Svampeangreb
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-01 01:40

Mine tomater dør langsomt men sikkert af en sortbrun svamp, der får blade
til at gulne og stængler til at brække/ dø ovenfor angrebet. Jeg mener det
er den samme skimmel der går i kartofler, eller en med samme virkning. Jeg
har forgæves forsøgt at fjerne angrebet ved at klippe alt angrebet
plantemateriale væk. Hvad k u n n e jeg have gjort? Jeg tænkte på at
pensle atamon på, det ville vel ikke gå at sprøjte hele drivhuset ind i
atamon. Men måske dette slet ikke er det mindst skadelige når det kommer til
stykket? Eller er det altid sådan i et drivhus her sidst på sæsonen, at
tomaterne bliver angrebne som beskrevet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 26-08-01 07:43

Min erfaring er, at sådan går det altid sidst på sæsonen, -tomatplanterne
angribes af svamp -mere eller mindre.
For at mindske risikoen (forebygge), er det vigtigt, at tomaterne hele tiden
har det "godt", -altså passende vand m.v.
Det er helt tydeligt i mit drivhus i år, at de 2 planter, som nok har fået
for lidt vand i perioder, er angrebet af svamp, de øvrige er ikke angrebet
(endnu). Jo senere angrebet kommer, jo mindre betyder det for udbyttet.
Det fremmer angreb, hvis man er lidt "grov", når sideskuddene fjernes, så
der har jeg været meget omhyggelig i år.
Det er i øvrigt imponerende at se, hvordan en tomatplante kan fortsætte med
at modne tomaterne, selv om planten har fået fjernet bladene.

Jeg har aldrig brugt atmon på tomaterne, men derimod på agurkerne. Det
HÆMMER svamp (meldug), men er ikke voldsomt effektivt. Måske fordi jeg ikke
bruger det ofte nok. Også meldugs-resistente agurker får meldug hen på
sæsonen.

Hilsen
Aase

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-08-01 11:00

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

> [...]
> stykket? Eller er det altid sådan i et drivhus her sidst på sæsonen, at
> tomaterne bliver angrebne som beskrevet?

Tomater kan let angribes af kartoffelskimmel, det sker
ofte for frilandsplanter, der ikke beskyttes med svampemiddel.
Denne skimmel ødelægger frugterne totalt.
Det er nu ikke den, du døjer med i drivhuset - det er snarere
grå- eller sortskimmel. ( Alternaria)
Men hvorfor dog tænke på at anvende Atamon?
Midlet er ikke anerkendt som planteværnsmiddel og
egner sig ikke til formålet overhovedet.
Brug i stedet et anerkendt, godkendt svampemiddel, der bl.a.
indeholder klæbestoffer og er som regle ugiftigt
( anvendt som brugsanvisningen fortæller). Det skal ske
forebyggende.
Svaret på det sidste er ja - jeg er enig med Aase.
Det bedste nu er at fjerne de angrebne blade.

Per A. Hansen

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 26-08-01 19:48

Den 26/08-2001 klokken 12:00, skrev "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> i <VK3i7.61$Ac4.1078@news.get2net.dk>:

> Tomater kan let angribes af kartoffelskimmel, det sker
> ofte for frilandsplanter, der ikke beskyttes med svampemiddel. Denne
> skimmel ødelægger frugterne totalt.

Ja, forrige år blev ca. halvdelen af mine Gemini ødelagt, og sidste år fik
jeg ikke én eneste
Dette skulle ikke gentage sig i år, så jeg har sprøjtet dem et par gange
med et middel mod kartoffelskimmel.
Om det så er det, der har hjulpet - eller det er vejret i år, ved jeg
ikke, men de er i hvert fald flotte i år.

Med venlig hilsen,
Kjeld