Grafikkort temperatur ?
Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 20-08-01 23:23

Har lige afmonteret blæseren på mit ATI All In Wonder Radeon grafikkort -
ahh, hvilken ro!
Har sat en temperatur probe på selve grafikchippens køleprofil og kan ud fra
den se at GPU'en om man vil, kun bliver ca. 35 grader ved alm. brug (TV-DVD
og alm. net surf). Ved spil stiger temperaturen, jeg har endnu ikke haft
nosserne til at have et spil kørende i mere end et par minutter for tænkt
nu, hvis GPU'en brændte sammen pga. overophedning.

Hvor varm mon sådan en grafikchip kan tåle at blive, ligeså varm som en
CPU - 60 grader uden problemer eller... ?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jakob M

Dato : 21-08-01 01:55

> Hvor varm mon sådan en grafikchip kan tåle at blive, ligeså varm som en
> CPU - 60 grader uden problemer eller... ?

Aner det ikke, men mit gamle Voodoo3 blev 70° C varmt, uden at tage skade.

Mvh
Jakob

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-08-01 19:14

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in

> Har lige afmonteret blæseren på mit ATI All In Wonder Radeon grafikkort
> - ahh, hvilken ro!

Alternativt kunne du nøjes med at give blæseren 7V. Det reducerer også
støjen kraftigt.

> [...]
> endnu ikke haft nosserne til at have et spil kørende i mere end et par
> minutter for tænkt nu, hvis GPU'en brændte sammen pga. overophedning.

Det tror jeg ikke sker, når man tager de erfaringer du allerede har, i
betragtning. Hvis chippen bliver for varm, vil din maskine blot fryse.

> Hvor varm mon sådan en grafikchip kan tåle at blive, ligeså varm som en
> CPU - 60 grader uden problemer eller... ?

Jeps. Jeg har også en probe på mine grafikkort, og uden at man skal ligge
for meget i sådan en måling, så bliver mit Matrox G450 omkring 65 grader
varmt, mens mit V3 3000 bliver over 70 grader.

Ingen af dem kommer med tegn på overophedning, men sidstnævnte køles dog af
en 120mm Papst blæser@5V der er monteret i siden af kabinettet lige ud for
grafikkortet. Jeg har monteret en tænd/sluk kontakt, og kan faktisk ikke
høre forskel på slukket og 5V, selvom mit system i forvejen er meget
støjsvagt.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 21-08-01 22:30

"Kent Oldhøj" skrev:
> Alternativt kunne du nøjes med at give
> blæseren 7V. Det reducerer også støjen
> kraftigt.

Undskyld, jeg havde glemt at nævne at ATI blæseren kører på 5 V som
standard - 7 volt ville nok lyde lidt ligesom en Dronningborg D1200
mejetærsker for fuld udblæsning + lidt skruet i pumpen (Læs: Overclocket
uden ekstra køling = 90 grader ved fuld LOAD).

> Det tror jeg ikke sker, når man tager de
> erfaringer du allerede har, i betragtning.
> Hvis chippen bliver for varm, vil din maskine
> blot fryse.

Det vil jeg også tro, og når maskinen fryser, så holder GPU'en vel sagtens
også op med at udvikle varme. Derfor sker nok ikke noget ved mit lille
eksperiment, udover at jeg kan høre, hvad jeg selv tænker igen.

> Jeps. Jeg har også en probe på mine grafikkort, og
> uden at man skal ligge for meget i sådan en måling, så
> bliver mit Matrox G450 omkring 65 grader
> varmt, mens mit V3 3000 bliver over 70 grader.

Hvis et G450 kan tåle at blive 65 grader, så kan et ATI velsagtens også - de
er vel begge baseret på 0,15 teknologien ?

> Ingen af dem kommer med tegn på overophedning, men
> sidstnævnte køles dog af en 120mm Papst blæser@5V der
> er monteret i siden af kabinettet lige ud for grafikkortet.

Jeg har nu monteret en 80 mm noname blæser 3 cm under ATI kortet. Det blæser
så frisk luft op på GPU og resten af kortet ved 5 Volt. Endvidere har jeg 2
stk. 80 mm Papst blæsere monteret i bunden af mit kabinet ved variabel volt
via ekstern PSU, som også trækker en Slot Køler, Silverado, den ene blæser i
PSU og HD blæseren (Papst 100 mm).
Glemmer jeg at tænde for den eksterne PSU, så er det godnat med lille T-bird
i løbet af 10-20 minutter! :=)

I morgen ankommer der en lille pakke fra Studiedata, med en lille 40 mm
Papst blæser, så er det bare om jeg kan få den til at passe på ATI AIW
kortet...

Tak for oplysningerne.

--
Venlig hilsen: Rasmus.