Mc til korte ben
Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-08-01 22:07

Hej

Min kone er begyndt at tage mc-kort, og det er meningen at hun også
skal have noget at køre på. Jeg har i det stille kigget efter en
chopper ting p.gr.a. sædehøjden - hun er 161 cm høj. Men næ-næ, konen
vil have noget sportsagtig med lidt kåbe og såån Efter at have
gransket mc-revuen, er jeg kommet til det resultat at XJ 600 S fra
årg. 92 og frem har den laveste sædehøjde blandt sportsprægede
maskiner, nemlig 77 cm. Mit første spørgsmål er nu, er der andre
mc'er, jeg har overset, der er nede i den ende af skalaen eller
lavere? Der kan ses bort fra 2-taggere og modeller under 60 hk. Andet
spørgsmål, hvor meget er det muligt at sænke en mc uden at det går
nævneværdigt ud over køreegenskaberne.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (for høj, for tung, for gammel og ikke specielt
sportspræget

Fra : Bent Madsen

Dato : 25-08-01 22:14

ældre gsx600r'ere.... (før 90'erne, og gerne en del før det)
og også ældre gsx600-1100f'ere .... de er typisk meget lave...

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 11:08

Bent Madsen <revisionsfirma_bent@madsen.mail.dk> skrev i en
> ældre gsx600r'ere.... (før 90'erne, og gerne en del før det)
> og også ældre gsx600-1100f'ere .... de er typisk meget lave...

Hva-ba'??

GSXR 600'ere fra "en del før '90" ???
Og lav sædehøjde på "slingshot'erne" ?

I mit verdensbillede er netop Suzuki generelt høje over sædet, og
Sling-shot'erne lader intet tilbage herfor!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 27-08-01 12:59

> I mit verdensbillede er netop Suzuki generelt høje over sædet, og
> Sling-shot'erne lader intet tilbage herfor!

GSXR750W er rimelig lav, og laver man et lille sænkningstrick, kan den fåes
ned i en højde hvor 165cm mennesker kan nå med flade fødder.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-08-01 19:46

> GSXR750W er rimelig lav, og laver man et lille sænkningstrick, kan
den fåes
> ned i en højde hvor 165cm mennesker kan nå med flade fødder.
--
Hvori består tricket udover at sænke gaffelbroerne?

Allan Bojesen

Fra : Anneli

Dato : 25-08-01 22:27

Hej Allan!

Jeg ville foreslå en BMW F 650 GS eller Dakar, den kan indstilles i højden,
mindste mulighed er vist 75 cm. Du skriver godt nok, at modeller under 60 hk
er udelukket....men øh, hvorfor dog det? BMW'en har 50 hk.

Stor hilsen Anneli - med Savage
www.anneli.subnet.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-08-01 22:44

> [...]
under 60 hk
> er udelukket....men øh, hvorfor dog det? BMW'en har 50 hk.
Jeg har ikke overvejet BMW så meget - mest på grund af prisen;-(
budgettet siger 60-65 k
60 hk grænsen er sat efter at jeg selv sandsynligvis kommer til at
køre en del på den også.

Allan Bojesen

Fra : Anneli

Dato : 25-08-01 22:59

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke overvejet BMW så meget - mest på grund af >prisen;-(
> budgettet siger 60-65 k
Nå, okay :0)

> 60 hk grænsen er sat efter at jeg selv sandsynligvis kommer til >at
> køre en del på den også.
Hov hov, var den ikke til din kone? ;0) I betragtning af, at hun er begynder
var det måske en idé med lidt færre hk?

Anneli :0)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-08-01 23:38

> Hov hov, var den ikke til din kone? ;0) I betragtning af, at hun er
begynder
> var det måske en idé med lidt færre hk?
--
Jow - se iøvrigt svar til Dennis
Er det så vanskeligt at starte ud med de ekstra hk? Jeg startede ud

Allan Bojesen

Fra : Anneli

Dato : 26-08-01 22:35

>Jeg startede ud
> med min CB 7½ med 73hk (og 234 kg), men har aldrig følt at >den kunne
> noget jeg ikke kunne håndtere.

