Prøver p.t. 867 Mhz PowerMac...
Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-08-01 17:05

Hej alle,

Jeg tester p.t. En PowerMac G4 med en 867 Mhz PowerPC g4e processor, 2 MB L3
cache, 128 MB RAM (øv) og OS X 10.0.4:

Kort sagt er det verdens mest sexede computer. Apple har aldrig lavet en
bedre Det er også meget hurtig. Generel anvendelse i OS X med CPU monitor
slået til (fx. Webbrowsning eller kopiering over netværk) afslører at kun
10-15% af CPU'en i disse tilfælde bruges. Modsat min 500 Mhz iMac, er
CPU'en IKKE "max'et ud" når jeg kører cursonren gennem dock'en, med
magnification slået til.

Disse G4'ere er i sandhed computere med "power to burn". Kraftoverskud, så
det forslår!

Det eneste påtale jeg har, er ironisk nok Mac OS X. Selvom Mac OS er Mac'en
største aktiv, et ubetinget guldkorn, er OS X stadig i børnesygdomsstadiet.
OS X 10.0.4 giver IKKE det indtryk, af at computerens kræfter udnyttes fuldt
ud. Nærmere, at computeren er bundet med en kugle om benet...

Men med OS X 10.1 ser det lysere ud. Ny Java (1.4), alt bliver hurtigere,
interfacet bliver renere, mere gennemført, og vigtigst af alt - Apple lytter
til hvad brugerne siger.

Lad os se Microsoft gøre det efter. :)

OK, en mindre påtale jeg har er, at jeg ikke kan få mit yndlingsspil,
Marathon Infinity, til at fungere tilfredsstillende i Classic :((

Læs evt. Den kommende artikel på haxor.dk.

venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

Danske nyheder og Mac-ting:
http://titancity.dk/

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 17:28

In article <B7A85118.196E%mimas@pobox.com>,
Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Generel anvendelse i OS X med CPU monitor
> slået til (fx. Webbrowsning eller kopiering over netværk) afslører at kun
> 10-15% af CPU'en i disse tilfælde bruges.

5,2% på en 4400 med YDL installeret.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-08-01 18:13

in article newsspam3-9DCB33.18282421082001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 21/08/01 18:28:

> 5,2% på en 4400 med YDL installeret.

Hvad? Browsning, eller kopiering over netværk?

Hvor pænt og brugervenligt var det iøvrigt Linux var ? :)

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 18:45

In article <B7A861B4.1979%mimas@pobox.com>,
Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Hvad? Browsning, eller kopiering over netværk?

Browsning kan dårligt ses, det var kopiering over netværk (netatalk
installeret på YDL)

> Hvor pænt og brugervenligt var det iøvrigt Linux var ? :)

Hvor pænt det er, er en smagssag, men du kan få adskillige grafiske
brugerflader. Brugervenligheden fejler heller ikke noget.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-08-01 19:18

in article newsspam3-3EF8FC.19444921082001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 21/08/01 19:44:

> Hvor pænt det er, er en smagssag, men du kan få adskillige grafiske
> brugerflader. Brugervenligheden fejler heller ikke noget.

Det vil jeg nu tillade mig at betivivle.

Selv installationen af *Windows* er simplere end Linux-dittoen.

Da jeg skulle få en Palm cradle til at fungere med Linux, skulle jeg, udover
at bruge trediepartssoftware, installere hele 6 forskellige biblioteker før
det skulle virke.

Linux har mange fordele, og er et godt alternativ til både Windows og Mac
OS, men lad være med at trupetere brugervenligheden som en af Linux's stærke
sider.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-08-01 19:29

> Det vil jeg nu tillade mig at betivivle.
>
> Selv installationen af *Windows* er simplere end Linux-dittoen.

Mener du at det gælder ALLE linux distributioner ??

> Da jeg skulle få en Palm cradle til at fungere med Linux, skulle jeg, udover
> at bruge trediepartssoftware, installere hele 6 forskellige biblioteker før
> det skulle virke.

Hvor let havde det været hvis palm leverede linux software ??

> Linux har mange fordele, og er et godt alternativ til både Windows og Mac
> OS, men lad være med at trupetere brugervenligheden som en af Linux's stærke
> sider.

Med brugere mener du newbies, right ??
Jeg er en bruger. Jeg foretrækker til en hver tid linux frem
for windows, for windows hindrer mig i at arbejde optimalt.
Fx. alle de åndvage boxe der kommer frem hvor jeg kun kan trykke
[ OK ]
Eller det at det er til tider umuligt at bruge system fordi
den fx. er igang med at kopiere ting til/fra desktoppen.

Linux har en stejlere indlæringskurve end windows, men når
du først har lært det, så ønsker du ikke at gå tilbage.

Jeg ved ikke hvordan mac er på det punkt, jeg vil tro den
er endnu fladere end windows. (flad == let og hurtig at
lære for newbies, tilgengæld bliver brugere og specielt
super brugere hæmmet).

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 18:02

in article slrn9o5a36.5s6.bendtsen@brok.diku.dk, Jon Bendtsen at
bendtsen@brok.diku.dk wrote on 21/08/01 20:28:

> Mener du at det gælder ALLE linux distributioner ??

Jeg har prøvet Mandrake 8. Og selvom det er den nemmeste af Linux-distroerne
er selv Windows simplere. Så med mindre Mandrake fornylig er overgået af en
anden distro, ja.

> Hvor let havde det været hvis palm leverede linux software ??

Ah, hint nummer to - Palm laver netop ikke Linux somftware! ( :( )

> Med brugere mener du newbies, right ??

Næh, alle menneskelige væsener.

> [...]
>
> Linux har en stejlere indlæringskurve end windows, men når
> du først har lært det, så ønsker du ikke at gå tilbage.

Selvfølgeligt ikke, men det er netop denne indlær9ngskurve der afholder 90%
af brugerne at springe på Linux!

> Jeg ved ikke hvordan mac er på det punkt, jeg vil tro den
> er endnu fladere end windows. (flad == let og hurtig at
> lære for newbies, tilgengæld bliver brugere og specielt
> super brugere hæmmet).

Jeg har brugt Mac i 11 år, og jeg føler mig overhovedet ikke hæmmet eller
begrænset i hvad jeg kan (med nogle få spil som undtagelse).

Hvorfor er der kommet den (fejl)opfattelse, at et nemt og brugervenligt
system nødvendigvis mp ofre fleksibilitet og egenskaber???

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-08-01 12:32

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> Jeg ved ikke hvordan mac er på det punkt, jeg vil tro den
> er endnu fladere end windows. (flad == let og hurtig at
> lære for newbies, tilgengæld bliver brugere og specielt
> super brugere hæmmet).

Så springer du da bare over i terminalvinduet, og går ind i din
gammelkendte Korn shell .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 19:42

In article <B7A8715A.1987%mimas@pobox.com>,
Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Selv installationen af *Windows* er simplere end Linux-dittoen.

Du har ikke prøvet fx YDL eller Mandrake?

> Da jeg skulle få en Palm cradle til at fungere med Linux, skulle jeg, udover
> at bruge trediepartssoftware, installere hele 6 forskellige biblioteker før
> det skulle virke.

Det hele er med i en Home/Office-installation i YDL.

> Linux har mange fordele, og er et godt alternativ til både Windows og Mac
> OS, men lad være med at trupetere brugervenligheden som en af Linux's stærke
> sider.

Jeg har ikke skrevet at brugervenligheden var en af Linux' stærke sider,
men det kræver faktisk en minimal indsats at få det op at køre, og bruge
de mest væsentlige funktioner i en computer.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Gunleik Groven

Dato : 21-08-01 22:12

> Jeg har ikke skrevet at brugervenligheden var en af Linux' stærke sider,
> men det kræver faktisk en minimal indsats at få det op at køre, og bruge
> de mest væsentlige funktioner i en computer.

Om man - som jeg - arbeider profesjonelt med lyd, hva kan LINUX tilbyde?

(spørsmålet er seriøst ment)

Gunlek

--
http://www.insomnia-kulturproduksjoner.no

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 22:20

In article <gunleik-BF6E8E.23211121082001@news.world-online.no>,
Gunleik Groven <gunleik@insomnia-kulturproduksjoner.no> wrote:

> Om man - som jeg - arbeider profesjonelt med lyd, hva kan LINUX tilbyde?

Aner ikke hvad der kræves for at det kan bruges proffesionelt, men der
er da masser programmer til lydproduktion, nodeskrivning osv. til Linux.
De fleste af programmerne er for øvrigt ganske gratis.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-08-01 08:09

In article <gunleik-BF6E8E.23211121082001@news.world-online.no>, Gunleik Groven wrote:

> Om man - som jeg - arbeider profesjonelt med lyd, hva kan LINUX tilbyde?

Der har fornylig været en announcement om at en eller anden dude
ville lave en distribution der vist nok var specielt egnet til
lyd, eller var det mon video ??
Anyway, den skulle være en slags tilbygning til debian.
Jeg ved ikke hvor langt de er kommet.
Det mest oplagte er nok at besøge
www.lwn.net, og så læse announcements igennem bagud.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 18:02

in article newsspam3-3FF4E8.20414721082001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 21/08/01 20:41:

> Du har ikke prøvet fx YDL eller Mandrake?

YDL, nej, mandra, JO (se tidl. Post)-

> Det hele er med i en Home/Office-installation i YDL.

Se ovenfor.

> Jeg har ikke skrevet at brugervenligheden var en af Linux' stærke sider,
> men det kræver faktisk en minimal indsats at få det op at køre, og bruge
> de mest væsentlige funktioner i en computer.

Ja, hvis disse er nok for dig, og du vil bruge kræfter på det, fint.

Resten af os må "nøjes" med Mac OS X.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-08-01 20:33

> YDL, nej, mandra, JO (se tidl. Post)-

lad mig gætte du har haft problemer med at få en USB ISDN-Adapter/modem
til at virke.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 21:51

in article 1eyk60c.1wtjtcuno8qygN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 22/08/01 21:32:

> lad mig gætte du har haft problemer med at få en USB ISDN-Adapter/modem
> til at virke.

Moderne mennesker bruger ikke den slags forældet teknologi :)

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-08-01 23:58

In article <B7A9B044.1A05%mimas@pobox.com>,
Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Ja, hvis disse er nok for dig, og du vil bruge kræfter på det, fint.

Det er de ikke, jeg skal bruge Linux som server, og bruger en del
programmer, der ikke er en del af standardinstallationen.

> Resten af os må "nøjes" med Mac OS X.

Få lige det til at køre fornuftigt på en 4400 med 80Mb RAM.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-08-01 14:50

in article newsspam3-8998A0.00575323082001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 23/08/01 0:57:

> Det er de ikke, jeg skal bruge Linux som server, og bruger en del
> programmer, der ikke er en del af standardinstallationen.

Tillykke, serverbrug er jo netop det Linux er bedst til!

> Få lige det til at køre fornuftigt på en 4400 med 80Mb RAM.

Pas.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-08-01 21:33

In article <B7AAD4B5.1AF4%mimas@pobox.com>,
Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Tillykke, serverbrug er jo netop det Linux er bedst til!

Apache, WUftpd, Leafnote, Bind og Qmail (+ Netatalk og Samba) har jeg i
hvertfald efterhånden fået til at køre ganske fornuftigt, og alene
mulitaskingen gør at det ikke er et problem at have det hele på een
maskine, som det er under Mac OS og tilsvarende programmer.

> Pas.

