Pakdåse ved gearskifteaksel utæt :-(
Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-08-01 15:19

Pakdåsen ved min gearskifteraksel er utæt, på min Yamaha XJ600s div fra 1996

Det er ikke meget, men der kommer lidt olie ud kan jeg se.
Det er også som om der er lidt slok i den, men det er nok pga den pakdåse !

Jeg kan se at pakdåsen sidder på ydersiden af motorenblokken, men kan man
skifte den, uden at akslen skal ud ?.
Det ville jo spare en del tid, fremfor at skulle splitte motoren af for at
få akslen ud.

mvh
Thomas Jensen

Fra : Armand

Dato : 25-08-01 16:49

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en

> [...]
> Det er ikke meget, men der kommer lidt olie ud kan jeg se.
> Det er også som om der er lidt slok i den, men det er nok pga den

Mnjaeh :-/
Pakdåsen skal kun pakke, ikke støtte - Så det er nok stik modsat: Der er
slok(!) i akslens lejring (= ofte "kun" en pas-boring!) i motorblokken,
hvorved pakdåsen er blevet trykket ved begge gearskifte-bevægelser
(ned/op) og blevet utæt derved

> Jeg kan se at pakdåsen sidder på ydersiden af motorenblokken, men kan
> man skifte den, uden at akslen skal ud ?.

Sikkert!
Det kan endda være at den ligefrem er låst med et stykke blik eller
lign. der
går ind over pakdåsen og som derfor skal fjernes først (=> sikker
indikering
på at den er beregnet til udskiftning udefra!).
Men "grav" yderst forsigtigt når den gamle skal ud!!!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-08-01 21:19

Tak for svaret,

men det er godt nok at skifte pakdåsen så ?

Hvis du siger der er noget med lejet/bøsset akslen går igennem, skal det så
ikke også skiftes, eller ville det være at "skyde gråspurve med kanoner" ?

mvh

thomas

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9m8hnc$12p6$1@news.cybercity.dk...

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 12:35

> [...]
> Hvis du siger der er noget med lejet/bøsset akslen går igennem, skal
> det så ikke også skiftes, eller ville det være at "skyde gråspurve med

Man kan jo lige lade den/de næste pakdåse(r) gå til inden at man føler
problemet så graverende at der skal gøres noget ved lejringen!
På min tidligere GPZ 900 R sad hele gearmekanismen og dermed også
gearskifter-aksel-gennemføringen bag/i et seperat dæksel; men
almindeligvis er der temmeligt langt ind og renovere omtalte
gennemføring. Så tålmodigheden med lækkende pakdåser kan ende med at
være meget stor :-/

--
Armand.