Pilotering af sommerhus
Fra : Lars Hansen

Dato : 23-08-01 20:57

Hej hus og have

Jeg har købt en sommerhusgrund ved Kalundborg, hvor jeg i løbet af et par år
vil opføre et hus.
Nu siger genboen at jeg nok skal regne med at der skal piloteres (+ kr.
125.000 ekstra udover normalt fundament) og han viser mig en kopi af en
jordbundsundersøgelse foretaget på en grund ca 100 m fra min.
Det anede jeg jo intet om og der er da også en masse huse med støbt
fundament i området og
de har vel ikke allesammen fået foretaget sådan en undersøgelse til kr.
6.000.
Der er ikke udpræget fugtigt i jorden der i øvrigt er meget sandet også i 1
meters dybde.

Kan jeg forvente at jeg også har et problem ?

Kan jeg opføre et mindre hus på sokkelsten og derved undgå fundament og
holder det ?

Et hus på sokkelsten er det omfattet af bygningsreglementet og skal
overholde det ?

Skal jeg forsøge og sælge grunden og i øvrigt holde min mund ?

Skal jeg kontakte en lokal entreprenør/kloakmester og få han til at se på
bundforholdene, han må vel kende noget til området ?

På forhånd tak

Lars

Fra : fam.Jensen

Dato : 23-08-01 21:40

Hej Lars. En jordbunds undersøglse er nok en god ide at gører,men det er
ikke sikkert at du også skal piloter på grunden. Jeg byggede sidste år der
var vandspejet i3,6m dybte men naboens var i 1,7 m så det springer meget.
Hvis der er blød grund er det nok det bilidste at få lavet en sandpude
ca.50,000-75,000Kr ,men står der ikke i din kåbskontrakt af grunden at i
tilfælde blød undergrund hæfter sælger "ham du købte grunden af" for 50% af
udgifterne til fast grund , det gjorde i min kontrakt. Så få hellere lavet
en jordbunds undersøglse det er jo dig der hæfter fremover hilsen Jensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-08-01 00:01

Hej Lars.
Du skal have lavet en jordbundsundersøgelse. Måske er du bekymret uden
grund. Min grund er fx. fuldt bæredygtig, mens nabogrunden skulle piloteres
for 125.000 kr. Det kom sælger i øvrigt til at betale.
Hvis det er helt galt, kan du måske få penge af sælger, eller lade handlen
gå tilbage.
En anden gang skal du nok få lavet undersøgelsen inden du overtager en
grund. De 1.000 kr. kan hurtigt vise sig at være gode penge at bruge.
Men du skal huske på, at laver du undersøgelsen kan du ikke sælge grunden og
lade som ingenting. For så véd du jo besked...
vh
helle s

Fra : Anne Jensen

Dato : 24-08-01 22:09

> [...]
> Hej hus og have
>
> Jeg har købt en sommerhusgrund ved Kalundborg, hvor jeg i løbet af et par

Er det på Røsnæs? I så fald hvor er det så mere præcist?

Anne

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-08-01 09:46

Nej der er det ikke.