brændstof blanding ved tun..
Fra : jabbe

Dato : 24-08-01 19:43

Aloha

Er det rigtigt at der skal tilsættes mere benzin end den kan forbrænde for
at køle cylindern mere ned når en scooter er tunet???

--
Jabbe

Aprilia AREA51
Heroshima 46, Tjernobyl 86 Windows 98

Fra : Gundersen

Dato : 24-08-01 22:20

Hej Jabbe

> Er det rigtigt at der skal tilsættes mere benzin end den kan forbrænde for
> at køle cylindern mere ned når en scooter er tunet???

Ja!
Det skal man!

Når man tuner en Scooter/knalleret med støre cylinder (ccm), skal den have
mere benzin!
Benzin køler - Så mere benzin køler bedre!
En støre cylinder kræver mere køling! og derfor mere benzin!
Derfor kræver det somregl at man omdysser sin karburator!

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Aprilia RS125 @ Uden plader

Fra : jabbe

Dato : 25-08-01 09:02

Hvad så hvis det er en standard cylinder???

Fra : Mads Stetter

Dato : 25-08-01 09:46

"Gundersen" <Gundersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En støre cylinder kræver mere køling! og derfor mere benzin!
> Derfor kræver det somregl at man omdysser sin karburator!

Hold da helt op en mester forklaring... *ligger flad af grin på gulvet*

Man kan jo ligeså godt bare sætte benzinslangen direkte ind i cylenderen...
nåå nej, så fryser den til is!

Mvh Mads Stetter
DT125R

Fra : Gundersen

Dato : 25-08-01 12:38

Hej Mads!

Hvor sjov er du lige nu??? =)

Har du aldrig prøvet at få benzin på hænderne?

Mvh Emil
--
www.ScooterZone.dk
Aprilia RS125 @ Uden plader

Fra : Mads Stetter

Dato : 25-08-01 12:44

> Hej Mads!
>
> Hvor sjov er du lige nu??? =)
>
> Har du aldrig prøvet at få benzin på hænderne?

Ha ha... Har du også prøvet at tænde det mens det er på hænderne?

Uhmmm.. Hvilken dejlig kølende fornemmelse...

Mvh Mads Stetter
DT125R

Im out of this nutshouse

Fra : Gundersen

Dato : 25-08-01 15:21

Hen Mads

Når benzin forbrænder i en motor, forbrænder det jo ikke i
skyllekanaleren, og bå bagsiden af stemplet!
Derfor bliver benzinen som en konstant køling af skyllekanalerne, og
krumtap samt indersiden af stemplet!

Er det så svært at fatte?

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Aprilia RS125 @ Uden plader

Fra : Gert Vest

Dato : 25-08-01 14:05

Hjemis-bilerne må bruge meget benzin

GV

Fra : Gert Vest

Dato : 25-08-01 14:04

Det er rigtigt at benzin køler, men det er altså ikke derfor det kommer i
motoren. For at køle har man kølesystemer, luft eller vand.
Man dyser så man får den bedste blanding luft og benzin, der er motoren mest
effektiv. Kig på tændrøret det skal have en pæn brun farve. For fed blanding
og tændrøret bliver sort, for mager blanding og tændrøret bliver meget
lysebrunt. Ingen af delene er godt for motoren og motoren desuden meget
uøkonomisk, også med mager blanding. Så når de sidste HK skal hentes ud af
en motor, så er det finjusteringen der.

GV

Gundersen <Gundersen@e-box.dk> skrev i en news:3B86C4E7.265DE663@e-box.dk...

Fra : Gundersen

Dato : 25-08-01 15:23

Hej

Benzinen køler jo inden i motoren, men jo, man bruger jo ellers luft eller væske
til at køle med! Men det er jo på ydersiden, hvor benzinen køler indenvendtigt!

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Aprilia RS125 @ Uden plader

Fra : Rasmus Færch

Dato : 25-08-01 23:10

Kære Gundersen, så vidt jeg kan høre har du enten ikke en skid forstand på
2takt forbrændings motore, eller også er du ude på at forvire vor ven hr.
Jabbe. Som nævnt i en tidligere tråd er det ikke for at køle cylinderen ned,
at man bruger benzin som driv midel. Benzin har bare en fantastisk evne til
at brænde når man tilsætter en lille gnist. Til Jabbe hvis du giver din
motor mere benzin end den skal bruge/kan forbrænde, så vil du opdage at den
vi har en tendens til at 4takte,(lyder som en plæneklipper), og dermed tabe
kræfter, det er vi ikke intereseret i, vel. Hvis du giver den for lidt
benzin, vil den ved fuld gas, eller før, have en tendens til at sætte ud, og
komme igen når du slipper gassen, eller også kan den kun køre når man bruger
chokeren. Begge dele er ikke "godt" for motoren, og kan bevirke at stemplet
sætter sig. Den luft /benzin blanding der giver den bedste eksplosion /
forbrænding, hedder benzin / luft 1 / 14 . Så hvis du sætter en større
cylinder på, så kan motoren suge mere luft ind, så bliver blandingen for
mager. Derfor er du nød til at tilsætte mere benzin, så blandingen bliver
optimal igen. Det er egentligt meget enkelt, men det kan være lidt tricky at
få det justeret rigtigt, især hvis man ikke lige er en motor haj. Og det der
pis med at køle motoren med benzin det er vist noget man bruger på motore
med turbo, men det er en helt anden snak som ikke har noget med knallerter
at gøre. Hvis din knallert sætter sig kan det måske også være fordi den ikke
kan komme af med udstødnings gassen, måske.
mvh Rasmus

Gundersen <Gundersen@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B87B4B1.220B2413@e-box.dk...

