Hjælm
Fra : L.S.

Dato : 25-08-01 18:48

Hejsa jeg står for at skulle have ny hjælm, denne gang ønsker jeg en af de
der der kan lukkes op lisom Politiet's, (bruger briller) jeg støvsuger
nettet men er kommet i tvivl om jeg har forstået det rigtigt hedder de
"Integralhjælme" eller dækker Integral over noget andet ????
PS hvis nogen kender nogle gode adresser vil jeg da gerne have dem også,
helst i midtjylland men ikke nødvendigvis hvis de sender.
Venlig Hilsen
Lion

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 25-08-01 20:16

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmets.htm
Masser af links. Nogen gange benævnes de Flip-front
http://www.schuberth.de se Concept. Prisen er DKK 2.780,-
Det er den med indbygget "solbrille".
mvh
Nic

Fra : Anneli

Dato : 25-08-01 20:56

"L.S." <lhs@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PS hvis nogen kender nogle gode adresser vil jeg da gerne >have dem også,
> helst i midtjylland men ikke nødvendigvis hvis de sender.

Hej Lion!

Du skal prøve hjelmen inden du køber den, da der jo er forskel på hoveder
;0) Jeg kan anbefale en Shoie synkro....et-eller-andet, den sidder tæt (på
mig), klappen er let at åbne med en hånd, visiret er supernemt at skifte og
den er støjsvag. På minus-siden er remmens lukkesystem lidt besværligt, men
det glider ingen steder. Jeg kan _ikke_ anbefale Aroihs klaphjelm, den
støjede meget og gled rundt på hovedet (mit, måske er det anderledes på
andres).

Stor hilsen Anneli - og Savage
www.anneli.subnet.dk

Fra : Desilva

Dato : 25-08-01 21:10

> [...]
> det glider ingen steder. Jeg kan _ikke_ anbefale Aroihs klaphjelm, den
> støjede meget og gled rundt på hovedet (mit, måske er det anderledes på

Pasform og hvordan man åbner den, kan testes, men støj??
Fik du lov til at køre en tur med den? Hvad med insekter og skidt..? En
hjelm kan da hurtigt komme til at se brugt ud..?

Fra : Anneli

Dato : 25-08-01 21:17

"Desilva" <Alamyx@SPAMMOFFsofthome.net> skrev i en meddelelse

> Pasform og hvordan man åbner den, kan testes, men støj??
> Fik du lov til at køre en tur med den?

Nixen! Min første hjelm var en Aroih, jeg var tilfreds med den i
begyndelsen, meeen....... Da jeg så skulle købe en ny, var jeg rundt og
prøve forskellige og læste tests i Bike. Jeg fandt Shoie bedst, så den købte
jeg og derfor ved jeg, at den er støjsvag ;0). Det har imidlertid ændret sig
lidt, efter der er kommet rude på Savagen - til gengæld slipper jeg for
gorillaarme ;0)

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-08-01 09:55

"Desilva" <Alamyx@SPAMMOFFsofthome.net> wrote:

>Fik du lov til at køre en tur med den?

En af mine kammerater har for nylig købt hjelm hos Hein Gericke i
Flensborg. De vil gerne lade folk tage en prøvetur. Og så er deres
priser i øvrigt noget lavere end de danske.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Jesper Sloth

Dato : 25-08-01 21:34

Jeg er ude og prøve hjelme; det værste er pasformen !!!!!!!!

Undrer mig over, at man ikke kan købe formstøbte hjelme - ligesom man kan
med skistøvler. Stik foden (hovedet) i noget plastik-et-eller-andet - så
laver de inderstølven (inderhjelmen) så den passer.

Alt det uden om er jo 'bare' staffage og lir.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-08-01 09:54

"Jesper Sloth" <jespersloth@yahoo.com> wrote:

>Jeg er ude og prøve hjelme; det værste er pasformen !!!!!!!!
Enig. Min AGV-hjelm (min første hjelm) er lidt for kort til mit hoved,
så når jeg har kørt et par timer, så bliver jeg vældig øm i panden.

Den eneste hjelm jeg har fundet, som passer rigtig godt er Arai
Signet, som er lavet til "long oval"-kranier. Sådan én skal jeg have
når jeg en gang bliver rig

>Undrer mig over, at man ikke kan købe formstøbte hjelme
Det gør jeg også. Jeg har fået lavet formstøbte ørepropper, og det
virker! Hvis jeg bare kunne få en hjelm som sidder lige så godt...

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 26-08-01 12:51

> Undrer mig over, at man ikke kan købe formstøbte hjelme....

Hm - da jeg skulle have ny hjelm, endte valget på en Nolan N92. Den sad godt
nok lidt tæt et par steder på mit "deforme hoved". Dette blev dog hurtigt
klaret med et skruetrækkerskaft - jeg trykkede flamingoen lidt sammen de
steder hjelmen trykkede, og fik den derved til at passe perfekt. Jeg ved
godt det muligvis er lidt "forbudt" at trykke flamingoen sammen, men det er
så lidt, og kun et par små steder - til gengæld sidder hjelmen som støbt på
mit hoved.

