Regnvand til tøjvask.
Fra : Alladin

Dato : 22-08-01 08:54

Hejsa

Jeg overvejer kraftigt at bruge det regnvand til tøjvask, som kommer gratis
ned fra himlen, det vil spare mig for ca. 40-50m3 vand årligt.
Er der nogen der har erfaringer med dette, gode/dårlige.
Der er for mig også et par spørgsmål.

Pumpen er ingen problem, man kan i Tyskland købe en hydroforpumpe
(husvandværk) til 7-900 DK kr, nogen der har erfaring med dem, er de gode
nok?

Hvad med filtrering af vandet? Jeg tænker på at bruge en gammel beholder og
fylde den med sten i bunden og sand for resten og lade vandet løbe igennem,
er det mon nok?
Hvad med bakterier? Skal vandet renses på anden måde, evt biologisk filter
eller lign.

Hvordan opbevarer jeg vandet bedst. skal det være i mørke feks. nedgravet
tank?

Har jeg overset noget, som kan give problemer?

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 22-08-01 12:19

Davs.

> Jeg overvejer kraftigt at bruge det regnvand til tøjvask, som kommer
gratis
> ned fra himlen, det vil spare mig for ca. 40-50m3 vand årligt.

Plus du behøver ikke at bruge skyllemiddel, og en del mindre sæbe. Du kan
også bruge det til dit toilet.

> Pumpen er ingen problem, man kan i Tyskland købe en hydroforpumpe
> (husvandværk) til 7-900 DK kr, nogen der har erfaring med dem, er de gode
> nok?

Harald Nyborg har til ca samme pris.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

www.hoffmann.cc
________________

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 22-08-01 19:54

Alladin skriver:

> Hejsa
>
> Jeg overvejer kraftigt at bruge det regnvand til tøjvask,...
>
> ...Har jeg overset noget, som kan give problemer?

Ja en enkelt ting. Da du formodentlig skal bruge et tilskud af
vandværksvand til tørre somre, skal du lave en konstruktion, der giver
110% sikkerhed mod at regnvandet suges ud i vandværkets ledningsnet ved
et trykfald på ledningsnettet. Det er ikke sjovt for andre forbrugere,
hvis der pludselig kommer en bakteriesuppe i vandhanen.

Det kunne f.eks. gøre ved at lade vandværksvandet falde ned i vandtanken
med 30 cm fri vandstråle eller lignende.

Du bør kontakte kommunen eller vandværket, måske skal du have en
VVS-mand til at godkende din installation.

Endelig har jeg hørt om kommuner, der vurderer at regnvandet inde i
byerne, efter at være landet på hustagene, er så forurenet med støv og
tungmetaller, at det ikke må bruges til havevanding. Hvordan de stiller
sig til tøjvask ved jeg ikke.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-08-01 19:20

"Leif Chr. Andresen" wrote:
Klip

> [...]
> byerne, efter at være landet på hustagene, er så forurenet med støv og
> tungmetaller, at det ikke må bruges til havevanding. Hvordan de stiller

Klip

Jeg har hørt det samme.
"Alladin": Jeg vil foreslå at du kontrollerer kvaliteten af vandet inden du
bruger en masse penge på at lave et system der samler vand op som gør dit
vasketøj ensfarvet gråt.!

Mvh. Jørgen

Fra : Bo

Dato : 23-08-01 19:57

Det er lidt svært at argumentere for eller imod et udsagn som dette:.

> Jeg har hørt det samme.

For så kan jeg vel med lige så stor vægt sige:

"Jeg har ikke hørt det samme" ?

Og bliver nogen klogere af det ?

> [...]
du
> bruger en masse penge på at lave et system der samler vand op som gør dit

Det er jo selvfølgelig et godt forslag, men måske en smule overdrevet:

Hvis regnvand ( i Danmark ) opsamles uden jernbaljer, jernrør eller lign.
rust ) er der bestemt ikke noget tøj, der bliver ensfarvet gråt af at blive
vasket i vandet. Med mindre tøjet var ensfarvet gråt i forvejen. Tvært imod
er regnvand frit for f. eks. okker og kalk - som gør tøj gråt i det lange
løb - og som kan være et stort problem i visse vandboringer. Der er rigtig
nok masser af opløste stoffer i vandet, når det har passeret vores noget
forurenede atmosfære og måske en tagflade, men med mindre tagfladen direkte
er udsat for et lokalt nedfald af et eller andet usmart eller er under
hastig nedbrydning, sker der intet som helst ved det. Analyseværdier i
forhold til tungmetaller, "syre" og så videre er helt uden betydning i
forhold til emnet i denne tråd, nemlig tøjvask !

