Erhverv i privatboligen - fordeling af bol~
Fra : jal

Dato : 25-08-01 20:55

Jeg er ny husejer og har et enkeltmandsfirma. Jeg anvender 24% af
boligens areal til firmaet. I huset har jeg et flexlån og et pantebrev.
Hvordan beregner jeg den andel af boligudgiften, som jeg kan trække fra
i firmaregnskabet?

Skal jeg f.eks udregne en andel hver måned udfra renteopkrævningerne
eller kan jeg fastsætte et fast cirka-beløb, som jeg bogfører
halvårligt?

Jeg håber selvfølgelig på et ja til den sidste metode.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 29-08-01 21:01

"jal" <jal.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Skal jeg f.eks udregne en andel hver måned udfra renteopkrævningerne
> eller kan jeg fastsætte et fast cirka-beløb, som jeg bogfører

Først og fremmest skal du naturligvis sikre dig at du overhovedet er
berettiget til at fradrage noget som helst. Har du f.eks. et firma hvor
alt hvad du benytter er et kontor og et lokale indrettet som mødelokale,
så tror jeg desværre godt at du godt kan sige goodbye til at få noget
som helst fradrag. Reglerne er nemlig således at hvis lokalerne kan
bruges PRIVAT, hvilket et kontor og mødelokale godt kan, så er der intet
fradrag. Er det derimod et specialindrettet lokale (f.eks. tegnestue med
tegneborde, eller andet værksted), så kan du godt få fradrag. Normalt
skal du altid have speciel indgang til dit firma for at få noget.

> Jeg håber selvfølgelig på et ja til den sidste metode.
De eneste der kan give dig et JA som du kan bruge til noget er
TOLD-SKATTEREGIONEN eller din kommunes skattekontor (undtagen nogle få
små kommuner). Sørg altid for at få svaret skriftligt - ellers vil du
helt sikkert fortryde det når de kommer om to år og siger at "det har vi
aldrig godkendt".

Endelig vil jeg på det kraftigste råde dig til at få en revisior med som
rådgiver - ikke blot for at lave regnskab på dit firma, men også fordi
du giver dig ud i nogle beregninger som ikke er helt simple. Endelig
fordi at kommunerne ofte er mere tilbøjelige til at godkende regnskaber
der er reviderede af en "rigtig revisor". Kontakt nogle stykker og få et
tilbud. Det er ofte billigere end man tror. (Nej jeg er ikke selv
revisor!)

Mvh
Erik Ernst