Rasmus

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 12:47

Rasmus Rosenquist <rasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en

> [...]
> Jeg ved godt det muligvis er lidt "forbudt" at trykke flamingoen
> sammen, men det er så lidt, og kun et par små steder - til gengæld

Og til gengæld er det sikkert lige dér at kraniet vil slå mest imod
"inderhjelmen" ved et nedslag - Og så er max. dæmpning ønskeligt

--
Armand.

Fra : Jesper Sloth

Dato : 27-08-01 21:04

De hjelme jeg har prøvet hidtil har trykket i pande og baghoved. Og det er
(heller) ikke lige dér jeg har lyst til at presse flamingo sammen.

Har været lidt rundt på nettet og fundet ud af at ARAI laver hjelme til
forskellige hovedformer.
Blandt andet 'lang oval' (set ovenfra)
Er ARAI de eneste, der laver denne type??

Tilsyneladende har de alene indenfor str XS - XXL 5 forskellige
skalstørrelser.
Derudover forskellige typer (rund til lang oval)
Og oven i købet er der inden for samme hjelmtype (fx Signet) tre varianter
specialtilpasset det asiatiske, det europæiske og det amerikanske marked /
hoved.

Så skulle det jo nok kunne lade sig gøre at finde en hjelm, der passer alt
fra kålrabi til grødhoved

Men prisen ....
(dog sikkert billigere end formstøbt ...)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-01 00:37

> De hjelme jeg har prøvet hidtil har trykket i pande og baghoved. Og det er
> (heller) ikke lige dér jeg har lyst til at presse flamingo sammen.

Stort set alle de hjelme jeg har prøvet, har trykket mig i panden, og kunne
godt give en irriterende hovedpine ved længere tids kørsel.. Men da jeg
skulle købe en, tog jeg ned til Louis i Tyskland og prøvede mange af hans
modeller igennem. Jeg fandt en Bayard hjelm til 299,-DM, og den passede
perfekt. Den sidder lige stramt over det hele, der er plads til panden, og
det virker også som om, at den var blødere indeni end mange af de andre
hjelme. Den er meget behagelig at have på, men sidder stadig godt til.

Den dugger dog meget let, men med et FogCity indlæg er jeg ude over det
problem. Det virker fænomenalt.

Mht. støj, så har jeg ikke noget godt sammenligningsgrundlag. Dog ved jeg,
at støjen ikke er meget forskellig fra en Nolan N80, som jeg havde lånt.
Nogle der ved om den pågældende Nolan hjelm er god/mellem/dårlig mht.
vindstøj?

> Har været lidt rundt på nettet og fundet ud af at ARAI laver hjelme til
> forskellige hovedformer.

Alt ialt, så kan jeg også konstatere, at der er mange forskellige former
inden for hjelme og det ikke kun er Arai, der laver nogle til os med høje
pander. Find en butik med et godt udvalg, både i mærker og modeller, og
prøv dem igennem.

> Så skulle det jo nok kunne lade sig gøre at finde en hjelm, der passer alt
> fra kålrabi til grødhoved
> Men prisen ....

Ja, Arai er ikke blandt de billigste.

> (dog sikkert billigere end formstøbt ...)

Det ved jeg nu ikke engang.. Så vidt jeg husker, så har Lone nævnt noget om
at man kunne købe specialtilpassede Schubert hjelme til ikke alt for mange
penge. Hvis du (Lone) læser dette, kan du jo lige forklare det lidt nærmere,
om jeg husker rigtigt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:11

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk> skrev i en

> ............ Find en butik med et godt udvalg, både i mærker og
> modeller, og prøv dem igennem.

Og lige netop dér er danske forhandlere oftest ikke særligt stærke, idet
de sjældent har mere end det hjelm-mærke, som importøren af den
mc-importør, hvis modeller de forhandler, hjemtager (specielt Suzuki er
en høg i den forbindelse!).
Brug din ret til selv at vælge og tag til Tyskland hvor HG, Louis og
POLO, endsamt kæden: "GoTo-Helmstudio) har et forrygende udvalg!
For slet ikke at tale om priserne

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-01 01:05

> [...]
> de sjældent har mere end det hjelm-mærke, som importøren af den
> mc-importør, hvis modeller de forhandler, hjemtager (specielt Suzuki er

Special MC i Aalborg kan i den forbindelse anbefales.. De har mange
forskellige mærker, og mindst 50 forskellige hjelme, klar til at prøve.

