Hvad sker med GN Store Nord aktier
Fra : Fattig

Dato : 21-08-01 17:40

Hej

Hvad sker der med GN Store Nord aktier ? Den falder helt vild gennem de
sidste 2-3 uger. Jeg er en fattig mand som har nogle til kurs 68 - hvor
langt går de mon ned og mon de kommer opad igen, og hvornår ?

Hvad gør man ? SUK - SUK

Hilsen

Mr. Fattig.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 22-08-01 10:03

"Fattig" <jonas123123@hotmail.com> wrote in message

> Hvad gør man ? SUK - SUK

Sælg skidtet, accepter tabet og få fred i sindet!

Køb nogle aktier i din lokale bank i stedet for - i det mindste for man da
en "Suppe, Steg & Is Middag" hvert år, plus lidt udbytte.

Eller måske en obligationsbaseret inv. forening.....

Tiden er ikke rigtig til aktier lige nu, der findes enkelte stykker, der er
heftigt billige på nøgletal men man skal regne med at markedet vil være
nogenlunde fladt de næste een - to år. Ved aktier i et fladt marked tager
man for stor en risiko for at kursen bare ryger længere ned på endnu en
dårlig nyhed.

Fra : peter herzberg

Dato : 22-08-01 21:03

GN kategoriseres sammen med andre telekom og it-aktier, der globalt set
stadig er meget højt vurderet på grund af høje P/E-værdier, nedjusteringer
og yderligere afmatning i nærmeste fremtid.

Der kan altså gå lang tid inden GN starter et rebound, og de høje værdier GN
har haft kommer ikke igen, det skulle lige være fordi at IT.aktier igen
fastsættes meget meget højt og det sker ikke foreløbigt.

ITæraen er forbi for denne omgang og måske i al fremtid.
Det samme skete for jernbanekatier for 130 år siden, bilaktier for 100 år
siden, luftfart for 60-70 år siden, Hifi for 10 år siden i Japan.

ITakiter vil forsvinde som et særskilt attraktivt marked og stille og roligt
leve videre på et eller andet tidspunkt under varige forbrugsgoder på linie
med TV, radio, biler, køleksabe, luftfart og komfurer

ITvirksomheder tjener ikke ret mange penge for der er for mange af dem. Der
vil ske en kæmpe konsolidering på samme måder som de nævnte tidligere
branchehits.

Hvis du tror at du som uerfaren netop kan finde vinderne er du meget
optimistisk.
Keep Cool, så længe der er nedtur og der er der endnu, så kan man ikke score
på akiter, men fx på obligationer og lavt fastsatte aktier, der findes i
ValueInvest og SparInvest ValueAktier

Du kan dog med fordel shorte højt fastsatte aktier, som JDSU, CIENA, YAHOO,
Qualcomm, Ericsson etc

Fra : peter herzberg

Dato : 28-08-01 23:13

> Du kan dog med fordel shorte højt fastsatte aktier, som JDSU, CIENA,
YAHOO,
> Qualcomm, Ericsson etc

Et lille regnestykke:
Det er noget tilfældigt men alligevel baseret på usikre firmaer med en
ikke-god fremtid (efter min vurdering) de udvalgte aktier
Hvis du den 22 august havde shortet disse fem aktier havde du tjent 1% på 4
bankdage, hvilket ganget op giver 60% årligt.

Dette blot for at understrege muligheden for shortning hvis du havde fordelt
indkøbene ligeligt.

22-aug:
JDSU 7,5, QCOM 63,9, Cien 17,4 Yhoo 13,4 Ericy 5,36 = 107,56

28-aug
JDSU 7,11, QCOM 62,8, Cien 18,28 Yhoo 13 Ericy 5,36 = 106,54

Personligt tror jeg på nedtur mange år frem, især for IT og BioTech

At finde vindere vil være vanskeligt, men at finde tabere(shortning) vil
være betydeligt lettere.

Jeg går herved ud fra at det ikke er investering, der er det interessante,
men derimod afkast. Og vi bør nok være afkast-orienterede og ikke
investerings-orienterede. Shortning hører ikke rigtigt til begrebet
investering efter min mening, men det kommer måske an på, hvem man er.