Nej, men du er heller ikke 161 cm (håber jeg for dig ;0)
Læs også mit svar til Ally.

Stor hilsen Anneli - og Savage

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-08-01 22:47

> [...]
> mc'er, jeg har overset, der er nede i den ende af skalaen eller
> lavere? Der kan ses bort fra 2-taggere og modeller under 60 hk.

Jahh ! det kan jeg godt se, cykler under 60 hk er _alt_ for sløve til en
nybegynder !!

Men hvis i så ellers, skulle gå hen og blive lidt klogere, så er en Kawasaki
ER-5 et godt bud, med en sædehøjde på 78 cm standard,
men Carl Andersen sælger et specielt sæde til den , der sænker sædehøjden
med 30mm.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-08-01 23:27

"> Jahh ! det kan jeg godt se, cykler under 60 hk er _alt_ for sløve
til en
> nybegynder !!
<snip>
--
Got your point. Men mit argument er at jeg selv kommer til at køre en
del på den (hvis jeg får lov, og jeg vil nødig have noget der kan

--
Principielt en god ide, men........... se ovenfor.

Allan Bojesen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-08-01 06:53

> [...]
> sædehøjden
> --
> Principielt en god ide, men........... se ovenfor.

O'kay-o'kay, men så god jagt da !

Du kan læse forskellige test her på mc- basen :
http://www.mc-basen.dk/asp/default.asp?frame=12

For øvrigt har Peter Rahbek i en test af "motorcyklernes Corolla" Yamaha XJ
600 S Diversion skrevet
Sitat:

Ved kørsel på regnvåde veje er Yamaha'ens langsomme og milde gas-respons en
klar fordel. Men på de sjoveste småveje - dem med krappe, grusbelagte sving,
pludseligt mørke skovstrækninger og masser af uoverskuelige bakker
(jubiii!) - taber XJ 600 S dysten mod billigere og kubik-svagere
konkurrenter som Kawasaki ER-5 og Honda CB 500. Alene fordi disse maskiners
2-cylindrede motorer præsterer et mærkbart kraftigere og mere prompte træk
ud af svingene...

Sitat slut:

Samme Rahbek har andre steder på det nærmeste skamrost Honda's CB 500

God jagt, det er _slet_ikke_svært_

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Anneli

Dato : 26-08-01 22:42

> [...]
> Got your point. Men mit argument er at jeg selv kommer til at >køre en
> del på den (hvis jeg får lov, og jeg vil nødig have noget der >kan

Hmm....hvis behov er det du søger at få dækket nu? ;0) Hvis jeg var dig
ville jeg lade konen få en MC, der passer til hende og hendes behov, så kan
du jo overveje at skifte din egen ud med en større :0)

Stor hilsen Anneli - og Savage

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-08-01 19:39

> [...]
så kan
> du jo overveje at skifte din egen ud med en større :0)
Jamen du har jo ganske ret - men jeg prøver at se lidt praktisk på det
(læs: økonomisk). Selvfølgelig skal Vibeke helst have noget der passer
hende. Men hvis det nu var muligt at slå 2 fluer med et smæk Min
gamle CB ruller 25 k km om året kunne godt trænge til lidt aflastning.

Forøvrigt har jeg læst i både DK-test og UK-test at XJ 600 bliver
fulgt til dørs af både CB 500 og GS 500, og dem vil du vel betegne som
begynder mc'er - eller?