> Brug din ret til selv at vælge og tag til Tyskland hvor HG, Louis og
> POLO, endsamt kæden: "GoTo-Helmstudio) har et forrygende udvalg!
> For slet ikke at tale om priserne

Ja, det man sparer, kan nok betale for turen derned.
Så kan man jo også udnytte situationen til at tage en tur igennem
grænsekioskerne og få købt lidt ind. Hvis man da tager bilen, selvfølgelig.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : L.S.

Dato : 26-08-01 08:19

> [...]
> PS hvis nogen kender nogle gode adresser vil jeg da gerne have dem også,
> helst i midtjylland men ikke nødvendigvis hvis de sender.

Takker for svarene men mangler lige at få at vide om Integral = oplukkelig
.....eller hvad ordet ellers dækker over.
Hilsen
Lion

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-08-01 09:57

"L.S." <lhs@ofir.dk> wrote:

>Takker for svarene men mangler lige at få at vide om Integral = oplukkelig
Nej. Integral = lukket hjelm - altså sådan en, som også dækker hagen,
og har et vissir, så den kan lukkes helt.
En oplukkelig hjelm er altså en integralhjelm, men en integralhjelm er
ikke nødvendigvis oplukkelig.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Mogens Dammand

Dato : 26-08-01 09:54

Ifølge engelsk/dansk ordbog betyder integral = Hel - Udelt.

Mogens
Transalp

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 12:49

L.S. <lhs@ofir.dk> skrev i en news:9ma7uq$88q$1@news.cybercity.dk...

> Takker for svarene men mangler lige at få at vide om Integral =
> oplukkelig ....eller hvad ordet ellers dækker over.

"Integral", dækker over de hjelme, som vi i min knallert-tid kaldte
"full face" - Altså den hjelmtype som stort set alle kører med i dag!
Alternativet er en "Pilot-hjelm", der er helt åben foran ansigtet!

Hein Gericke har forøvrigt Shoei Syncrotec på "rest-tilbud" til 600,- DM
(= ca. 2.300,- kr!)

--
Armand.

Fra : Anneli

Dato : 28-08-01 00:11

> Hein Gericke har forøvrigt Shoei Syncrotec på "rest-tilbud" til >600,- DM
> (= ca. 2.300,- kr!)

Fuck.....jeg har lige givet 4000,- for min :0(

Anneli - med fin ny hjelm.......

Fra : Armand

Dato : 29-08-01 16:12

Anneli <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> Fuck.....jeg har lige givet 4000,- for min :0(

Og netop smølfestørrelserne er nok de der er resterende (ku' ette la
vær'!)

Fejlen er ovenikøbet min, for jeg så det allerede da jeg var hos
Kiel-afd. i påsken; men fik ikke skrevet derom dengang

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-01 14:32

"L.S." <lhs@ofir.dk>
> Hejsa jeg står for at skulle have ny hjælm, denne gang ønsker jeg en af de
> der der kan lukkes op lisom Politiet's, (bruger briller)

politiet køre hvisr med "BMW system hjelme" (model 3 eller 4).

Jeg kører selv med en Nolan N100. Den fåes i to varianter med noget
forskellig vægt. Min er den billige (og "tunge") der vejledende koster
~2000kr. Der er ofte reklamer for den på eurosport hvor de viser at den fåes
i alverdens farver. Den kræver dog to hænder at åbne/lukke.

Før den havde jeg en Caberg Unlimited. Den var decideret besværlig at
åbne/lukke. Der er Nolan'en meget bedre. Men i foråret var der flere der
roste Caberg JustOne der kan betjenes med en hånd. Der var vist også noget
med at den var på tilbud til lige godt omkring 1500 kroner. Prøv at søg
tilbage efter indlæg på http://groups.google.com

Mvh
Anders Majland

Fra : Buck

Dato : 28-08-01 14:56

Jeg kører rundt med den nye Caberg Just One Plus på hovedet, og den er jeg
meget tilfreds med, der er blot en ting jeg fortryder! Det er at jeg ikke
købte den gamle model.
Den gamle er kommet til at hedder Just One Easy og er 3-400 kr. billigere.
Forskellen er stort set kun at den nye model (plus) har to luftindtag oppe
på hovedet, hvor den gamle (Easy) kun har et.
Hjelmen er rigelig ventileret, så jeg har endnu ikke haft åbnet luftsluserne
foroven.
Selve visiret kan lukkes tæt og meget tæt mod gummilisten, og hvis man ikke
lukker helt tæt er den fint ventileret uden at det "trækker" eller generer
øjnene.

Så mit råd hvis nogen kigger efter en Caberg Just One.... Spar penge og køb
den gamle model!!

--
/Buck
CB550F1 ´75

Fra : L.S.

Dato : 27-08-01 14:45

> [...]
> PS hvis nogen kender nogle gode adresser vil jeg da gerne have dem også,
> helst i midtjylland men ikke nødvendigvis hvis de sender.

Takker mange gange for svarene, så blev jeg en del klogere

Lion