Tænkte jeg nok

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 21-08-01 18:09

<mimas@pobox.com> wrote:

> Men med OS X 10.1 ser det lysere ud. Ny Java (1.4), alt bliver hurtigere,
> interfacet bliver renere, mere gennemført

Det lyder godt, men...gør maskinen en forskel? Kan den noget som 733'eren
ikke kunne?

Kald mig kyniker, men jeg har altså lidt svært ved at falde på halen over
en minimal MHz justering og en .x opdatering som retter fejl der aldrig
burde have været der.

Mht. grænsefladen. Har vinduer og dialoger ikke bare vokset sig sådan ret
Windows agtigt slaskede. De fylder uden nogen grund. Det kan godt være at
Mac OS <X var skabt til en 9" skærm - men det betød at man kunne have en
masse på store skærme.

Og charmen. Hvor er den. Hvor er ånden? Der er ingen Clarus, ingen Susan
Kare designede symboler, intet der ligesom QuickDraw ændrede tingene
(vinduer med overlap!) og intet som IMHO er Insanely Great.

//Peter

Dagens links:
http://www.kare.com/
http://www.apple.com/creative/stories/atkinson/

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-08-01 18:49

Gersmann:

> [...]
>
> Kald mig kyniker, men jeg har altså lidt svært ved at falde på halen over
> en minimal MHz justering og en .x opdatering som retter fejl der aldrig

Det var da sjovt at høre dette fra din mund Peter, for 3 måneder siden blev
*jeg* forbandet langt væk fordi jeg kritiserede den indledende kvalitet af
OS X?! Anyway...

Du og jeg kan ikke ændre på tingenes tilstand i softwareverdenen. Om man vil
blive med med at bruge en Mac, så er OS X "the way to go". Og taget i
betragtning, at OS X 10.1 gør forbedringer på netop de områder, som er
kritiske for anvendeligheden af en ny Mac med OS X, er denne ".x" opdatering
yderst væsentlig.

Alternativet er, at totalt droppe Mac'en, hvilket efterlader en med følgende
valg:

- Wintel PC: Billigere end Mac (indledningsvis), og meget software/spil, men
med Microsoft bag roret og Windows' tvivlsomme brugervenlighed (og
sikkerhed. Og virusproblemer. Og monopolmisbrug. Og dårlige position i den
grafisk/kreative verden. Osv osv) er vi i en position, som vi netop som
Mac-brugere ikke ønsker.

- Linux PC. Rigtig billigt (Linux er gratis), og også rigeligt med software,
men brugervenligheden er reelt ikkeeksisterende, hvilket gør Linux lige så
attraktivt for en ikke-tekniker, som hæmorrider for the rest of us. Mao:
IKKE en brugbar løsning for almindelige dødelige computerbrugere. Og mht.
Spil er der endnu færre til linux end til Mac. Lokigames, som er det største
spilfirma der bakker op om Linux, har lige lukket dørene...

- FreeBSD. Se linux, gang med 10.

- Amiga, OS/2, Amstrad, BeOS etc. Gæt selv.

Omkring ydelse, er 867 Mhz udgaven max. 15% hurtigere end den gamle 733
topmodel. Ja, en ydmyg forbedring, men set i pengeperspektiv, får du en
forbandet masse mere. Og superdrive for en midrange computer...

Iøvrigt burde du sammenligne Dual CPU 800 udgaven, når du snakker
topmodeller. 2x800 Mac'en er dobbelt så hurtig som den gamle 733'er.

> [...]
> Mac OS <X var skabt til en 9" skærm - men det betød at man kunne have en

OS X er Next baseret. Next var kendt for at dræbe uværdige skærme (<17").

Seriously, Apple har i min mening revolutioneret on-screen æstetikken,
overskueligheden og kontrollen med OS X. Ikonerne er nu den størrelse man
vil have dem, ikke begrænset til 32*32 pixels. Ikke mere med at skulle tæt
på skærmen for at se hvad man klikker på.

(Fortæl mig hvordan de gamle OS 9 ikoner ser ud i 1600*1200 på selv en 21"
skærm. Kunne jeg interessere herren med en lup?)

> Og charmen. Hvor er den. Hvor er ånden? Der er ingen Clarus,

Faktisk, jo! Der er skrevet teknotes om Clarus i OS X, men hvad nummeret er,
husker jeg ikke. Tag et kig i knowledge base...

ingen Susan
> Kare designede symboler, intet der ligesom QuickDraw ændrede tingene
> (vinduer med overlap!)

GUI'en er en moden teknologi. Der er ikke mange revolutioner at skabe der,
Peter...

>og intet som IMHO er Insanely Great.
>
> //Peter

Hvis du hele tiden forventer revolutioner er det ingen overraskelse at du er
skuffet.

Om OS X er revolution eller blot evolution kan man diskutere, men OS X er
ufravigeligt et stort spring fremad, og det leverer mange ting vi har
efterspurgt i lang tid. I den forstand, kan man foranlediges til at kalde
det en revolution - for Macbrugere.

Mht. Clarus og Kare-ikoner, så har jeg dette at sige: Køber du en computer
på baggrund af en ko-hund, eller udfra hvad du kan computeren til?

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 21-08-01 21:13

In article <B7A86A66.197D%mimas@pobox.com>, Peter Perlsø
<mimas@pobox.com> wrote:

> - Wintel PC: Billigere end Mac (indledningsvis), og meget software/spil,
> men med Microsoft bag roret

Har MS mere indflydelse overfor pc brugerne end Apple overfor os?
Vil vi få mindre frihed af at skifte?

> Om OS X er revolution eller blot evolution kan man diskutere

Eh, hvordan kan det diskuteres? Principperne fra et 30 år gammelt
styresystem koblet med en 20 år gammel GUI som er poleret op. Rart,
effektivt - men så langt fra revolution som tænkes kan.

> GUI'en er en moden teknologi. Der er ikke mange revolutioner at skabe der,
> Peter...

Hvad du siger er, at der ikke sker revolutioner i den måde vi grafisk
interagerer med computere på. At vi er pisket til at bruge skrivebord,
papirkurv og små nuttede dokumenter?

Jeg tror der vil komme noget bedre.
Jeg tror på Insanely Great.

Ikke at jeg ved hvad det bliver, men jeg håber at kunne se det, når det
kommer. Og en 867 MHz til 27.000,-... IIvi var mere hot.

Bare mine 5 inflationsramte eurocent

//Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-08-01 12:38

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Eh, hvordan kan det diskuteres? Principperne fra et 30 år gammelt
> styresystem koblet med en 20 år gammel GUI som er poleret op. Rart,
> effektivt - men så langt fra revolution som tænkes kan.

Peter du har selvfølgelig ret, men når brugerskaren er så konservative
kan det være meget svært at være inovativ. I Mac OS X har vi fået Apple
menuen tilbage, finderen skulle død og kritte i ikke afvige en tomme fra
9.x udgaven osv.

Apple har uden held prøvet at søsætte nytænkende ting, men disse er
blevet skudt i sænk af brugere eller udviklerne. Jeg tænker på OpenDoc
og der er sikkert flere eksempler! Det eneste vi får, er gradvise
brugervenligere funktioner.

Mac OS X er gammel vin på ny og forbedret flaske og jeg havde personligt
godt kunne tænke mig noget andet end vin. Revolutionen kommer nok ikke
fra Apple!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-08-01 19:57

> [...]
> kan det være meget svært at være inovativ. I Mac OS X har vi fået Apple
> menuen tilbage, finderen skulle død og kritte i ikke afvige en tomme fra

Der findes ikke nogen mere konservative end mac folk, ligegyldigt hvad
der findes på, så vil der altid være store klager. For Apple drejer det
sig blot om at finde på det "rigtige", og så holde ved det indtil folk
også vender sig til det. Der er dog intet i OS X's brugerflade jeg mener
er vær at holde ved, ikke engang Start men....erhhh Docken. Jeg spørger
igen, hvor er mine pop-up vinduer =)

> [...]
> blevet skudt i sænk af brugere eller udviklerne. Jeg tænker på OpenDoc
> og der er sikkert flere eksempler! Det eneste vi får, er gradvise

Oprigtigt talt en stor skam for brugerne OpenDoc gik ned, men set fra
(de store) software producenters side, så kunne det være roden til alt
ondt. Det ville dælme ikke være rart, hvis folk kunne købe kun de
moduler de havde brug for, hvordan skulle Adobe, MS og ikke mindst Quark
så overleve? Copydan - software industri, bedre mere gennemtænkte
produkter, det er sgu for kompliceret.

> Mac OS X er gammel vin på ny og forbedret flaske og jeg havde personligt
> godt kunne tænke mig noget andet end vin. Revolutionen kommer nok ikke
> fra Apple!

Næ ikke denne gang.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-08-01 20:53

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> ondt. Det ville dælme ikke være rart, hvis folk kunne købe kun de
> moduler de havde brug for, hvordan skulle Adobe, MS og ikke mindst Quark

glem ikke Claris, Apples eget sofwarehus som heller ikke bakkede op om
OpenDOC, jeg tror rent faktisk at det var IBM og Intel udviklerne der
reelt bakkede mest op om OpenDOC - jeg er ikke stødt på andre Mac
produkter end Apples egen AppleShare, eksperimentet Cyberdog samt Nisus
Writer der understøttede OpenDoc.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-01 21:35

On 22/08/01 20:56, in article 1eyk716.dhcrolee7hoiN%jonasenREMOVE@THISit.dk,
"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> er vær at holde ved, ikke engang Start men....erhhh Docken. Jeg spørger
> igen, hvor er mine pop-up vinduer =)

Hvis du mener "Spring loading windows" (drag+space) så savner jeg dem også!
...hvis apple ikke fixer det, kan man ikke hacke sig til det ?

/thomas

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-08-01 20:29

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Hvis du mener "Spring loading windows" (drag+space) så savner jeg dem også!
> ..hvis apple ikke fixer det, kan man ikke hacke sig til det ?

Den feature er jeg også vild med, men tag dit Finder vindue og træk det
ned i bunden af skærmen, ding! Du har nu en pop-up model.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 21:51

in article 1eyk716.dhcrolee7hoiN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 22/08/01 20:56:

> Der findes ikke nogen mere konservative end mac folk

Selvfølgelig ikke, for Windows folket har jo lært at danse til Microsoft
pibe efter 20 år med BillyBoy! :)

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 18:12

in article moof.immerfreundlich-7F93D2.22132221082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 21/08/01 22:13:

> Har MS mere indflydelse overfor pc brugerne end Apple overfor os?

I min mening, ja, gennem deres grove udnyttelse af softwaremonopolet - ex:
integreret (ej blot bundlet) IE, disabling af QuickTime (både i '98 og nu
også her i 2001) etc.

> Vil vi få mindre frihed af at skifte?

IMNSHO, ja.

> Eh, hvordan kan det diskuteres? Principperne fra et 30 år gammelt
> styresystem koblet med en 20 år gammel GUI som er poleret op. Rart,
> effektivt - men så langt fra revolution som tænkes kan.

Jamen, Peter, fortæl os så hvad du forventer fra Apple!

Hvis du forventer en revolution blot for revolutionens skyld, så er det bare
ærgeligt. Os andre nyder at OS X bliver bedre og bedre med tiden. Evolution,
baby.

> Hvad du siger er, at der ikke sker revolutioner i den måde vi grafisk
> interagerer med computere på. At vi er pisket til at bruge skrivebord,
> papirkurv og små nuttede dokumenter?