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-08-01 21:48

Anneli skrev:

> Hmm....hvis behov er det du søger at få dækket nu? ;0) Hvis jeg var dig
> ville jeg lade konen få en MC, der passer til hende og hendes behov
Nu kan 60 hk jo være helt forskellige. Der er jo imo en hel del forskel på
fx en fredelig cb500 og en ret sportslig gsxr400 som jo har hhv. 59 og 62
hk. For ikke at nævne en kawa KX500 som med sine 65 hk er direkte brutal
(selv Mads Lund synes jo det :)
Så hold nu lige lidt igen med al det der med at en begynder ikke kan styre
hestene, det kommer jo helt an på hvilken mc det handler om! For ikke at
nævne hvilken person der skal køre den
Selv synes jeg at det med vægten er langt vigtigere for - især - en lille
begynder. Under 150kg tør er imo at foretrække for en fysisk lille begynder.
Nu kender jeg ikke lige vfr400 (som jo var på tale) så godt, men jeg kan da
regne ud at dens motorkarakteristik er sådan at den skal have en hel del
omdrejninger for at den har nogle heste. Det gør det jo den jo nem at køre
for en begynder, da han/hun jo så bare kan holde den i den lavere ende af
skalaen. Vægten er jo sikkert også meget fornuftig hos sådan en lille
svend. Den sportslige kørestilling (svjv!) gør den nok lidt sværere at
tumle i starten, men når den ikke vejer mere tvivler jeg nu på at det er et
problem.
Håber i finder den rigtige mc!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:24

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Nu kender jeg ikke lige vfr400 (som jo var på tale) så godt, men jeg
> kanda regne ud at dens motorkarakteristik er sådan at den skal have en
> hel del omdrejninger for at den har nogle heste.

Jeg har ved en fejl præsteret en 2. gears-start på en VFR 400 (NC24),
uden at regne det for andet end et tilkoblingskiks
Så dén trækker skam upåklageligt!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-08-01 21:02

Armand skrev:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Jeg har ved en fejl præsteret en 2. gears-start på en VFR 400 (NC24),
> uden at regne det for andet end et tilkoblingskiks
> Så dén trækker skam upåklageligt!

Point taken Men den bliver vel først 'vild' ved højre rpm, ikke?

Fra : Armand

Dato : 31-08-01 15:22

> Point taken Men den bliver vel først 'vild' ved højre rpm, ikke?

Dens rpm-tæller redliner temmeligt højt, men eftersom der er så meget
bund, kommer poweren stille og roligt op igennem området!

CBR 400 derimod, er noget af en screamer!

--
Armand.

Fra : Tomas Linnet

Dato : 25-08-01 23:15

Hejsa

hva' med en VFR400R?
den er mere sportslig end en XJ, til gengæld er der lavere sædehøjde

Hilsen Tomas Linnet
VFR400R + RGV250M SP

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-08-01 21:30

> hva' med en VFR400R?
> den er mere sportslig end en XJ, til gengæld er der lavere sædehøjde
--
Er et spændende alternativ. Den er måske lige sportslig nok men det
kunne være sjovt at undersøge nærmere.

Allan Bojesen

Fra : Malene Wisborg

Dato : 26-08-01 10:36

Til korte ben er SZR 660 ikke til at komme uden om. Udover at sædet er lavt
(stol ikke på tal - det ER lavt) så er det også smalt. Da konen skulle have
MC var vi ude og prøvesidde stort set alt GS 500, CB 500, ER 5, Thundercat
og en masse andre. Hun kunne kun lige få en tåspids i på den ene side. Da
hun satte sig på SZR'en lød det pludselig "Det er jo noget helt andet..."
Forfoden i på begge sider på en gang. Desuden vejer den kun 159 kg så den er
let at skubbe rundt med, og hun kan selv rejse den op når hun taber den.
Vægten er også vigtig når man er lille.

Modellen har 48 Hk. Det er rigeligt til at have det rigtig sjovt på maskinen
på små veje. Husk på den lave vægt, og det store moment.

Modellen kan du læse mere om i gamle indlæg her i gruppen, hvor den har
været diskuteret gentagende gange.

Allan
TRX 850 med kone på SZR 660

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-08-01 21:35

> [...]
> på små veje. Husk på den lave vægt, og det store moment.
>
> Modellen kan du læse mere om i gamle indlæg her i gruppen, hvor den
Har aldrig set modellen. Det lyder som om det er værd at overveje. Når
man ser på hk/kg forholdet, er det jo ikke så tosset. Hvordan er
motorkarakteristikken i sådan enarmet? Trækker den bare stille og
roligt igennem fra tomgang?

