binære tal
Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 24-08-01 22:48

Hvis man vil angive et tal på hex-form kan man (så vidt jeg ved) skrive fx

byte b = 0x7f;

Er der en tilsvarende måde hvorpå man kan angive et tal på dets binære form?

Mvh Thomas Jakobsen

Fra : Thunderheart

Dato : 24-08-01 23:34

byte b = 1 (00000001b)
byte b = 28 (00011100b)
osv. osv.

byte ==> Unsigned = max. 256. signed max. +127/-128

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 25-08-01 21:31

Thunderheart wrote:

> byte b = 1 (00000001b)
> byte b = 28 (00011100b)
> osv. osv.

?? Man kan da ikke angive bitmønstre som bytes på den måde?
Evt. kunne man bruge parseByte() metoden:

byte b = Byte.parseByte("101010",2)

> byte ==> Unsigned = max. 256. signed max. +127/-128

bytes er signed i Java - kun char er unsigned

(unsigned max på 8 bit må være 255)

Ulrik Magnusson

Fra : Thunderheart

Dato : 26-08-01 18:05

Næ man kan ikke angive binære tal som 00001000b, men 1 (et) i 10
talssystemmet er lig med 00000001 binært. ik'

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 26-08-01 18:13

Thunderheart wrote:

> Næ man kan ikke angive binære tal som 00001000b, men 1 (et) i 10
> talssystemmet er lig med 00000001 binært. ik'

Ok - jeg blev bare lidt forvirret over at det lignede Java, men ikke
var Java.

(det lignede lidt sådan noget:
long l = 1L;
)

Ulrik Magnusson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-01 23:53

Thomas Jakobsen skrev:

> byte b = 0x7f;
>Er der en tilsvarende måde hvorpå man kan angive et tal på dets binære form?

Nej.

--
Bertel