Lyskryds vil ikke lade mig køre
Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-08-01 16:58

Jeg har nogle gange oplevet, at et lyssignal ikke 'opdager' at jeg er kommet
frem til krydset. Så kan jeg ellers fint sidde og vente til der kommer en
bil, der også skal over.

Enkelte gange har jeg bare forsigtigt kørt frem i krydset, da det var sent
om aftenen, og der derfor ikke kom nogle biler. Hvis jeg ikke havde gjort
det, kunne jeg muligvis have glanet i en halv times tid, inden der kom en
bil..

Helt specifikt er det de to kryds, man skal igennem, når man fra motorvejen
er drejet fra mod Nørresundby. Der er heldigvis gode oversigtsforhold, og
der kommer kun biler fra den ene side, men alligevel. Er man der efter kl.
22, så er der helt øde.

Hvad gør man ved det? - eller kan man gøre noget ved det?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K.S.

Dato : 23-08-01 17:45

On Thu, 23 Aug 2001 17:57:47 +0200, "Martin Sørensen"
<demolition@laxity.dk> wrote:

>Hvad gør man ved det? - eller kan man gøre noget ved det?

Henvender dig til Tek. forvaltning i den pågældende kommune og beder
dem justere følsomheden af den slynge der er anbragt under
belægningen.Undertiden vil de komme tilbage med en melding om at du
blot skal placere dig "rigtigt" i banen,så det er nok en god ting at
have afprøvet det først....

-M

Fra : Affer

Dato : 23-08-01 17:48

> [...]
> belægningen.Undertiden vil de komme tilbage med en melding om at du
> blot skal placere dig "rigtigt" i banen,så det er nok en god ting at

Eller prøv at tænde lang lys og så slukke det og tænde det mens du kører hen
mod krydset, på den måde kan man også få det til at skifte så man er fri for
at bremse ned....

// Affer

Fra : Peter J

Dato : 23-08-01 20:34

Affer <affer@fuckedup.nu> skrev i en news:9m3c37$2eid$1@news.cybercity.dk...

> [...]
hen
> mod krydset, på den måde kan man også få det til at skifte så man er fri

Er det ikke bare en gammel skrøne ??

Peter
GSX 400 F

Fra : Affer

Dato : 24-08-01 11:31

> hen
> for

> Er det ikke bare en gammel skrøne ??

Ikke her i skive... der har vi et par lyskryds der virker på den måde...

// Affer

Fra : Peter J

Dato : 26-08-01 19:31

Affer <affer@fuckedup.nu> skrev i en news:9m5acp$2d8q$1@news.cybercity.dk...

> Ikke her i skive... der har vi et par lyskryds der virker på den måde...

Hmm, det virker ikke i Rønde

Peter
GSX 400 F

Fra : Lone

Dato : 27-08-01 21:41

"

> kører

I kan kende de lysreguleringer der reagerer på opblænding. Læg mærke til at
der er nogle af signalerne der sidder på en halvstor bagplade med hvid kant
omkring - - det er dem, der er lysfølsomme.
m.v.h. Lone

Fra : Peter J

Dato : 28-08-01 21:15

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
kant
> omkring - - det er dem, der er lysfølsomme.

Okay - tak for tippet
Det er nu ikke så dårligt med en kørelærer i gruppen.

Peter
GSX 400 F med 101.000 Km på bagen

Fra : Jakob D

Dato : 23-08-01 18:33

Hvad gør man ved det?

Kigger sig rundt, og kører..........!

Jakob

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk> skrev i en

Fra : Pein

Dato : 23-08-01 18:55

Martin Sørensen skrev ...

>Helt specifikt er det de to kryds, man skal igennem, når man fra
>motorvejen er drejet fra mod Nørresundby.

Prøv at kigge efter nogle smalle sorte striber, der kan afsløre hvor
følerne er fræset ned, og placer dig hen over dem.

Personligt kører jeg bare over, hvis der ikke er udsigt til at der kommer
andre. Men det er ulovligt. Der er ingen undskyldninger der holder vand.

Mvh. Pein

Fra : A. Anonym

Dato : 23-08-01 19:09

> Jeg har nogle gange oplevet, at et lyssignal ikke 'opdager' at jeg er
kommet
> frem til krydset. Så kan jeg ellers fint sidde og vente til der kommer en
> bil, der også skal over.
snip

Jeg har hørt noget om at (træde)cykler gerne må se sig for og køre over for
rødt, pga. samme problem...

