Copyright på billeder
Fra : kenneth

Dato : 21-08-01 15:09

Hvordan laver man en copyrightfunktion så besøgende på ens ide
ikka kan kopiere de billeder man har liggende?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-08-01 15:20

"kenneth" <kenneth@doek.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver man en copyrightfunktion så besøgende på ens ide
> ikka kan kopiere de billeder man har liggende?

Sådan her bl.a.

<script language="JavaScript"> <!--
// No rightclick script v.2.5
// (c) 1999 barts1000
// barts1000@aol.com
// Don't delete this header!

var message="Please respect the ©"; // Message for the alert box

// Don't edit below this!

function click(e) {
if (document.all) {
if (event.button == 2) {
alert(message);
return false;
}
}
if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(message);
return false;
}
}
}
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
}
document.onmousedown=click;
// --> </script>

MEN!!!. Det er pi.... træls med de hjemmesider der bruger dette for mange
bruger højre musetaste til at navigerer med og fraskæres denne mulighed med
dette script.

Desuden kan man med lidt snuhed alligevel stjæle dine billeder, så mit råd
er i stedet for at skrive f.eks. "Copyright - Dit Navn" på billederne i
stedet for.

Men du spurgte om et script og det fik du.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 15:22

On Tue, 21 Aug 2001 14:09:05 +0000 (UTC), kenneth <kenneth@doek.dk>
wrote:

>Hvordan laver man en copyrightfunktion så besøgende på ens ide
>ikka kan kopiere de billeder man har liggende?

Det kan man ikke. Den besøgende har allerede kopieret billedet, når
han besøger siden.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 21-08-01 15:36

kenneth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan laver man en copyrightfunktion så besøgende
> på ens ide ikka kan kopiere de billeder man har liggende?

Det er ikke muligt - de besøgende kan altid kopiere dine billeder
og se din kode.

Nogle (mindre professionelle) websites bruger et javascript til
at forhindre at brugeren højreklikker med musen. For det første
virker denne funktionalitet ikke, da der findes mange måder at
omgå scriptet, og for det andet nedsætter det brugervenligheden
drastisk.

Så mit råd til dig ville være at skrive en god copyright tekst,
som tydeligt fortæller brugerne hvad de må - og ikke må.

Mvh
Jonas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 15:37

On Tue, 21 Aug 2001 14:35:44 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Så mit råd til dig ville være at skrive en god copyright tekst,
>som tydeligt fortæller brugerne hvad de må - og ikke må.

.... og vi kan lige så godt hjælpe til med at afvænne myter og kalde
det for "ophavsret" i stedet for.

(omend effekten ved at råbe COPYRIGHT og plante (C)-ikoner over det
hele måske er højere i praksis)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 21-08-01 15:43

Peter Brodersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> .... og vi kan lige så godt hjælpe til med at afvænne myter og kalde
> det for "ophavsret" i stedet for.

<feberredning>
Hvis nu siden henvender sig til et internationalt publikum, så er
copyright nok et bedre ord....
</feberredning>

Arghh - og jeg læser endda jura - pinligt! Det hedder naturligvis
ophavsret på dansk. Tak Peter

Mvh
Jonas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 18:35

On Tue, 21 Aug 2001 14:43:05 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Hvis nu siden henvender sig til et internationalt publikum, så er
>copyright nok et bedre ord....

Så kunne man lige så godt have nævnt Bernerkonventionen :)

>Arghh - og jeg læser endda jura - pinligt! Det hedder naturligvis
>ophavsret på dansk. Tak Peter

.... når det så er sagt, så er der (desværre) stadigvæk forskel på at
være 100% korrekt, og så at skrive noget, "folk forstår". Jeg tror
desværre, at "Copyright"-tekster gør mere indtryk.

Altså, ingen tvivl om at man har loven på sin side, men selvom man har
det, er det stadigvæk besværligt at skulle kontakte evt. folk, der
bruger ens billeder (hvis man opdager det)...

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 21-08-01 22:03

> [...]
> være 100% korrekt, og så at skrive noget, "folk forstår". Jeg tror
> desværre, at "Copyright"-tekster gør mere indtryk.

Ja, copyright som begreb er nok et bedre "brand" end ophavsret.

Jeg surfede lige lidt på de danske avisers sites, og lavede en
uvidenskabelig undersøgelse:

Ophavsret:
Politiken, Berlingske, BT, JP

Copyright:
Ekstra Bladet, Børsen, Computerworld, Comon, JydskeVestkysten

Intet:
Information (men de er vel så smarte at de godt ved det ikke gør nogen
forskel at man skriver det ene eller det andet - ophavsret har man
automatisk)

- lidt utroligt at så mange danske medier skriver copyright!