Hvis de amerikanske GDPtal er dårlige i morgen onsdag kl 1600 er der åbnet
op for yderligere fald, især i IT.

Men en større undersøgelse vil helt sikkert resultere i meget bedre aktier
til shortning end de omtalte, der blot er taget ud fra hukommelsen.

Fra : peter herzberg

Dato : 05-09-01 21:50

> 22-aug:
> JDSU 7,5, QCOM 63,9, Cien 17,4 Yhoo 13,4 Ericy 5,36 = 107,56
>
> 28-aug
> JDSU 7,11, QCOM 62,8, Cien 18,28 Yhoo 13 Ericy 5,36 = 106,54

Vi tager lige en opdatering
5-sep
JDSU 6,48, QCOM 53,21, Cien 14,01 Yhoo 10,64 Ericy = 4,07 = 88,41

Shortning ville have givet 18% i afkast. Og så skal det lige tilføjes at
den ovennævnte short-portepølje ikke var udplukket systematisk ud
fra høje P/E og K/I værdier

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 06-09-01 11:20

"peter herzberg" <cfp2682@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
at
> den ovennævnte short-portepølje ikke var udplukket systematisk ud

Check lige AMT - gik short vha. puts den 15 Aug da aktiekursen lå på 16.50 -
Ahhhh. det luner.

AMT har så meget gæld at det er rimeligt sandsynligt at de ikke kan betale
deres afdrag året ud - desuden kan analytikerne lide aktien, hvilket betyder
at de kan lide at få den solgt

(Købt: AMT Jan 02 put, strike 12.50 @ 1.10 præmie)

Fra : Frithiof A. Jensen

Dato : 29-08-01 21:29

"peter herzberg" <cfp2682@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan dog med fordel shorte højt fastsatte aktier, som JDSU, CIENA,
YAHOO,
> Qualcomm, Ericsson etc

Hvad mener du med at Ericsson er højt vurderet - P/E ligger kun på en 18-20
stykker?

Desuden er gassen gået af ballonen for alle de andre - de var gode shorts
for 6 mdr siden.

Det vi leder efter er et firma med en meget høj P/E gerne over 50, Der skal
være en høj gæld og allerhelst en masse aktieoptioner flydende omkring, dvs.
en lille "float", og virksomheden bør operere i et faldende marked.

Man vil også gerne have en høj pris for aktien, så der er noget kød at tage
af og hvis analytikerne elsker aktien over alt er det også godt fordi en
downgrade vil slå den meget hårdere end en hadeaktie.

Ud fra de betragtninger er eBay den bedste short på planeten: En aktie hypet
til P/E på 180 og en dot.com tilligemed. Er shortet for længe siden.

Nokia burde også være god - de kommer ikke til at lever 30% vækst i år og
den er højt værdsat, så man kan købe puts til en rimelig pris.

Hva har vi ellers - joe Intel, Intel taber marked til AMD. AMT er en anden
mulig taber, det er tvivlsomt om de kan betale deres gæld i resten af året.
osv.

MEN - det er svært at shorte og man kan tabe mere end man investerer.

Fra : peter herzberg

Dato : 30-08-01 20:26

"Frithiof A. Jensen" <ida1510@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
året.
> osv.
>
> MEN - det er svært at shorte og man kan tabe mere end man investerer.

Hvis du kan finde aktier med høje P/E værdier er de gode at shorte.
Jeg shorter ikke selv, da 'jeg bliver ved min læst' hvilket er
inv.foreninger og optioner.
For ca ½ år siden etablere jeg 50% obligationer og 25% valueinvest og 10%
BRKB.
Disse er tilsammen steget/neutral i dette marked.
Generelt holder jeg mig væk fra aktier, for det er for optimistisk at
antage, at vi kan finde vinderne i et dårligt marked.

Men ebay som shortning er nok god ligesom Ciena, Jdsu og Exfo.
Prøv en screening af aktier. Der er masser af screenere af USAaktier, men
jeg har ikke adresserne her.

Det er muligt at Ericsson ikke er den bedste, men det var ud fra hukommelsen
jeg kom med exempler.