Fra : Gert Vest

Dato : 26-08-01 10:33

Ja, det er rigtigt det du skriver. Men det er en biting.
Stempelmotoren skal altid have det rigtige blandingsforhold for at køre
optimalt. Derefter designer man køle systemer efter varmeudviklingen.
I gamle dage der jeg ung der kunne du købe tun til f.eks. Puch og der
var der ekstra store køleribber på. Altså der havde producenten taget højde
for den ekstra varmeudvikling.
Suma sumarum: Indstil din motor så den går bedst og tændrøret har en pæn
brun farve.

GV

Gundersen <Gundersen@e-box.dk> skrev i en news:3B87B4B1.220B2413@e-box.dk...

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-08-01 10:57

Gert Vest wrote:

> Stempelmotoren skal altid have det rigtige blandingsforhold for at køre
> optimalt. Derefter designer man køle systemer efter varmeudviklingen.

I den forbindelse er det naturligt, at man i vid udstrækning vælger
aluminium - bestemt ikke på grund af slidstyrken - men på grund af
varmeledningsevnen. Aluminium leder varmen cirka 3 gange (så vidt jeg
husker) bedre end jern/stål - som ellers har den slidstyrke som
aluminium mangler. Det er ikke uden grund, at aluminiumscylindre altid
har en coatning på indersiden.

> Suma sumarum: Indstil din motor så den går bedst og tændrøret har en pæn
> brun farve.

Korrekt.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Camping interesseret?
http://www.campingnettet.dk/
http://image.dk/~cstage/diverse/bookmark.htm
uin # 4483272
http://www.image.dk/~cstage/

Fra : RpR

Dato : 25-08-01 19:42

> [...]
> uøkonomisk, også med mager blanding. Så når de sidste HK skal hentes ud af

På 2-taktere er blandingen altid lidt federe end optimalt, netop for at
forbedre den interne køling. 2-taktere har en ufattelig god evne til at
sætte stemplet hvis ikke alt er perfekt.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Rasmus Færch

Dato : 25-08-01 23:11

Nemlig !

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b87f188$0$53193$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Gert Vest

Dato : 26-08-01 10:35

Så mister du HK.

GV

Fra : RpR

Dato : 26-08-01 14:49

> Så mister du HK.
Næh, du flytter hk.

En lidt federe blanding vil flytte momentet en lille anelse nedad, perfekt
til knallerter med gear, og en nødvendighed på en Yamaha FS-1, da dens
køling er lidt småringe.

Modsat vil en lidt for mager blanding producere lidt flere hk i de højere
omdrejninger, men det er jo netop i de høje omdrejninger vi ønsker at
motoren skal forblive kold, så at køre magert for at få hk er på en 2-takter
helt i skoven.

Fra : Gert Vest

Dato : 27-08-01 06:12

Det vil jeg ikke give dig ret i.
Benzin eksploderer optimalt ved et bestemt blandingforhold, der var en der
skrev 1:14 det lyder sandsynligt.
Hvis du ændrer dette forhold bliver eksplosionen dårligere og dermed et
krafttab. Derved mister du HK.

Med venlig hilsen

Gert Vest

Fra : RpR

Dato : 27-08-01 14:22

> [...]
> skrev 1:14 det lyder sandsynligt.
> Hvis du ændrer dette forhold bliver eksplosionen dårligere og dermed et

jeg ved at det er et fact at en motor producerer flere hk ved en federe
blanding i de lavere rpm, og højere hk i de høje rpm hvis man kører magert.
De gamle WW2 fly havde en regulerbar kontakt hvor de kunne stille den på
"rich" hvis maskinen skulle lave seje træk i kamp.

Fra : Gert Vest

Dato : 28-08-01 06:23

Vi kommer da lidt omkring i denne diskussion.

Hvis du skal have et gammelt ww2 fly til at flytte sig hurtigere har du brug
for flere omdrejninger, da det er propellen der flytter flyet. Propellerne
på de gamle ww2 fly sidder direkte på krumtapakslen, derfor skal du øge
mororens omdrejninger for at flytte maskinen hurtigere.
Justering af benzin/luft blandingen i de gamle fly foregik manuelt som du
skriver, det har mest at gøre med hvad højde (også temperatur) de flyver i.
Du ved at jo højere oppe du er desmindre luft. Derfor var det nødvendigt at
justere manuelt.