Tegltag, plastictag, Decra eller sågar Eternit - med eller uden asbest -
misfarver på ingen måde vandet. Og altså heller ikke det tøj, der måske
bliver vasket i vandet.

Men selvfølgelig skal blade, grannåle, døde og/eller levende fluer o.s.v.
filtreres fra.

Man skal ikke skyde med kanoner, når emnet nu kan belyses med noget så
enkelt som en slangebøsse.

Mvh

Bo

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-08-01 19:11

Bo wrote:

> Det er lidt svært at argumentere for eller imod et udsagn som dette:.

> For så kan jeg vel med lige så stor vægt sige:
> [...]

Jeg er enig. Men det er niveauet i nyhedsgrupper.
Hvis du kigger dig lidt omkring i div, grupper, er det ofte bare en "sludder for
en sladder".

F. eks. dk.teknik.el eller dk.teknik elektronik, som jeg har kendskab til via
mit fag - indeholder ofte spørgsmål der bliver besvaret på samme niveau.

Og da jeg havde en kommentar til dette, ergo kom jeg med den.!

Mvh. Jørgen

Fra : Bo

Dato : 24-08-01 19:27

> Jeg er enig. Men det er niveauet i nyhedsgrupper.
> Hvis du kigger dig lidt omkring i div, grupper, er det ofte bare en
"sludder for
> en sladder".

Sikkert, men bør folk, som rent faktisk *kan* besvare en forespørgsel på en
ordentlig måde, ikke gøre opmærksom på den gigantiske mængde sludder, der i
nyhedsgrupperne leveres af personer, som uden at vide noget som helst
konkret bare vil vælte ubrugeligt vås af sig ?

Når jeg selv spørger i en nyhedsgruppe håber jeg da på et svar fra
kompetente personer, men må desværre medgive, at meget ofte får man svar af
typen: Jeg har hørt, jeg tror nok, jeg ville mene, hvis jeg var dig

Men livet går trods alt videre.

Mvh

Bo

Fra : Bo

Dato : 23-08-01 17:37

> Pumpen er ingen problem, man kan i Tyskland købe en hydroforpumpe
> (husvandværk) til 7-900 DK kr, nogen der har erfaring med dem, er de gode
> nok?
Ja, et "husvandværk" på omkring 800 W er fint. Men husk at det skal være med
forråds/tryktank, for med en ren elektronisk pumpe uden står motoren og slår
fra og til hele tiden mens der bruges vand. Min egen er af fabrikat "Alko" -
forhandles af Ginge - og der har ingen som helst problemer været med den

> [...]
og
> fylde den med sten i bunden og sand for resten og lade vandet løbe

Jeg bruger en gammel benzindunk fyldt med filtervat til akvariebrug. Det
virker fint, men skal selvfølgelig renses ind imellem - i hvert fald en gang
om året. Men der er jo som regel også en frostperiode, hvor man alligevel
ikke kan bruge systemet.

> Hvad med bakterier? Skal vandet renses på anden måde, evt biologisk filter
> eller lign.

Selvfølgelig slipper der bakterier og andet mikroskopisk eller opløst
organisk materiale med ned i forrådstønden. *Principielt* kan der blive en
ret ulækker og ildelugtende suppe ud af det, men hos mig er det intet som
helst problem. Jeg har lavet et meget velfungerende system med et
selvstændigt forsynings"net" til toiletter og vaskemaskine. Ved hvert toilet
sidder der den sædvanlige ballofix på tilgangen af vandværksvand og ved
siden af en tilsvarende ballofix til min egen regnvandsforsyning. Jeg har så
monteret NiTo koblinger på ballofixerne og slangerne til henholdsvis
toiletter og vaskemaskine, og nu kan enhver uden brug af værktøj skifte
mellem de to slags vand på få sekunder, hvis regnvandet skulle slippe op.

