Forskelle mellem Tyskland og Danmark?
Fra : Ken Schultz

Dato : 23-08-01 18:44

Hej

Vi er ved at lave en tysk version af vores danske website.

I den forbindelse har jeg nogle uafklarede punkter, som jeg håber I kan
hjælpe mig med:

1. Hvad kaldes den tyske udgave af et CPR-nr. og hvordan er den opbygget
(f.eks. antal cifre)?

2. Hvad med bankers reg.nr? Har de i Tyskland et lignende system og har I et
eksempel på et sådant nummer, som f.eks. i DK kunne hedde 6610?

3. I DK angives kontonr. i 7-10 cifre. Hvordan er det i Tyskland?

Hilsen Ken

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-01 20:40

Ken Schultz wrote:

> [...]
> hjælpe mig med:
>
> 1. Hvad kaldes den tyske udgave af et CPR-nr. og hvordan er den opbygget

Hvis jeg husker ret, så har tyskerne ikke et "identifikationsnummer
for individer".

Hvis du sådan set vil oversætte udtrykket CPR-nummer, så kan du vælge
to oversættelser.
Den mere ordrette: Intenfikationsnummer in das
ZentralesPersonenRegister
eller mere mundret: Socialversicherungsnummer.

> 2. Hvad med bankers reg.nr? Har de i Tyskland et lignende system og har I et
> eksempel på et sådant nummer, som f.eks. i DK kunne hedde 6610?
>
> 3. I DK angives kontonr. i 7-10 cifre. Hvordan er det i Tyskland?

Hvis jeg husker ret, så har de et tilsvarende system.

Prøv at besøge de forskellige bankers hjemmeside og se om der ikke et
eller andet sted er en "model" for deres kontonummer.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-08-01 19:33

In <9m3fbs$i78$1@sunsite.dk>, on 08/23/2001
at 07:44 PM, "Ken Schultz" <kschultz@dkconcepts.dk> said:

>2. Hvad med bankers reg.nr? Har de i Tyskland et lignende system og har I
>et eksempel på et sådant nummer, som f.eks. i DK kunne hedde 6610?

Ja, det hedder BLZ. Jeg har en konto i tyskland, BLZ 215 106 00 Konto
18985-10-006.

>3. I DK angives kontonr. i 7-10 cifre. Hvordan er det i Tyskland?

Jeg kender ikke opbygningen i Tyskland, men det kan vel være individuelt
fra bank til bank. For eksempel, så er de danske kontonumre ikke mellem
7-10 cifre men 1-10 cifre. De danske banker benytter også forskellige
moduluskontroller. Det mest udbredte er modulus 11, men modulus 10 ses
også. Det der er afgørende er REGNR/BLZ så pengene kommer til den rigtige
bank. Når først de er i den rigtige bank, så skal de nok komme ind på
kontoen hvis nummeret er rigtig.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og det andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....