Blev Jesus stangfæstet?
Fra : Ove

Dato : 26-08-01 12:11

Man læser i det nye testamente at Jesus blev korsfæstet, men jeg mener
at det er Jehovas Vidner, der siger at han blev stangfæstet. Dette
udtryk kan jeg ikke finde på nettet eller i noget leksikon. Er der nogen
der kan fortælle mig hvornår man brugte denne metode, eller om den i det
hele taget er blevet brugt.
Mvh Ove.

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus

Dato : 26-08-01 12:38

Ove skrev i meddelelsen ...
>Man læser i det nye testamente at Jesus blev korsfæstet, men jeg mener
>at det er Jehovas Vidner, der siger at han blev stangfæstet.

De kalder det pælfæfted, efter det græske ord" stauros".

Her skal du være opmærksom på at et kors også er en pæl. Den er blot
forsyned med en tværbom. Det er blevet mig fortalt at der er historiske
kilder der bekræftiger at romerne brugte kors til deres henrettelser.
Der er sikkert også nogle der er blevet henrettet blot på en pæl uden
tværbom. Rent praktisk tror jeg dog at det er mere vanskeligt at udføre.

Hilsen Claus.

Fra : Ove

Dato : 26-08-01 13:19

Tak for svaret Claus. Det er vel derfor at jeg ikke kunne finde ud af
det, altså en forkert betegnelse. Så kan jeg gå videre på nettet og få
det uddybet. Det var en fin hjælp. tak skal du have (plus pointene).
Mvh. Ove

http://www.kandu.dk/

Fra : summer

Dato : 29-08-01 18:42

Selv om dit spørgsmål er besvaret, har jeg lidt her. Det er ganske
rigtigt Jehovas Vidner, som siger at Jesus blev hængt op på en pæl. Det
står i deres "Hellige Skrifter"
som ikke er at forveksle med Bibelen, selv om Vidnerne gerne ser at folk
tror det, når de går fra dør til dør. Som kristen må vi tro, at Bibelen
er sand, ja der står endda, at den/dem som lægger noget til, eller
trækker noget fra (altså ændrer noget) det der er skrevet om i Bibelen
vil gå fortabt. Derfor er det en alvorlig sag for Jehovas Vidner, at
postulere at deres "Hellige Skrifter"= Bibelen. Jeg har studeret deres
"bibel" og jeg må sige dig, at følger man J.V. lære, kan man ikke kalde
sig kristen. Deres skrifter og lære afviger på mange måder fra den
kristne: De tror ikke på en Treening Gud: Gud Fader, Gud Jesus og Gud
Helligånd. De skriver Jesus er en gud (som så mange andre guder= læs
afguder). Kristen lære er at Jesus ER Gud. I Bibelen er vejen til frelse
beskrevet klart og tydeligt - der er kun een Frelser Gud Jesus Kristus,
som blev KORSFÆSTET,
døde og opstod på trediedagen. Dette er ikke J.V. lære.
For kristne er korset et meget helligt symbol at bære som f.eks. en
halskæde. Derfor er der stærke kræfter der forsøger at afvise Jesu
KORSdød, bl.a. J.V. Du har sikkert set satanister o.a. hænge korset
modsat (ned ad), for at demonstrere foragt for den kristne betydning af
korset.
Du vil ikke kunne finde kristen materiale noget sted i Verden der
skriver, at Jesus blev hængt op på en pæl.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 29-08-01 19:22

"summer" <summer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> står i deres "Hellige Skrifter"
> som ikke er at forveksle med Bibelen, selv om Vidnerne gerne ser at

Det står også i deres bibel!

Niels