Coen Bros. og jeg.
Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-08-01 14:58

Jeg fik endelig set en film i gås som jeg havde glædet mig til. Nemlig Coen
brødrendes O Brother, Where Art Thou?
Glædet mig, fordi jeg stort set kun har hørt den rost. Men jeg burde nok
have være mere skeptisk, mere om det senere. Jeg kunne ikke lide den. Måske
forstod jeg den bare ikke, måske var der ikke noget a forstå. Jeg havde hørt
den skilel være sjov, måske forstod jeg bare ikke humoren, for jeg grinte
ikk een eneste gang. En meget stor del af musikken fandt jeg blot
irriterende at høre på. Så meget at jeg var nødt til at slukke for
rullereksterne med det samme. Jeg kunn egodt lide skuespillet, og også
fotograferingen. Men jeg havde egentlig kedet mig da filmen var slut.Den
blev aldrig spændende, men dt var muligvis heller ikek meningen. Måske er
det bare problemet. Jeg fandt aldrig meningen.

Og nu til hvorfor jeg skulle have været mere skeptisk. Jeg har langt fra set
ale Coen brødrendes film, og det kommer jeg aldrig til. For jeg tror jeg
boykotter dem fra nu af. Pengene jeg mister på at købe eller leje filmen
elelr biografbilleten er en ting, men tiden jeg spilder synes jeg er være.
Jeg har tidligere set Fargo. Meget rost film. Jeg synes den var kedlig og
havde irriterende punkter. Jeg har set The Big Lebowsky. Meget populær, og
åbenbart en komedie. Jeg fandt den ikke specielt sjov. Den havde da sin
epunkter, men som helhed var den kedelig. Hudsucker Proxy slukkede jeg for
en gang for lang tid siden.

Jeg er åbenbart en af de få der ikke kan lide Coen Brødrendes stil. For jeg
synes at jeg hovedsageligt har hørt godt om alle ovenstående film. Jeg vil
ikke sige at filmene er dårlige, dor de må jo indeholde nogel kvaliteter,
når så mange mennesker kan lide dem, men de appelerer altså ikke til mig. Og
tro nu ikek at det fordi jeg kun er til blockbustere, eksplosioner eller Jim
Carry humor. Jeg var vild fascineret af Magnolia.

Så næste gang en Coen film får gode anmeldelser og er populær, så tror jeg
bare jeg finder noget andet at fordrive tiden med.

Joakim

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 24-08-01 15:31

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så næste gang en Coen film får gode anmeldelser og er populær, så tror jeg
> bare jeg finder noget andet at fordrive tiden med.

Jeg synes det er en af årets bedste amerikanske film. La´ mig prøve at
uddybe:
For det første er det fuldt forståeligt at filmen har et problem hvis du
ikke kan lide musikken. Filmen er flere steder genrebestemt som en musical,
og musikken spiller mildest talt en vigtig rolle. Jeg synes persoligt at
musikken er fed, og jeg synes at den bliver bedre når man hører den igen. Og
deri tror jeg det helt centrale ligger: at hele filmen bliver bedre når man
ser den igen (vel og mærke efter man har tænkt over den eller snakket med
nogle om den). Jeg hyggede mig nu ganske godt første gang jeg så den, men
som det gælder for de fleste gode ting, opdager man først kvaliteten efter
nogle gensyn. Det skyldes naturligvis også at Coen-brødrernes film er dybere
og mere interlektuelle end det man er vant til fra Hollywood, og derfor har
man også sværer ved at sluge deres film (ikke for at nedgøre dig eller virke
selvhøjtidlig). Pointen er at filmen indholdsmæssigt er mere kompleks end
det man er vant til (faktisk også hvad angår form - f.eks foto). der er
tonsvis af elementer at tage fat på: Tema/budsskab, filmen bygger jo på
Odysseen, kritik af USA i 20/30-erne osv. (men det er en læææængere
historie).

Hilsen Morten

(og ikke Hanson, ham jeg deler bolig med )

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-08-01 15:44

"Morten Møller Kristensen" <mortenmk@kabelnettet.dk> wrote in message
> Jeg synes det er en af årets bedste amerikanske film. La´ mig prøve at
> uddybe:
> For det første er det fuldt forståeligt at filmen har et problem hvis du
> ikke kan lide musikken.

