Citronsalt
Fra : Marianne Høyen

Dato : 26-08-01 19:12

Hej

For en tid siden skrev én (Svend ?) om citronsalt. Jeg kan ikke finde
indlægget, så jeg spørger derfor lige: hvordan var det, man laver citronsalt
? Det var vist noget med en (skivet/hakket/hel) citron , der skulle dækkes
med salt, og stå i 2 dage/2 uger/2 mdr. ?

mvh

Marianne

Fra : netman77

Dato : 26-08-01 21:32

"Marianne Høyen" skrev d. 26-08-01 19:12 dette indlæg :
> [...]
> ? Det var vist noget med en (skivet/hakket/hel) citron , der skulle
dækkes
> med salt, og stå i 2 dage/2 uger/2 mdr. ?

Hej Marianne

Gå op i øverste højre hjørne på skærmen og søg på citronsalt. Indlægget
den 18/5 af fru Hoff har en besvarelse fra Svend Andersen ang.
citronsalt

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole

Dato : 26-08-01 22:50

"netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<klip> fornuftig spørgsmål>
> Gå op i øverste højre hjørne på skærmen og søg på citronsalt. Indlægget
> den 18/5 af fru Hoff har en besvarelse fra Svend Andersen ang.
> citronsalt

God morgen allesammen. Velbekomme.
Er det virkelig nødvendigt at have været i denne gruppe i
mange mnd. for ikke at få et uforskammet bedrevidende svar?
Gid "netman77" får rundstykkerne og citronskiverne i luftrøret.

Ole.

Fra : netman77

Dato : 27-08-01 07:58

"Ole" skrev d. 26-08-01 22:50 dette indlæg :

> [...]
> mange mnd. for ikke at få et uforskammet bedrevidende svar?
> Gid "netman77" får rundstykkerne og citronskiverne i luftrøret.

Hej Ole

Med mit indlæg har jeg bestemt aldrig ment at såre eller nedgøre nogen
(eller være bedrevidende. Hvis nogen spørger mig hvor en ting står i en
bog og jeg ved det, så svarer jeg slå op på side det og det. Når nogen
spørger på nettet hvor en ting befinder sig,ja, så svarer jeg også
hvordan man kan finde det.

m.v.h. Jette M>

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian Bech

Dato : 27-08-01 14:23

netman77 <netman77.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> bog og jeg ved det, så svarer jeg slå op på side det og det. Når nogen
> spørger på nettet hvor en ting befinder sig,ja, så svarer jeg også

Det er skam også al ære værd, og jeg synes da heller ikke at dit svar er
arrogant. Oles ophidselse skyldes måske, at det svar er ubrugeligt for
dem, der ikke benytter nyhedsgrupper via kandu.dk og det er langt de
fleste, da kandu.dk er en rigtig dårlig løsning. Hvis du er interesseret
i en bedre måde at bruge nyhedsgrupperne på, kan du læse mere på
http://www.usenet.dk/

En rigtig nyhedslæser og ikke
http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-08-01 08:30

Netman77 skrev:

> Gå op i øverste højre hjørne på skærmen og søg på citronsalt.

Man kan sgu' ikke søge på noget som helst i øverste højre hjørne på
nogen som helst skærm på min maskine.

// Klaus

Fra : Claus Frørup

Dato : 27-08-01 08:59

Isang tao pinangalanan Klaus Alexander Seistrup nagsulat :

>Man kan sgu' ikke søge på noget som helst i øverste højre hjørne på
>nogen som helst skærm på min maskine.

sakset fra netdimsens indlæg:

http://www.kandu.dk/

Han læser news med sin browser, i stedet for at bruge en rigtig
nyhedslæser.
--
Bortgået signatur efterlyses.
Den er sidst set, natten mellem torsdag og elmetræet på Jarmers plads,

Fra : Tina Andersen

Dato : 26-08-01 21:33

Marianne Høyen <hoyen@lundbak.dk> skrev i en

Det må være denne?

6 citroner, groft salt og vindruekerneolie

Vask citronerne og skær dem i tynde skiver. Læg dem på et fad og strø
godt med salt over. Lad dem stå et døgn og hæld jævnligt væden fra. Læg
dem så lagvis i en krukke eller glas og hæld olie over, så det dækker.
(PS: kom dem i glas, så kan du jo beundre dem, el. vise andre, det er
MINE citroner). Lad dem stå mindst et par uger før brug.
Man kan nøjes med at lægge citronskiverne i salt i en krukke. Beregn 1
topspsk pr. citron, læg et stykke pergamentpapir over citronerne og læg
en underkop eller noget andet tungt ovenpå. Sæt det koldt. I løbet af
nogle dage vil citronernes saft og saltet have dannet en lage. Lad det
stå nogle uger før brug.

