Spinat - genopvarmning ?
Fra : ab

Dato : 24-08-01 22:36

Der blev levnet en klat af aftenens middag der bød på spinatlasagne. Den var
ellers ret god.
Ingen kød men spinat - frossen blev anvendt, hytteost, tomatsauce og diverse
kryderier.

Men hvordan er det nu det er med genopvarmning af spinat - skal man holde
sig fra det? Alternativt kan resterne spises uden genopvarmning - er der
problemer med det?

PS: Oksefileten ligger stadig i køleskabet

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-08-01 22:42

ab skrev:

> Men hvordan er det nu det er med genopvarmning af spinat -
> skal man holde sig fra det?

Se <http://fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/tekstudgavehygiejne/groensager/>
under afsnittene "Må persile genopvarmes?" og "Grønkål og spinat".

// Klaus

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-01 07:02

ab <ab@get2net.dk> skrev i en news:vqzh7.214$go2.19799@news.get2net.dk
> [...]
> problemer med det?
>

> PS: Oksefileten ligger stadig i køleskabet

Problemet med spinat ( og persille ) skulle være at fordi de begge er så
relativt krusede, kan man ikke vaske jordbakterierne helt ud., Og blandt
jordbakterier er bl. a. de, der giver botulismus.
Men har spinat og persille været kogt med, er bakterierne dræbt, og denne
fare udelukket. Det er altså hvis man drysser med ----- efter kogning, der
er risiko. Spec. m. h. t. spinat skulle der yderligere være det forhold, at
der dannes nitrat (eller nitrit eller...) der skulle være kræftfremkaldende,
men -gætter jeg - det gælder vel de fleste proteinholdige fødevarer ??

Ole