppe permanent ved hjælp af nikotinpræparater?

En af mine tidligere kolleger, en toksikolog på Levnedsmiddelstyrelsen,
fortalte mig at nikotin er væsentlig mere vanedannende en heroin! Det sætter
rygeafvænning lidt i perspektiv...

/arcana

Fra : Ralph

Dato : 27-08-01 13:27

/arcana wrote:

> I dag ryger jeg op til 5 hjemmetrillere om dagen.

Så HAR vi alligevel noget tilfælles, JEG ryger mellem 2 og 5 Kings (de rigtige
hvide).
Det koster ikke, det er ikke særligt helbredsskadende - så alt i alt, en god
løsning - for mig.

Venligst
Ralph

Fra : Ulla

Dato : 29-08-01 20:24

Min far prøvede det. Efter en gang hos Ole Dahl smagte cigaretten
overhovedet ikke af noget. Så skal man selv tage konsekvensen, ikke træne,
til den smager af noget igen.

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 12-09-01 14:32

"Snip" <snip@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du har erfaring med tobaksafvænning med akupunktur hører jeg gerne om
> det.

Prøv hypnose. Det virker ikke på alle, men næsten. Det tager 15-30 minutter
én gang for alle og koster typisk 900 kr. Det er dermed én af de letteste og
billigste metoder.

Som med alle andre metoder skal du selv ville det. Men i modsætning til de
andre metoder får du stærkt forøget viljestyrke af hypnosen. Du kan stadig
have lyst til at ryge, men foretrækker at lade være.

OK, jeg ved ikke, hvordan det er for alle. Folk er jo afhængige på
forskellige måder. Men denne beskrivelse stammer fra en viljestærk person,
som dog ikke magtede at holde op mere end ét døgn ad gangen. Da hans
afhængighed var primært psykisk, hjalp nikotinplastre ikke et klap. Det
endte uvægerligt med at han ændrede sin beslutning om at holde op til en
beslutning om at trappe ned. Den nye plan gik så i vasken føste gang han
blev stresset eller drak alkohol.

Held og lykke.
Jan.

Fra : Snip

Dato : 12-09-01 21:33

Har du nogle du kan anbefale på Sjælland?

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 13-09-01 16:51

> Har du nogle du kan anbefale på Sjælland?

Næ, men hypnose er ganske ufarligt og ikke den store kunst, så du kan jo
kigge i telefonbogen. Der er en del psykologer, der også bruger hypnose. Men
psykologer kan jo også være mange ting.

Jean Felix er vistnok landsdækkende. De har også hypnose over nettet. Det er
billigere, men jeg ved ikke om det er godt. De anbefaler i hvert fald to
behandlinger i stedet for én. De har også en gratis prøve med et
afslapningsprogram. Så kan man jo se om nethypnose er godt.

Mvh.
Jan

Fra : Ulla

Dato : 13-09-01 20:53

Formanden for akupunktørforeningen (i hvert fald tidligere) Ole Dahl på
H.C.Andersens Boulevard er læge. Han behandlede min far med akupunktur mod
rygning, og effekten var, at cigaretterne ikke smagte af noget som helst.