Jeg kan godt lide "Hitsangen", det andet begyndte at kede mig og gik emig
meget på naverne da rulleteksterne startede.

> [...]
> tonsvis af elementer at tage fat på: Tema/budsskab, filmen bygger jo på
> Odysseen, kritik af USA i 20/30-erne osv. (men det er en læææængere

Jeg kender godt Odyseen, men at sige a filemn er baseret på den er et let
købt postulat. Det står jo i starten, men der stod også i starten af Fargo
at den var baseree på rigtige begivenheder. O Brother.. indeholder da
referencer til odyseen, men så er det vist også mest det. Hvis filmen er så
kompleks indholdmæssigt, så må du endelig berige mig med din opfattelse af
hvad det er den indeholder.

Desuden er jeg meget enig med Roger Eberts anmeldelse:
http://www.suntimes.com/ebert/ebert_reviews/2000/12/122901.html
Jeg vilel dog nok have givet den en halv stjerne mindre.

Joakim

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 24-08-01 16:15

> [...]

> http://www.suntimes.com/ebert/ebert_reviews/2000/12/122901.html
> Jeg vilel dog nok have givet den en halv stjerne mindre.

Det er rigtigt at den er meget løst bygget på Odysseen, men når man har læst
Odysseen er det altså sjovt og sidde og se hvordan Coen-brødrerne forsøger
at putte nogle af elementerne fra den ind i en HELT anden sammenhæng. Det er
i sig selv sjovt.
Derudver hvordan de kombinere den mildest talt vanvittige historie med et
(fortolket) indblik i den amerikanske historie. Filmen skabte jo en masse
opmærksomhed i USA netop pga. det billede af den amerikanske sydstatssamfund
den fremstiller. Og der dannes jo også paraleller til den moderne politiske
tænkemåde (populisme, firkantet utroværdighed).
Men det er jo også en komedie og en af de vigtigste ting er derfor at den er
sjov, og det er en ærlig sag hvis man ikke bryder sig om den humor, der er i
den. Det gjorde jeg (den sidste scene hvor de spiller og den amoralske
guvanørkandidat udnytter chancen..., jeg var helt færdig).

Morten

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 24-08-01 16:19

> [...]

> http://www.suntimes.com/ebert/ebert_reviews/2000/12/122901.html
> Jeg vilel dog nok have givet den en halv stjerne mindre.

Det er jo det samme princip i stort set alle Coen-brødrernes film: At
forholde sig kritisk til samfund, livsstil osv. på en satirisk måde. Derved
bliver kritikken skap på en helt anden måde end man er vant til fra mere
realistiske film (Ken Loach).
Der ligger forskellige muligheder for at fremføre f.eks. en kritik i de
forskellige filmgenre og fortællerteknikker.

Morten

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 24-08-01 16:51

> [...]

at putte nogle af elementerne fra den ind i en HELT anden sammenhæng. Det
synes jeg i sig selv er sjovt og har en særlig virkning: det giver historien
et mærkeligt mytisk præg, at de har brugt en del træk fra et klassisk græsk
storværk, det første stykke episk litteratur. Der er sgu da flabet.
Derudver hvordan de kombinere den mildest talt vanvittige historie med et
kritisk indblik i den amerikanske historie. Filmen skabte jo en masse
opmærksomhed i USA netop pga. det billede af den amerikanske sydstatssamfund
den fremstiller. Og der dannes jo også paraleller til den moderne politiske
tænkemåde (populisme, firkantet utroværdighed).

De blander en del ting, mytiske/intellektuelle referencer, samfundskritik,
humor, stilsikker håndtering af form (du nævnte selv foto) og så en masse
musik til at krydre det hele. Det der kommer ud af det kan man så bryde sig
om eller lade vær. Jeg har respekt for at man ikke bryder sig om den, men
jeg synes bare man skal give den lidt tid og så give den en chance til.
Coen-brødrernes film er sværttilgængelige, særligt første gang man ser dem

Derudover skal de lige nævnes at filmen jo er en komerdie, så hvis man ikke
kan lide humoren i den, er det svært at kunne lide hele filmen.