Allan Bojesen

Fra : Allan Wisborg

Dato : 27-08-01 06:59

http://www.fisker-mc.dk/website/yamaha_szr_660__97.html

>Det lyder som om det er værd at overveje.
Jep

>Trækker den bare stille og roligt igennem fra tomgang?
Tjaaa, i 1 gear gør den, i 5 vil den MEGET gerne over 3000 omdr (ca. 80
km/t) før den ikke brokker sig. Rammer man et gear for lavt får man det
prompte at vide på sådan en. Sådan er det på alle endunkere. Til gengæld
skulle der være nogle gode vibrationer siger min kone

Allan

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-08-01 19:42

> prompte at vide på sådan en. Sådan er det på alle endunkere. Til
gengæld
> skulle der være nogle gode vibrationer siger min kone
--
Det kunne jo gå hen og blive dyrt i benzin med al den kørsel

Allan Bojesen

Fra : Anneli

Dato : 26-08-01 22:44

"Malene Wisborg" <mwis@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Til korte ben er SZR 660 ikke til at komme uden om.
Hvad er det for een? Har du et link til en side om den?

Stor hilsen Anneli - og Savage :0)

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 12:42

> [...]
> Modellen har 48 Hk. Det er rigeligt til at have det rigtig sjovt på
> maskinen på små veje. Husk på den lave vægt, og det store moment.

"Store moment"?
Hvor stort et drejningsmoment er det nu at sådan én har?

Men jeg kan tilslutte mig at de tørre tal ikke siger det hele:
Sædets udformning/bredde gør stor forskel, ligesom at kørestillingen
også tærer på benlængden hvis den bliver alt for forover-bøjet!

Selvom GPZ 900 R er såvel rigelig kraftfuld og tung, skulle i prøve en
sådan ved lejlighed, dén er god som basis for sammenligning af
sidde/køre -stilling!

--
Armand.
(der brugte "flad fod" på sin tidligere 900 R, trods en beskeden

Fra : Steffen Voss Jepsen

Dato : 27-08-01 13:26

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mdc7v$22td$7@news.cybercity.dk...

> Malene Wisborg <mwis@worldonline.dk> skrev i en
>
> "Store moment"?
Ja, det er jo ikke en Wild Star 1600...

> Hvor stort et drejningsmoment er det nu at sådan én har?
Et hurtigt opslag i MC-Revyen....

SZR'eren yder 54 nm / 5000 rpm til 159 kg.

Til sammenligning har
CB500 : 47 nm / 7000 rpm ( 172 kg)
ER5 : 45 nm / 7200 rpm ( 175 kg)
GS500 : 40 nm / 7400 rpm ( 169 kg)
XJ600 : 55 nm / 7500 rpm ( 187 kg)
Bandit 600 : 54 nm / 9500 rpm ( 196 kg)

Steffen
SL1000 LeoVinci

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:07

Steffen Voss Jepsen <svjepsen@image.dk> skrev i en

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9mdc7v$22td$7@news.cybercity.dk...

> Et hurtigt opslag i MC-Revyen....
> SZR'eren yder 54 nm / 5000 rpm til 159 kg.

Men kun ½ Nm v: 3.000 rpm! :-/

> Til sammenligning har
> CB500 : 47 nm / 7000 rpm ( 172 kg)
> ER5 : 45 nm / 7200 rpm ( 175 kg)
> GS500 : 40 nm / 7400 rpm ( 169 kg)
> XJ600 : 55 nm / 7500 rpm ( 187 kg)
> Bandit 600 : 54 nm / 9500 rpm ( 196 kg)

- - - - - Men hvad de tørre tal ikke viser: Kræfter nok til at slæbe med
40, km/t i højgear

"Godt moment" bruges om evnen til at kunne holde sig kørende uden
gearskift's - Det kan SZR'eren tilsyneladende kun udenfor bygrænsen!