Du har måske en bedre ide?

> Jeg tror der vil komme noget bedre.
> Jeg tror på Insanely Great.

Såsom Apple's HotSauce? Ret sci-fi agtigt, men næppe mere brugervenligt og
praktisk end det GUI vi bruger i OS X i dag.

> Ikke at jeg ved hvad det bliver, men jeg håber at kunne se det, når det
> kommer. Og en 867 MHz til 27.000,-... IIvi var mere hot.

Hallo. Hvis du i dag skulle vælge menne verdens mest sexede og brugervenlige
computer, eller en beige plastikkasse hvis komponenter er lavet af laveste
byder tilsat med et kedeligt Mac OS plagiat, hvad ville det så blive?

Revolution eller ej, Mac'en er stadig The King of computers. Dyr, ja, men
det er betryggende at vide at man betaler for en kvalli vare.

> Bare mine 5 inflationsramte eurocent

Det er ikke Euroen der falder, det er Dollaren der stiger! :)

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Gunnar Holse

Dato : 23-08-01 12:18

> I min mening, ja, gennem deres grove udnyttelse af softwaremonopolet - ex:
> integreret (ej blot bundlet) IE, disabling af QuickTime (både i '98 og nu
> også her i 2001) etc.

Er det ikke i en ret snæver vendning? Det du siger er i virkeligheden at
hvis MS ikke var mafiøse ville WinTel verdenen være Apple's diamentrale
modsætning, hvor den istedet nu er en fjern fætter. Apple's opretholdelse af
monopol på Mac OS er da åbenlys, med afskæringen af Be OS og ingen
licensering. Men de er nødt til det for at overleve, og dermed er det
iorden?

Det vil i Windows XP være muligt at fjerne MSIE, og ligeledes herefter i
Windows 2000.

> [...]
> computer, eller en beige plastikkasse hvis komponenter er lavet af laveste
> byder tilsat med et kedeligt Mac OS plagiat, hvad ville det så blive?

(En kvalitetsmaskine bestående af selvvalgte, håndplukkede
feinschmecker-komponenter fra inderst til yderst og et styresystem
understøttet af al tænkelig software, krydret med en Sony-skærm og kostende
små 15.000)

:/

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 23-08-01 12:24

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> feinschmecker-komponenter fra inderst til yderst og et styresystem
> understøttet af al tænkelig software, krydret med en Sony-skærm og kostende

.... og 10.000 kr. rabat til studerende! (50% kan måske gå...)
.... og bærbar!

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 23-08-01 12:25

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> ... og 10.000 kr. rabat til studerende! (50% kan måske gå...)

Hørt!

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-08-01 14:50

in article oD5h7.21637$Ay1.417981@news000.worldonline.dk, Gunnar Holse at
gunnar@hhkol.dk wrote on 23/08/01 13:18:

> [...]
> monopol på Mac OS er da åbenlys, med afskæringen af Be OS og ingen
> licensering. Men de er nødt til det for at overleve, og dermed er det

Tro mig, jeg elsker ikke Apple for det du nævner. Men faktum er, at hvor
Apple's monopol og protektionisme kun skader dem selv, skader MS's ditto hee
industrien - eller ca. 10 gange flere brugere, hvis vi skal regne på den
måde.

Jeg forstår iøvrigt ikke hvad du mener med diametral modsætning og "fætter".

> Det vil i Windows XP være muligt at fjerne MSIE, og ligeledes herefter i
> Windows 2000.

Det vil jeg se før jeg tror det!

> [...]
> feinschmecker-komponenter fra inderst til yderst og et styresystem
> understøttet af al tænkelig software, krydret med en Sony-skærm og kostende

Tja, det overvejede jeg også selv, meget kraftigt. I stedet med en god TFT
skærm, til et totalbeløb på små 14.000. Inkl moms. Vi er ikke i tvivl om at
PC'er er billigere end Mac'er.

Så prøvede jeg for alvor det sagnomspundne Linux. Sjovt sjovt... Men X
Windows installationen crashede altid, og jeg fik aldrig en fungeren Linux
med GUI ud af det. Og Windows nægter jeg resolut at bruge som mit primær OS.

Så tilbage til Mac'en!

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : gunnar holse

Dato : 23-08-01 17:15

> Jeg forstår iøvrigt ikke hvad du mener med diametral modsætning og
"fætter".

Hm - det er osse ligemeget. Jeg så at forklaringen blev ret kedelig læsning.
Visse ting bliver trivielle af dissektion :)

> Det vil jeg se før jeg tror det!

Også jeg, indtil videre kan det læses på The Register, ITNews.dk og Ars
Technica. Eller kunne ihvertfald.

Gør du det!? :)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-08-01 19:21

In article <B7AAD5D9.1AF6%mimas@pobox.com>, Peter Perlsø
<mimas@pobox.com> wrote:

> [...]
> hee
> industrien - eller ca. 10 gange flere brugere, hvis vi skal regne på den

Helt simpelt. Hvis man er pc bruger, er MS så værre end den måde Apple
styrer mac-markedet på?

Hvad siger du Peter - er det nemmere at være mac-bruger?

//Peter

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-08-01 12:32

> [...]

> Så prøvede jeg for alvor det sagnomspundne Linux. Sjovt sjovt... Men X
> Windows installationen crashede altid, og jeg fik aldrig en fungeren Linux

Men nu kan du jo så eksperimentere med X fra MacOS X's terminalvindue
.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-01 14:13

> [...]

> integreret (ej blot bundlet) IE, disabling af QuickTime (både i '98 og nu

Apple er ikke en dyt bedre når de kommer efter folkene bag theme-machine
etc.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-08-01 14:52

in article 1eyk63n.gl3txa18zy8hsN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 23/08/01 15:12:

> Apple er ikke en dyt bedre når de kommer efter folkene bag theme-machine
> etc.

Forskellen er blot at med MS's stunts er der en del flere mennesker (nudge,
nudge) der påvirkes. Ikke blot os Mac-nørder, der kan lide at hacke vores
brugerflade.

Ikke at jeg billiger Apple's protektionisme.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-08-01 20:29

> [...]

> nudge) der påvirkes. Ikke blot os Mac-nørder, der kan lide at hacke vores

Så hvis man har mange brugere, så må man ikke forsøge alt for at holde
på dem, har man få må man godt. Underlig tanke.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 24-08-01 14:48

in article 1eym3aa.18bxo7d1swbjojN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 23/08/01 21:28:

> Så hvis man har mange brugere, så må man ikke forsøge alt for at holde
> på dem, har man få må man godt. Underlig tanke.

Så Microsoft uetiske forretningstaktik og monopolmisbrug er altså at "holde
på brugerne"?

Underlig tanke.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Gunnar Holse

Dato : 24-08-01 18:46

"Peter Perlsø" <mimas@pobox.com> skrev i en meddelelse
> in article 1eym3aa.18bxo7d1swbjojN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt

> Så Microsoft uetiske forretningstaktik og monopolmisbrug er altså at
> [...]

Pointen er vel at Microsoft's monopolmisbrug har det facet at OS er meget
lidt hardwarebegrænset. Det sørger Apple til gengæld for at Mac OS er. Her
er vi udover had til softwareproducenter osv, det drejer sig om
anvendelsesfrihed. Hvis det var muligt at dualboote med Windows 2000 eller
XP (med den "nye" fallerede brugerflade slået FRA) og Mac OS X ville jeg
ikke tøve et sekund. Windows for at arbejde og spille, Mac OS X for at nyde
hvor liret en GUI kan være.

... og for dem der holder af spade, se at få nummeren ud efter Queens of the
Stone Age! :)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-08-01 19:43

In article <8pwh7.12640$3q.417726@news010.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> lidt hardwarebegrænset. Det sørger Apple til gengæld for at Mac OS er. Her
> er vi udover had til softwareproducenter osv, det drejer sig om

Enig. Fatter heller hvorfor Peter Bjørn Perlsø mener Windows brugerne er
mere tynget af MS end vi er af Steve Jobs Inc.

Vi kan "få" en 14 kg tung satan med et rummål på 45 liter til at proppe
ind under skrivebordet. Ellers må vi nøjes med en G3 og en fastmonteret
15" skærm. Og det er jo ikke sådan at andre former ikke sælger. Bare se
pc-producenternes udvalg.

//Peter

Fra : Gunnar Holse

Dato : 24-08-01 20:07

"Peter Gersmann" <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Her

> Enig. Fatter heller hvorfor Peter Bjørn Perlsø mener Windows brugerne er
> mere tynget af MS end vi er af Steve Jobs Inc.

Sikkert fordi Mac OS 9.xx GUI'en er sublim. Men så fandt jeg ud af at
udligne farverne i titelbar'erne og andre småting i Windows 2000. Det ser
ikke helt tosset ud, og mange macbrugere ville æde det .. tror jeg. Hva
siger du Peter?

> [...]
> ind under skrivebordet. Ellers må vi nøjes med en G3 og en fastmonteret
> 15" skærm. Og det er jo ikke sådan at andre former ikke sælger. Bare se

Den næste iMac vil sikkert imponere os alle. Men indtil da hedder det "ikke
noget nyt, det kører jo fint". Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med dén
udtalelse..

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-08-01 20:48

In article <xAxh7.12686$3q.421433@news010.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> udligne farverne i titelbar'erne og andre småting i Windows 2000. Det ser
> ikke helt tosset ud, og mange macbrugere ville æde det .. tror jeg. Hva

Jeg synes Mac OS (klassisk) grænsefladen er meget meget funktionel og
smuk. Det kick giver Windows mig ikke. Men i forhold til "hvem tryner
hvem mest" så er det et sidespor. Microsoft er fortsat mindre dominerende
overfor pc brugerne.

Vh.
Peter

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 16:25

in article moof.immerfreundlich-119DBD.21473024082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 24/08/01 21:47:

> [...]
> smuk. Det kick giver Windows mig ikke. Men i forhold til "hvem tryner
> hvem mest" så er det et sidespor. Microsoft er fortsat mindre dominerende

Jeg undrer mig til stadig hed over at du kan påstå det.

Men jeg har argumenteret for min påstand. Lad os se dine argumenter!

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Anders

Dato : 24-08-01 20:17

Peter Gersmann skrev:

> [...]
> ind under skrivebordet. Ellers må vi nøjes med en G3 og en fastmonteret
> 15" skærm. Og det er jo ikke sådan at andre former ikke sælger. Bare se

Ikke fordi jeg er uenig med hovedlinierne i argumenterne, men faktisk er det
jo macbrugerne selv, som har afvist at få en mindre mac. Apple har jo prøvet
at se, om der var marked for en ny model og det var der ikke.

--
Hjælp. Jeg mangler en bolig i København, 4 værelser og altan ud mod havnen.
Hurra! Nu kun en eksamen før sommerferien!!

Fra : Gunnar Holse

Dato : 24-08-01 20:24

"Anders" <ajkmine@boxershortsmac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
prøvet
> at se, om der var marked for en ny model og det var der ikke.

Jo der er. Men ikke hvis de ridende på designbølgen forsøger at pumpe
markedet op - og det gjorde de med Cuben.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-08-01 20:44

In article <B7AC74B7.8FE2%ajkmine@boxershortsmac.com>, Anders
<ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> [...]
> det jo macbrugerne selv, som har afvist at få en mindre mac.
> Apple har jo prøvet at se, om der var marked for en ny model

Eh, Apple var altså først med små pc'ere i form af LC serien.
Og de solgte jo som varmt brød.

