Artikel om privat LAN/maskine sikkerhed.
Fra : Alex Holst

Dato : 24-08-01 04:48

Jeg kan ikke mindes, at have set denne artikel postet foer, men maaske er
jeg blot blind af shock over at opdage CERT/CC rent faktisk har noget paa
deres site der giver lidt mening:

http://www.cert.org/tech_tips/home_networks.html

De snakker om anti-virus og firewalls foer de taler om hvor vigtigt det er,
at man som bruger skal taenke sig om ifm download af tilfaeldige programmer
eller udfoerer filer modtaget via email.

Jeg kan lugte et behov for en OSS til denne gruppe. Har andre gang i noget,
eller skal jeg komme med et udkast? I foerste omgang skal det vist handle om
private maskiner (firewalls, anti-virus, beskyttelse af filer) og senere
komme med information til folk med deres egen lille server. Ja? Nej?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-08-01 05:58

a@area51.dk (Alex Holst) writes:

> Jeg kan lugte et behov for en OSS til denne gruppe. Har andre gang i noget,
> eller skal jeg komme med et udkast? I foerste omgang skal det vist handle om

Ja, det er en fin ide!

> private maskiner (firewalls, anti-virus, beskyttelse af filer) og senere
> komme med information til folk med deres egen lille server. Ja? Nej?

Mht. antivirus kan der laves et link til d.e.s.virus OSSen:
http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.sikkerhed.virus/

firewalls - noget om at læse firewall logs/advarsler (portnumre,
ipadresser osv.)
Beskyttelse af filer, PGP og kryptering af emails.

Sikringen af de enkelte operativsystemer vil være for omfattende, men
der kan måske kort ridses nogle grundprincipper op med at slå services
fra osv. Evt. pege på sikkerheds-sider til de mest udbredte
operativsystemer.

Inspiration:
http://www.robertgraham.com/pubs/firewall-seen.html
http://www.interhack.net/pubs/fwfaq/
http://www.uk.pgp.net/pgpnet/pgp-faq/faq.html

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-08-01 13:10

Hej a@area51.dk (Alex Holst)

> [...]
>private maskiner (firewalls, anti-virus, beskyttelse af filer) og senere
>komme med information til folk med deres egen lille server. Ja? Nej?

Hvis det kan bruges, så vil jeg gerne lægge det på net-faq.dk (oss for
dk.edb.netvaerk), der er i forvejen lidt om sikkerheds-emner, og jeg
ser det som en naturlig del af netværk.

--
Lars Kim Lund
http://job.ofir.dk/showjob.asp?r=20010809102535048

Fra : Alex Holst

Dato : 26-08-01 06:05

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:
> Hej a@area51.dk (Alex Holst)

> Hvis det kan bruges, så vil jeg gerne lægge det på net-faq.dk (oss for
> dk.edb.netvaerk), der er i forvejen lidt om sikkerheds-emner, og jeg
> ser det som en naturlig del af netværk.

Jeg har ingen praeferencer for hvor det skal ligge, men det vil vaere
lettest for mig hvis det er et sted jeg har/kan faa CVS adgang. Nu skal jeg
lige have skrevet udkastet faerdigt.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-08-01 09:08

Hej a@area51.dk (Alex Holst)

>Jeg har ingen praeferencer for hvor det skal ligge, men det vil vaere
>lettest for mig hvis det er et sted jeg har/kan faa CVS adgang. Nu skal jeg
>lige have skrevet udkastet faerdigt.

Det er et ret proprietært format og det understøtter ikke at flere kan
opdatere det. Tanken bag det er også mindre artikler der er linkede
til hinanden, fordelen er at det bliver søgbart og at man har mulighed
for direkte at linke til forklaringer af generelle netværksting.

Jeg kan også tilbyde dig webplads på usenet.dk boksen, det er et
naturligt sted at placere oss'er, der er flere i forvejen.
http://www.usenet.dk/oss/

Der er en eller anden web-gui baseret upload-ting, hvis det skal være
cvs eller du har brug for et logon skal du ha' fat på Ask Bjørn
Hansen.

Men sig til hvis jeg kan hjælpe. Nærmere debat om emnet på mail.