Brændeovne
Fra : hans-kurt

Dato : 24-08-01 16:56

Hvad er mon bedst når der skal vælges en ovn til ca. 100 m2.
????????????????????????????
Stor eller lille ovn
Støbe eller pladejern
Stråle eller konvektionsvarme
Træ alene, træ og energikoks, eller energikoks alene
Dyr eller billig
Købe i byggemarkeder eller pejsecentre
Kendt mærke eller ukendt
Med eller uden fedtsten
Med eller uden automatik
MVH
Hans

Fra : S. Børresen

Dato : 24-08-01 20:56

Til 100 m2 vil jeg klart vælge en konvektionsovn. ang. størrelsen, så
opgiver de fleste ovnfabrikanter hvor meget ovne kan opvarme i m2, så der
skulle størrelsen give sig selv
De billige ovne, kan jeg ikke anbefale, man får ofte hvad man betaler for,
og billige ovne, har ikke den langtidskvalitet som de dyre har.
I et pejsecenter får du ofte en meget bedre vejledning i brug af ovnen, og
de kan forklare dig om hvad du kan fyre med i den.
Oftes er koks for hådre ved en almindelig brændeovn.
Med hensyn til fedtsten, så har undersøgelser vist at det ikke ahr den helt
store betydning om de er der eller ej, men pæne er de da.
Automatik er dejlig, har det selv på min, man tænder op og når der er gang i
ovnen, sætter man den på det som man nu plejer for at holde en bestem
temperatur, så klare den selv resten, men er man ikke bange for at gå lidt
frem og tilbage, er det unødvendig.

Søren
lykkelig ejer af wall 36 fra ABC

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-01 09:49

"hans-kurt" <hans-kurt@post.tele.dk> wrote:

>Hvad er mon bedst når der skal vælges en ovn til ca. 100 m2.
>????????????????????????????

Spar på spørgsmålstegnene, hvis du vil virke nogenlunde seriøs.

>Stor eller lille ovn

Vi varmer et hus på 153 m² op med en brændeovn. Husets radiatorer har
være slukkede siden lillejuleaften 1997. Så vidt jeg husker, giver
ovnen 12 eller 15 kW. Hvis du sammenligner med byggemarkedsovne, er
det en meget stor ovn. Hvis du sammenligner med pejsecentrenes ovne,
er det en ret almindelig størrelse.

>Støbe eller pladejern

Støbejern går for at være bedst, i hvert fald i princippet. Desværre
er der ikke sket ret meget udvikling inden for støbejernsovne, så hvis
du vælger støbejern, begrænser du dig nok til nogle halvgamle
Morsø-modeller.

Det kan dog være en god ide at gå efter en låge i støbejern.
Pladejernslåger skulle være mere sarte over for overophedning, hvor de
kan slå sig så meget, at de ikke lukker tæt. Vi har dog ikke haft
problemer med vores pladejernslåge.

>Stråle eller konvektionsvarme

Jeg tvivler på, at du finder ikke-konvektions-brændeovne i noget
særligt omfang. Hvis du alligevel gør, er det sandsynligvis en
discount-ovn. Jeg kender ikke een eneste fordel ved dem.

>Træ alene, træ og energikoks, eller energikoks alene
>Dyr eller billig
>Købe i byggemarkeder eller pejsecentre

Prøv at kigge på ovnenes ydelse i kW. (Fremgår af DS-godkendelsen).
Jeg tror, du vil opdage, at byggemarkedernes ovne ikke er billigere
pr. kW. De er bare mindre. Det var i hvert fald vores oplevelse, da vi
købte brændeovn for 4 år siden. Det er nok også lidt sværere at handle
et byggemarked ned i pris.

>Kendt mærke eller ukendt
>Med eller uden fedtsten

Fedtsten i de ringe mængder, der sidder på en normal brændeovn, er kun
til pynt. Der kan ikke akkumuleres så meget varme, at det har nogen
praktisk betydning.

>Med eller uden automatik

Vi har ingen automatik. Det kunne være rart. På den anden side tror
jeg ikke på, at en simpel temperaturstyret automatik kan give den
mængde luft, der sikrer en ren og økonomisk forbrænding.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Brian Møllerskov

Dato : 27-08-01 09:06

Hej

Vi købte en ovn i Silvan for 3 år siden. Dette var en Viking konvektionsovn
til ca. 4000,-
Fordelene ved denne var et stort brandkammer og en billig pris
Indtil nu har vi været meget tilfredse og jeg synes egentlig at den er god
til prisen. Hvis vi er heldige (læs: får lagt rigeligt træ ind og reguleret
luften) kan vi også fyre over om natten (8-9 timer)

Men- men - men hvis vi havde penge som hang lidt mere løse kunne jeg godt
have tænkt mig automatik, på denne måde kan du jo "skrue" ned for ovnen om
natten og derved fyre over hver nat.

BM
"hans-kurt" <hans-kurt@post.tele.dk> skrev i en

Fra : Finn Hybjerg Hansen