Hjemmelavet kørevandstermostat?
Fra : RpR

Dato : 21-08-01 17:38

Sidder her og tænker lidt på om ikke man kunne bruge et af de små digitale
termometre med 2 følere til at måle kølevandet med?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-08-01 19:00

RpR skrev:

> Sidder her og tænker lidt på om ikke man kunne bruge et af de små digitale
> termometre med 2 følere til at måle kølevandet med?

Joh, hvis de går til 130 gader og man ikke gør systemet utæt, så skulle der
vel ikke være problemer i det.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : moller

Dato : 21-08-01 20:32

smid en PT-100 føler i... de kan klare vildt høje temperature... eller's en
LM335 i Millitær udgaven... de kan klare 150C koster 15Kr. + et Voltmeter af
en art... kan vel nok finde noget billigt :)

VH
Moller

Fra : RpR

Dato : 21-08-01 21:56

> [...]
af
> en art... kan vel nok finde noget billigt :)

Voltmetre er da bare lidt store og klodsede? Det skal ikke være sådan så jeg
sidder og tænker "hvor dælen er mit speedometer nu blevet af?" når jeg kører
=)
Desuden koster de vist en del?

Fra : Lisbeth & Anders

Dato : 21-08-01 22:45

> [...]
jeg
> sidder og tænker "hvor dælen er mit speedometer nu blevet af?" når jeg

Ethvert elektronisk termometer må i sagens natur også indeholde et voltmeter
(eller amperemeter), da signalet fra føleren jo vil være enten en spænding
eller en strøm. At multimetre er store og dyre skyldes vel typisk, at de kan
så meget mere end bare at måle spænding, samt at dette også medfører
væsæntligt mere avancerede displays, i stedet for et simpelt numerisk, som
på et termometer.
Anders

Fra : moller

Dato : 21-08-01 22:41

> [...]
> så meget mere end bare at måle spænding, samt at dette også medfører
> væsæntligt mere avancerede displays, i stedet for et simpelt numerisk, som

Yepsen... og i dette tilfælde tænkte jeg på at få fat i et sødt Analog's
voltmeter med viser uden resten... altså kun displaydelen... men de kan
skaffes for 3-40Kr... og så er de af størelsen 2*3cm eller lignede så vidt
jeg husker.

VH
Moller

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-08-01 21:49

"moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skaffes for 3-40Kr... og så er de af størelsen 2*3cm eller lignede så vidt

Så skal der lige lidt forsyningsspænding til LM35'eren, og den skal sikres
mod støj på linien, og *vupti* - har man næsten det digital-instrument jeg
lige har lavet

/Rune

Fra : moller

Dato : 22-08-01 22:16

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]
> mod støj på linien, og *vupti* - har man næsten det digital-instrument jeg

Nå ja... sorry... en LM7805 + 2 kondsatore... så er der forsyning, samt
taget hensyn til støj :)

digitale instrument ??? fortæl dog nærmere :) noget med et schematic man
kan lure ide'er af ???

VH
Lars Molnit