--
Armand.

Fra : Steffen Voss Jepsen

Dato : 30-08-01 14:33

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mh5p4$j2$6@news.cybercity.dk...

> Steffen Voss Jepsen <svjepsen@image.dk> skrev i en

> Men kun ½ Nm v: 3.000 rpm! :-/
Det er måske en anelse i underkanten...

> [...]
>
> "Godt moment" bruges om evnen til at kunne holde sig kørende uden
> gearskift's - Det kan SZR'eren tilsyneladende kun udenfor bygrænsen!

Jeg har ikke påstået at de tørre tal BEVISER noget, men faktum er at
SZR'eren yder samme eller større moment end de "normale begyndercykler",
altså er her ikke tale om en bovlam cykel. Jeg ved sgu ikke om der er ret
mange af den nævnte cykler der syntes det er sjovt at trække i sjette ved 40
km/t..... det gør min Falco (1000 ccm V-twin) heller ikke..

Den kører aldeles udemærket, også ved bykørsel, og hovedpointen med at
fremføre den i denne tråd var blot at påpege at her er een af de få cykler
der passer til "små" mennesker på 160-165 cm, er til at købe for en rimelig
sum og som samtidig egner sig til at være en begyndercykel.

--
Steffen
SL1000 LeoVinci

Fra : Armand

Dato : 30-08-01 20:28

> [...]
det
> er sjovt at trække i sjette ved 40 km/t..... det gør min Falco (1000

Jeg er heller ikke sikker i min sag; men eftersom at de fleste må
formodes at køre under tyve km/t pr 1000 rpm, så svarer 40 km/t til
måske 2½ tusinde rpm. og dét skulle en moderne tocylindret 500'er vel
nok kunne klare :-/

Min tidligere 900'er Ninja, der i forhold til mange opponenter beskrives
som svag i bunden, formåede liggodt at slæbe fra 2.000 rpm i praksis,
hvilket var lige over 40 kmt!

> [...]
rimelig
> sum og som samtidig egner sig til at være en begyndercykel.

Jo, jo. Rigtigt nok!

Men grunden til at jeg fór over udtalelsen er at netop min lillebrors
tidligere SR 500, var en af min mc-tids største skuffelser:
Kunne ikke køre under 3.500 i højgear og havde rødt felt ved 8.000 =>
næsten kun halvdelen af rpm-området til effektivt brug i højgear
Til sammenligning nærmede Ninja'en sig 90%!
Hvad er tallet for SZR'eren forøvrigt?

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 26-08-01 10:46

Nogle laver sædet lidt om, og halvere højden på det indvendige, det kunne jo
være en mulighed
Det går ihvertfald ikke ud over køre egenskaberne !

Mvh
Morten

Fra : Steffen Voss Jepsen

Dato : 26-08-01 11:20

Til Allan.

Jeg ved ikke hvor høj du er, men en CB750 kræver vel en hvis højde. Så
højdeforskellen imellem dig og konen er vel ganske betydelig. Derfor tror
jeg det er svært at finde en cykel hvor, hun som nybegynder kan føle sig
tilpas på, og samtidig en cykel du kan få glæde af for alvor.