Fra : Emil

Dato : 26-08-01 23:19

On Sun, 26 Aug 2001, Marianne Høyen wrote:

> [...]
>? Det var vist noget med en (skivet/hakket/hel) citron , der skulle dækkes
>med salt, og stå i 2 dage/2 uger/2 mdr. ?

Jeg har gemt dette unikke indlæg af Svend A.:

Subject: Re: opskrifter med citroner
From: "Svend Andersen" <svend@enterpol.dk>

Citron kan konserveres på forskellige måder, og det er ikke
dårligt som grundlag for andre retter. Citronsalt bruger man fx
til at drysse på råmarineret fisk eller en culottesteg, og det
laves ved at skære enderne af en økologisk citron, så man kommer
ind til kødet. Kom groft salt i et syltetøjsglas, læg citronen
ned i og dæk den med salt. Ryst glasset og fyld efter; der må
ikke være lufthuller. Lad glasset stå i mindst et halvt år (!),
til citronen er opløst og saltet er blevet gulligt-brunt. Ikke så
kønt, men det smager godt! Også en fin jule- eller værtindegave.

<snip resten af Svend´s indlæg>

hilsen Svend A
--------- slut på citat --------------

m.v.h. Emil

Fra : Fru Hof

Dato : 27-08-01 07:36

> [...]
> til citronen er opløst og saltet er blevet gulligt-brunt. Ikke så
> kønt, men det smager godt! Også en fin jule- eller værtindegave.

Jeg spurgte dengang om hvad jeg kunne bruge mine hjemmeavlede citroner til.
Dette var et af svarene. 1 citron har nu stået dækket af salt i et
syltetøjsglas i et par måneder. Farven på saltet er begyndt at blive en
lille smule mørkere nu, men det bedste er den duft af citron, der stiger op
derfra, når man lige linder på låget og "tager en sniffer". Jeg glæder mig
meget til at bruge saltet måske allere til jul.

mvh
Tove

Fra : Marianne Høyen

Dato : 27-08-01 18:52

Tusind tak. Har strax sat en produktion i gang

mvh
Marianne

Fra : Emil

Dato : 27-08-01 23:23

On Mon, 27 Aug 2001, Fru Hof wrote:

>men det bedste er den duft af citron, der stiger op
>derfra, når man lige linder på låget og "tager en sniffer". Jeg glæder mig
>meget til at bruge saltet måske allere til jul.

Forventnings glæde er største - nyd den. Du kan bruge af saltet i
december måned iflg. Svend A.

Jeg er lidt mere spændt på hvad der dukker op, når man til den
tid begynder at bruge af saltet. Vil der midt inde i saltet ligge
en indtørret (udtørret) citron som bare kan smides væk, eller vil
citronen -som Svend A. skriver- være opløst i saltet?

Nå, vi må vente til første kalenderlåge åbnes.

m.v.h. Emil

P.S. Jeg har tyvstartet lidt, og saltet er fint til kalvekød
(wiener schnitzel (scaloppine) og stegt lever) og retter hvori
der indgår noget persille og lidt friskt citron.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-08-01 04:47

"Marianne Høyen" <hoyen@lundbak.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> citronsalt ? Det var vist noget med en (skivet/hakket/hel) citron ,
> der skulle dækkes med salt, og stå i 2 dage/2 uger/2 mdr. ?

Hej Marianne...

Nu har du jo fået svarene denne gang.

Hurtigt og nemt!
Men, for en anden gang skyld, hvis man skal/vil søge efter ældre indlæg
i denne gruppe, kan du i din browser blot skrive:

http://groups.google.com/groups?q=dk.kultur.mad%2Bdrikke&btnG=Search&met
a=site%3Dgroups

*(hele linket skal med)

Vupti! -og derefter søges der på det du leder efter.

For den sags skyld kan du også søge på fx Svend Andersen, så får du alle
som hedder Svend Andersen's indlæg. Mere specifik kan man indskrive
(hvis man vil) fx Svend Andersens personlige email, så får du samlet
alle indlæg han har insendt til nyhedsgrupperne.

©¿©
--
Mvh.
Peter W. Bosse

En klassisk dansk side med sjove reklamefejl og
underholdende menukort. Hvad med "mand i appelsinsauce"
eller "Biller i karry med løse ris"? se...
www.cigarfar.dk/gourm.htm
www.cigarfar.dk/superreklamer.htm