>Hvordan opbevarer jeg vandet bedst. skal det være i mørke feks. nedgravet
> tank

Jeg vil anbefale, at vandet opbevares så køligt som muligt ( Jeg havde
tidligere en tønde regnvand stående varmt i kælderen mens jeg var på 3 ugers
ferie. Lad mig nøjes med at sige, at jeg pumpede det pågældende vand direkte
ud i kloakken, da jeg kom hjem ! )
Og selvfølgelig gerne så mørkt som muligt af hensyn til en eventuel
algevækst, men jeg mener, at der skal være ret meget lys før der opstår
problemer af den grund.

> Har jeg overset noget, som kan give problemer?

Ja, det ved man jo aldrig, men selv har jeg kun meget gode erfaringer med at
bruge regnvandet. Jeg går i overvejelser om - som et eksperiment - at
forsøge mig med en - ligeledes helt separat - 30 liters vandvarmer og lade
regnvand gå igennem til badebrug. Det er meget behageligt at bade i helt
blødt vand. Men her bevæger man sig så ind på et lidt mere problematisk
område rent bakteriemæssigt, så jeg overvejer og undersøger foreløbig
videre.

Mvh

Bo

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 23-08-01 23:17

Bo wrote:

> Selvfølgelig slipper der bakterier og andet mikroskopisk eller opløst
> organisk materiale med ned i forrådstønden. *Principielt* kan der blive en
> ret ulækker og ildelugtende suppe ud af det,

Er der nogen, som har fået lavet en analyse af tagvand mhp antallet af
bakterier?
Bilen og roserne er formodentlig ligeglade med lidt bakterier fra eller
til, og i en strømpevask er der nok heller ingen problem. Men hvad med
skyllevandet til f.eks. viskestykker?
Nu kommer der jo bakterier mange steder fra (blot det at et par hænder
tager tøjet ud), så måske _er_ der ikke noget problem. Men har nogen
undersøgt det?

> selvstændigt forsynings"net" til toiletter og vaskemaskine. Ved hvert toilet
> sidder der den sædvanlige ballofix på tilgangen af vandværksvand og ved
> siden af en tilsvarende ballofix til min egen regnvandsforsyning.

Er det helt efter forskrifterne?
Jeg mindes noget med krav om et frit fald, som Leif skriver, men kan
ikke henvise til en paragraf.

> [...]
> ferie. Lad mig nøjes med at sige, at jeg pumpede det pågældende vand direkte

Det indikerer jo at der er bakterier i vandet. Men så igen: hvor meget?
Vandværksvand vil nok også lugte lidt slatten efter 3 uger.

--Johan

Fra : Bo

Dato : 24-08-01 13:11

> Er der nogen, som har fået lavet en analyse af tagvand mhp antallet af
> bakterier?

Ja, det er der mange, der har, f. eks.

http://www.bm.dk/publikationer/regnvand2/KAP5.asp#5.1

> Bilen og roserne er formodentlig ligeglade med lidt bakterier fra eller
> til, og i en strømpevask er der nok heller ingen problem. Men hvad med
> skyllevandet til f.eks. viskestykker?

Jeg har opvaskemaskine )

> Nu kommer der jo bakterier mange steder fra (blot det at et par hænder
> tager tøjet ud), så måske _er_ der ikke noget problem. Men har nogen
> undersøgt det?

> Er det helt efter forskrifterne?

I følge NiTo fabrikken er det lovligt. Der er jo overhovedet ingen som helst
mulighed for at der kan komme regnvand over i vandværksnettet, og det er
det, der er det største problem i de fleste hjemmefuskeranlæg.

> Det indikerer jo at der er bakterier i vandet. Men så igen: hvor meget?

Jamen det er der da helt sikkkert. Jeg siger bare, at *jeg* i det mindste
ikke har haft nogen som helst problemer i den anledning.
Og Gud ske lov for det. Vores hverdag er helt igennem fyldt med forhold og
situationer, der ville fremstå som dybt ulækre og sundhedsfarlige, hvis man
gav sig til at analysere i detaljer. F. eks. sender et nys en frygtelig gang
suppe - eller rettere aerosol - ud til glæde for alle tilstedeværende, der
så kan indånde -----------
Eller isterningerne, der måske har stået en måned eller mere i vores frysere
?
Eller,,,,,,

Og.......