Min erfaring med nybegyndere og korte ben er at det er fandens vigtigt at
cyklen ikke bliver større en at hun kan tumle den, som du kan med din CB'er.
Altså skal det være en "rigtig" lille cykel og ikke et monster på 220 kg,
der er sænket, enten i affjedring eller sæde.
Kæresten (163 cm), siden konen, startede på en GS500 og kunne da godt køre
ligeud... men stor blev glæden heller ikke aldrig, for den var simpelthen
for stor og tung og der var for langt frem til styret. Den var nede at ligge
et par gange når den blev for tung at holde og når hun kørte sad hun med
næsten strakte arme og så er det hules svært at køre ordentligt. Det
ødelagde lysten og selvtilliden.
Den blev så solgt og byttet ud med en SZR660 - og nu er det blevet sjovt
igen. Jeg har personligt kørt et Mestersvingerkursus på SZR'en (da Falco'en
var smadret ) og den køre simpelthen sk... godt (faktisk blev min
knæ-klods mødom taget på SZR'eren !!).
Det er en lille cykel og jeg (183 cm) sidder slemt dårligt på den ved ligeud
kørsel, men den er utroligt nem at tumle og den laver ingen ubehageligheder
i kurverne. Motoren er ikke noget pragtstykke men, som også nævnt af Allan,
cyklen er let og motoren har et fint bundtræk - og den kan da køre ca. 180 -
altså på tyske motorveje...
Den er berygtet for at have startproblemer - det er også korrekt. Problemet
er at den "tørre ud" hvis man ikke starter den ca. hver 4-5 dag. Gør man det
har man normalt ikke problemer med at få den startet.
En anden løsning er at få monteret en benzinpumpe, visse værksteder er ret
rutinerede efterhånden (jeg kan godt henvise . Det løser problemet helt
og aldeles.

Pointe: Jeg tror at en SZR eller lign. (GSXR 250, 400 eller VFR400 eller
ZXR400 osv osv) er det rigtige til konen. Køber du en "stor" cykel som et
kompromis tror jeg at du kan ende med at få den for dig selv..... efter den
er blevet ridset et par gange.

God Jagt
Steffen
SL1000 LeoVinci

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b881228$0$53220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-08-01 17:44

Hej Allan,

På min køreskole havde de nogle lavere sæder til XJ600'eren så selv de små
piger på holdet kunne være med. Der var en der nok ikke har været meget
højere end din kæreste. Jeg er ikke klar over om sædet er et Yamaha har på
tilbehørs-listen eller om det er noget tredjepartshalløj. Spørg evt. hos en
forhandler.

hilsner,

Tony
XJ600S

Fra : Allan Wisborg

Dato : 27-08-01 05:05

Hej Tony

Hvis det var hos Tip Top på Frederiksberg du tog kørekort, så var det et 4.
parts sæde - nemlig et jeg lavede da min kone tog kort derude. Hun kunne
ikke nå, og kørekortet var meget langt væk, så jeg investerede i et sæde som
jeg åbnede og høvlede med en brødkniv. Derefter blev der syet dobbeltbetræk
af vandtæt dug og læder. Sædet blev foræret til kørelæreren da hun var
færdig og havde fået sin SZR 660.

Allan
Stadig TRX 850 og stadig med kone på SZR 660

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-08-01 20:39

Hej Allan,

Det var lige netop hos TipTop på frederiksberg jeg tog mit kort. Respekt!

Godt initiativ! Der er vist mange piger der har nydt godt af det sæde.

Tony

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-08-01 21:38

> [...]
dobbeltbetræk
> af vandtæt dug og læder. Sædet blev foræret til kørelæreren da hun
Hvor meget kunne du "høvle" af i højden?

Allan Bojesen

Fra : Malene Wisborg

Dato : 26-08-01 21:50

> Hvor meget kunne du "høvle" af i højden?

Tjaa, så vidt jeg husker en 3 - 4 cm. Så var det på smertegrænsen hvor man
kunne mærke det hårde underlag hvis man sad på en balle. 3 - 4 cm føltes
imidlertid som rigtig meget. Når jeg selv kørte med sædet føltes det
tydeligt både på benstillingen og i forhold til styret. Og det gør også en
stor forskel i forhold til at kunne nå jorden.

Allan
Trx 850

Fra : Roger Dalsaune

Dato : 29-08-01 11:59

> [...]
> lavere? Der kan ses bort fra 2-taggere og modeller under 60 hk. Andet
> spørgsmål, hvor meget er det muligt at sænke en mc uden at det går

Sjekk "Home of short bikers"
http://www.ki.org/sbl/
for tips.

161cm bør ikke være noe problem.