Prøv at spørge i dk.videnskab.jura

Fra : boe

Dato : 23-08-01 19:23

A. Anonym <jxdkrthjsdhjksh@ksudhskdf.om> wrote in message
> Jeg har hørt noget om at (træde)cykler gerne må se sig for og køre over
for
> rødt, pga. samme problem...
>
> Prøv at spørge i dk.videnskab.jura

Ikke nødvendigt - det må de *ikke*. Det ville altså også være ulogisk
eftersom en cyklist da bare kan stige af og trække cyklen igennem krydset
inde på fortovet !!
Noget andet er så, at hvis lortet ikke skifter og det kan "bevises", så er
der ikke nogen politimand, som vil give dig en bøde (håber jeg da ikke).

Bo, VF1000F

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-08-01 08:07

> Noget andet er så, at hvis lortet ikke skifter og det kan "bevises", så er
> der ikke nogen politimand, som vil give dig en bøde (håber jeg da ikke).

En kammerat havde lige fået samlet dt'en en fredag nat (sent i 1999) og er
ude og trille en kort tur. Ved et kryds i stormgade i Esbjerg skifter lyset
ikke, og da det er klokken lort om natten kommer der ikke lige anden trafik
og skifter det for ham. Han orienteret sig og kører over krydset.

Uheldigt for ham kommer der en patruljevogn bagfra og den trigger
selvfælgelig krydset således at det skifter omtrent som han har forladt
krydset. Betjenten gider ikke høre på forklaringer klokken 1 om natten, og
stikker ham en bøde.

Den anfægter han selvfølig. Som bevis for at krydset ikke skifter tog han ud
og videofilmede et par sekvenser hvor han holdt for rødt i op til 3 minutter
inden der kom anden trafik der fik lyset til at skifte med det samme

Den video gad de bare ikke se i retten, men han fik da lov til at bruge en
formiddag sammen med en fra teknisk forvaltning på at justere krydset ind.
Konklusionen den dag var at DT blev detekteret hver gang (men det var også
et år efter forseelsen) men også at DT'en gav et udslag langt under en
trædecykel.....

Men sagen endte med at han blev dømt for rødkørsel men slap for straf/bøde
pga. bevisets stilling

/Anders

Fra : boe

Dato : 24-08-01 10:37

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:9m4uau$7gj$1@sunsite.dk...
> [...]
<snip>
> Men sagen endte med at han blev dømt for rødkørsel men slap for straf/bøde
> pga. bevisets stilling

Tjah, det viser os to ting:
1. Der findes dumme idioter i alle brancher, også hos politiet.
2. Dommeren repræsenterede fornuften, og med sagens udfald må man håbe, at
politimanden har fået røde ører og optræder en smule mere fleksibelt en
anden gang. Ellers skal nogen andre nok belære ham (hans chefer, som skal
fremme hans sager til retten).

Bo, VF1000F

Fra : Jacob

Dato : 24-08-01 11:20

Selvfølgelig er det irriternede, men hvis man kører over for rødt (som alle
med kørekort er klar over man IKKE må) og bliver bustet, så må man s'gu'
tage sin straf !

Jeg kender ikke til små trix og fiduser,men har da selv lidt under det en
gang imellem.

Til dig Bo, så er der ingen rimelighed i at antyder idioti i politiet, for
det er vel ikke betjenten, der tager beslutningen om at du skal køre over
for rødt, men dig selv !
Nu skal jeg ikke sidde og spille hellig, for jeg har selvfølgelig også lavet
lort i den (overhalet inden om på en cykelsti med 120 km/t), men jeg synes
ikke det er rimeligt.

Min indstilling er, at der ikke er noget der er ulovligt før man bliver
knaldet !!! Til gengæld må man sgu tage sin straf når den kommer !

Det skal ige siges, at jeg IKKE selv er betjent eller har noget med politiet
at gøre.

Jacob

Fra : boe

Dato : 24-08-01 11:44

"Jacob" <jacob.nielsen@nokia.com> wrote in message
> Selvfølgelig er det irriternede, men hvis man kører over for rødt (som
alle
> med kørekort er klar over man IKKE må) og bliver bustet, så må man s'gu'
> tage sin straf !

Ikke nu igen Hvorfor skal man straffes for at opføre sig fornuftigt. Hvis
nu lyset ikke skifter, hvad mener du så man skal gøre hvis der ikke er en
anden vej man kan køre??? Vejen kunne jo være ensrettet, og så kan man holde
der hele natten i sin bil/mc og glo på et rødt lys.

> Til dig Bo, så er der ingen rimelighed i at antyder idioti i politiet, for
> det er vel ikke betjenten, der tager beslutningen om at du skal køre over
> for rødt, men dig selv !

Det er betjenten, der tager beslutningen om at skrive sagen - i stedet kunne
han være fleksibel. Selv kunne jeg ikke drømme om at skrive sådan en sag
dengang jeg var politibetjent...man kalder det at gå i små sko. Og jeg
*antyder* ikke idioti i politiet - baseret på den aktuelle sag og mine egne
erfaringer fra min tid i korpset *konstaterer* jeg, at der findes idioter i
politiet (ikke mange, men de findes), og det er jo noget ganske andet
Tag det nu lidt fra den humoristiske side - selvfølgelig er der også mindre
heldige elementer inden for politiet, det er da naivt at tro andet...