Du har fuldstændig ret i, at aktier, der er på alle anbefalingslister er
meget oplagte at shorte.
Anbefalinger sker for at holde hånden under en aktie, fordi de selv har
mange af dem.

Fra : alexbo

Dato : 30-08-01 21:18

"peter herzberg" <cfp2682@vip.cybercity.dk> skrev

> Anbefalinger sker for at holde hånden under en aktie, fordi de selv
har
> mange af dem.

Hva`ba,
mener du at div. analytikere lader deres anbefalinger styre af, hvad
de selv eller deres arbejdsgiver har af papirer.
Og i så fald gælder det vel også indlæg her i NGén

mvh
Alex Christensen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 31-08-01 11:28

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> mener du at div. analytikere lader deres anbefalinger styre af, hvad
> de selv eller deres arbejdsgiver har af papirer.

JA - det er vi mange der mener

Prøv at tænk over hvordan aktiemarkedet skiftede i perioden fra ca. 1990 og
frem til nu. Før ca. 1985 var det "nørdet" og vanskeligt for private at
investere i aktier og det var en lukket kreds af hårde spekulanter, der
handlede aktier.

Almindelige mennesker begyndte at bevæge sig ud på markedet i forbindelse
med en række børsreformer designet til at lette adgangen til markedet for
private. Opturen og Yuppie mentaliteten under Schlyter hjalp godt til på dte
danske marked.

I sig selv en god ting, men:

Samtidigt fik banker og børsmæglere øjnene op for at de private investorer
måske ikke vidste så meget om aktiemarkedet og at man kunne sælge aktier,
som "de hårdkogte" ikke ville røre med en ildtang, til private ved hjælp af
markedsføring - ganske som man sælger biler, sæbe og ferierejser: "køb det
her og bliv lykkelig"

I begyndelsen var analytikernes job stort set at generere omsætning - fordi
banken/børsmægleren tjener penge lige meget om kunderne vinder eller taber,
bare de handler - ligesom hos bookmakeren.

Men i takt med at bankerne selv fik store aktiebeholdninger, der kan ses på
resultaterne, bliver det mere gustent: Hvorfor ikke bruge markedsføring til
at sælge aktier, man gerne vil af med, eller aktier man gerne vil have til
at stige?

Det har bankerne og børsmæglerne så gjort hele vejen op gennem dot-com
bølgen, hvor alle jo var glade, fordi selv det værste skrammel ville stige
med 23% på en uge.

Men sådan er det ikke mere og det er ved at gå op for flere og flere at det
er underligt at 95% af alle udmeldinger fra analytikere især angående "nye"
aktier er overstrømmende positive, samtidigt med samme aktier ryger ned
kort efter at de er introduceret - dvs. når banken er sluppet af med dem og
har fået deres salær.

Prøv for eksempel at overveje hvorfor man skal købe "Danionics" - "fordi den
helt sikkert bliver en masse værd mener masserne". Hele værdien er baseret
på håb og drømme, for virksomheden har faktisk ikke eksisteret længe nok til
at vise om den duer til noget!!

Håb bliver oftest ikke indfriet og drømme forsvinder når man vågner, så de
folk der køber Danionics køber varm luft - efter min mening.

> Og i så fald gælder det vel også indlæg her i NGén

Ja selvfølgelig -

ALLE har en kage de lige skal have melet, stol på det, og handl ud fra det!

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 02-09-01 19:01

> Håb bliver oftest ikke indfriet og drømme forsvinder når man vågner, så de
> folk der køber Danionics køber varm luft - efter min mening.

Men, det er jo også netop ved at finde de firmaer der virkelig har
potentiale at man kan tjene mange penge. Når man skal vurdere en virksomheds
potentiale er man også nødt til at vurdere hvordan det vil gå i fremtiden og
da "vi" endnu ikke kan spå om fremtiden vil det altid på et eller andet
niveau være usikkert. Men ligefrem at kalde det varm luft synes jeg ikke man
kan. Det er jo en vurderingssag for den enkelte.