Mvh

Bo

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-08-01 20:41

Bo wrote:

> Ja, det er der mange, der har, f. eks.
>
> http://www.bm.dk/publikationer/regnvand2/KAP5.asp#5.1

Tak for henvisningen. Den er lidt tung i NS-4.77, men browseren
overlever dog.
Jeg blev lidt klogere, men ikke meget. Som man kunne forvente, påvises
der forskellige bakterier i vandet, men om det er i mængder, der
indebærer en risiko ved tøjvask er en anden sag. I undersøgelsen,
analyseres der kun vand til toiletskyl. Og som reference måler de også
på vandet fra toiletter forsynet med vandværksvand. (Taget fra kummen
vel at mærk... :-]

> Jeg har opvaskemaskine )

Ahrgh, der slap du lige udenom :)

> I følge NiTo fabrikken er det lovligt. Der er jo overhovedet ingen som helst
> mulighed for at der kan komme regnvand over i vandværksnettet, og det er
> det, der er det største problem i de fleste hjemmefuskeranlæg.

OK. Tak for info. Jeg kender ikke den NiTo du omtaler. Men hvis
fabrikken sig god for tilslutningen, så er det jo nok i orden.

> Og Gud ske lov for det. Vores hverdag er helt igennem fyldt med forhold og
> situationer, der ville fremstå som dybt ulækre og sundhedsfarlige, hvis man
> gav sig til at analysere i detaljer.

Enig. Men derfor kan man jo godt vurdere risikoen ved en given
installation.

> F. eks. sender et nys en frygtelig gang
> suppe - eller rettere aerosol - ud til glæde for alle tilstedeværende, der
> så kan indånde -----------

Nys du bare, det skal ikke genere mig :)

--Johan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-08-01 21:05

Johan Myhre Andersen wrote:

> [...]
> der forskellige bakterier i vandet, men om det er i mængder, der
> indebærer en risiko ved tøjvask er en anden sag.

Og den sag beskriver de fakktisk på
http://www.bm.dk/publikationer/regnvand2/KAP7.asp#7.2
<Citat begynd>
Tøjvask med regnvand

Regnvand kan anvendes til tøjvask, og for at vurdere de
sundhedsmæssige aspekter herved er en række tyske undersøgelser
(Moll, 1990; Holländer et al., 1993) gennemgået (se Bilag 6).

Den bakteriologiske kvalitet af vasketøj, vasket med regnvand, svarer
til kvaliteten af vasketøj vasket med vand af drikkevandskvalitet.
Mængden af restkoncentrationen af bakterier/kim afhænger ikke af
den mikrobiologiske kvalitet af vandet, men af hvor snavset vasketøjet
er. Tørrings-processen medfører en tydelig reduktion af bakterierne.
<Citat slut>

Så held og lykke til alle "regn-tøj-vaskerne". I har lige sparet penge
til vandafgift, kloakafgift _og_ Calgoon-tabletter :)

--Johan

Fra : Bo

Dato : 25-08-01 21:27

> OK. Tak for info. Jeg kender ikke den NiTo du omtaler. Men hvis
> fabrikken sig god for tilslutningen, så er det jo nok i orden.

NiTo er en dansk fabrik af bl. a. koblingsudstyr til vandslanger og en hel
masse andet. Kvaliteten er en helt anden ( og bedre ) end Gardena og andet
plasticsjov, der markedsføres i forskellige byggemarkeder. Selv vil jeg
aldrig bruge andet, for det holder bare længere end vi selv gør ! Og så er
det jo behageligt at arbejde med kvalitetskomponenter i stedet for
plasticskidt. ( Dette var meget subjektivt, men sådan har jeg det nu ). Det
er noget dyrere, men der bliver til gengæld ikke vrøvl med knækkede
koblinger o.s.v, for det hele er lavet i metal.

http://www.nitodan.dk/default.asp?id=14

Jeg mailede dem og spurgte, og de sagde at min løsning var lovlig, netop
fordi der er 100% adskillelse mellem vandværksvand og regnvand.