Mvh
Jonas

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 21-08-01 23:25

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> automatisk)
>
> - lidt utroligt at så mange danske medier skriver copyright!

Det jeg finder endnu mere mærkeligt at der slet ikke er nogen tendenser - at
man kunne pege på tabluid aviser brugte copyright og de mere konservative
aviser brugte Ophavsret.

Jeg mente dog ikke det kunne være rigtigt at Information ikke brugte ordet
copyright, og en søgning gennem deres artikler gav da også en 10 resultater
:) Skal siges til deres forsvar at der også faldt en 10 resultater af på
ophavsret.

Men, jeg tror at mange vel også er påvirkede af, ordet bruges i vidt omfang
gennem de skrevne medier. Det står jo også i de fleste brugsanvisninger, i
bøger osv. Denne tendes tages derefter med på nettet når folk begynder at
designe hjemmesider.

Men, det meste script-alarm-copyright man finder på nettet er nok fordi
nogen har set det på en anden side og synes det er fedt at bruge, og ikke så
meget for at hævde deres ophavsret (Alt for ofte har de den jo ikke
alligevel, men har kopieret indhold/billeder fra andre sider).

Nå, det er vidst lige før jeg kommer ud på et sidespor her...

--
/Kasper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 23:46

On Wed, 22 Aug 2001 00:24:47 +0200, "Kasper Kyndsberg"
<kasper@kyndsberg.sletmig.dk> wrote:

> [...]

Eller også er det den eneste avis, der rent faktisk har artikler med
værkshøjde

>Det jeg finder endnu mere mærkeligt at der slet ikke er nogen tendenser - at
>man kunne pege på tabluid aviser brugte copyright og de mere konservative
>aviser brugte Ophavsret.

Jeg ville have troet at Ekstra Bladet og Politiken havde det samme
stående, idet de bruger stort set samme serverside-kode, lavet i samme
hus. Men selvfølgelig er indholdet alligevel godt passet til de
enkelte.

> [...]
>meget for at hævde deres ophavsret (Alt for ofte har de den jo ikke
>alligevel, men har kopieret indhold/billeder fra andre sider).

Det værste er, at det bliver brugt i en alert-sammenhæng - altså "Det
må du ikke". Ophavsretten giver mig jo netop lov til at kopiere
billederne på min egen harddisk til privat brug.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mickey

Dato : 21-08-01 22:31

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> ... og vi kan lige så godt hjælpe til med at afvænne myter og kalde
> det for "ophavsret" i stedet for.

måske lidt dumt spørgsmål...
- men hvad er det lige forskellen er på ophavsret og copyright ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 23:51

On Tue, 21 Aug 2001 23:31:13 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>måske lidt dumt spørgsmål...
> - men hvad er det lige forskellen er på ophavsret og copyright ?

Groft forenklet: Ophavsret omhandler retten til folks egne værker. For
at man kan have ophavsret, skal et værk have "værkshøjde", hvilket
omhandler at værket skal have et individuelt præg - dvs. "Hej med dig"
har ikke værkshøjde. Værkshøjde er ikke en kvalitetsmæssig vurdering,
så en elendig artikel eller bog vil altså også typisk have værkshøjde.

Man har således automatisk ophavsret på hvad, man skaber, der har
værkshøjde. Man behøver altså ikke at gøre folk opmærksom på denne
ret.

For mere info, kig da på http://www.ophavsret.dk/ (der dog nogle
steder stadigvæk har lidt forældet information angående digital
kopiering)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-08-01 02:52

Dansk og Engelsk. Begge omhandler det samme nemlig retten til ens egne
værker samt retten til andre værker hvor Ophavsret/Copyright er
overført til dig af den tidligere rettighedshaver (typisk en bog der
er solgt til et forlag).

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 26-08-01 12:23

"kenneth" <kenneth@doek.dk> skrev:
> Hvordan laver man en copyrightfunktion så besøgende på ens ide
> ikka kan kopiere de billeder man har liggende?

Brug Flash.
Man kan jo altid tage et screenshot/skærm-aftryk og indsætte billedet i et
billederedigerings-program (Paint/Photoshop osv.).
Men man kan ikke bare gemme selve .gif- eller .jpg-billedet (hvis det er
implementeret i flash-filen).

mvh
Morten