Afgift på en Yamaha XJ600 '87
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-08-01 17:58

Hej gutter,

Min far overvejer at købe en totalt adskilt XJ600 fra 1987 og så sætte den i
stand og få den synet. I den forbindelse skal der også betales afgift for
den (den har åbenbart ikke kørt her i landet før). Spørgsmålet er bare hvor
meget han kan forvente at komme af med i afgift. Jeg er godt klar over at
der er mange ting der spiller ind når afgiften skal bestemmes, men kan det
betale sig for ham bare at samle den (grim som den er) og få den
afgiftsbestemt før han sætter den i stand og gør den pæn?

Det er som sagt en 87'er model der oprindeligt kostede ca. 55k . Min far er
blevet tilbudt den til 10k.

What say thee?

Tony
XJ600S - 01'er

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-08-01 21:50

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzenNOSPAM.com> wrote in message

> Det er som sagt en 87'er model der oprindeligt kostede ca. 55k . Min far
er
> blevet tilbudt den til 10k.
>
> What say thee?

I say... Do if you like to!
Det er nemlig en smagssag! De kan sikkert tjenes lidt penge på projektet,
frem for at skulle købe maskinen "færdig" herhjemme.

Ang. afgiften er det sådan, at Told & Skat fastsætter et depositum - og ikke
en endelig afgift - som skal betales. Dette depositum udgør *normalt* så 67%
af dagsprisen på modellen, der findes til salg på markedet herhjemme - og
det er forhandlerpriser - ikke privatpriser(!) der gåes efter :-/

Når man har fået skidtet synet og på plader, kan man indbringe den til
"endelig vurdering". Det er helt klart anbefalelsesværdigt - her kan der
lynhurtigt reddes 33% af depositummet. (Det skete ihvertfald for
undertegnede, da jeg selv prøvede i sommers.)

Om den så kan koste 10K i adskilt tilstand - der ville jeg måske nok sætte
større tvivl .-/

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 12:48

Morten Christensen <mhc@gsx600f.dk> skrev i en

> .................Dette depositum udgør *normalt* så 67%
> af dagsprisen på modellen, der findes til salg på markedet herhjemme -
> og det er forhandlerpriser - ikke privatpriser(!) der gåes efter :-/

Ér det ikke 60%?

Jeg har ofte nævnt 2/3 (= 67%) som tommelfinger-regel flere gange,
derved at hvis man derudfra går efter en købspris á 1/3, er der lidt
slup til økonomisk gevinst - Er det ikke disse 67% der er blevet
hængende i bevidstheden??

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-08-01 21:47

> [...]
> derved at hvis man derudfra går efter en købspris á 1/3, er der lidt
> slup til økonomisk gevinst - Er det ikke disse 67% der er blevet

Tjo... men at sige 67 % nu fremfor senere - kan vel kun gøre glæden større ?

Men det er fra dig, kære Armand, jeg har denne teori....

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 22:17

> Men det er fra dig, kære Armand, jeg har denne teori....

Tommelfinger-regel !

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 29-08-01 22:17

> Tommelfinger-regel !

Og din store tykke tommelfinger, har en viis evne til at sætte sit store
politi-aftryk over det hele :)

og det har den gjort her :))))

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 30-08-01 20:12

> Og din store tykke tommelfinger, har en viis evne til at sætte sit
store
> politi-aftryk over det hele :)
> og det har den gjort her :))))

Og det til trods for at min to-finger keyboard-teknik ikke indbefatter
så meget som én eneste af dem

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-08-01 21:24

Morten Christensen skrev:

> [...]
> lynhurtigt reddes 33% af depositummet. (Det skete ihvertfald for
> undertegnede, da jeg selv prøvede i sommers.)

Hej Morten. jeg ,overvejer selv at købe en gsx600f, så jeg kunne da
egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen penge at spare ved at hente
en i tyskland ...og hvad var afgften på?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-08-01 22:02

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> Hej Morten. jeg ,overvejer selv at købe en gsx600f, så jeg kunne da
> egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen penge at spare ved at
hente
> en i tyskland ...og hvad var afgften på?

Well... Hey Jes - og alle andre nysgerrige :)

T&S fastsætter pt en GSX600F til at kunne koste 18.000 danske kroner - uden
afgift.
Ved at gennemgå deres beregningsfaktorer, kommer man så frem til, at
depositummet skal være på 30.691 kr.

Nuvel.
Indtil videre er der ikke kigget overhovedet på stand eller km-klokke. Og
det bliver der heller ikke!

Først når man betaler dette famøse depositum, bliver man så spurgt om, om
man ønsker at godtage dette beløb som reel afgift, eller om man ønsker "at
bringe køretøjet videre til en endelig vurdering af T&S' udpegede skønsmænd"
Her er det, at man skal slå til, og sige "JA!, jeg vil til endelig
vurdering!"
Så bliver der udleveret en vældig fin fotokopi af en fotokopi af en fotokopi
af en fot..... nåja - den er umulig at læse - men der er et telefon nummer,
som man skal ringe på, for at bestille tid til denne endelige vurdering.

I mit tilfælde fik jeg 7.200 tilbage for mit depositum; hvilket så vil sige,
at jeg "slap" med kr. 23.491 i reel afgift.
Da jeg har givet 15.000 for maskinen (+transport) bliver det til en endelig
pris på 38.500 ?(transport, syn, nr.plade osv)

Men Jes - istedet for at hente selv - hvorfor så ikke købe min for 40K ? :)
Der er nye bremser, kædekit, dæk og hele balladen i selvsamme pris :)

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup, der tager til jylland til weekenden for at kigge på

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-08-01 18:05

Morten Christensen skrev:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> hente
>

> Well... Hey Jes - og alle andre nysgerrige :)

darw

> [...]
>
> I mit tilfælde fik jeg 7.200 tilbage for mit depositum; hvilket så vil
> sige, at jeg "slap" med kr. 23.491 i reel afgift.

Ja, det var da egentlig en pæn slat penge at få tilbage

> Da jeg har givet 15.000 for maskinen (+transport) bliver det til en
> endelig pris på 38.500 ?(transport, syn, nr.plade osv)

Det er vel egentlig billigt nok

> Men Jes - istedet for at hente selv - hvorfor så ikke købe min for 40K ?
> :) Der er nye bremser, kædekit, dæk og hele balladen i selvsamme pris :)

Jeg ville jo egentlig helst have en lidt nyere mc, men hvis den ikke har
gået så pokkers langt kunne det da godt være Hvor langt har den gået?
Hvad med knasterne? Ser den godt ud? Og så videre
Mail mig evt. privat (jesvj@mailme.dk), hvis det bliver lidt for ot.

> Morten, Københavnstrup, der tager til jylland til weekenden for at kigge
> på ny maskine.

Hvad er det så for en?