Med venlig hilsen

Gert Vest

Fra : RpR

Dato : 28-08-01 15:24

> [...]
i.
> Du ved at jo højere oppe du er desmindre luft. Derfor var det nødvendigt

Sig det til discovery channel, BBC ved hvad de snakker om =)
Det blev brugt når der skulle foretages kampmanøvre, da flyet så tit skulle
lave seje træk opad blev den sat på "rich" for at holde omdrejningerne. Kan
også fortælle at benzinøkonomien faldt 2/3.

Fra : Gert Vest

Dato : 27-08-01 06:23

Det får mig til at tænke på Ditech'en med direkte indsprøjtning i
eksplosionskammeret. Der hjælper det ikke med federe blanding da benzinen
ikke kommer i krumptap, undersider af stempel eller skyllekanaler. Den er
vandkølet som så mange andre motorer og det er og bliver nok. Aprilia påstår
endda at den er mere slidstærk fordi benzinen ikke er der. Godt nok fordi
olien ikke bliver vasket væk, ikke p.gr.a. varme. Mig bekendt er
kølesystemet det samme som på den konventionelle Aprilia-motor.

MVH

GV

Fra : jabbe

Dato : 26-08-01 01:46

Hmmm
Sådan som jeg ellers havde forstået det var en "mager" blanding når der ikke
var så meget olie i benzinen og en "fed" når der var for meget.....

Men hvis det er som jeg forstår i dette brev så er det blanding af luft og
benzin(incl olie)....

Hvad så når man slipper gassen så bliver den da "mager"?!?!?!?
og det skulle så være usundt får motoren.......

Godt nok fatter jeg meget lidt med hensyn til forbrændings-motorer men jeg
tror denne her er for tyk...

Jabbe

Fra : Rasmus Færch

Dato : 25-08-01 23:16

En tunet knallert kan i grove træk samenlignes med en cross maskine, den
drukner man jo ikke i benz for at holde den kold.

jabbe <jabbe1@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:thxh7.12679$3q.420472@news010.worldonline.dk...

Fra : RpR

Dato : 26-08-01 14:51

> En tunet knallert kan i grove træk samenlignes med en cross maskine, den
> drukner man jo ikke i benz for at holde den kold.

Rigtigt, men den cross maskine har en meget fed blanding. Ikke så den
4-takter, men den ligger meget tæt på.
Man kan sige det på en anden måde: En motor skal have nok benzin, prævis nok
til at den ikke 4-takter.

Fra : Rasmus Færch

Dato : 26-08-01 22:34

Der vil jeg give dig helt ret, jeg har lært at på tunede maskiner, finder
man det punkt hvor den akurat 4takter ved fuld gas (m. belastning) og så et
hak tilbage, så skulle det ikke kunne blive bedre. Det er bare svært at
"føle"det punkt på en lovlig maskine da den er knebet på mange andre
områder, syntes jeg.
mvh Rasmus

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b88fed1$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : RpR

Dato : 27-08-01 06:03

> [...]
> hak tilbage, så skulle det ikke kunne blive bedre. Det er bare svært at
> "føle"det punkt på en lovlig maskine da den er knebet på mange andre

Jeg tror heller ikke særligt mange knallerter herinde ligger bare tæt på
lovlig

Fra : jabbe

Dato : 29-08-01 15:46

Jeg kan se der er mange forskellige meninger, desværre ved jeg ikke hvilken
jeg skal tro på, jeg ved jo godt at i alle mener det i god tro. og det kan
jo være at det ikke betyder noget om der er for meget benz i forhold til
luft eller omvendt....

jabbe

Fra : _Anden_

Dato : 30-08-01 09:34

Jeg stussede lige over dette her, efter at have læst dette emne:

If combined with the right components (race-exhaust, carburettor,...)
Polini's Corsa kit will produce up to 14 Bhp; topspeed will be up to 120
kph. This kit should be run on a carb of at least 17,5mm diameter; only then
will there be sufficient internal cooling. If set up properly even this kit
may be very reliable. Kit comes complete with head, gaskets, pistons, a set
of carbon reeds and the correcet spark-plug. Check out the power curve (of a
properly set up example) under the heading "Powercurves".

(taget fra www.scooter-attact.com)

Læg specielt mærke til "only then will there be sufficient internal
cooling" Så der må sku være noget om det med at cylinderen bliver kølet af
benzinen, og kilden skulle da være forholdsvis troværdig, i stedet for at
det private pis ;)

Mvh Anden

Fra : RpR

Dato : 30-08-01 19:15

> [...]
af
> benzinen, og kilden skulle da være forholdsvis troværdig, i stedet for at

Corsa KAN godt køres på den originale 12mm karburator, men levetiden af
cylinderen er nok begrænset. Alle jeg har kendt som har kørt Corsa med 12mm
har fået cylinderen til at sætte sig før eller senere. 17,5mm eller endnu
bedre 21mm er at foretrække.

Fra : _Anden_

Dato : 30-08-01 21:47

> [...]
12mm
> har fået cylinderen til at sætte sig før eller senere.
det var vel svar nok så :)

jeg fryder mig lige lidt over at en så uvidende som jeg, kunne finde den
info ;)

men i kommer sikkert med et fint modargument for dette, så jeg nyder det
mens jeg kan.

Mvh
Anden