Mvh. Brian

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 04-09-01 09:42

"Brian Bilenberg" <brian@bilenberg.dk> wrote in message

> Det er jo en vurderingssag for den enkelte.

Min vurdering er at ethvert firma, der prøver på at producere pris-følsomme
volumen-komponenter i et af verdens mest erhvervsfjendske lande, vil gå
konkurs i det lange løb.

Hvis Danionics kørte som et IP-selskab, der licencierede deres teknologi til
andre producenter eller i det mindste outsourcede deres produktion var der
håb. Som ren dansk produktionsvirksomhed kan de ikke overleve.

MCT er død, Idata *vil* gå ned og Danionics bliver det næste.

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 05-09-01 13:01

> [...]
> håb. Som ren dansk produktionsvirksomhed kan de ikke overleve.
>
> MCT er død, Idata *vil* gå ned og Danionics bliver det næste.

Jeg vil give dig ret i mht. Danionics, men diskussionen var vel efterhånden
blevet mere general.

Jeg har selv tjent ca. 20% på Danionics på opturen og holder også skarpt øje
med dem da de har et efter min mening godt produkt hvis de er lidt "smarte".
Ydermere kan fusionen mellem HP og Compaq måske føre til at de får en større
afsætning. Dog er jeg ikke tryk ved ledelsen efter den seneste nedjustering
som lander på et niveau under det som tidligere var sikret gennem "ordre og
ordreindikationer". Så på en eller anden måde har de kludret i det, bevidst
eller ubevidst. Men på kort sigt kan man tjene godt på Danionics hvis de får
en opadgående trend igen...

Mvh. Brian

Fra : peter herzberg

Dato : 31-08-01 14:05

> mener du at div. analytikere lader deres anbefalinger styre af, hvad
> de selv eller deres arbejdsgiver har af papirer.
> Og i så fald gælder det vel også indlæg her i NGén

Ja du har ret. Jeg mener at banker anbefaler det de selv tror på og det har
de selv købt ind.
Det er det samme her. Hvis jeg tror på en aktie og anbefaler den, så har jeg
nok også selv købt den.
Inv.rådigere i banken er sælgere og ikke bedre end SneHvidesælgere.

I USA kører der flere retsager, hvor rådgivningen har været en aktie, de
ville af med, altså det modsatte.

Fra : peter herzberg

Dato : 31-08-01 21:05

Engang imellem kigger jeg forbi www.world-investor.dk og skriver indlæg,
hvor GN diskussionen for lang tid siden forsvandt, ligesom RTX, Idata,
Maconomy. Men der kan du finde indlæg der ½ år gamle, hvorfor man skal holde
fingrene væk fra omtalte aktier.

Modsat EuroInvestor er WorldInvestor meget mere afkast-orienteret, med
'udelukkende' seriøse indlæg, både fra nye og erfarne. Der er pt en større
diskussion om APM og 'Udviklingen i USA'. Der kan indlægges billeder og der
er et utal af grafer og TA-grafer. Det ugentlige nyhedsbrev har i meget lang
tid været skeptisk overfor NASDAQ. Desuden er opdelingen af aktier langt
bedre end EuroInvestor, men det er selvfølgelig en smagsag hvad man synes er
bedst.

Fra : peter herzberg

Dato : 31-08-01 21:16

Engang imellem, for ikke at sige tit, kommer jeg forbi
www.world-investor.dk, hvor diskussionen om GN for længst er forstummet,
ligesom med Rtx, Maconomy, Idata etc, idet den slags IT-papirer for lang tid
siden er afskrevet som attraktive aktier. Nuværende hedeste emne er nok APM
og 'Udviklingen i USA'. Det ugentlige nyhedsbrev har i en meget lang periode
været skeptisk overfor NASDAQ. Det har også holdt stik.

I WorldInvestor kan du finde gamle indlæg, hvorfor man skal holde fingrene
fra GN. Og mange andre papirer.

Enhver kan indlægge billede, grafer og TA-grafer, som der er et væld af, og
opdelingen af aktier og for den sags skyld udenlandske aktier, obligationer
etc er meget bedre opdelt. Men ok, det er selvfølgelig en smagssag, hvad man
kan li'.