Jeg tror Cuben havde 2 problemer:
1. Pris
2. Form

Mht. form. At have endnu en dingenot stående på skrivebordet - og det en
med et rummål på 9-10 liter + en mursten på gulvet i form af en
strømforsyning. Hvor mange har f.eks. 9 mælkekartoner stående frit på
deres bord? Ligeså smuk Cuben er, ligeså upraktisk er den.

Hvilket er fordelen ved pc'ere - man har friheden til at vælge. Okay, det
er ikke alt som er lige godt, men den vise kan PowerBook 5300 og
AppleVision 1710 ejere jo godt synge med på.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-08-01 10:06

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg tror Cuben havde 2 problemer:
> 1. Pris
> 2. Form

Jeg tror nu godt formen kunne have solgt, hvis prisen var lavere.

Ellers er jeg fuldstændig enig i at der, fra et brugersynspunkt, mangler
en model mellem iMac og G4, hvor man godt kunne leve med lidt lavere
hastighed. En iMac uden skærm til 6-10k ville ikke være helt af vejen.
Men Apple er vel bange for at den vil stjæle marked fra den mindste
G4'er.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 16:25

in article 1eyowxp.1c0r7an1hv37paN@[10.11.12.50], Franz Berliner at
mimer@iname.com wrote on 25/08/01 11:05:

> [...]
> hastighed. En iMac uden skærm til 6-10k ville ikke være helt af vejen.
> Men Apple er vel bange for at den vil stjæle marked fra den mindste

Det ville den jo nok...

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-08-01 01:59

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Det ville den jo nok...

Jep, så Apple udnytter deres monopol på mac soft/hardware til at sørge
for at vi køber den dyrere model vi ikke har brug for.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 16:25

in article moof.immerfreundlich-235004.21435324082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 24/08/01 21:43:

> Eh, Apple var altså først med små pc'ere i form af LC serien.
> Og de solgte jo som varmt brød.

Hvornår var det nu det var?

(pointe: markedet har ændret sig)

> Jeg tror Cuben havde 2 problemer:
> 1. Pris

Ja.

> 2. Form

Nej.

Cuben har sku fået roser for sin form og størrelse af alle andre end dig,
Peter.

Wake up and smell the coffee. Vis mig en PC der er sammenlignelig med kuben
i udformning!

> Mht. form. At have endnu en dingenot stående på skrivebordet - og det en
> med et rummål på 9-10 liter + en mursten på gulvet i form af en
> strømforsyning.

Ja, på gulvet, hvor alle er ligeglade med den.

Hvor mange har f.eks. 9 mælkekartoner stående frit på
> deres bord? Ligeså smuk Cuben er, ligeså upraktisk er den.

Nogen gange overvejer jeg faktisk om du mener det du skriver seriøst, Peter.

Hvorfor gøre du fx. Ligepludselig en computers nytteværdi op i litermål?

> Hvilket er fordelen ved pc'ere - man har friheden til at vælge. Okay, det
> er ikke alt som er lige godt, men den vise kan PowerBook 5300 og
> AppleVision 1710 ejere jo godt synge med på.

Ah, minder mig om Dell's seneste fadæse med batterier der ogs gik i brand.

Apple byttede iøvrigt alle batterier og skærme med defekter ud med nye, så
det er det omsonst at klantre det frugtagtige firma for.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 25-08-01 23:48

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> skrev:
> Vis mig en PC der er sammenlignelig med kuben
> i udformning!

http://computers.cnet.com/hardware/0-1018-404-3851136.html?tag=st.co.101
8-402.pdtl.1018-404-3851136

http://computers.cnet.com/hardware/0-1018-404-1967465.html?tag=st.co.101
8-402.pdtl.1018-404-1967465

http://computers.cnet.com/hardware/0-1018-404-2778858.html?tag=st.co.101
8-402.pdtl.1018-404-2778858

Men jeg ved ikke om de fås herhjemme (DK), men det er så ikke relevant i
forhold til emnet.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Simon T

Dato : 26-08-01 08:39

Gunnar Vestergaard <post@gunnar-v.dk> wrote:

> [...]
> 8-402.pdtl.1018-404-2778858
>
> Men jeg ved ikke om de fås herhjemme (DK), men det er så ikke relevant i

Kald lige de computere pæne én gang til! Den eneste der er
tilnærmelsesvis lige så innovativ i designet er den der "størrelse
hånd"-PC. Men den er så forkrøblet af sin _elendige_ grafik-performance
at den kun kan bruges til at køre terminal eller word på. Der er intet
på PC-markedet der måler sig med Cuben!
Du kan finde et kompromis-produkt af en eller anden art, men du finder
ikke en der var lige så flot og kraftfuld som cuben var da den kom.

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Haves: Højre arm
Ønskes: Powerbook G4

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-08-01 14:08

Simon T <mac@REMOVErhk.dk> wrote:

> men du finder
> ikke en der var lige så flot og kraftfuld som cuben var da den kom.

NeXT cube, langt før Apples kube.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 16:19

in article moof.immerfreundlich-DD728A.20432624082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 24/08/01 20:43:

> Enig. Fatter heller hvorfor Peter Bjørn Perlsø mener Windows brugerne er
> mere tynget af MS end vi er af Steve Jobs Inc.

Vi har frit browservalg, frit mediaplayervalg, maksimal netværkssikkerned og
et innovativt styresystem.

Wintel brugere har ingen af disse, og må nøjes med et Mac OS plagiat.

> [...]
> ind under skrivebordet. Ellers må vi nøjes med en G3 og en fastmonteret
> 15" skærm. Og det er jo ikke sådan at andre former ikke sælger. Bare se

So what? Mac'en er stadig bedre på de fleste fronter...

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : gunnar holse

Dato : 25-08-01 17:49

> Vi har frit browservalg

Som du netop har fået oplyst at Windows også vil få.

> frit mediaplayervalg

Men er det afgørende? Windows MediaPlayer virker fortrinligt, og det giver
friheden til at se hvad du lyster. Også i divX. QT er obligatorisk på Mac og
nødvendigt i nyeste version (ihvertfald på Windows) for at se nye
filmtrailere, der kun har det til forskel fra de gamle at den nyeste version
af QT kræves ...
Men bortset fra det, så hører jeg mp3 med Winamp, ser AVI og divX med MP og
..mov-filer med QT. Jeg har afprøvet flere DVD afspillere før valget faldt på
PowerDVD. Man kunne selvfølgelig afspille det hele (pånær .mov's) med MP,
men det er den efter min mening ikke god nok til. Så jeg ved ikke hvori
"begrænsningen" ligger.

> maksimal netværkssikkerned

Det er så spørgsmålet
http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=5655

> et innovativt styresystem.

Som kræver en betragtelig hardwareopgradering. Windows XP's systemkrav
ligger langt under dagens standarder. Jeg er ikke ude i nogen Mac/PC
vendetta, men de argumenter du nævner overbeviser ikke om at Apple stiller
forbrugeren mere frit.

> Wintel brugere har ingen af disse, og må nøjes med et Mac OS plagiat.

Åhja..

/G

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 18:16

in article aFQh7.13433$3q.472879@news010.worldonline.dk, gunnar holse at
gunnar@hhkol.dk wrote on 25/08/01 18:48:

> Som du netop har fået oplyst at Windows også vil få.

Ja, og jeg oplyste dig at jeg tror på det når jeg ser det.

At Microsoft ligepludselig vender 180° i sin browserstrategi, og afkobler IE
fra Windows er meget usandsynligt.

> Men er det afgørende?

For fri konkurrence på PC-markedet, ja.

Du kan iøvrigt opstille en parallel til om det frie browservalg er
væsenligt, nu hvor vi kan være enige om at IE 5.5 fungerer fortrinligt
(udover mange sikkerhedshuller).

> Det er så spørgsmålet
> http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=5655

Nu må du holde op! Når jeg siger netværkssikkerhed taler jeg om hvor svært
det er at bryde ind i computerens lagersystemer fra en anden computer.
Windows har i de sidste 2 år på månedlig basis (specialt NT) fået opdaget
kritiske sikkerhedshuller.

Mac'en har ikke engang haft en håndfuld. Faktisk kan jeg ikke huske andre
end Java 2.2.4 fejlen for 6 måneder siden! Og OS X's sikkerhed er so far
100% pletfri.

At du så finder en fejl i 802.11b (AirPort), holder ikke vand. 802.11b er
ikke Mac-specifikt, og ingen tvinger dig til at bruge det når du er på
netværk!

> Som kræver en betragtelig hardwareopgradering.

Aha. Ligesom Windows 95, Windows 2000 og nu igen Windows XP.

Windows XP's systemkrav
> ligger langt under dagens standarder.

Bullshit. For at køre XP fornuftigt til andet end WordPad skal du have 2 GB
HD alene til SO'et, 256 Mb RAM og en 800 MHz Pentium III - det er M$'s egne
anbefalinger!

Jeg er ikke ude i nogen Mac/PC
> vendetta, men de argumenter du nævner overbeviser ikke om at Apple stiller
> forbrugeren mere frit.

I lige måde!

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : gunnar holse

Dato : 25-08-01 19:25

> Ja, og jeg oplyste dig at jeg tror på det når jeg ser det.

Indtil svaret kommer vil dit argument på det punkt blive tyndere og tyndere.

> Du kan iøvrigt opstille en parallel til om det frie browservalg er
> væsenligt, nu hvor vi kan være enige om at IE 5.5 fungerer fortrinligt
> (udover mange sikkerhedshuller).

Jeg forstår hvad du mener, men du ignorerer åbenbart min beskrivelse af de
mange forskellige programmer der afvikles på min PC til forskellige formater
og størrelser efter behov, argumentet for at være fri til at bruge
hvilkensomhelst mediesoftware.

> At du så finder en fejl i 802.11b (AirPort), holder ikke vand. 802.11b er
> ikke Mac-specifikt, og ingen tvinger dig til at bruge det når du er på
> netværk!

Ingen tvinger dig til at bruge Windows Media Player eller MSIE på Windows.
Og du kan sagtens slette MSIE fra systemet og bruge andre browsere - det var
netop en af årsagerne til MS' nederlag.

> Aha. Ligesom Windows 95,

Ja

> Windows 2000

Ja

> og nu igen Windows XP.

Nej.

> For at køre XP fornuftigt til andet end WordPad skal du have 2 GB
> HD alene til SO'et, 256 Mb RAM og en 800 MHz Pentium III - det er M$'s
egne
> anbefalinger!

Dagens standarder i PC regi ligger også på eller over det du beskriver. Men
giv mig et link, for jeg tvivler på det er sandt. Min egen PIII 900 MHz
kørte XP RC1 lige så effektivt som Win2K Pro. Men der er selvfølgelig også
512 Mb RAM, som jeg endda meget dyrt har købt for 2.000 kroner. Kan fås til
det halve. Igen, letkøbt brugerfrihed.

> I lige måde!

Det er vist også din mission, ikke min :)

/G

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-08-01 18:01

In article <B7AD8D5E.1BF5%mimas@pobox.com>, Peter Perlsø
<mimas@pobox.com> wrote:

> Vi har frit browservalg, frit mediaplayervalg, maksimal netværkssikkerned
> og
> et innovativt styresystem.
>
> Wintel brugere har ingen af disse, og må nøjes med et Mac OS plagiat.

Har Windows brugerne ikke Netscape, Opera og iCab?
Både på mac og pc installeres en browser som standard - IE.
Hvad er forskellen?