> Nu skal jeg ikke sidde og spille hellig, for jeg har selvfølgelig også
lavet
> lort i den (overhalet inden om på en cykelsti med 120 km/t), men jeg synes
> ikke det er rimeligt.

Nej, det ville selv jeg have givet dig en bøde for

> Min indstilling er, at der ikke er noget der er ulovligt før man bliver
> knaldet !!! Til gengæld må man sgu tage sin straf når den kommer !

Ja, der har jeg altså en anden holdning - de fleste love er fornuftige, og
derfor prøver jeg på at overholde dem. Hvis jeg overtræder en lov, er det
fordi jeg ikke finder den fornuftig og efterfølgende ville jeg ærge mig over
at få en bøde for det. Jeg ville derimod ikke ærge mig over at få en bøde
for at overtræde min vigepligt f.eks. - jeg ville kun ærge mig over at have
begået denne forseelse.

> Det skal ige siges, at jeg IKKE selv er betjent eller har noget med
politiet
> at gøre.

Nej, men du kan roligt regne med, at også politet er klar over, at der inden
for korpset findes udeldige elementer...

Bo, VF1000F

Fra : A. Anonym

Dato : 24-08-01 14:25

snip
> Min indstilling er, at der ikke er noget der er ulovligt før man bliver
> knaldet !!! Til gengæld må man sgu tage sin straf når den kommer !

Dvs. hvis man myrder 100 mennesker og slipper af sted med det, er det ikke
ulovligt?
Og justitsmord er i orden?

Apropos at antyde idioti...

Fra : Brian Lænø

Dato : 24-08-01 19:17

"Jacob" skrev
> Selvfølgelig er det irriternede, men hvis man kører over for rødt (som
alle
> med kørekort er klar over man IKKE må) og bliver bustet, så må man s'gu'
> tage sin straf !
<snip>

Hvis lysreguleringen ikke vil skifte, så må man gå ud fra at den er defekt.
Hvis lysreguleringen er defekt, så gælder de normale færdselsregler, altså
vigepligt ved hajtænder og højre vigepligt.
I sådan et tilfælde, der mener jeg ikke at man bare skal tage sin straf.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Pein

Dato : 24-08-01 19:43

Jacob skrev ...

>Min indstilling er, at der ikke er noget der er ulovligt før man bliver
>knaldet !!! Til gengæld må man sgu tage sin straf når den kommer !

Nu er færdselsloven jo ikke lavet for at give politiet mulighed for at
"knalde" nogen. Paragrafferne er i langt de fleste tilfælde nogle
praktiske foranstaltninger for at trafikken skal glide bedre, uanset om
der er politi til stede eller ej.

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Petrich

Dato : 23-08-01 19:31

Tag kontakt med DMC de tager imod med kys¨hånd omkring sådanne problemer
XV535S

Fra : new.tele.dk

Dato : 24-08-01 06:23

Har snakket med panserne i min kommune om samme problem.
Samme besked som angivet i resten af gruppen: '-1000kr. for at køre over,
ingen slinger dér.
Prøv at placere dig på spolen, evt. tæt på cykelstien, hvor spolerne er mere
følsomme, ellers ring igen, de vil så foranstalte en justering af
følsomheden på vejen.'
/aksel

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 24-08-01 07:45

> Jeg har nogle gange oplevet, at et lyssignal ikke 'opdager' at jeg er
kommet.....

Kender det! Vores eneste lyskryds i Helsinge er indrettet på den måde. Var
også ude for det i krydset Amagerbrogade/Oxford Alle! Jeg kigger mig bare
godt for, og så triller jeg forsigtigt ud i krydset. Man skal bare huske
også at kigge bagud - der hvor eventuelle betjente ser en fra......

Rasmus

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 24-08-01 07:47

Man kan forresten også lægge en lille metalting ned på spolen - det er
upraktisk at køre rundt med, men det virker!

Rasmus

Fra : Lone

Dato : 24-08-01 23:53

> Hvad gør man ved det? - eller kan man gøre noget ved det?
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
> Hej Martin

Det er vejteknisk afdeling - som sjovt nok består af bl.a. de
prøvesagkyndige. Jeg skal have prøver nu mandag - -så jeg lader det gå
videre:
Er det de to kryds på vej her op til os ?
Giv mig en liste - - og jeg lader den gå videre.

m.v.h. Lone

Fra : Lone

Dato : 27-08-01 21:42

Så er det sagt til ordensmagten. Jeg har før været glædeligt overrasket over
hvor hurtige de har været til at fikse tingene - - men nu får vi jo se.

Med venlig hilsen Lone