Da det lyder lidt som om at du hverken kunne lide musikken eller humoren,
kan jeg godt forstå at du ikke brød dig om den.

Morten

Fra : Morten Fix

Dato : 26-08-01 13:59

> [...]
>
> Da det lyder lidt som om at du hverken kunne lide musikken eller humoren,
> kan jeg godt forstå at du ikke brød dig om den.

Jeg ville bare sige at jeg er enig i alt det ovenstående, jeg vil bare
tilføje at alene Coens brug af unikke/specielle personer i O Brother (men
også alle de andre film) gør filmen se-værdig.
Jeg bliver dybt fascineret over de mange facetter der er i hver karakter i
personerne.
Det er noget jeg kan sidde og studere meget, og glæde mig over når jeg ser
en Coen film.

Som de mest indlysende eksempler kan nævnes:
Marge - Den gravide politikvinde, med den meget sjove accent i Fargo.
Den blinde studieindehaver i O'Brother, der også har en sjov accent. Her er
det specielt en scene med en anden mand fra pladeindustrien "We gotta' beat
that competition"
Den er hyleskæg scenen er også klippet ud og bliver spillet mens man
vælger lydindstillinger på dvden.

-Morten Fix

Fra : etta place

Dato : 24-08-01 17:53

....and a partridge in a pear-tree...

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-08-01 22:44

"etta place" <etta@place.net> skrev i en meddelelse
> ...and a partridge in a pear-tree...

????
Jeg tillader mig lige at ligne et spørgsmålstegn!

Joakim

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-01 02:07

On Fri, 24 Aug 2001 21:44:16 -0000, "Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>
wrote:

>????
>Jeg tillader mig lige at ligne et spørgsmålstegn!

"... og den anden dag i julen..."

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-08-01 23:20

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>
> Jeg fik endelig set en film i gås som jeg havde glædet mig til. Nemlig Coen
> brødrendes O Brother, Where Art Thou?

Jeg vil ikke blande mig i den længere diskussion, men vil lige
nævne, at jeg også har set den inden for den seneste uge, og
at jeg vel har lidt den samme "Nå."-oplevelse som dig.
Jeg vil overveje et gensyn på et tidspunkt, men det er lidt svært,
når man egentlig ikke morede sig specielt første gang. Så jeg
det heller ikke for godt med Coen-brødrene foreløbig.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-08-01 14:35

Peter Brandt Nielsen skrev:
> [...]
> når man egentlig ikke morede sig specielt første gang. Så jeg
> det heller ikke for godt med Coen-brødrene foreløbig.

Jeg vil heller ikke blande mig i en længere diskussion, men du har vel
set 'The Big Lebowsky', ikke? Og du var vel også flad af grin, når der
blev sagt 'Shut the fuck up, Donny!'?

Coen-brødrene er fortsat i min top-ti over instruktører.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Jeppe Møller

Dato : 25-08-01 17:57

>Jeg vil heller ikke blande mig i en længere diskussion, men du har vel
>set 'The Big Lebowsky', ikke? Og du var vel også flad af grin, når der
>blev sagt 'Shut the fuck up, Donny!'?

hehe

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-08-01 11:46

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk>
> Jeg vil heller ikke blande mig i en længere diskussion, men du har vel
> set 'The Big Lebowsky', ikke? Og du var vel også flad af grin, når der
> blev sagt 'Shut the fuck up, Donny!'?

Jo, jeg har set The Big Lebowsky og O Brother, Where Art Thou?,
men ingen af dem har sådan for alvor været store oplevelser for mig.
Faktisk svarer også Joakims oplevelse af Lebowsky til min egen.

Undskyld!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 26-08-01 14:28

> Jo, jeg har set The Big Lebowsky og O Brother, Where Art Thou?,
> men ingen af dem har sådan for alvor været store oplevelser for mig.
> Faktisk svarer også Joakims oplevelse af Lebowsky til min egen.

Prøv at se nogle af deres tidligere film: Blood Simple, Raising Arizona,
Millers Crossing, Barton Fink eller Fargo.
Alle fantastiske film efter min mening!

Kenneth