Kan man ikke afspille Real og QT på Windows?

Er Unix så meget bedre - og hvordan er det nu lige med Airport som kan
aflyttes. Kommer Mac OS med en VPN klient til sikkerhed på netværk? Men
ja - klassisk Mac OS klarede det pænt.

Og det innovative. Du har jo lige dræbt mit krav om revolutioner.
Mac OS var innovativt i 1984.

I øvrigt er det et sidespor. Microsoft styrer kun OS udviklingen. Man kan
købe alle mulige (og umulige pc'ere. Det betyder ikke at jeg vil
droppe mac. Men Microsofts kontrol er altså ikke på niveau med Apples.

//Peter Gersmann

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 18:17

in article moof.immerfreundlich-193166.19011525082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 25/08/01 19:01:

> Har Windows brugerne ikke Netscape, Opera og iCab?
> Både på mac og pc installeres en browser som standard - IE.
> Hvad er forskellen?

Afinstallerer du IE fra Windows forkrøbler du styresystemet!

> Kan man ikke afspille Real og QT på Windows?

Ja, men MediaPlayer er på samme måde som IE ved at blive godt og grundigt
viklet ind i resten af OS'et. Og den er standard på computeren, hvilket
hiver gulvtæppet væk under konkurrencen - Microsoft style.

> Er Unix så meget bedre - og hvordan er det nu lige med Airport som kan
> aflyttes.

Hvem fanden bekymrer sig om det når de færreste stadig bruger CAT-5 kabler!

Kommer Mac OS med en VPN klient til sikkerhed på netværk? Men
> ja - klassisk Mac OS klarede det pænt.

Fuck VPN. Brug SSH.

> Og det innovative. Du har jo lige dræbt mit krav om revolutioner.
> Mac OS var innovativt i 1984.

Innovation kan også nøjes med at være evolutionært!

> I øvrigt er det et sidespor. Microsoft styrer kun OS udviklingen.

Nejda. De er på spilmarkedet, konsolmarkedet, mus og kayboardmarkedet,
informationsformidlingssektoren (WebTV, .NET, Internet Explorer, Media
Player)

Man kan
> købe alle mulige (og umulige pc'ere. Det betyder ikke at jeg vil
> droppe mac. Men Microsofts kontrol er altså ikke på niveau med Apples.

Ved du hvad, Peter. Gør tallene op. Hvor mange Windows OS'er er der p.t. I
brug? 400 millioner? Hvor mange PC'er? 500 millioner?

Hvor mange Mac OS'er? 40 millioner? Hvor mange Mac'er? 50 millioner?

Lad tallene tale for sig selv. Ingen betvivler at Apple har hardwaremonopol,
samt er meget emsige med OS X (interface redigering-mæssigt).

Med at sætte Apple's monopol og protektionisme over Microsoft's ditto, som
jeg ivrigt har outlinet i letforståelig for ovenfor, det er tåbeligt.

Styr lige galskaben!

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-08-01 18:57

> [...]

> viklet ind i resten af OS'et. Og den er standard på computeren, hvilket
> hiver gulvtæppet væk under konkurrencen - Microsoft style.

..... er QT ikke temmeligt viklet ind i både Mac OS og Mac OS X?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 19:11

in article 1eypnyl.1pjheor15oas3qN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 25/08/01 19:56:

> .... er QT ikke temmeligt viklet ind i både Mac OS og Mac OS X?

Jo, dog mest i OS X, hvilket Apple har lagt op til fra starten.

I "classic" Mac OS kan du sagtens fjerne QT, du vil miste en smule
funktionalitet (lydrelateret), men du kan sagtnes overleve uden.

Men så er spørgsmålet hvorfor man ville det, når

1) Video og lyd er et must i computerverdenen i dag.
2) QT er den bredeste medieafspilerstandard - QT er den mest kompatible af
QT, MSMP og REAL!

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-08-01 19:24

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> I "classic" Mac OS kan du sagtens fjerne QT, du vil miste en smule
> funktionalitet (lydrelateret), men du kan sagtnes overleve uden.

QT kan fjernes, men mange programmer vil enetn ikke virke eller miste
funktionalitet - også programmer der ikke bruger audio eller video.

> Men så er spørgsmålet hvorfor man ville det, når
>
> 1) Video og lyd er et must i computerverdenen i dag.
> 2) QT er den bredeste medieafspilerstandard - QT er den mest kompatible af
> QT, MSMP og REAL!

de samme postulerede argumenter kan kan bruges om WMP.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-08-01 20:06

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> 1) Video og lyd er et must i computerverdenen i dag.

For slet ikke at tale om hvor vigtig en browser er, en maskine uden er
endnu mere forkrøblet end uden lyd og video. Klogt valg altid at have en
browser på maskinen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 00:08

Hej Peter

Jeg kan ikke være mere enig end i det, du skriver.

Mht. brug af QT på PC'ere med Windows styresystemer, så fik jeg - og alle
andre ADC members ' den anden dag en artikel om netop det emne, hvor det
klart fremgår, at QT ikke vil kunne bruges i de nye Windows versioner. Jeg
syntes, det var lidt uklart, om det var Apple eller MS, der stillede sig på
bagbenene. Men det er jo igen et tegn på, at MS tror, de kan styre og
bestemme alt inden for medieverdenen.

Jeg er desværre kommet til at slette artiklen, så hvis der er et ADC medlen,
der vil sende den til mig igen, så vil jeg blive glad.

mvh. Erik Richard

Peter Perlsø wrote:

> [...]
>
> 1) Video og lyd er et must i computerverdenen i dag.
> 2) QT er den bredeste medieafspilerstandard - QT er den mest kompatible af

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 26-08-01 00:37

Hej Erik

Jeg har lagt den op på <http://www.gunnar-v.dk/quicktime_win.txt>

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 00:56

Hej Gunnar

Takker mange gange, - og den _er_ taget ned og gemt godt! -)
mvh. Erik Richard

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 26-08-01 01:17

> Takker mange gange, - og den _er_ taget ned og gemt godt! -)
> mvh. Erik Richard

Vi ADC medlemmer må holde sammen.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 05:45

In article <3B882FB4.C92C37AE@mail1.stofanet.dk>,
> [...]

> andre ADC members ' den anden dag en artikel om netop det emne, hvor det
> klart fremgår, at QT ikke vil kunne bruges i de nye Windows versioner.

Og det problem blev løst tidligere på ugen. Den besked fik jeg - og alle
andre som følger bare nogenlunde med - i artikler på alle mac sites.

I øvrigt er QT ude af kapløbet som platform for afvikling.
QT har en markedsandel på 8,4%.
http://maccentral.macworld.com/news/0104/03.mediaplayers.shtml

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 14:52

Hej Peter

Ja, det re godt med dig, Peter, - men kan du så ikke lige forklare, hvordan
det kan være, at flere og flere af de store grafiske- og multimediaprogrammer
kræver QT - både i Windows og Mac versioner...

Det kan faktsik være interessant at høre, hvad du mener om det....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-01 15:23

> Ja, det re godt med dig, Peter, - men kan du så ikke lige forklare, hvordan
> det kan være, at flere og flere af de store grafiske- og multimediaprogrammer
> kræver QT - både i Windows og Mac versioner...

Hvis du kunne læse ville have opdaget se at Peter skriver
"afvikling" ... og ikke har udtalt sig om produktionsprogrammer,
kun om distribution.

(iøvrigt mener jeg at "kræver" og "store" er en noget tilpasset sandhed)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
dig med

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 15:26

In article <3B88FF0C.2A7B3C1B@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> det kan være, at flere og flere af de store grafiske- og
> multimediaprogrammer
> kræver QT - både i Windows og Mac versioner...

Læs hvad jeg skriver.
QT har 8,4% markedandel indenfor afvikling. Der er ikke ret mange
almindelige brugere som installerer QT.

Men til redigering er QT helt fremme. De færdige projekter bliver så gemt
i andre formater - typisk MPEG.

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 16:19

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> Læs hvad jeg skriver.
> QT har 8,4% markedandel indenfor afvikling. Der er ikke ret mange
> almindelige brugere som installerer QT.

Véd du egentlig, hvem der ejer det pågældende 'Jupiter Media Metrix', som
har lavet undersøgelsen? - Aktiemajoriteten er ejet af Microsoft, så jeg vil
ikke kalde den undersøgelse for objektiv.

- Og når man så ellers kan se og læse, hvad MS har gang i (læs PBP's
henvisning), så undrer det mig overhovedet ikke, at den pågældende
undersøgelse er så negativ over for QT - og i sidste ende også overfor
Apple.

> Men til redigering er QT helt fremme. De færdige projekter bliver så gemt
> i andre formater - typisk MPEG.

Ja selvfølgelig gemmes det i MPG/MPEG! - Det er jo efterhånden
!_standarden_! - For det kan jo læses af alle mediaplayers

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 16:51

In article <3B891342.C16B7F0D@mail1.stofanet.dk>,
> [...]

> har lavet undersøgelsen? - Aktiemajoriteten er ejet af Microsoft, så jeg
> vil ikke kalde den undersøgelse for objektiv.

Se:
http://www.nasdaq.com/asp/quotes_reports.asp?symbol=JMXI`&selected=JMXI

Der står ikke noget som helst om MS. Pensionsfonde og banker ejer 45%, så
ejer ledelsen en god del og så er der et par andre. Hvis MS ejer noget
som helst er det under 7%. Og det får man altså ikke indflydelse af.
MS ejer f.eks. mere end 7% af Apple.

Desuden konkluderede de at Real er #1

//Peter Gersmann

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 26-08-01 17:38

> [...]

> ejer ledelsen en god del og så er der et par andre. Hvis MS ejer noget
> som helst er det under 7%. Og det får man altså ikke indflydelse af.

Endnu et bevis på at ERS er utroværdig!

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Jens Find

Dato : 30-08-01 20:58

26/08/01 17:51, moof.immerfreundlich-A82B38.17512726082001@news.get2net.dk,
> [...]

> ejer ledelsen en god del og så er der et par andre. Hvis MS ejer noget
> som helst er det under 7%. Og det får man altså ikke indflydelse af.

Et opslag på samme site som ovenfor - blot med symbolet AAPL afslører ikke
nogen aktionær med mere end 5% aktier ved navn Microsoft. Hvor har du de >7%
fra?

mvh.

Jens Find

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-08-01 21:27

In article <B7B4674C.11273%fynn@2night.dk>, Jens Find <fynn@2night.dk>
wrote:

> Et opslag på samme site som ovenfor - blot med symbolet AAPL afslører ikke
> nogen aktionær med mere end 5% aktier ved navn Microsoft. Hvor har du de

Som der står ">5% Pertaining to Major Class of Stock". Men Microsofts
aktier er uden stemmeret, og hører derfor ikke til "Major Class of Stock".

Mht. Apple - MS:
[http://product.info.apple.com/pr/press.releases/1997/q4/970806.pr.rel.mic
rosoft.html]
[http://msbc.simplenet.com/news/97_08_11.shtml]

//Peter Gersmann

Fra : Lars

Dato : 27-08-01 09:44

d. 25/08/01 19:16 skrev Peter Perlsø på mimas@pobox.com i artiklen
B7ADAA1E.1C16%mimas@pobox.com:

> [...]
> brug? 400 millioner? Hvor mange PC'er? 500 millioner?
>
> Hvor mange Mac OS'er? 40 millioner? Hvor mange Mac'er? 50 millioner?

