MC-kørekort, hvor, hvormeget, hvorlænge m.~
Fra : Ally

Dato : 26-08-01 10:53

Hej MC-ister *S*

Jeg er en af de stakkels 45-knallert-kørere, der har forvildet sig herind...
MEN, det har et formål: Jeg vil til at tage kørekort til MC. Så var det jeg
tænkte, om jeg kunne få nogle gode råd til det. Jeg har hørt, at der er
kommet strikse regler på det området... noget med en minimum antal timer,
ik'? Er der steder, der er billigere end andre? Måske bedre end andre? Er
der ikke noget om, at man kan tage kørekort til lille henholdsvis stor mc?
Og hvilket tidspunkt på året er det bedst? Er det f.eks. for sent nu?

Håber på hjælp!

De venligste hilsener

Ally
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Brian Sørensen

Dato : 26-08-01 11:19

Du kan nogle steder komme på et kursus der varer ca. en uge; men det kræver
at der er samlet nok til et hold. Ellers skal du regne med 1½ - 2 måneder,
for at komme igennem hele møllen.
Mit kort stod i ca. 7.500,-

For sent? ... det er det nok. Det er ihvertfald ikke højsæson lige nu, så
det kan være at du bliver nødt til at vente til næste år.
Måske kan du være heldig at finde en kørelærer der ikke har startet sidste
hold endnu.

/Brian

Ally <quincy_md@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b88c6e8$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Thomas H

Dato : 26-08-01 12:48

> Du kan nogle steder komme på et kursus der varer ca. en uge; men det
kræver........

Vil det sige at man kan komme uden nået pap overhoved og tage et mc-kort på
en uge? (hvis det er tilfældet ved jeg godt hvad jeg skal lave i min
efterårs ferie :))
Hvis det ikke er tilfældet, kan man så 'splitte' op således at man f.eks gør
teorien færdig til efteråret og tager al det praktiske til påske?

PS er der nogen der har nogle erfaringer med den køreskole der ligger ved
østerport station? (den der glas-pyramide.)

Mvh thomas

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-08-01 13:33

> Hvis det ikke er tilfældet, kan man så 'splitte' op således at man f.eks
gør
> teorien færdig til efteråret og tager al det praktiske til påske?

Nej det kan man ikke... det skal foregå med 2 teori timer, så 1-2 køretimer,
så teori igen.... iden dur... .

du kan sagtens tage det nu.. der findes køreskoler der giver kortet hele
året... jeg startede i sep. i sidste og blev færdig her i sommers..
(økonomisk prob.)

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR 250

Fra : Brian Sørensen

Dato : 26-08-01 13:43

Jeg tog det hos Wonsbek i Helev. 'Far' underviser selv, og det er bestemt
ikke kedeligt!!!
De laver nogle een-uges kurser og genehvervelseskurser.
Du kan være ret sikker på, at ikke er tid til hverken at gå på arbejde eller
holde ferie, for sammenlagt er det over 50 timer ialt.

Hvis man kan samle et hold, vist nok min 5, laver han det vist på bestilling
(?) Så i kan jo fx bare samle jer her i gruppen?

Prøv at se på www.wonsbek.dk

/Brian
Thomas H <cfp14361@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9manlf$14m0$1@news.cybercity.dk...

Fra : Thomas H

Dato : 26-08-01 14:41

Se det lyder fornuftigt. Jeg kontakter ham i næste uge.

Mvh Thomas H

Fra : iMok

Dato : 26-08-01 18:35

Hej alle! Den 26-8-2001 12:47 var der nogen der skrev:

> Du kan nogle steder komme på et kursus der varer ca. en uge; men det
> kræver........

nej nuværende lovgivning kræver vist et mindste forløb på 14 dage...

> Hvis det ikke er tilfældet, kan man så 'splitte' op således at man f.eks gør
> teorien færdig til efteråret og tager al det praktiske til påske?

Se min anden post. Nuværende lov fletter praktik og teori sammen. Du får
altså ikke lov til at komme ud og køre, før du har været i kravlegård,
kommer ikke ud i trafikken før du har lært reglerne, ikke ud på motorvej før
du har lært om den osv osv :)

Men derfor ville du vel godt kunne splitte et sådant forløb op alligevel -
hvis det passede din kørelærer!

-imko

Fra : Morten Juel

Dato : 26-08-01 11:26

.. Jeg har hørt, at der er
> kommet strikse regler på det området... noget med en minimum antal timer,
> ik'?
Jeps, desværre !

Er der steder, der er billigere end andre?
Det svinger ikke så meget igen, jeg gav 8½K for mit og det er et ½år siden !

Måske bedre end andre?
Ja det vil der jo altid være, men det kommer jo an på hvor du bor

Er der ikke noget om, at man kan tage kørekort til lille henholdsvis stor
mc?
Jow hvis man er under 21, så er det lille ellers er det det store, de koster
nu det samme

> Og hvilket tidspunkt på året er det bedst? Er det f.eks. for sent nu?
Næææh man kan køre hele året, jeg tog mit fra feburar til april
Der er altid proppet om sommeren, men det er lidt køligt at køre om vinteren
!

Mvh
Morten **som har pap, men en cykel uden motor**

Fra : Ally

Dato : 26-08-01 12:19

> Måske bedre end andre?
> Ja det vil der jo altid være, men det kommer jo an på hvor du bor

Nååå ja... duuuuh *G*. Jeg bor i Skovlunde mellem Ballerup og Herlev.

