Drømmecyklen og tuningen deraf
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-08-01 08:18

Hej D.F.M.

Jeg er den lykkelige ejer af en CBR 600. Den kører som en drøm og jeg helt
vild med den, men min drømme cykel er en 1200 bandit, eller rettere sagt en
ombygget cykel baseret på en 1200 bandit.
Nå jeg køber denne bandit er det første jeg gør at smide en anden bagdæmper
på og sende gaffelbenene op til LC-cross og får dæmpningen fixet og andre
fjedre monteret. Jeg vil sætte et clipon styr på (ikke alt for lavt) og hæve
bagenden.
Motoren tigger jo om at få frigivet nogle at alle de heste der er gemt i den
og jeg ligger med en masse overvejelser.
Jeg skal naturligvis have monteret en slipon potte af god kvalitet,
forrørene på en 1200 bandit skulle være ok, samt have boret de anbefalede
huller i luftfilterkassen, da motoren skulle være meget begrænset i
luftindtaget også. Dette skulle sammen med en grundig dysning give 13-15 Hk.
Og den skulle gå fra 102-105baghjuls hk (standart) til 115-120 baghjuls Hk.

Jeg overvejer at drive min tuning længere. Jeg nævner nu de tuninger jeg
kender og de virkninger jeg mener det giver. Her er alle der har ide'er og
kender priserne velkomne til at gribe ind, og komme med deres bud.

1. Blueprintning. En komplet gennemgang af motoren i enkeltdele med
tilpasning så alle dele overholder fabrikkens nøjagtige specifikationer og
fremstillings unøjagtighederne fjernes. Herunder findes afbalancering af
stempler, plejlstænger og krumtap. Dette er basis for alle tuninger.
Dette giver 1-3% flere heste over hele RPM registret, bedre benzin økonomi
og roligere motorgang. Korrekt? Pris?

2. Forøgelse af kompressionen. Man planer toppen af cylinderen eller bunden
af topstykket så rumfanget i forbrændningskammeret mindskes.
Dette giver 3-5% flere heste over hele RPM registret. Deværre skal man køre
med højere oktantal benzin (95-98). Korrekt? Pris?

3. Portning. Dette er en polering af indsugnings og udstødningsportene i
topstykket, samt fjernelse af materiale indtil der er optimalt og _lige
stort_ flow i alle portene, samt udjævnelse af kanten mellem
indsugningsstudserne og topstykket.
Dette giver 4-6% flere heste over hele RPM registret, bedre benzin økonomi
og roligere motorgang. Korrekt? Pris?

4. Bigborekit. Mon bore cylinderen ud og montere nye stempler.
Dette giver flere heste over hele RPM registret alt efter hvor meget man
borer op. Der er ingen erstatning for kubik!. Korrekt? Pris?

5. Større ventiler og andre knaster
Dette giver dårligere tomgang og bundtræk og benzin økonomi, men giver flere
heste i toppen.

6. Større karburatorer.
Dette giver dårligere tomgang og bundtræk og benzin økonomi, men giver flere
heste i toppen.

Jeg tænker løst på at blueprinte den. Købe et GSXR1100 topstykke med
karburatorer 40 med 36mm og få det portet og efterset, evt med planing.
Lyder det som en mærkelig ide? Har i andre bedre ideer?

Kan jeg gøre noget for at forstærke stellet som der går rygter om er meget
blødt?
Alt dette er kun tækte eksempler

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Kasper

Dato : 21-08-01 11:26

"Jens Jacob Bager Jensen" skrev d. 21-08-01 08:18 dette indlæg :
> [...]
> vild med den, men min drømme cykel er en 1200 bandit, eller rettere
sagt en
> ombygget cykel baseret på en 1200 bandit.

*storsnip*

Hvad med denne her Bandit??:

http://members.aol.com/RFRR900/bandit.html

Mvh,

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten

Dato : 21-08-01 11:38

Sej Bandit!!!

Den sparker sq røv......5. gear wheelies!!!!!!!!!!!!!!!!!! For vildt!

Carsten
Bandit 600
------------------

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-08-01 11:22

> Og den skulle gå fra 102-105baghjuls hk (standart) til 115-120 baghjuls
Hk.

Hvordan Kan den have så mange heste på baghjulet i standard trim, jeg mener
da at den har 98Hk i motoren.

Jesper
CX500 til salg
VFR750FL der mangler en mellempotte

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-08-01 13:06

Har hørt at man med vilje ikke overdriver HK, da den i en del lande så er
billigere at forsikre og deraf øget salg. Mener det var 100HK der var
grænsen. Så derfor skriver de ca. 98HK.

Jeg mener at nogenlunde det samme gør sig gældende på VFR800. De HK der er
opgivet er nogenlunde det man måler på baghjulet.

Nogen der kan be-/afkræfte

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Christian Jonassen

Dato : 21-08-01 14:58

> Jeg mener at nogenlunde det samme gør sig gældende på VFR800. De HK der er
> opgivet er nogenlunde det man måler på baghjulet.
>
> Nogen der kan be-/afkræfte

..... Min (nu solgte) VFR800 var en 1999 model, med 110 Hk opgivet i motoren.
Den blev hos Bent (Pro Bike) målt til 102 på Baghjulet, hvilket ikke ligger
langt fra det
man målte den 98 Hk model der kom hjem året efter, som blev målt i samme
felt i forb. med TN´s test..

Christian