Kære Mac-folk
Indtil flere venlige sjæle gav mig forleden det råd (og i øvrigt tusind
tak!) at bruge ProTools til musikredigering.

Det er også et virkelig godt program, men tilsyneladende "spiller" det
rigtig dårligt med iToons og Diskburner. Jeg har en G4/533 med indbygget
brænder men med en gammel version af toast 3.5.4 fik jeg dog gjort
audiofilerne læselige for Protools...!

Nå, nu er problemet så at få den færdigredigerede musik ud af protools,
bouncet og brændt ned på en disk, for diskburner vil ikke læse diskburner
vil ikke læse den bouncede fil som en audiofil (og musikken på disketten
kaan ikke spilles). Toast derimod vil gerne anerkende audiofilen, men kan
ikke finde den indbyggede brænder...

Kan nogen hjælpe mig

--
Bedste hilsner

Lars

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-08-01 19:36

Lars <llippert@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
> kaan ikke spilles). Toast derimod vil gerne anerkende audiofilen, men kan

Hvilket format har du gemt i? Aiff?
Det indstilles i dialogen der kommer op når du vælger bounce to disk.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : N/A

Dato : 28-08-01 16:22

Fra : Thomas Bundgaard

Dato : 28-08-01 16:22

Hej Lars.

Problemet er, at diskburner (og iTunes) ikke har det så godt med Toast
(eller også er det omvendt). At diskburner ikke anerkender filen fra
Protools som audio, ved jeg ikke noget om.

Jeg bruger ikke Diskburner men kun Toast.

Jeg har derfor lavet to (nej, faktisk mange flere) "instillinger" i
"udviddelseskontrol". Når jeg benytter Toast, har jeg slået iTunes og
Diskburner fra - derefter kan Toast se min og sikkert også din brænder.

Lidt irreterende, men det løser dog problemet.

Og ja, Protools Free er glimrende.

VH

Thomas Bundgaard

Fra : tom dissing

Dato : 28-08-01 20:14

I forhold til ProoTools så er problemet at den laver en eller anden mystisk
stereofil, som ingen andre end ProT kan læse.. En lille smart ting her er at
finde Sound App ( på svensk) den kan batch konvertere ( ikke til .mp3) men
her kan du altså konvertere PT filer i et væk
Tom

Fra : Morten Stjernholm

Dato : 29-08-01 10:56

Problemet er at du ikke har valgt det rette fil format når du "ned mixer"
din færdige produktion.

Fra File menuen vælger du Bounce to disk

Herefter vælger du Stereo i stedet for Split stereo ( stereo bliver til en
interleaved stereo fil - split bliver til en separeret Left og Right fil)

Du har også en option - Convert after bounce i bounce vinduet hvor du kan
vælge imellem en masse forskellige formater.

Skal dit resultat på CD er det bedst med en AIFF 16 bit 44.1 fil.

Har du øvrige spørgsmål om protools er du velkommen til at skrive direkte.

Jeg er danmarksmester i Protools )

Med Venlig Hilsen

Morten Stjernholm

Lydafdelingen / TV Danmark

'

in article B7B1BA2B.7E04%tom@mir.dk, tom dissing at tom@mir.dk wrote on
28/08/01 21:14:

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-08-01 11:37

> Jeg er danmarksmester i Protools )
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Morten Stjernholm
>
> Lydafdelingen / TV Danmark

Hej Morten.

Kan du så ikke lige sige til de kollegaer du har i Big Brother afdelingen,
at de burde overveje at bruge bare lidt kompressor på deres speak/interview
osv. Man skal jo sidde hjemme i sofaen og skrue op og ned hele tiden...

Gunnar.

(Ja, jeg ved godt at jeg bare kan lade være med at spilde min tid på det
slam-program.....)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-08-01 16:10

In article <B7A86A66.197D%mimas@pobox.com>, Peter Perlsø wrote:
> Gersmann:
> Spil er der endnu færre til linux end til Mac. Lokigames, som er det største
> spilfirma der bakker op om Linux, har lige lukket dørene...

Nej, nej og nej.
http://slashdot.org/articles/01/08/14/0230218.shtml
De er ikke lige så meget oven vande som de kunne være, men de eksisterer
stadigt. Og arbejder og frigiver nye spil...

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 18:22

in article slrn9o7ipd.s85.jesper@luke.kollegiet, Jesper Krogh at
jesper@linuxpusher.dk wrote on 22/08/01 17:09:

> Nej, nej og nej.
> http://slashdot.org/articles/01/08/14/0230218.shtml
> De er ikke lige så meget oven vande som de kunne være, men de eksisterer
> stadigt. Og arbejder og frigiver nye spil...

De har ansøgt om chapter 11 beskyttelse mod kreditorer - altså
betalingsstandsning.

Som en bruger på slahsdot korrekt nok sagde - Lokigames er ikek døde, men de
er skræmmende tæt på.

Jeg ville blive positivt overrasket om de overlever 6 måneder mere.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-08-01 19:57

> [...]

> *jeg* forbandet langt væk fordi jeg kritiserede den indledende kvalitet af

Dengang havde du heller ikke prøvet det, derfor blev du svinet til når
du udtalte dig om manglerne baseret på andenhånds beskrivelser,
sædvanligvis valgt med rund hånd for netop at understøtte din egen
opfattelse.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 21:51

in article 1eyk6pz.11brgux1ssurlsN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
> [...]

> du udtalte dig om manglerne baseret på andenhånds beskrivelser,
> sædvanligvis valgt med rund hånd for netop at understøtte din egen

Rettelser:

1) Jo, jeg havde prøvet det.

2) Jeg fremlagde dersuden synsvinkler om OS X som ikke var skrevet af folk
på fontex, for at citere vores elskede Gersmann.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-08-01 20:29

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> 1) Jo, jeg havde prøvet det.

Selvfølgelig.

Du behøves iøvrigt ikke skrive privat post til mig, jeg kan snilt læse
eventuelle interessante udsagn her.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-08-01 19:09

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> 1) Jo, jeg havde prøvet det.

http://groups.google.com/groups?q=peter+perls%F8+har+du+pr%F8vet+det&sta
rt=10&hl=en&group=dk.edb.mac&safe=off&rnum=18&selm=1er1p48.30a2g47lo20tN
%25root%40NOSPAM.com

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 16:19

in article 1eyntqs.15a57wmmsrtz4N%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 24/08/01 20:09:

> http://groups.google.com/groups?q=peter+perls%F8+har+du+pr%F8vet+det&sta
> rt=10&hl=en&group=dk.edb.mac&safe=off&rnum=18&selm=1er1p48.30a2g47lo20tN
> %25root%40NOSPAM.com

Og hvorledes bidrager det til debatten?

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-08-01 17:24

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Og hvorledes bidrager det til debatten?

Klart svar på at du ikke havde prøvet det.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 17:56

in article 1eypjux.pfmm2fr43gmmN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 25/08/01 18:24:

> Klart svar på at du ikke havde prøvet det.

Nej, det er hverken svar, eller klart.

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-08-01 20:06

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Nej, det er hverken svar, eller klart.

Det var dog fantastisk. Linket siger klart at du dengang udtalte dig
uden at have brugt OS X. Det er mig ubegribeligt, at du gang på gang
bliver ved og ved i håbet om, at den der er vedholden får ret.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-08-01 18:11

In article <B7AD8CC7.1BF3%mimas@pobox.com>, Peter Perlsø
<mimas@pobox.com> wrote:

> in article 1eyntqs.15a57wmmsrtz4N%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt

> Og hvorledes bidrager det til debatten?

Tjah, det beviser at du lyver og er utroværdig.

//Peter Gersmann

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-08-01 18:18

in article moof.immerfreundlich-82D0B3.19110925082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 25/08/01 19:11:

> Tjah, det beviser at du lyver og er utroværdig.
>
> //Peter Gersmann

Den var god. Peter Gersmann taler om troværdighed. Dagens 12'er!

Apropos utroværdighed... Var det ikke af samme grund du blev kylet ud af
Politikens hus, Peter?

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Gunnar Holse

Dato : 25-08-01 20:15

> [...]
>

> Den var god. Peter Gersmann taler om troværdighed. Dagens 12'er!
>
> Apropos utroværdighed... Var det ikke af samme grund du blev kylet ud af

Jeg er naiv nok til at gide, men ærligt talt Hr. Perlsø. Din argumentation i
denne tråd er så tydeligt baseret på at du foretrækker Mac OS og hader
Windows så meget at du vil dreje alt Microsoft-relateret i negativ retning,
og nægter at indse det helt krystalklare faktum at Apple med et proprietært
OS på egen hardware og ikke andet begrænser og fastholder brugeren i et mere
snævert univers. Så hvorvidt Hr. Gersmann er blevet gået på Politiken i sin
tid eller ej synes jeg vi skal spares for at få gennemtæsket.

/G

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-08-01 22:00

In article <UOSh7.22533$Ay1.519824@news000.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Så hvorvidt Hr. Gersmann er blevet gået på Politiken i sin
> tid eller ej synes jeg vi skal spares for at få gennemtæsket.

Tak Gunnar

Men Peter Bjørn Perlsø har selvfølgelig heller ikke ret der.

Der skete det, at jeg blev ansat på et web-bureau til at bygge MacPlanet.
Hvilket nærmest var et kald, for på det tidspunkt havde MacWorld DK en
redaktør, som kun brugte pc. Og der var ikke andre blade.

I øvrigt har ingen nogensinde - før desperadoen PBP aka DJ Supreme aka
Hammerhead - beskyldt mig for at lyve i artikler. Jeg tror flere ville
ønske at jeg havde gjort det. Ikke mindst Canon, Microsoft, Apple og...
Politiken.

//Peter Gersmann

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-08-01 09:13

in article moof.immerfreundlich-7D5E9F.22593325082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 25/08/01 22:59:

> [...]
> Hammerhead - beskyldt mig for at lyve i artikler. Jeg tror flere ville
> ønske at jeg havde gjort det. Ikke mindst Canon, Microsoft, Apple og...

Det kan vist ikke komme som en overraskelse for nogen at Gersmann's stil
primært bygger på personangreb og dumsmarte oneliners når fakta slipper op.
Se blot ovenfor, hvor det smøres tykt på med nedsættende udtryk om
undertegnede. I sædvanlig stil.

Det er interessant at lægge mærke til, hvorledes jeg i mine tidligere indlæg
altid argumenterer for mine holding, mens Gersmann UDEN UNDTAGELSE altid
falder tilbage til nedsættende enkeltafsnit.

Jep, Gersmann foretrækker intriger og personangreb.

Men lad os se på Peter Gersmann's seneste udgydeler:

- Han måler en computers nytteværdi udfra dens rumfang i liter
- Han mener der er iCab til Windows
- Han forventer at Apple kommer med en ny revolution hvert år
- Han mener ikke at OS X med alle dets forbedringer er "insanely Great", men
hvis ko-hunden Claus var med, så ville alt være godt!
- Han forklarede aldrig hvad han krævede af Apple for at kunne
tilfredsstille hans forventninger til et nyt OS
- Han mente ikke at Cube havde en alm. VGA udgang
- Han omtaler 10 år gammel teknologi som "hottere" en de PowerMacs vi kan få
i dag
- han mener ikke at cubens udformning og størrelse er fornuftig

(citat: Mht. form. At have endnu en dingenot stående på skrivebordet - og
det en med et rummål på 9-10 liter + en mursten på gulvet i form af en
strømforsyning. Hvor mange har f.eks. 9 mælkekartoner stående frit på deres
bord? Ligeså smuk Cuben er, ligeså upraktisk er den. Peter Gersmann, 2001)

- og så selvfølgelig den interessante transformation siden Marts 2001:
Dengang var OS X fra Apple det vildste, det bedste osv osv. Mente man ikke
det var man "maskinstormer" (og andre nedladende udtryk i bedste Gersmann
stil).

