Et par spørgsmål.
Fra : ghosT

Dato : 24-08-01 11:16

Jeg gik på kur for 2 dage siden og har hertil et par spøgsmål:

1. inden kuren drak jeg 3 liter skummetmælk hver dag, nu drikker jeg kun
vand - gør` det nogen forskel.?

2. Nu spiser jeg 3 dåser tun hver dag (noget af det eneste fisk jeg kan
li`) - er det usundt.

3. Er 2 skiver rugbrød for meget om dagen.?

4. Gør` stærk mad nogen forskel(bruger MEGET chili).?

På forhånd tak
/Lars

Fra : ghosT

Dato : 24-08-01 11:19

Lige et tillægs-spørgsmål..

Jeg spiser en del ris og spaghetti - har ladet fortælle at det indeholder
for mange kulhydrater så det kan virke fedende..????

/Lars

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 24-08-01 12:17

> Lige et tillægs-spørgsmål..
>
> Jeg spiser en del ris og spaghetti - har ladet fortælle at det indeholder
> for mange kulhydrater så det kan virke fedende..????

Ikke hvad jeg ved af. Eller snarere: Som jeg forstår det, er det ikke
korrekt at sige at NOGEN form for mad er "fedende" - der er kun portioner
med flere eller færre kalorier i. Fedt, raffineret sukker og kulhydrater er
altså kun "fedende", hvis du i løbet af dagen indtager flere kalorier end du
forbrænder.

Endvidere forstår jeg på det hele at kulhydrater i form af ris og pasta er
et glimrende måltidsvalg, da det mætter forholdsvist godt i forhold til den
mængde energi de indeholder. Det "optimale" måltid er måske proteinpulver
rørt op med æggehvider, men det er jo hverken lækkert eller ballanceret mht.
vitaminer og mineraler.

> "ghosT" <ababa68@hotmail.com> wrote in message

Det gør det da, i og med at vand ikke indeholder energi, og skummetmælk
indeholder (checker i køleskabet) 140Kjoule pr. deciliter. Du sparer således
3*1400 Kjoule = ca.4.500 Kjoule.

Hvis det er det eneste du spiser i lang tid... men tror du ikke du bliver
træt af tun, før du får beri-beri og andre mangelsygdomme? :) Så længe du
tager din vitaminpille, kommer du ikke til at mangle vitaminer og mineraler.
Hold dog øje med om du får kalk nok i kosten, når du nu har droppet mælken
helt.

Kan ikke besvares isoleret. Du skal indtage mindre energi end du forbrænder
set over et passende tidsrum (1-2 dage). Du skal derfor lave et
energibudget, der tæller alt du spiser og alt du forbrænder gennem
aktiviteter, før det kan besvares.

Det er typisk en bedre (dvs. nemmere) strategi at sammensætte kosten, så du
vil blive mæt af færre kalorier. Se mit svar andetsteds til Britta Madsen
for mere.

Iflg. de kilder jeg har set ikke mærkbart, hvis overhovedet. Svaret må være:
Ikke i forhold til så meget andet man kan gøre, som f.eks. at motionere 1-4
timer pr. uge.

Overordnet svar:
Det virker som om du fokuserer meget på detaljer, i stedet for at anlægge en
helhedsbetragtning. Det kan da også virke, og er typisk godt i starten til
at isolere de "skjulte kaloriebomber" i dagligdagen. I længden er det dog
nemmere for de fleste at ændre sammensætningen af deres kost, samt gerne
aktivitetsmønsteret, og derpå holde op med at tælle kalorier og piratos, så
længe det går den rigtige vej. Mindre administrativt besvær, og større
chance for at det holder i længden.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen

Fra : ghosT

Dato : 24-08-01 12:37

Tusind tak for dit svar - det ga` stof til eftertanke..

Jeg har inden kuren spist MEGET usundt og skal jeg betragte mine ændringer i
kosten er der sket en markant ændring i de ting jeg intager nu.!

Før i tiden spiste jeg meget lasagne og i det hele taget mange færdigretter
fra grillen (mest pizza). I løbet af dagen flere liter mælk, cocio og
sodavand(dog light).
Motion var ikke noget jeg kendte til.

Disse ting er erstattet at risretter med masser af grønsager, kalkunkød og
et par enkelte forårsruller af og til (de fedtfattige). Hertil er jeg
begyndt at løbe lidt. Disse ændringer synes jeg selv er drastiske og skulle
forhåbentlig ændre "lidt" på min kropsvægt.. Jeg er 1.85 og vejer 98 kg -
mit mål er 85.

