Brænde
Fra : Erik Aalund

Dato : 25-08-01 14:43

Hvad har den bedste brændværdi.....Bøg eller Naur?

--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Anne Jensen

Dato : 25-08-01 16:54

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad har den bedste brændværdi.....Bøg eller Naur?

Hvad er naur?

Bøgebrændes brandværdi er imellem 2,5 og 4 KWh/KG

Anne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-01 17:21

On Sat, 25 Aug 2001 17:54:22 +0200, "Anne Jensen" <anne@email.dk>
wrote:

>"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvad er naur?

Acer campestre, på dansk kaldet naur eller navr.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Anne Jensen

Dato : 25-08-01 17:26

> Acer campestre, på dansk kaldet naur eller navr.

Åh ja, stavet som "navr" kunne jeg finde lidt mere om det
(http://www.skovskolen.dk/elevprojekter/eud/Skoleperiode_3/hold_24_model_3/k
lasse_f/produkter_fra_skoven_gennem_tide.htm)

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-01 19:23

"Anne Jensen" <anne@email.dk> wrote:

>Bøgebrændes brandværdi er imellem 2,5 og 4 KWh/KG

Alt tørt træ har næsten samme brændværdi i forhold til vægten. Kun et
evt. indhold af f.eks. harpiks kan pille ved det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 25-08-01 20:08

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3b87ed1b$0$53207$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Alt tørt træ har næsten samme brændværdi i forhold til vægten. Kun et
> evt. indhold af f.eks. harpiks kan pille ved det.

Den effektive (såkaldte nedre) brændværdi varierer med vandindholdet,
f. eks. frisk træ med vandindhold 40-60% ca. 8400 kJ/kg, lufttørret træ med
12-25% vand ca. 15000 kJ/kg.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-01 21:17

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk> wrote:

>Den effektive (såkaldte nedre) brændværdi varierer med vandindholdet,
>f. eks. frisk træ med vandindhold 40-60% ca. 8400 kJ/kg, lufttørret træ med
>12-25% vand ca. 15000 kJ/kg.

Hvorfor mon jeg skrev "tørt træ"?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-01 22:13

> Hvorfor mon jeg skrev "tørt træ"?
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.

Det var nok ikke for at give dig et ræk over næsen, men for at uddybe emnet.
Det var en god oplysning at få at vide at tørt træ faktisk varmer dobbelt så
meget som vådt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-01 22:37

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Det var nok ikke for at give dig et ræk over næsen, men for at uddybe emnet.

Det er muligt.

>Det var en god oplysning at få at vide at tørt træ faktisk varmer dobbelt så
>meget som vådt.

I praksis tror jeg faktisk, at forskellen er endnu større. Ud over det
teoretiske energiforbrug til fordampning af vandet (som fører til den
lavere brændværdi for vådt træ), får man som regel også en mindre
optimal forbrænding med vådt træ og dermed også en dårligere
udnyttelse af den teoretiske brændværdi.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik Aalund

Dato : 26-08-01 09:42

Så alt i alt.....må det forventes at Navr træ har samme brændværdi som Bøg!

--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-08-01 11:48

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> wrote:

>Så alt i alt.....må det forventes at Navr træ har samme brændværdi som Bøg!

Pr. kg, ja. Forudsat de er lige tørre, og at den ene træsort ikke har
et naturligt indhold af olie eller harpiks, som kan hæve brændværdien
lidt.

Men husk, at træ som regel afregnes i rummeter, og der kan være stor
forskel på, hvor mange kg tørt træ, der kan være i en rummeter, dels
fordi nogle træsorter har en højere massefylde, dels fordi nogle
træsorter har en mere regulær form, der gør det nemmere at pakke dem
tæt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.