Nu har Gersmann transformeret sig til den holdning, at OS X indledningsvis
havde "fejl der ikke burde være der" (citat: Peter Gersmann, August 2001),
og at det hverken er revolutionært eller sejt, men derimod har
Windows-agtige vinduer. Det er sku noget af en kovending!

- Så er der Gersmann's evindelige nedsættende udtryk: Desperado,
maskinstormer, fontex-agtig, fanatisk, betonevangelist, at se alt i 6
farver, vender hovedet mod Cupertino 5 gange daglig, nedladende anvendelse
af tilnavne osv.

- Så var der dengang MacBruger blev lagt for had for at inkludere den gratis
og frit tilgængelige (men store) Mac OS 9.1 opdatering på deres CD i foråret
2001. Der kom det på tale at Gersmann ville melde MacBruger til Apple for
piratkopiering!

Og sådan kan jeg fortsætte.

Og så lige det mest interessante - Gersmann har haft travlt med at annullere
egne artikler her i dk.edb.mac, når bølgerne har gået højt. For at dække
over hans manglende viden og debatetik? I bedste 1984-stil. Ingen beviser på
at man har taget fejl eller at man har haft anderledes meninger i fortiden.

Godt at Googlegroups/Deja har fanget det meste.

Og mht. Peter Gersmann's utroværdighed kan jeg oplyse forsamlingen om, at en
snak med nogle af Peter's gamle redaktører på Politiken afslørede, at Peter
var kendt for at udelade og fordreje fakta, når der var en god historie i
sigte. Hans artikler måtte gang på gang redigeres fordi fakta alt for ofte
kom bagerst i rækken i forhold til den gode historie.

Og når man ved dette, er Peter Gersmann's stil her i gruppen altså ingen
overraskelse. Når fakta kommer i anden række, og intriger, personangreb og
spild er målet, så forfalder dialogen.

---------- Og til Gunnar Holse:

> [...]
> snævert univers. Så hvorvidt Hr. Gersmann er blevet gået på Politiken i sin
> tid eller ej synes jeg vi skal spares for at få gennemtæsket.

Og til det kan jeg sige:

Hr. Holse!

Ja, jeg foretrækker klart Mac'en, eftr at have været hele spektret af
maskinel og OS'er i computerverdenen rundt. Om jeg hader Windows? Nej, men
nogen stjerner får det ikke hos mig.

Mht. At jeg prøver at dreje alt om Microsoft i negativ retning:

1) Det er forkert, jeg synes faktisk at deres Mac-afdeling laver et
prisværdigt arbejde. So there.

2) Jeg har efter et årti med indblik i computerverdenen set alt hvad
Microsoft har lavet er end med penge i lommen på dem selv, og konkurrenter
og "partnere" der har mistet indtægt, gode ideer, eller sågar har måttet
lukke dørene, fordi Microsoft har pisset på alt hvad vi ville kalde fair
business. Så kan du sige at konkurrence er konkurrence

Mht. At du påstår at jeg:

"nægter at indse det helt krystalklare faktum at Apple med et proprietært OS
på egen hardware og ikke andet begrænser og fastholder brugeren i et mere
snævert univers"

Så har du altså ikke læst hvad jeg har skrevet hidtil. Det er røviriterrende
at jeg skal bruge tid på at udrede din dovenskab, men her får du lige et
citat fra mig:

> [...]
> brugerflade.
>
> Ikke at jeg billiger Apple's protektionisme.

Og

> [...]
> industrien - eller ca. 10 gange flere brugere, hvis vi skal regne på den

Og så selvføgelig min egen side om Apple's idiotiske handlinger gennem
årene:

http://Haxor.dk/stuff/applefuckups.html

Så nu må då få hovedet ud af lokummet og fatte at jeg ikke er halvt så
fanatisk som du ellers tror!

Mht. Om vi brugere fastholdes i et snævert univers?

Tænk det har jeg ikke lagt mærke til. Vi har QT, Real player, Windows
MediaPlayer og OpenDiVX. Vi har fandeme også Virtual PC, så vi kan køre alt
hvad vi vil fra den "anden side af hegnet". Og vigtigst af alt, Apple
stopper intet af det (QT undtaget) ned i halsen på os - vi kan vælge og
vrage som vi ønsker.

Omkring din kommentar om Germann - når han lægger grunden med at påstå at
jeg er utroværdig, så har jeg sku' min ret til at give igen med samme spade!

Slutteligt, det er meget interessant at du forventer computermæssige
objektive/politisk korrekte udtalelser fra mig, men når man ser på at du i
fortiden har optrådt som en god gammeldaws Apple-basher, så kommer jeg sku
til at ryste på hovedet, når du farer frem med bål og brand mod mine
udtalelser.

Det er tydeligt at du er ligeså slem overfor Mac'en, som du mener jeg er
overfor WinTel. Se blot din seneste ide om at en krypteringssvaghed i
AirPort/802.11b nu er et Mac-sikkerhedsproblem, når det reelt er en
industristandard.

Så lad være med at spille hellig - det holder ikke når du som ovenfor prøver
at tørre selv de mindste ting af på Apple.

------- Og til Jan Jonasen:

Jeg er sku ligeglad hvad du mener om mig. Du har vist at du er bedst til at
smide benzin på bålet, ved at komme og lege vrissen hver gang jeg bare
stikker hovedet frem, og det er sku trættende at læse dine evige forbitrede
indlæg bare jeg kommer med min mening.

Mht. Det med OS X du så'n ynder at køre på kan jeg da fortælle dig atjeg
prøvede det både på MacBruger' demoen, men også hos Officeline påderes
demomaskiner.

At jeg har sagt at jeg ikke har prøvet det ( i henhold til dit lookup i
Googlegroups) her i gruppen hænger jo nok sammen med, at *visse personer*
her ikke anser en 15 minutters prøve som troværdigt. Du ville jo selv riste
mig over en åben ild hvis jeg fremlagde det som argument....

***

Og her stopper vi. Det er røvirriterende at såden en flok aber skal spolere
debatten og tvinge mig til at bruge det meste af en time af hviledagen på at
rede trådene ud, blot for at tilsværtningen ikke tager overhånd. Men måske
var det en fejl overhovedet at forvente saglig debat i dk.edb.mac.

Svar til dette bedes afleveret pr. Email - de vil IKKE blive læst her i
gruppen!

Fra : Gunnar Holse

Dato : 26-08-01 12:17

> Svar til dette bedes afleveret pr. Email - de vil IKKE blive læst her i
> gruppen!

Helt sikkert.

Men du Peter jeg har sgu ikke tid, for jeg har travlt med at stikke hovedet
ned i lokummet efter bullshit!

/G

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-08-01 14:08

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Men du Peter jeg har sgu ikke tid, for jeg har travlt med at stikke hovedet
> ned i lokummet efter bullshit!

Håber der er plads til en til, nej skidt, jeg tager det bare fra PBPs
artikel.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-08-01 14:08

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> ------- Og til Jan Jonasen:

Uh, det er jo mig

> [...]
> stikker hovedet frem, og det er sku trættende at læse dine evige forbitrede

Hvis du udlægger en mening i den opfattelse, at den ikke kan diskuteres,
så kan jeg godt se, at jeg spilder min tid. Det er ikke dig jeg er
efter, men folk med grænseløs jubel over Apple, og tilsvarende had mod
Microsoft, at du så tilfældigvis jævnligt giver dette indtryk må jo være
op til dig selv. Det er den indsnævrede, definitive fakta holdning jeg
ikke kan holde ud, lidt tilsvarende "Jeg siger det, derfor er det
rigtigt" som en anden skribent her i gruppen engang var uheldig at komme
til at skrive.

> [...]
> her ikke anser en 15 minutters prøve som troværdigt. Du ville jo selv riste
> mig over en åben ild hvis jeg fremlagde det som argument....

Det er fuldstændigt korrekt, og du har netop selv drejet grilspydet, da
du forleden dag sagde at du havde prøvet det. Og nej, en 15 minutters
test er ikke troværdig, derfor kan jeg roligt konkludere at du kom med
en lille hvid forleden, hvilket der egentligt ikke er noget galt i, men
når du bagefter korrigere mig for at påpege det....hmm lad bare være med
det.

Det er iøvrigt altid underholdende når du laver disse opsumeringer, det
får mig til at tænke på, hvordan dk.edb.mac mon ser ud i din dimension.

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-08-01 20:43

<mimas@pobox.com> wrote:

> [...]
>

> Læs evt. Den kommende artikel på haxor.dk.
>

> venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

Jeg kan godt forstå din glæde, Peter. Bare det var mig!
Apple rules!
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-08-01 18:02

in article 210820012143293590%firstname@lastname.dk, David Blangstrup at
firstname@lastname.dk wrote on 21/08/01 21:43:

> Jeg kan godt forstå din glæde, Peter. Bare det var mig!
> Apple rules!
> - David

Ja, når de ikke fucker op..

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-08-01 20:45

<mimas@pobox.com> wrote:

> [...]
>

> Læs evt. Den kommende artikel på haxor.dk.
>

> venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

Prøv forresten lige LaunchBar! Så bliver du endnu gladereŠ
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-08-01 20:46

<mimas@pobox.com> wrote:

> [...]
>

> Læs evt. Den kommende artikel på haxor.dk.
>

> venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

Og lyt til Coldplay: Parachutes
- David
(stol aldrig på nogen over 30)

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-08-01 21:25

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> (stol aldrig på nogen over 30)

svarer det ike til at kalde sig selv for en løgnhals? ...runder selv
dette frygtelige tal om 4 måneder

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 21:52

In article <1eyiffo.l8ozfo1sxyaj0N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ...runder selv dette frygtelige tal om 4 måneder

>Jeg leder dog stadig efter en lejlighed i København

Gider du ikke at finde et sted at bo, hvor det er nemt at komme til at
placere en 3tons peberbøsse?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-08-01 22:36

> Gider du ikke at finde et sted at bo, hvor det er nemt at komme til at
> placere en 3tons peberbøsse?

jo, hvis du skaffer nig en 2V, så skal jeg gerne skæmme samtlige
pendlende (bil)facister væk fra gaden

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 23:38

In article <1eyijub.shd0tt3kieiyN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jo, hvis du skaffer nig en 2V, så skal jeg gerne skæmme samtlige
> pendlende (bil)facister væk fra gaden

Jeg kan gøre det bedre end det - jeg kan skaffe dig en 2CV.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : reippuert

Dato : 22-08-01 16:59

> Jeg kan gøre det bedre end det - jeg kan skaffe dig en 2CV.

pas på jeg ikke tager dig på ordet, hvis jeg nogen sinde skal have en
bil _bliver_ det en 2CV (i gråhvid, ikke den grimme charlston model)

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-08-01 23:55

In article <1eyjvo7.1mipzrm0228eN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (reippuert) wrote:

> pas på jeg ikke tager dig på ordet, hvis jeg nogen sinde skal have en
> bil _bliver_ det en 2CV (i gråhvid, ikke den grimme charlston model)

Doh, det kunne jeg have sagt mig selv - du skal jo være pæda-gog.