Så alt i alt tror jeg stadig at et hjemmeregnvandsanlæg af en vis standard
er en god investering.

Mvh
Bo

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 26-08-01 18:57

> Er der nogen, som har fået lavet en analyse af tagvand mhp antallet af
> bakterier?

Ikke just, men en god ven der kan det med kemi siger et UV filter kan klare
det.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

www.hoffmann.cc
________________

Fra : Alladin

Dato : 24-08-01 08:56

Bo skrev i meddelelsen <9m3bbo$2d58$1@news.cybercity.dk>...
[...]

Hej Bo

Du skriver at du overvejer at bruge regnvandet til at bade i.
PAS PÅ der findes en bakterie, som man bliver dødssyg af(skal absolut tages
seriøst), man får den gennem dampene når man bader hvis vandet ikke har
været varmet nok op. Ca. 70o (jeg mener det er koli bakterien)
Det er ofte den folk får, når de har været været på ferie sydpå.

Tak for dit indlæg, det gav mig blot lidt mere blod på tanden, til at spare
et par kroner.
Har du vandur på til afledningsafgiften? Sikkert ikke. Hvad sagde kommunen
til at dit vandforbrug faldt så drastisk??

MVH
Alladin

Fra : Bo

Dato : 24-08-01 12:44

> [...]
> været varmet nok op. Ca. 70o (jeg mener det er koli bakterien)
> Det er ofte den folk får, når de har været været på ferie sydpå.

Nej, det er legionellabakterien, der for øvrigt findes i mange varianter,
der er på spil her.
Opvarmning til 60 grader anses at slå bakterien ihjel.

Colibakterien, derimod, får man typisk fra drikkevand, der er forurenet med
kloakvand (toiletskyl).

> Tak for dit indlæg, det gav mig blot lidt mere blod på tanden, til at
spare
> et par kroner.

Det er bestemt ikke kun "et par kroner", der kan spares.

> Har du vandur på til afledningsafgiften? Sikkert ikke. Hvad sagde kommunen
> til at dit vandforbrug faldt så drastisk??

De skiftede måleren. Og de har først for nylig fået en ny aflæsning. Så nu
får vi se.

Mvh

Bo

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 27-08-01 10:11

Fra : Alladin

Dato : 24-08-01 11:55

Har lige fundet denne side.
Sikkert dyrt, men en del er da beskrevet og man er jo ikke tvunget til at
handle med dem.

Alladin

http://www.nyrupplast.dk/brochurer/

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 26-08-01 19:48

Den 25/08-2001 klokken 22:27, skrev "Bo"
<bokirkestrupREMOVEME@worldonline.dk> i
<9m91i1$1s9u$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> det nu ). Det er noget dyrere, men der bliver til gengæld ikke vrøvl med
> knækkede koblinger o.s.v, for det hele er lavet i metal.

Jeg sværger også til Nito. Har blot haft problemer med at skaffe nye
O-ringe ril slangekoblingerne.
Men, forleden fandt jeg et sted på nettet, hvor man kan købe dem til ca.
1/3 af byggemarkedets pris.

Jeg har forøvrigt set Gardena koblinger i messing. (Muligvis et kopi
produkt).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 27-08-01 10:30

Den 27/08-2001 klokken 11:10, skrev Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk>
i <Pine.GSO.4.33.0108271110120.6702-100000@aleko.kom.auc.dk>:

> Hvor på nettet er det?

<http://www.agroshoppen.dk/kategori.asp?varenr1=211734&varenr2=211737>
440302 O-RING FOR 1/2' 5347 NITO kr. 3.17 (+ moms)
Firmaet ligger i Middelfart.
Jeg købte 28 stk.
Incl. porto (20 kr.) + moms, gav det en stykpris på knap 5 kr.
Mit lokale byggemarked - som først skulle bestille varen hjem - forlangte
14,50 kr./stk.

PS: Ved online bestilling, vær lige opmærksom på, hvilken porto, der
tillægges. I mit tilfælde blev portoen beregnet til 45 kr. Dette var en
fejl, som blev rettet.

Med venlig hilsen,
Kjeld