Livstegn
Fra : MartiN

Dato : 22-08-01 04:25

Xpost: dk.livssyn, dk.livssyn.kristendom
On Mon, 20 Aug 2001 22:18, "Andreas Falck" wrote:
(Subj.Re: Er Gud go'?)

>"Men det ændrer ikke på at det betragtes som noget skidt
> at kritisere>andre for deres måde (eller mangel på samme)"...

Kære Andreas:

Ja, sådan skal de have det.Ingen fingre imellem!

Nu var det jo ellers et spørgsmål om Guds godhed, vi havde
på dagsordenen. Og siden om noget så uhåndgribeligt overhovedet
kan tilstås eksistensberettigelse i vor moderne verden...

Peter Makholm skrev (d.15.08.01; kl.21.22):
> [...]
Hvorledes man tænker sig, at Gud kan aflives, hvadenten
det foregår med alle tilrådighed stående midler -eller
ved korsfæstelse af hans søn, det er mig endnu en gåde.

Et ord fra Etiopien: "Ven er den, som ser manglerne."
Det hedder for eksempel ikke: -'som tror sine egne øjne.'
Og intet siges der om, hvorledes man bør forholde sig
til sådanne iagttagelser, endsige gøre brug af dem.
Dog finder jeg det væsentligt, at man ikke giver
udtryk for andet, end hvad gavnligt er...

Så specielt mht. den hellige skrift:
At læse biblen er ingen sag for en skolet mand.
Men at få dens indhold til at stemme overens med
erfaringen -"virkeligheden"- er noget ganske andet.

Der står i 3.Mos.17.14: "Blodet er sjælen i alt kød."
Og hvad står der for eksempel ikke?..
'Lyset er sjælen i al ånd.'

At der ikke står således kan have flere grunde,
hvoraf kun en enkelt dog skal nævnes her:
"Dødsrigets skygger skælver af angst.".. (Job.26,5.)
"Thi hvad er den vanhelliges håb, når Gud bortskærer
og kræver hans sjæl?" (Job.27,8.)

Jeg tillader mig således al konkludere:
Den lyslevende sjæl -"skelneevnen"- er, om ikke
forbundet med Gud, så dog hans ejendom, imedens
ånden kan være ladt i stikken og bragt i en
fortvivlet situation.

TIl sidst et par 'links:'
Måske har du set udsendelser i fjernsynet under
tiltlen "Åndernes magt?" Der optræder et medium
ved navn Graham Bishop, som dels er i stand til
at sanse åndernes tilstedeværelse og dels har
kontakt med en gruppe skytsånder, som hjælper
folk, der hjemsøges af afdøde slægtninge,
såkaldte søgelser og hvad ved jeg...

Der har ligeså været en udsendelse om den skole,
som en claivoyant ved navn Gertrud Berlon har
oprettet. Hun fortalte om en episode, hvor een
fra den anden side havde fremvist et stykke
wienerbrød for hende flere gange...
Da hun endelig tilkendegav dette overfor sin klient,
blev denne dybt berørt: En bekendt havde kort før
sin død lovet hende, at hvis der var 'noget om det'
ville han sende hende et stykke kage derovre fra.

Xfut: dk.livssyn

--
Mvh,Whatson.