Andet multimedie
bentjuul 3670
Metadata ??
Fra : Wing

Dato : 26-08-01 07:24

Hejsa

Jeg har et olympus digital kamera som bruger meget, men jeg har et spørgsmål
som der måske var nogen herinde som kunne hjælpe mig med.
Jeg bruger forskellige programmer til at behandle bilederne i, men jeg får
ofte en melding om at bilederne indeholder Metadata og hvis jeg ændre på
billedet vil de gå tabt.
Jeg har desværre fået ødelagt lidt billeder på den konto.

Hvad er metadata for noget. ?
Hvordan kan jeg autojustere på billederne uden at jeg ødelægger dem. ?

Med venlig hilsen

Wing

Fra : Ninzen

Dato : 26-08-01 20:09

"Wing" <thepetersen@hotmail.com> skrev

> [...]
> billedet vil de gå tabt.
> Jeg har desværre fået ødelagt lidt billeder på den konto.

Er det især fra et bestemt program de ødelægges?
Hvilket program bruger du mest?
Jeg synes godt nok det lyder mærkeligt at det skulle ødelægge
dit billede fordi metadata går tabt.

> Hvad er metadata for noget. ?

Se bl.a. her:

http://www.metamaten.dk/

Jeg er kun stødt på metadata i forbindelse med web og søgemaskiner.
Men forleden var der også en her i NG der snakkede om billeder og
metatags, måske er det Photoshops File info funktion der tænkes på.
Her kan man tildele infomationer om billedet som mange (alle?)
billeddatabaser automatisk indexerer.
Det er måske en slags metadata?

> Hvordan kan jeg autojustere på billederne uden at jeg ødelægger dem. ?

Hvilket program autojusterer du i? Du kan selvfølgelig altid gemme en kopi.
Men du mener formentlig at du slet ikke kan få lov at gøre noget uden at
ødelægge billeder?
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-08-01 20:40

Sun, 26 Aug 2001 21:08:37 +0200, skrev "Ninzen"
<Ninzen@ofir.dk>:

>Men forleden var der også en her i NG der snakkede om billeder og
>metatags, måske er det Photoshops File info funktion der tænkes på.

De fleste digitalkameraer indlæhher metadata, f.eks. navnet på
kammeraet, dato for optagelse, evt. størrelse og opløsning, evf.
navn på fotografen og måske andet.

I nogle programmer kan så man så indsætte sine egne metadata.

Det er disse som går tabt, hvis man redigerer i et andet program.

Men det har ingen betydning for selve billedets kvalitet.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Ninzen

Dato : 26-08-01 21:02

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> [...]
>
> Det er disse som går tabt, hvis man redigerer i et andet program.
>
> Men det har ingen betydning for selve billedets kvalitet.

Ovennævnte er også min opfattelse.
Men Wing skriver jo:

- Men vi tror det må hænge sammen på en anden måde, hvis
billederne bliver ødelagt - gør vi ikke?
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-08-01 22:23

Sun, 26 Aug 2001 22:01:44 +0200, skrev "Ninzen"
<Ninzen@ofir.dk>:

>- Men vi tror det må hænge sammen på en anden måde, hvis
>billederne bliver ødelagt - gør vi ikke?
>--
Det er metadata, der bliver ødelagt når man bruger forskellige
programmer.

Nu har jeg ikke noget digitalt kamera, men jeg har på et
tidspunkt (mest for sjov) sat nogle metadata ind med Thumbs Plus
og hvis jeg så senere redigerer billedet i et andet program, så
mister jeg de metadata jeg har indsat, men selve billedet sker
der ikke noget med.

Wing skriver jo også at det er dem, der vil gå tabt.
Nedenunder står der så godt nok, at billederne bliver ødelagt,
men jeg tror kun det er metadataene, der bliver ødelagt og ikke
selve billedet.

Om metadata bliver lavet i et program eller i et digitalt kamera
tror jeg ikke gør nogen forskel, det er jo i begge tilfælde blot
noget software som laver det.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Bo Sixten Ståhle

Dato : 27-08-01 15:04

Metadata betyder Data om Data.
I GIS verdenen bruges det meget i Danmark.
(http://www.kms.min.dk/matrik/ig_intro.htm)

I et billede kunne det være fotograf, opløsning, dato, m.m.
Det kunne også, som på mit Photosmart 912, være lyd tilknyttet billedet.
Lige pt. har jeg ikke set andre proggrammer end den ACDSee, der fulgte med
kameraet,
som kan håndtere JPEG billeder med lyd.

Wing:
Du skriver at billedet bliver ødelagt, hvad mener du med det ?

Bo Sixten Ståhle
E-mail: Bo.Sixten.Staahle@uni-c.dk
Phone: +45 3587 8889
Direct: +45 3587 8965

Fra : Wing

Dato : 27-08-01 21:00

>Ninzen Skrev:
>Er det især fra et bestemt program de ødelægges?
>Hvilket program bruger du mest?

Det er i alle programmer som jeg bruger til at redigere mine billeder hvor
det er sket for mig.
Jeg bruger mest Photoshop version 5.0

Så er jeg helt med på det område Takker.

Jeg tror faktisk at jeg får ødelagt nogle af mine bileder fordi at jeg
ændrer på kvaliteten, når jeg har redigeret på billedet og skal til at gemme
mit arbejde får jeg en mulighed for at sætte kvaliteten helt op i formatet
jpg. Kunne det være der som sker et eller andet ? Det tror jeg selv, for
efter at jeg ikke piller ved jpg kvaliteten og bare bruger default
indstilingerne har jeg ingen mangler på billedet. Da jeg ikke var klar over
hvad metadata var trode jeg at det var dem som var skyld i mine ødelagte
billeder.

Der mangler ca. en tredie del af billedet, hvor der bare er en grå farve.
Jeg takker for linket til forklaring om metadata.

Med venlig hilsen
Wing