--
Roger Dalsaune (168cm)
'95 Honda XL600V Transalp - OTC #215

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 31-08-01 08:43

On Sat, 25 Aug 2001 23:07:16 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@bojesen.com> wrote:

> [...]
>lavere? Der kan ses bort fra 2-taggere og modeller under 60 hk. Andet
>spørgsmål, hvor meget er det muligt at sænke en mc uden at det går

Lav sædehøjde og sportslig kørsel, så synes jeg du bør tage et seriøst
kig på de små Moto Guzzi'er. En V50 Monza er en yderst sportslig
maskine (en lille Le Mans III, så at sige). Også de nyere V65'ere er
ganske lave, men bestemt ikke kedelige cykler.

Som Guzzi-kører er jeg selvfølgelig forudindtaget, men tag et evt. et
kig på <http://www.motoguzzi.dk/>, under Køb & Salg - der er ofte
noget. Personligt synes jeg Moto Guzzi er utrolig driftssikker - på de
5 år jeg snart har haft min, har jeg kørt små 50.000 km (jeg kører
også en del på fruens BMW, selvom jeg dårligt kan nå jorden fra den :)
Vedligeholdelsesbehovet er minimalt, kardantrækket er nærmest
vedligeholdelsesfrit og resten er så simpelt, at man sagtens selv kan
servicere det.

Sidst, men ikke mindst - så er det V-twins. Bedre bli'r det ikke - din
kone har næppe haft noget sjovere mellem benene til dato (ihvertfald
ikke i påklædt tilstand

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Armand

Dato : 31-08-01 15:48

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en

> Personligt synes jeg Moto Guzzi er utrolig driftssikker -

Hermed er der lagt op, Dennis Hellan!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-08-01 19:12

> Hermed er der lagt op, Dennis Hellan!

Hej Kim.

Århhhh nej !!, jeg orker det ikke, hverken at sige eller skrive mere om min
Moto Guzzi æra, det er et overstået kapitel ( phhhhyyyyyhhhha )

Guzzi'en er lykkeligvis blevet byttet til en Yamaha XJ600 Diversion, det var
et krav fra "finansministeren" at det ikke kom til at koste mere end det tab
der var på Guzzi'en, så jeg byttede ganske simpelt, stillede Guzzi'en og
kørte på en Diversion

Du kan jo se og høre vidunderet, når du kommer på klemmen på Søndag ,
det er nok ved at være sidste udkald for i år, hvis du skal tage bælt turen
i godt vejr, for du er vel ikke blevet bælt******** !!

--
Hilsen
Dennis Pedersen ( Der faktisk har været på Karoline 3 gange, denne sæson )

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 01-09-01 01:21

On Fri, 31 Aug 2001 20:11:40 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> wrote:

>Århhhh nej !!, jeg orker det ikke, hverken at sige eller skrive mere om min
>Moto Guzzi æra, det er et overstået kapitel ( phhhhyyyyyhhhha )

Nu har jeg lige bladret alle dine indlæg igennem, siden 29. marts 2001
- og jeg har ikke fundet ét eneste, hvor du klager over Guzzi'en? Så
jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvad der så pludseligt er galt?

Fra : Allan Bojesen

Dato : 31-08-01 19:43

> [...]
> maskine (en lille Le Mans III, så at sige). Også de nyere V65'ere er
> ganske lave, men bestemt ikke kedelige cykler.
Kunne bestemt være en mulighed. Har du en ide om sædehøjden på V50 -
jeg kan ikke rigtig finde den nogen steder.
Forøvrigt en nydelig hjemmeside Guzzi-klubben har.

Allan Bojesen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 02-09-01 00:24

On Fri, 31 Aug 2001 20:43:06 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@bojesen.com> wrote:

><snip>
>Kunne bestemt være en mulighed. Har du en ide om sædehøjden på V50 -
>jeg kan ikke rigtig finde den nogen steder.

