Oksefilet - for gammel hvornår?
Fra : ab

Dato : 23-08-01 23:39

Her - til højre for mit tastatur - ligger for 110 kr. oksefilet købt i Irma
på tilbud.

Pakkedato hedder den 28.07.01 og Irma dato (mindst holdbar til) 08.08.01.
Dvs. den er 14 dage over. Fileten er vakumpakket og har ligget i køleskab
siden den blev bragt hjem fra Irma.

Kan den spises uden problemer eller skal den i skraldespanden?

Fra : Hauge

Dato : 23-08-01 23:08

Hejsa

"ab" <ab@get2net.dk> wrote in message
> Kan den spises uden problemer eller skal den i skraldespanden?

Pak den op og lugt til den.

Mvh Hauge

Fra : Henrik Vest

Dato : 23-08-01 23:43

> Pak den op og lugt til den.

det er vist ikke nogen garanti ... skulle for nogle år siden have besøg og
havde nogle uger forinden købt en vakumpakket mørbrad, i kvickly...

På pakken var der udover pakkedato og sidste salgsdato (eller brugsdato??)
et lille skema, der viste "mørhedsgraden" ... afhængig af hvor længe du lod
den ligge ... i forhold til pakkedatoen.

Tidsmæssigt var den stadig inden for sidste salgsdato men da jeg skar pakken
op, lugtede den ganske stygt ....
Efter at have sundet mig over en kop kaffe, lugtede jeg atter til den
(skulle jo liige være helt sikker og den lugtede stadigvæk ...

En rask beslutning og skraldespanden blev for over 300 kr oksemørbrad rigere
.... og jeg drog atter afsted til kvickly, hvor jeg kom i kontakt med
slagteren ....

Hans reaktion var, "jamen sådan lugter vakumpakket oksekød altid" ....

Om lige ab's oksefilet er spisbar, ved jeg ikke ... men den er garanteret
mør

Velbekomme ...

Fra : Bangsbo

Dato : 24-08-01 08:00

Hauge skriver:

> Pak den op og lugt til den.

Hej Hauge & "ab" .....

Oksefilet som er modnet i vakuumpakning lugter ikke frisk ....

Det lugter afskyeligt / surt - nej skær en skive - steg den
på panden - smag på den ....

14 dage over sidste brugsdato kan være et problem men
sjældent et man kan lugte sig til men tydeligt smage.

Igen - vakuummodnet oksekød lugter surt og langt fra af
Oksekød - men dette behøver _ikke_ at betyde noget.

Med venlig hilsen
Friturekokken
Bangsbo

Fra : Bangsbo

Dato : 27-08-01 21:28

"Bangsbo"

> Igen - vakuummodnet oksekød lugter surt og langt fra af
> Oksekød - men dette behøver _ikke_ at betyde noget.

Igen igen
Men lugt til den og vær altid parat til at lave en gryde Sagovælling som jeg
nu gør.
Jeg arbejder altid efter dette koncept når noget går rigtigt galt i
køkkenregionen. Og det gør det jo ofte for mig.

Med venlig hilsen
Fritureklokken
Bangsbo