> [...]
> mc?
> Jow hvis man er under 21, så er det lille ellers er det det store, de

Okay... jeg er 30, så det vil altså sige, at når jeg tager mc-kort, så er
det automatisk til det store?

> Næææh man kan køre hele året, jeg tog mit fra feburar til april
> Der er altid proppet om sommeren, men det er lidt køligt at køre om
vinteren

Okay, så behøver jeg ikke vente til næste forår.

De venligste og alt-det-der *S*

Ally
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Foo Bar

Dato : 26-08-01 14:58

> Okay... jeg er 30, så det vil altså sige, at når jeg tager mc-kort, så er
> det automatisk til det store?

Sårn' husker jeg det ikke lige... Er der ikke noget med at man kan vælge om
man vil tage det store eller det lille MC-kort når man er over 21..?? Så
vidt min hukommelse snyder mig, skal man lære at køre med sidevogn når man
tager det store - og det koster jo en ekstra tur på køreteknisk anlæg
(tre-fire timer til en pris af knap 1 kkr.) Eller husker jeg galt??

Claus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-08-01 15:08

> Sårn' husker jeg det ikke lige... Er der ikke noget med at man kan vælge
om
> man vil tage det store eller det lille MC-kort når man er over 21..??

Jo, det er rigtigt nok.. Men de fleste vil nok tage det som en selvfølge, at
man tager kort til stor MC.

> [...]
> tager det store - og det koster jo en ekstra tur på køreteknisk anlæg
> (tre-fire timer til en pris af knap 1 kkr.) Eller husker jeg galt??

Så slemt er det nu ikke.. Man skal alligevel på køreteknisk, og man skal
normalt også tage sidevogn med, selv om man tager det lille, medmindre man
specifikt vælger det fra, hvilket der ikke er nogen grund til.
Prismæssigt giver det nok ingen forskel, medmindre man tager
sidevognsundervisning efter man har fået kortet. Så skal man nemlig en
ekstra tur på køreteknisk.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : iMok

Dato : 26-08-01 18:35

Hej alle! Den 26-8-2001 15:07 var der nogen der skrev:

> Så slemt er det nu ikke.. Man skal alligevel på køreteknisk, og man skal
> normalt også tage sidevogn med, selv om man tager det lille, medmindre man
> specifikt vælger det fra, hvilket der ikke er nogen grund til.

SVJV er der altså ikke mulighed for at vælge nogetsomhelst fra. Det hele er
obligatorisk. (det gælder både det store og det lille)

Men det er da SKÆGT at køre med sidevogn 8p

Og FEDT at man ikke behøver at bekymre sig om 'sidevogns-pap' bagefter!

-imko

Fra : Lone

Dato : 26-08-01 18:07

> man

Ja - du husker lidt galt.
Uanset om man tager lille eller stort mc-kørekort, følger sidevognen med.
Loven gør det ikke muligt at vælge den fra.
Til gengæld skal du glæde dig til turen med sidevogn - jeg har endnu aldrig
set en elev uden et kæmpe grin i fjæset, mens de morer sig med at lære at
bakse den.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Morten Juel

Dato : 26-08-01 19:21

hehe ja det sjove er at kunne holde den i luften under alle prøverne

Mvh
Morten

Fra : iMok

Dato : 26-08-01 18:35

Hej alle! Den 26-8-2001 12:18 var der nogen der skrev:

> Okay... jeg er 30, så det vil altså sige, at når jeg tager mc-kort, så er
> det automatisk til det store?

Nej du vælger selv. Hos min kørelærer har jeg set et par eksempler på små
piger (no offense!) der valgte at skifte til den mindre model, idet den var
nemmere at tumle, og det altså blev nemmere for dem at tage kortet.
Undervisningen skal nemlig foregå på den man tager kørekort til, enten en
<34HK eller en >55HK maskine.

Til gengæld må de så enten:

1. vente 2 år, og så automatisk få lov til at køre 'de store'
2. tage en praktisk prøve (til) på 'en stor' hvis de skulle få lyst før (og
vel at mærke er over 21)

-imko

Fra : Anneli

Dato : 26-08-01 22:31

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Okay... jeg er 30, så det vil altså sige, at når jeg tager mc-kort, >så er
> det automatisk til det store?

Nej, du kan selv vælge, om du vil have det lille eller det store. Jeg valgte
at tage det lille kort, selvom jeg var over 21 år, primært p.g.a. min
størrelse.....jeg kunne ikke nå ned på de store MC'er og havde heller ikke
lyst til at skulle tumle dem. Siden er det gået hen og blevet min kæphest;
begynd i det små!! Jeg har hørt om alt for mange piger, der er begyndt på
for store og for tunge maskiner og har mistet glæden ved at køre.

Stor hilsen Anneli - og Savage
www.anneli.subnet.dk

Fra : Anneli

Dato : 26-08-01 22:26

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> . Jeg har hørt, at der er

> Jeps, desværre !

Jeps, heldigvis!! På den måde skulle vi gerne få nogle dygtigere MC'ister
lukket ud på vejene :0)

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 26-08-01 13:32

> Hej MC-ister *S*
>
> Jeg er en af de stakkels 45-knallert-kørere, der har forvildet sig
herind...

Hej.

http://www.koereskoler.dk/

http://www.bilskolen.dk/index2.html