Nej, desværre ikke. Men prøv at ringe til nogen af forhandlerne, der
er nævnt på Guzzi-klubbens hjemmeside. Jeg har selv købt min Guzzi hos
Midtfyns MC-import og synes jeg kan anbefale det - men også Saltum MC
og Uffe Juul MC har jeg kun hørt godt om.

>Forøvrigt en nydelig hjemmeside Guzzi-klubben har.

Tak - det skal jeg bringe videre til vores Webmaster (der vist iøvrigt
også står for DMC's hjemmeside).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Mads Lund

Dato : 31-08-01 10:04

> Andet
> spørgsmål, hvor meget er det muligt at sænke en mc uden at det går
> nævneværdigt ud over køreegenskaberne.

Sagtens. JEg har lavet sænkningskit til en GSXR750W hvor bagenden blev
sænket ca 5 cm og forenden ca 8 cm. Desuden fik den lige en GSXR1100 motor
for en god ordens skyld og lidt opdatering af bremseerne, og hende der kører
på den er også i den lave ende af højdeskalaen. OG hun kan fint nå jorden.

Eneste problem er hvis der samtidigt skal meget vægt på cyklen (istil med 2
personer og bagage) for så slipper frihøjden i sving noget hurtigere op.
Løsningen herpå er at samtidig med man sænker cyklen, monterer man en
ridehight adjuster (et gevindstykke i støddæmperen). Så man hurtigt kan
stille cyklen op i normal højde igen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Allan Bojesen

Dato : 31-08-01 19:38

--
Ja, det lyder jo enkelt men det kan åbenbart lade sig gøre Jeg
tillader mig at vende tilbage senere for detaljer hvis det bliver

Allan Bojesen (Hvis bedre halvdel kom hjem som ét stort smil idag -
hun havde været ude at køre mc (Honda Rebel)

Fra : Anneli

Dato : 31-08-01 21:22

> Allan Bojesen (Hvis bedre halvdel kom hjem som ét stort smil >idag -
> hun havde været ude at køre mc (Honda Rebel)

Hvis hun smiler over en Honda Rebel, så vil hun juble, hvis du giver hende
en Suzuki GZ250 Marauder eller en Savage! Tag et kig på min hjemmeside, de
er der pudsigt nok begge to ;0) Begge er lette og lave, gode
begyndermaskiner til overkommelige priser, men oki det er softchoppere og
med langt færre heste end du ønsker dig ;0)

Stor hilsen Anneli
www.anneli.subnet.dk - se begge MC'er hér!

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-09-01 07:12

> [...]
hende
> en Suzuki GZ250 Marauder eller en Savage!
Det bliver spændende at se om smilet bliver større eller mindre næste
gang hun skal ud at køre. Det bliver nemlig på den "store", CB 500.
Det bliver nok lidt tip toing.

> [...]
> begyndermaskiner til overkommelige priser, men oki det er
softchoppere og
> med langt færre heste end du ønsker dig ;0)
Jeg vil lige sige til mit forsvar at det er Vibeke´s egen holdning at
det skal være lidt sportsagtigt.

Stor ros til din hjemmeside

Allan Bojesen

Fra : Mads Lund

Dato : 01-09-01 09:07

> Jeg vil lige sige til mit forsvar at det er Vibeke´s egen holdning at
> det skal være lidt sportsagtigt.

CB500 og sportsagtigt skal vi ikke kalde det allround.

Angående sænkningssæt, så er det ofte "kun" et pat stykker fladjern med 2
huller i der skal udskiftes til nogle, hvor der er lidt længere mellem
hullerne, så det er tæt på at det er gør det selv arbejde (hvis man har lidt
sager at gøre med i garagen)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anneli

Dato : 01-09-01 21:10

> Jeg vil lige sige til mit forsvar at det er Vibeke´s egen holdning >at det
skal være lidt sportsagtigt.
Ja, det husker jeg fra dit første inidlæg ;0)
Det bliver spændende, hvad hun så synes om CB'en.

> Stor ros til din hjemmeside
Tak :0)