Mon ikke disse ændringer skulle tage livet af de overflødige kilo.???

/Lars

Fra : ghosT

Dato : 24-08-01 12:39

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 24-08-01 13:41

> Tusind tak for dit svar - det ga` stof til eftertanke..

Velbekomme ;)

> Jeg har inden kuren spist MEGET usundt og skal jeg betragte mine ændringer
> kosten er der sket en markant ændring i de ting jeg intager nu.!

Det lyder jo som om du *er* på rette vej. Den typiske fejltagelse er
åbenbart at tro træning er det vigtigste, træne f.eks. mavebøjninger som en
sindssyg i et par uger, for derefter at opgive når resultaterne udebliver.
På den måde kommer man jo til at tro, at det er *svært* (og hårdt og
kedeligt og surt) at tabe sig.

For mig er de to væsentligste ændringer:
* Relativt små omlægninger af kost. Morgenmad er nu havregrød eller cereals
i stedet for brød med smør og ost. Ingen flødesauce, andet end når der er
gæster.
* Svømning 2-3 gange om ugen = 6-10 km om ugen.

Supplerer med lidt håndvægtsarbejde når jeg ser junk-film/serier.

Det har rykket omkring 8 kilo af mig på ca. 2 måneder, og givet mig lidt
pænere overarme :) Og uden at jeg føler jeg lider større afsavn. Går stadig
ud med vennerne 1-2 gange om ugen, og holder "fri" fra kuren i weekends.

> [...]
skulle
> forhåbentlig ændre "lidt" på min kropsvægt.. Jeg er 1.85 og vejer 98 kg -

God start! Husk ikke at overdrive motionen i starten, da det er her, der er
størst risiko for skader pga. overtræning.

> Mon ikke disse ændringer skulle tage livet af de overflødige kilo.???

Det lyder som om det går i den rigtige retning. Vej dig 1-2 gange pr. uge
over et par måneder - så kan du vurdere, om det virker, eller der skal
yderligere stramninger til. Helst ikke tiere, da vægten kan svinge meget
over en uge, og det kan give anledning til en del undren i starten, når man
er meget opsat på at se resultater.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen

Fra : Christian

Dato : 26-08-01 23:09

"Anders Sewerin Johansen" <home@dduck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et glimrende måltidsvalg, da det mætter forholdsvist godt i forhold til

Til gengæld kan du spare endnu flere kalorier, hvis du i stedet for ris og
pasta vælger kartofler. Indholdet af kalorier i 180 g kartofler er det samme
som indholdet i 40 g ris/pasta (rå vægt), så man kan spise sig meget mæt i
kartofler uden at nå op på kalorieindholdet i en normal portion ris. Jeg kan
varmt anbefale Netto's frosne Kartoffelbåde - der er ikke meget fedt i, man
behøver ikke sovs til, og de er uendeligt meget nemmere end at skulle stå og
skrælle/koge selv hver aften.

Venlig hilsen
Merete (minus 17 kg siden januar)

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 27-08-01 01:27

"Christian" <cphl@nospam.dk> wrote in message
> den
>
> Til gengæld kan du spare endnu flere kalorier, hvis du i stedet for ris og
> pasta vælger kartofler.

Glimrende tip!

Jeg må indrømme, at jeg ikke havde taget mig sammen til at gennemgå mit
kaloriebudget med en tættekam, men jeg burde egentlig revidere det en af
dagene. Uheldigvis er jeg stærkt traumatiseret mht. hvide kartofler gennem
min barndom :) så det bliver nok snarere bagekartoflerne, der kommer i spil.

> og de er uendeligt meget nemmere end at skulle stå og skrælle/koge selv
hver aften.

Et kæmpeplus!

Venlig hilsen
Anders (minus 9kg siden juni... sådan ca.)

Fra : ghosT

Dato : 27-08-01 10:23

Lyder som en god idè lige bortset at jeg ligsom Anders selv tager afstand
fra hvide kartofler. Kartoffelbåde lyder derimod mere interessant. Tak for
tippet.
Problemet med kartoffelbåde er dog at det kan være svært at sammensætte en
spændende menù hvor de indgår.

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 27-08-01 10:24

> Problemet med kartoffelbåde er dog at det kan være svært at sammensætte en
> spændende menù hvor de indgår.

Well, for tiden skifter jeg mellem "standardmåltider" og spændende menuer,
pga. ugidelighed. I forhold til pasta a la plain kan kartoffelbåde jo være
et glimrende alternativ ;)

Mvh
Anders