Zeolitfilter til regnvand !
Fra : Pedersen's

Dato : 24-08-01 04:39

Jeg har fået fat i en regnvandstønde, og på for at koble den på tagrenden
har jeg købt en lille stumrør, på pakningen står der at jeg skal uske at
sætte et zeolitfilter på også.

Hvor meget af skidt tager det filter, kan man undvære ?

Er der andet der er ligeså godt ?

Pedersen

Fra : M@rk

Dato : 24-08-01 12:56

Fri, 24 Aug 2001 05:38:51 +0200, berigede "Pedersen's"
<bse28410@*.cybercity.dk> dk.fritid.hus-og-have med:
>Jeg har fået fat i en regnvandstønde, og på for at koble den på tagrenden
>har jeg købt en lille stumrør, på pakningen står der at jeg skal uske at
>sætte et zeolitfilter på også.

Det er sikkert både forkasteligt og forkert - men jeg har fjernet det
zeolitfilter idet jeg har bemærket, at der heller ikke er monteret et
zeolitfilter over min køkkenhave ))

MAO, det har sikkert et formål - jeg er bare så uoplyst, at jeg ikke kan
se det )

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Bo

Dato : 24-08-01 16:07

> Hvor meget af skidt tager det filter, kan man undvære ?

Nu kommer det lidt - eller rettere sagt meget - an på, hvad du vil bruge dit
opsamlede regnvand til.

Det antages, at mineralet zeolit optager såvel organiske forbindelser som
tungmetaller uden samtidtid at lade sig mætte med vand.

*men* da der er tale om en slags filter, har det en begrænset levetid, før
det er mættet med opsamlet skidt.

De små udgaver af zeolitfiltre, jeg har set markedsført til hjemmebrug, er
efter min opfattelse nærmest en vittighed. Men til gengæld en meget dyr
vittighed.

Men er du for eksempel akvarist, og vil benytte regnvand, er et sådant
filter i orden, for så taler vi jo om vandmængder af en overskuelig
størrelse, og det kan et filter godt klare, inden det mister sin funktion.

Men er vi ude i toiletskyl eller vaskemaskinebrug, kan du godt glemme *alt*
om at et lille filter på sigt har nogen som helst funktion ud over den rent
mekaniske rensning, der trods alt sker ved passage af zeolitten. I
akvariesammenhæng kan filteret med tiden blive et udmærket biologisk filter
på grund af den vækst af mikroorganismer, der med tiden vil opstå på
overfladen af de mættede zeolitklumper. Men det er en helt anden historie.

> Er der andet der er ligeså godt ?

Hvis du går ind på filterfabrikanternes hjemmesider vil du se de
skrækkeligste beregninger på hvad det vil ske hvis man ikke filtrerer med
deres filtre.
Efter min opfattelse er det helt absurd at argumentere for 5-micron filtre,
hvis der bare er tale om at opsamle vand til toilet og vaskemaskineformål.
Jeg har set afskrækkende beskrivelser af hvordan rør og ventiler vil blive
tilstoppet, men jeg kan kun sige, at det *bestemt* ikke er sket for mig.
Faktisk synes jeg, at vandværksvand - hvor jeg bor har det en hårdhed på
over 20 - er langt mere problematisk i så henseende.

Så gør hvad du selv synes lyder mest fornuftigt.

Mvh

Bo