Jeg kan forresten ikke lade være med at tænke på Egoland, hver gang
nogen nævner ordet "dansklærer".

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-08-01 22:09

> Jeg kan forresten ikke lade være med at tænke på Egoland, hver gang
> nogen nævner ordet "dansklærer".

"Spred jer børn og se om I kan finde nogle metaforer!"

[ Forbehold for dårlig hukommelse ]

Thomas Tvegaard

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-08-01 21:30

In article <210820012145341056%firstname@lastname.dk>, David Blangstrup wrote:

3 indlæg hvor du ikke havde klippet texten væk :/
dvs, et spild på ca. 40 linier pr. indlæg ?

Det ville være dejligt om du kunne klippe den text
væk du ikke svarer på alligevel. Det er fint at du
svarer nedenunder indlægget, men du mangler lige at
klippe også.

læs venligst mere på:

Fra : J.C. Voss

Dato : 21-08-01 22:08

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> 3 indlæg hvor du ikke havde klippet texten væk :/

Dit 5 indlæg hvor du i følge dit ur svarer på et indlæg før det er
blevet postet. I er dæleme hurtige inde på DIKU (-;

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Gunnar Holse

Dato : 23-08-01 01:59

"Jon Bendtsen" <bendtsen@brok.diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> væk du ikke svarer på alligevel. Det er fint at du
> svarer nedenunder indlægget, men du mangler lige at

hehe, så'n lige angående Egoland.

Nå, jeg smutter igen :)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-08-01 12:32

> [...]

> slået til (fx. Webbrowsning eller kopiering over netværk) afslører at kun
> 10-15% af CPU'en i disse tilfælde bruges.

Jeg bestilte min G4/867 i sidste uge. Skulle være klar til afhentning i
OfficeLine på tirsdag ...

Lyder som et godt valg. En maskine som samtidig kører 1. MacOS, 2. UNIX
og 3. Windows [gennem VirtualPC].

Fra : Christian Bech

Dato : 26-08-01 15:26

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg bestilte min G4/867 i sidste uge. Skulle være klar til afhentning i
> OfficeLine på tirsdag ...

Hvis du nævner det så meget som en gang mere, vil min misundelse give
udslag i vold.

--
"Dog der var mørke, fine Væsener imellem, kanske hundrede. Resten
kunne man forsende i Læssevis til at udbedre de hollandske Diger med."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-01 15:46

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis du nævner det så meget som en gang mere, vil min misundelse give
> udslag i vold.

Har du også startet en "shoot-at sight" kampagne mod den model?

Jeg tror ikke du skal regne med at blive inviteret på fabriks besøg hos
Apple lige med det samme... jeg kunne også forstille mig at du i
fremtiden er nød til at fortage dine computerindkøb enten on-line eller
via telefonen - Hvis jeg var forhandle ville jeg med god grund nægte dig
adgang til min butik (og varelageret, uha....)

Fra : Christian Bech

Dato : 27-08-01 08:41

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Har du også startet en "shoot-at sight" kampagne mod den model?

Det er ikke den eneste. Jeg har også et belastet forhold til en 7500 ved
navn Taweret, som Lasse Hillerøe og Thomas Bjørn Andersen havde en
pervers nydelse af at udlevere til mig. Jeg nåede dog at blive
opgraderet til en G3/233-desktop, inden Taweret led en voldsom død.

I dette tilfælde ville volden dog være rettet mod ejeren - evt.
suppleret med ran af 867'eren. Derfor vil jeg også bede Per om at ændre
sin bestilling til en TI eller iBook.

> [...]
> via telefonen - Hvis jeg var forhandle ville jeg med god grund nægte dig
> adgang til min butik (og varelageret, uha....)

Det er måske derfor, at Computerstore kræver ekspeditionsomkostninger på
100,- for at sende en toner til 150,- til mig?

--
"Medmindre en eller anden fed idiot i ulvekostume render rundt og
blokerer udsigten, så er det sgu bedre at se det i fjernsynet."

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-08-01 22:30

Christian Bech wrote:

> [...]
> pervers nydelse af at udlevere til mig. Jeg nåede dog at blive
> opgraderet til en G3/233-desktop, inden Taweret led en voldsom død.

Hov hov , Taweret var skam min første arbejdsmaskine indtil jeg fandt en
gammel 8500/120 til afløsning. Så vidt jeg husker var Tawaret indvendigt
udsmykket med bloddråber fra Lasse. Der var vist nok noget med en
opgradering af RAM der var gået lidt skævt, og sådan en PowerMac indeholder
jo en hel del skarpe metalkanter,...

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-01 23:38

Thomas Bjorn Andersen <tba@gen-v.net> wrote:

> [...]
> udsmykket med bloddråber fra Lasse. Der var vist nok noget med en
> opgradering af RAM der var gået lidt skævt, og sådan en PowerMac indeholder

splattermac og dødspatruljer, godt jeg ikke bor Århus...

Fra : Christian Bech

Dato : 30-08-01 09:01

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> splattermac og dødspatruljer, godt jeg ikke bor Århus...

Her skulle være sikkert i festugen. Dels flyder der så mere belgisk øl
end blod i Lasses årer, og jeg fornemmer, at institutledelsen vil skubbe
mig over på pc - så jeg har nok fundet et nyt mål.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput."
- Hans Peter Holm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-01 23:30

> Her skulle være sikkert i festugen. Dels flyder der så mere belgisk øl
> end blod i Lasses årer, og jeg fornemmer, at institutledelsen vil skubbe
> mig over på pc - så jeg har nok fundet et nyt mål

sikkert? byen er da fyldt med mennesker der taler jysk, fy føj!

Fra : Christian Bech

Dato : 31-08-01 11:32

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> sikkert? byen er da fyldt med mennesker der taler jysk, fy føj!

Ups! Det havde jeg glemt. De fleste af os går dog i bad inden vi tager
til byfest, så riskoen for at støde ind i staldlugt burde være kraftigt
reduceret.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-01 15:14

> [...]

> Ups! Det havde jeg glemt. De fleste af os går dog i bad inden vi tager
> til byfest, så riskoen for at støde ind i staldlugt burde være kraftigt

det ændrer sgu da ikke ved at man skal gå med høreværn. Gå daw då!

Fra : Christian Bech

Dato : 01-09-01 09:02

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> det ændrer sgu da ikke ved at man skal gå med høreværn. Gå daw då!

Bare rolig, Dronningen er her også og en hel masse spaniolere. Carmi
Gillon har desværre meldt afbud.

Derudover blier der ikke talt meget i festugen.

--
Christian

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-09-01 15:42

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Ups! Det havde jeg glemt. De fleste af os går dog i bad inden vi tager
> til byfest, ...

Men bestemt ikke alle. På vej hjem i bussen i går var der en fyr der
lugtede, som om han havde taget en svømmetur i et spejder lokum. Det
kunne selvfølgelig bare være tøjet, der var sårn en fin brun plet
(15x15cm) bag på hans bukser. Bad er én ting, men han skulle nok have
overvejet en tøjvask

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-09-01 16:23

In article <1ez2cqh.92tfxo15gknn1N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> [...]
> lugtede, som om han havde taget en svømmetur i et spejder lokum. Det
> kunne selvfølgelig bare være tøjet, der var sårn en fin brun plet

Hvad sagde han egentlig, da du hev linealen frem og målte hans plet?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 30-08-01 09:01

Thomas Bjorn Andersen <tba@gen-v.net> wrote:

> Hov hov , Taweret var skam min første arbejdsmaskine indtil jeg fandt en
> gammel 8500/120 til afløsning.

Det var ikke en voldsom fremgang. Er 7500 ikke også en /120'er eller er
det kun /100?

> [...]
> udsmykket med bloddråber fra Lasse. Der var vist nok noget med en
> opgradering af RAM der var gået lidt skævt, og sådan en PowerMac indeholder

Jeg var godt klar over, at Lasse har udgydt sved (ad) og tårer over
instituttets maskinpark, men blod var jeg ikke klar over. Hvis jeg havde
vidst, at Taweret havde været centrum i et makabert BOFH-ritual, havde
jeg behandlet den med mere respekt.

I min tid blev Taweret i øvrigt langt mere Lasse-venlig. En kollega
ville lege fingerbøl med en hårbørste og fandt, at Taweret var et oplagt
gemmested. Da jeg fik klampet uhyret sammen igen, var der en del metal
tilovers.

Taweret forblev i øvrigt i brug også lang tid efter, at jeg tiltuskede
mig en G3'er. Mit markante SETI-resultat i DAIMI-gruppen er opnået på
denne. Og med slet skjult stolthed er der endnu ingen, der har slået min
og Tawerets rekord.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-01 23:15

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg bestilte min G4/867 i sidste uge. Skulle være klar til afhentning
> i OfficeLine på tirsdag ...

Lovede du os ikke højt og helligt tidligere på året, at du
skulle have en Cube? Hvorfor nu gå på kompromis?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-08-01 10:26

> Lovede du os ikke højt og helligt tidligere på året, at du skulle have en
> Cube? Hvorfor nu gå på kompromis?

Da jeg flere forskellige steder forsøgte at købe en Cube, fik jeg at
vide at de var - udgået.

Ulempen ved G4/867 er vel at den larmer mere end Cuben. Til gengæld er
den næsten dobbelt så hurtig [hvilket vel betyder at VirtualPC kommer
til at køre som en 450 MHz maskine?], den indeholder såven DVD som CD-RW
brænder [faktisk en DVD-brænder der også kan brænde DR-RW], og den
indeholder et passende antal udvidelsespladser. Så jeg også kan
tilslutte den min tv-antenne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-01 14:38

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> hvilket vel betyder at VirtualPC kommer til at køre som en 450 MHz
> maskine?

næppe...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-08-01 20:54

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> næppe...

Hvor meget så?

Fra : N/A

Dato : 28-08-01 15:54

Fra : Pete

Dato : 28-08-01 15:54

in article 1eyub45.d3gfr31dd41emN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 28/08/01 11:26:

> Ulempen ved G4/867 er vel at den larmer mere end Cuben.

Larmer? Den lyder sgu som en turbinemotor i løbetid! Det er efter min mening
det største minus ved de nye QS G4'ere - LARM! Jeg har installeret min i
skabet i mit skrivebord og monteret en blæser på bagsiden af skrivebordet.
Så kan jeg lukke ind til dyret.....

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-08-01 20:54

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> [...]
> skabet i mit skrivebord og monteret en blæser på bagsiden af skrivebordet.

SAmmenlignet med min 6100, som jeg stadig bruger [jeg har fået G4eren,
men den er ved at kopiere store ting fra intranettet], så er den nu ret
stille.

I øvrigt kommer den ikke til at stå i soveværelset. Men i et rum der
fungerer som spisestue [når der er gæster; ellers er der spiseplads i
køkkenet] og edb-rum.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-08-01 21:07

> [...]

> I øvrigt kommer den ikke til at stå i soveværelset. Men i et rum der
> fungerer som spisestue [når der er gæster; ellers er der spiseplads i

Den er jo også flot at have stående fremme! Og du har selvfølgelig fået
en cinema display med?
(hvad måtte du gi'? - eller er det strengt personligt?)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-08-01 04:31

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Den er jo også flot at have stående fremme! Og du har selvfølgelig fået
> en cinema display med?

Næh. Jeg nøjes med at bruge min gamle 17" skærm. Apple Multiple Scan.

> (hvad måtte du gi'? - eller er det strengt personligt?)

Listeprisen.